Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Determinarea baza de calcul pentru impozitul pe venitul microintreprinderilor. Cum procedam in cazul anularii codului de TVA din oficiu?

19-Oct-2016
473

Cum se intocmeste factura de o microintreprindere care are TVA anulat din oficiu si care valoare se impoziteaza?

Dam ca exemplu situatia in care se inchiriaza un utilaj:
- cantitatea 10 ore
- pret unitar 120 lei
- valoarea 1200
- TVA 240 lei
Total de plata 1440

Se mentioneaza pe factura art.316 alin.11 lit.h)
Inregistrarea contabila:

Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii

411= 708 1440
635 =446 240
5121 =411 1440
446=5121 240
Sau fara a evidentia TVA si inregistrarea contabila ca cea de mai sus
Cantitatea 10 ore
Pret unitar 144 lei
Valoarea 1440
Total de plata 1440
Vom vedea daca impozitul platit va fi 3% din 1440 sau 3% din 1200 lei.


Din informatiile prezentate in intrebare retinem ca, potrivit dispozitiilor art. 316, alin. (11), lit. h), din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare, societatii i-a fost anulata din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA deoarece nu a putut justifica "intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica".

In aceasta situatie au fost avute in vedere si dispozitiile Opanaf nr. 3846/2015 privind aprobarea procedurilor de aplicare a art. 92 din Codul de procedura fiscala, precum si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare.

Ca urmare a modificarii cu aceasta ocazie si a vectorului fiscal se depune formularul cod 010 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica". Dupa anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA, societatea nu trebuie sa mai depuna lunar/trimestrial decontul de TVA cod 300.

In perioada in care societatea figureaza cu codul de TVA anulat din oficiu si aceasta emite facturi ca urmare a faptului ca mai realizeaza prestarii de servicii, daca operatiunile sunt taxabile trebuie sa colecteze TVA. In acest caz, se poate considera ca pentru determinarea sumei TVA colectate se aplica suta marita (1.440 x20/120). Potrivit prevederilor art. 11 alin. (6) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare, suma TVA colectata nu se inscrie distinct in factura emisa, dar este recomandabil sa se faca mentiunea "TVA inclusa, cota 20%". Obligatia colectarii TVA, fara exercitarea dreptului de deducere reprezinta o consecinta fiscala negativa a anularii codului de inregistrare in scopuri de TVA prevazuta de textul aceluiasi art. 11 din Lege.

Suma TVA colectata se raporteaza prin formularul cod 311 "Declaratie privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal", aprobat prin Opanaf nr. 795/2016 si se plateste la bugetul de stat pana pe data de 25 a lunii urmatoare celei in care a avut loc prestarea serviciilor.
Pe factura respectiva codul aferent nu se inscris cu simbolul RO.

In ceea ce priveste modul de calcul al impozitului pe venit, mentionam ca potrivit prevederilor art. 53 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare, baza la care se aplica procentul de 3% pentru microintreprinderile care nu au salariati o reprezinta veniturile din orice sursa din care se scad sumele expres prevazute in articol.

Din punct de vedere al reglementarilor contabile aprobate prin Omfp nr. 1802/2014, privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate, cu modificarile ulterioare, pct. 431 si urmatoarele, in categoria veniturilor se includ sumele/valorile incasate sau de incasat in nume propriu din activitatile desfasurate.

Ca urmare inregistrarea in evidenta proprie a serviciului facturat se contabilizeaza astfel:
4111 = 704 1.440 lei
"Clienti" "Venituri din servicii prestate"

Obligatia de plata a sumei TVA colectate se inregistreaza:
635 = 446 240 lei
"Cheltuieli cu alte "Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate"
impozite taxe si (analitic distinct)
varsaminte asimilate"
(analitic distinct)

Desi este inscrisa distinct pe factura, suma privind TVA colectata nu se inregistreaza in evidenta contabila prin creditul contului 4427.

Incasarea valorii facturii de la client se inregistreaza:
5121 = 4111 1.440 lei
"Conturi la banci in lei" "Clienti"

Plata sumei reprezentand TVA colectata la bugetul de stat se inscrie:
446 = 5121 240 lei
"Alte impozite, taxe "Conturi la banci in lei"
si varsaminte asimilate"

 

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Ionescu - Expert contabil si auditor

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Determinarea baza de calcul pentru impozitul pe venitul microintreprinderilor. Cum procedam in cazul anularii codului de TVA din oficiu?":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 6 categorii noi de operatiuni vor avea TVA zero de la 1 martie
    • Potrivit unui nou proiect de lege, mai multe operatiuni de livrare vor avea TVA zero de la 1 martie, in cazul in care proiectul va fi aprobat. Totodata, odata cu noul proiect, se propune si majorarea plafonului de TVA de la 220.000 lei la 300.000 lei (circa 85.000 euro). Iata care sunt categoriile de operatiuni pentru care ar urma sa se aplice TVA zero, conform proiectului: Cota redusa de 0% se aplica asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele livrari de bunuri si prestari de servicii: a)...» citeste mai departe aici

  • Modificarile valabile in 2017 pentru Declaratia 300 decont TVA
    • OPANAF 591/2017 a modificat la acest inceput de an modelul si continutul pentru Declaratia 300 (Decont TVA). De retinut ca se utilizeaza noul model de formular 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata” in varianta impusa de OPANAF nr. 591/27 ianuarie 201 pentru obligatiile fiscale valabile incepand cu 1 ianuarie 2017. Principalele modificari aduse in ce priveste Declaratia 300 decont TVA in 2017: Click aici pentru D 300 model 2017! - s-a introdus randul 26: Compensatia in cota...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Firmele pot emite cereri de finantare nerambursabila. Ce conditii trebuie indeplinite?
    • Intreprinderile mici si mijlocii pot aplica, incepand de azi, pentru finantare nerambursabila cuprinsa intre 200.000 euro si 1 milion de euro. Ajutorul nerambursabil, cuprins intre 200.000 de euro si 1 milion de euro, se acorda ca ajutor nerambursabil firmelor pentru investii in active corporale noi, construirea si extinderea spatiilor de productie, dotari diverse, investitii in realizarea de instrumente de comercializare online. Obiectivul prezentei masuri de sprijin il reprezinta imbunatatirea...» citeste mai departe aici

  • Creante neincasate si eliminate prin planul de reorganizare. Ce cheltuieli se deduc?
    • In analiza de mai jos, avem situatia in care societate comerciala A, parte afiliata a societatii B, are creante (clienti neincasati) fata de societatea B. Societatea B se afla in inolventa conform Legii 85/2006. I se aproba un plan de reorganizare conform caruia creantele societatii A nu se vor putea achita vreodata. Stabilim ce trebuie sa faca societate A pentru a asigura o imagine fidela a patrimoniului, daca sunt deductibile cheltuielile cu anularea acestor creante, precum si in ce fel se...» citeste mai departe aici

  • Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar
    • Redam mai jos Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2017 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. nr. 126 din 16/02/2017. Art. 1. - Prezenta lege aproba plafoanele unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar, potrivit dispozitiilor art. 26 alin. (2) si art. 29 alin. (1) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata. Art. 2. - (1) Plafonul soldului bugetului general consolidat, exprimat ca...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.