Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Din 2011 se schimba modul de calcul al ajutoarelor sociale si al salariilor bugetarilor

09-Nov-2010
2052

Asistenta sociala (inclusiv ajutorul de somaj) si salariile bugetarilor nu vor mai avea ca referinta de calcul salariul minim. Atat bugetul, cat si angajatorii vor avea de castigat deoarece sindicatele nu vor mai lupta cu aceeasi inversunare pentru majorarea salariului minim.


Ajutorul de somaj nu va mai fi 75% din salariul minim , ci se va calcula in functie de alti indicatori. La fel si in cazul celorlalte indemnizatii si alte forme de ajutor social care, in prezent, depind de salariul minim. In acelasi timp, grila de salarizare a bugetarilor va incepe de la un coeficient rezultat din ?limitele bugetului?, dupa cum a afirmat seful misiunii Fondului Monetar International, adica de la atat cat isi permite fondul de cheltuieli cu personalul, stabilit la 39 miliarde de lei pentru 2011. Asadar, calculele privind nivelul salariilor bugetarilor se vor face in sens invers: pornind de la suma totala care poate fi impartita angajatilor, si nu de la baza grilei care genereaza cresterea salariilor pe tot lantul ierarhic odata cu majorarea salariului minim, ca pana acum.

Aceasta noua modalitate de calcul a fost utilizata la constructia bugetului pentru 2011, potrivit unor surse din Ministerul de Finante. Odata cu noua formula bugetara, miza negocierilor in vederea cresterii salariului minim isi va pierde importanta. Sindicatele nu ar mai fi motivate sa lupte pentru majorarea salariului minim si, in acest fel, patronatele ar scapa de aceasta presiune indirecta pentru cresterea arbitrara a salariilor, prin decizie administrativa in firme private. Deocamdata, sindicatele nu cedeaza. Legea bugetului, care depinde de legea salarizarii si de salariul minim, este tinuta inca la secret, iar discutiile de la Ministerul Muncii s-au blocat.

Lupta pentru salariul minim

De cealalta parte a baricadei, patronatele refuza orice majorare si sunt indignate de amestecul sindicatelor in modul de remunerare a angajatilor privati care nu sunt aproape deloc reprezentati de sindicatele respective. Impactul cresterii salariului minim asupra sectorului privat ar fi negativ, in opinia presedintelui CNIPMMR, Ovidiu Nicolescu.
Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Vezi detalii


?Salariul minim trebuie sa ramana la 600 de lei pentru ca trebuie corelat cu productivitatea, care in ultimul an nu numai ca nu a crescut, dar chiar a scazut, iar o majorare ar duce automat la majorarea tuturor celorlalte salarii. Cateva zeci de mii de firme ar putea ajunge la insolventa?, afirma Nicolescu. In replica, vicepresedintele Cartel Alfa, Liviu Apostoiu, spune ca un salariu minim de 750 de lei este posibil. ?Dar nu s-a dorit nicio simulare, pentru ca, vezi Doamne, omoram acele societati din privat care dau 600, dar nu e adevarat pentru ca circa un milion de angajati sunt platiti cu 600 pe cartea de munca si restul la negru?.

Apostoiu sustine ca o crestere a salariului ar putea fi suportata de firme pentru ca acum in Romania se face de fapt ?dumping social? in favoarea investitorilor si ca astfel s-ar reusi chiar sa se combata munca la negru. Ideea este larg impartasita doar de sindicate, iar recent, Blocul National Sindical a dat publicitatii un raport prin care vrea sa demonstreze ca majorarea salariului minim va scoate la lumina locuri de munca, majorand implicit incasarile bugetare. si in aceasta privinta patronatele au o parere contrara. ?Daca va creste salariul minim, va creste si evaziunea, pentru ca unele firme nu vor putea sustine costurile cu impozitele si contributiile?, arata Nicolescu.

Opinia sa este intarita de observatiile economistului-sef al ING Bank, Alexandru Nicolaie Chidesciuc. Potrivit acestuia, restrictiile de pe piata muncii, reprezentate de salariul minim, sau prevederile rigide ale Codului muncii, influenteaza negativ angajarile si competitia. In conditiile in care munca la negru este raspandita in Romania chiar si cu un salariu minim de 600 de lei, orice majorare nu ar insemna decat o stimulare a muncii la negru, pentru ca angajatorii nu vor putea plati costuri suplimentare, iar noile angajari vor fi cu atat mai putine. ?Nu poti doar sa zici ca tu crezi ca majorarea salariului minim va reduce evaziunea, trebuie sa explici mecanismul prin care ii va determina pe patroni sa treaca pe cartea de munca un salariu mai mare. Eu cred ca este exact invers?, spune Chidesciuc.

Efecte negative

?O crestere a muncii la negru este posibila, avand in vedere ca, in ultimii trei ani si mai ales in 2010, aceasta a explodat. Daca in iunie 2009 erau inregistrate sase milioane de contracte de munca, in iunie anul curent erau 4,3 milioane, iar aceasta scadere nu se regaseste in rata somajului?, explica Mihaela Scarlatescu, avocat Scarlatescu Law Office. Concedierile, dificultatea de a mai gasi un loc de munca, scaderea eficientei actualilor angajati care vor fi nevoiti sa lucreze mai mult pe masura ce personalul va fi mai putin numeros sunt efectele negative semnalate de avocatul specialist in dreptul muncii. O crestere a salariului minim nu este exclusa insa de Guvern, dar la 650 de lei. ?O crestere modica de pana la 650 de lei nu are efecte absolut negative, ci un impact usor?, spune Chidesciuc.

Negocierile dintre sindicate, patronate si Guvern, atat cele referitoare la salariul minim, cat si la legea salarizarii, sunt blocate, iar Executivul avanseaza o posibila asumare a raspunderii in fata Parlamentului pentru legea salarizarii. Din aceste motive, proiectul de buget nu este facut public. Constructia acestuia, implicand eliminarea dependentei unora dintre ajutoare, indemnizatii, salarii din sectorul public de salariul minim, nu va fi pe placul sindicatelor.

Surse din Finante spun ca proiectul de buget e batut in cuie dupa aceste principii, iar discutiile se poarta doar pe marginea coeficientilor de salarizare si exclusiv in anvelopa de 39 miliarde lei. Ramane de vazut cum va reusi Guvernul sa treaca de votul Parlamentului acest buget, fiind sustinut de o coalitie fragila.

Salariului minim cerut de sindicate pentru 2011 este de 750 de lei, in vreme ce patronatele sustin ca acesta ar trebui mentinut la valoarea actuala de 600 de lei.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Din 2011 se schimba modul de calcul al ajutoarelor sociale si al salariilor bugetarilor":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noutati ANAF: Inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit
    • Va reamintim prevederile legale referitoare la inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit, pentru veniturile supuse regulilor de impunere la sursa, pentru care impozitul retinut este final: Pentru nerezidentii care obtin venituri impozabile din Romania, platitorul de venit are obligatia de a calcula, retine,declara si plati bugetului de stat impozit pe venit sau impozit pe profit, dupa caz. Potrivit art.82 alin.1 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala,...» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Toate modificarile aduse de OUG 3/2017
    • In Monitorul Oficial nr. 16/06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificare si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va prezentam principalele modificari aduse de actul normativ mentionat anterior: >> Scutirea de impozit pe profit a contribuabililor care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare. - Contribuabilii care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare, definite potrivit O.G. nr. 57/2002, precum si activitati conexe...» citeste mai departe aici

  • Analiza zilei: Formularul 088 va fi eliminat de la 1 februarie 2017
    • Prin ordinul Agentiei de Administrare Fiscala nr. 210 din 13 ianuarie 2017 a fost abrogat Ordinul nr. 3841/2015 privind aprobarea modelului si continutului formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA". Astfel, incepand cu 01 februarie 2017 nu se mai depune Formularul 088. Formularul 088 a fost mult contestat de catre mediul de afaceri. De la introducerea acestuia, in...» citeste mai departe aici

  • Noul formular pentru declararea veniturilor nerezidentilor. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu
    • Incepand cu acest an, pentru veniturile nerezidentilor se depune formularul 207 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti", cod 14.13.01.13/v.n. Aceasta declaratie inlocuieste formularul fara numar utilizat in anii trecuti pentru declararea impozitului retinut la sursa/veniturilor scutite obtinute de nerezidenti din Romania. Formularul 207 si instructiunile de completare au fost aprobate prin OANAF 3695 din 30 decembrie...» citeste mai departe aici

  • Studiu de caz: Capital social mai mare de 45.000 lei si impozit pe profit in anul 2017
    • In analiza de mai jos, la 31.12.2016, o societate platitoare de impozit pe profit are venituri totale in suma de 308.321 lei si indeplineste si celelalte conditii de la art.47 Cod fiscal (Definitia microintreprinderii). Societatea are la 31.12.2016, capital social in suma de 200.000 lei. Incepand cu 01.01.2017, stabilm daca ar trebui sa treaca la impozit pe veniturile microintreprinderii. Fiind platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderii, vom vedea daca ar putea sa-si exercite...» citeste mai departe aici

  • Conditia cu privire la salariati in 2017. Impozit pe venit microintreprinderi
    • In randurile urmatoare, avem cazul unei societati care are in 2017 doi angajati cu timp partial de cate 4 ore/fiecare. Vom vedea daca se poate considera ca fiind un angajat cu 8 ore si sa se aplice astfel cota de impozit pe venit de 1%. Conform prevederilor de la art. 51 alin.(4) din Codul fiscal, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare....» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.