Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Dobandirea unui cod de ?inregistrare vamala? (EORI)

02-Iun-2009
24935

Obtinerea EORI, o noua obligatie de inregistrare EORI este prescurtarea acceptata de legiuitor pentru numarul de inregistrare si identificare a operatorilor economici in relatiile cu vama. Numarul EORI este format din urmatoarele elemente:

  • codul de tara ISO alfa 2, format din doua caractere alfabetice (RO);
  • maximum 15 caractere alfanumerice, reprezentate de codul unic de identificare urmate de numerele atribuite de catre autoritatea vamala din Romania.

Incepand cu data de 1 iulie 2009, fiecare operator economic este obligat sa detina acest numar unic atribuit de Autoritatea Nationala a Vamilor.

Retineti!
Dupa atribuirea EORI, incepand cu data de 1 iulie 2009, operatorii economici trebuie sa faca referire la acest numar in toate comunicarile care au loc atat cu autoritatile vamale romanesti, cat si cu autoritatile vamale din statele membre.

Baza legala
Normele tehnice privind inregistrarea si identificarea operatorilor economici stabiliti in Romania au fost recent reglementate prin Ordinul comun al MFP, ANAF si ANV nr. 691 din 18 februarie 2009, publicat inM.Of. nr. 106 din 20 februarie 2009.

Ordinul nr. 691/2009 este emis pe baza a doua documente elaborate de Directia generala taxare si uniune vamala din cadrul Comisiei Europene (DG TAXUD):

1. documentul DG TAXUD nr. 1.435/2007 privind proiectul de regulament de modificare a Regulamentului (CEE) nr. 2.454/93 al Comisiei de stabilire a unor dispozitii de aplicare a Regulamentului (CEE) nr. 2.913/92 al Consiliului de instituire a Codului vamal comunitar, adoptat de catre Comitetul Codului vamal;

2. documentul DG TAXUD nr. 1.633/2007 privind ghidul EORI care se refera la sistemul de inregistrare si identificare a operatorilor economici in Comunitate.

PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii

Numarul EORI se utilizeaza drept referinta comuna pentru:

  • relatiile dintre operatorii economici si toate autoritatile vamale de pe intregul teritoriu al Uniunii Europene;
  • schimbul de informatii intre autoritatile vamale si alte autoritati.

Datele nationale de start pentru EORI au fost transmise Comisiei Europene de catre Autoritatea Nationala a Vamilor din Romania pana la data de 31 martie 2009, data inscrisa in ?Ghidul de start EORI-AEO?. Colectarea informatiilor pentru baza initiala de date nationale a inceput din 23 februarie a.c. si a fost incheiata in data de 31 martie 2009. Baza integrala de date este programata sa se finalizeze pana la data de 1 iulie 2009.

Legatura intre EORI si TVA

Aparent, nu se intrevede nicio legatura cu taxa pe valoarea adaugata! Dar totusi exista!

De exemplu, prin O.M.F.P. nr. 2.222 din 22 decembrie 2006 privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata, cu ultima modificare efectuata prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 3.424/2008, la art. 2 si 3 alin. (1) sunt enumerate documentele necesare pentru justificarea realizarii operatiunilor de export reglementate prin art. 143 alin. (1) lit. a) si b) din Codul fiscal. Astfel, scutirea trebuie justificata de exportator cu unul din urmatoarele documente vamale:

1) declaratia vamala de export, certificata de biroul vamal de iesire din spatiul comunitar sau certificarea liberului de vama acordat de autoritatea vamala;

2) documentul de insotire la export (EAD), certificat de biroul vamal de iesire din spatiul comunitar sau certificarea liberului de vama acordat de autoritatea vamala;

3) confirmarea electronica a parasirii teritoriului comunitar, transmisa de biroul vamal.

Incepand cu data de 1 iulie 2009, astfel de informatii vor fi furnizate operatorilor economici sau organelor de inspectie fiscala numai in baza numarului de identificare si inregistrare EORI eliberat de ANVR.

Categorii de persoane care trebuie sa obtina numarul EORI

1. operatorii economici

Operatorii economici sunt definiti la art. 1 pct. 12 din Regulamentul (CEE) nr. 2.454/93 al Comisiei de stabilire a unor dispozitii de aplicare a Regulamentului (CEE) nr. 2.913/92 al Consiliului de instituire a Codului vamal comunitar.

Operatorii economici sunt persoanele care, in cadrul activitatilor lor profesionale, exercita urmatoarele activitati reglementate de legislatia vamala:

  • operatiuni de import;
  • operatiuni de export;
  • operatiuni de tranzit;
  • operatiuni de depozitare;
  • operatiuni de reprezentare;
  • operatiuni prealabile de sosire a marfurilor care se introduc de pe teritoriul Comunitatii;
  • operatiuni prealabile de plecare a marfurilor care se scot de pe teritoriul Comunitatii.

2. persoanele fizice care introduc sau scot marfuri in/din Uniunea Europeana

Procedura de obtinere a numarului EORI

Normele tehnice de eliberare a numarului EORI au intrat in vigoare incepand cu data de 23 februarie 2009 si sunt puse in aplicare de catre birourile vamale din cadrul ANVR. Eliberarea numarului EORI se face in baza unei cereri reglementate ca formular tipizat prin anexa nr. 1 din OANV nr. 691 din 18 februarie 2009.

a) Cum procedeaza operatorul economic din Romania?

Pentru obtinerea numarului EORI, trebuie sa parcurgeti urmatoarele etape:

1) consultati manualul de utilizare si instructiunile de acces ale aplicatiei ?EORI-RO? pe pagina de internet a Autoritatii Nationale a Vamilor www.customs.ro , sectiunea ?e-Customs?, subsectiunea EORI;

2) completati cererea prin utilizarea aplicatiei ?EORI-RO?;

3) anexati la cerere, in fotocopie, urmatoarele documente:

  • certificatul de inregistrare, eliberat de oficiul registrului comertului;
  • actul de constituire, inclusiv modificarile si completarile ulterioare;
  • contractul de reprezentare (daca este cazul);
  • documentele din care sa rezulte numarul de inregistrare in scopuri de TVA;

4) tipariti cererea inregistrata in aplicatia ?EORIRO?, semnati si stampilati;
5) depuneti cererea la directia regionala pentru accize si operatiuni vamale in a carei raza de competenta teritoriala sunteti stabilit.

b) Cum procedeaza ANVR?

A.N.V.R., prin directia regionala pentru accize si operatiuni vamale, notifica prin doua modalitati numarul EORI atribuit operatorului economic care a depus cererea de inregistrare:

  • prin transmitere electronica, in situatia in care operatorul economic a mentionat in cererea depusa adresa de posta electronica;
  • prin inmanarea notificarii pe suport de hartie, la sediul directiei regionale, in situatia in care operatorul economic nu a mentionat o adresa electronica.

Retineti!
Orice modificare asupra datelor cuprinse in cererea depusa initial, intervenita dupa obtinerea numarului EORI, trebuie notificata de operatorul economic directiei regionale pentru accize si operatiuni vamale care a atribuit numarul respectiv.

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Articol adaugat in 02 iunie 2009

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Dobandirea unui cod de ?inregistrare vamala? (EORI)":
Rating:

Nota: 4.2 din 10 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Zoom fiscal: Modificarea formularelor de inregistrare fiscala
    • Prin OMFP 511/2017 au fost aduse modificari si completari Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.698/2015 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal. Prin acest ordin obligatiile fiscale de declarare cu caracter permanent au fost completate cu impozitul specific introdus prin Legea 170/2016 incepand cu 01 ianuarie 2017. Astfel, categoriile de obligatii fiscale de...» citeste mai departe aici

  • ANAF actualizeaza Nomenclatorul obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic
    • Incepand cu anul 2017, prin Legea 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, publicata in Monitorul Oficial nr.812/14.10.2016, a fost prevazuta obligatia de plata a impozitului specific pentru persoanele juridice romane care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN prevazute de legea mai sus mentionata. In acest sens, a fost efectuata actualizarea continutului nomenclatorului in baza caruia se declara obligatiile fiscale de plata la bugetul de stat utilizand formularul 100,...» citeste mai departe aici

  • Termenul limita pentru depunerea formularelor 402 si 403 este 28 februarie 2017
    • Data de 28 februarie 2017 este termen limita de depunere a declaratiilor informative - formularul 402 si formularul 403 pentru anul 2016. Declaratiile se completeaza cu informatiile necesare realizarii schimbului automat de informatii, cu privire la rezidentii din alte state membre ale Uniunii Europene. Platitorii de venituri de natura salariala precum si asiguratorii au obligatia completarii si depunerii formularului 402 - "Declaratie informativa privind veniturile de natura salariala sau...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Vanzare cladire veche. Anulare cod TVA din oficiu. Ce regim fiscal se aplica?
    • Avem in analiza urmatoare ca subiect o societate comerciala in inactivitate fiscala din cauza expirarii duratei detinerii spatiului cu destinatia de sediu social. Firmei i se anuleaza din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA si parcurge formalitatile de reactivare, dar nu solicita si inregistrarea in scopuri de TVA in vederea obtinerii unui cod valabil de TVA. Societatea intentioneaza sa vanda o constructie veche. Stabilim cum trebuie procedat d.p.d.v. al TVA-ului la emiterea facturii si ce...» citeste mai departe aici

  • Schimbarea destinatiei de utilizare pentru autoturism in leasing. Care va fi regimul fiscal aplicat pentru deduceri?
    • In analiza de mai jos, avem o societate care a achizitionat anul trecut un autoturism in sistem de leasing si si-a exercitat integral dreptul de deducere a taxei, autoturismul fiind folosit in scopul activitatilor economice (fapt dovedit prin intocmirea foii de parcurs). Vom vedea daca este suficienta aceasta dovada, cu mentiunea ca in 2017 nu s-a mai folosit 100% pentru acest scop. In cazul in care se trecere la deducerea a 50% din cheltuielile aferente masinii (combustibil, reparatie,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.