Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Documentar fiscal: Contractul de leasing. Deducerea cheltuielilor

06-Dec-2012
3109
O alta situatie special reglementata privind deductibilitatea cheltuielilor si a TVA este cazul achizitiilor efectuate prin contractele de leasing. Pentru aplicarea unui trata ment fiscal corect, se impune analizarea fiecarui contract de leasing in functie de natura mijlocului fix preluat, pentru care se formuleaza optiunea de achizitie la momentul inchiderii contractului.

Suma TVA se limiteaza la deducere numai in cazul autoturismelor preluate in regim de leasing, fara a aplica acest tratament fiscal contractelor de leasing pentru diverse vehicule si utilaje. Asadar, dreptul de deducere a TVA nu se limiteaza in situatia in care obiectul contractului de leasing il reprezinta autoutilitarele, utilajele si echipamentele.

Conform O.U.G. nr. 34/2009, daca valoarea reziduala nu este inclusa in valoarea ratelor, nu se limiteaza dreptul de deducere a sumei TVA aferenta ratelor reprezentand contravaloarea dreptului de utilizare a vehiculului respectiv, deoarece se considera ca societatea nu achizitioneaza vehiculul, ci doar il utilizeaza pe o perioada determinata, iar societatea nu are calitatea de cumparator, ci aceea de utilizator. in calitate de utilizator, societatea are doar calitatea de beneficiar al unui serviciu furnizat de proprietarul vehiculului, respectiv firma de leasing, astfel, in cadrul unui contract de leasing in curs de derulare, societatea are drept de deducere a taxei aferente ratelor de leasing facturate lunar de catre locator numai daca valoarea ratelor nu cuprinde si o cota-parte din valoarea reziduala. Faptul ca ratele de leasing cuprind si valoarea reziduala transforma societatea in cumparator cu plata in rate a acelui bun si din aceasta cauza se pierde dreptul de deducere a TVA
aferente ratelor lunare, motiv pentru care acest drept de deducere a TVA facturate de catre locator trebuie limitat.

Astfel, in baza facturii primite de la locator este obligatorie inregistrarea sumei TVA deductibile (4426 = 404) si, concomitent, limitarea dreptului de deducere (2133 = 4426). Astfel, pentru limitarea dreptului de deducere pentru achizitia unui autoturism, nu se efectueaza inregistrarea 635 = 4426, ci 2133 = 4426.

In conformitate cu art. 1451 din Codul fiscal, s-a limitat dreptul de deducere a TVA pentru achizitiile de autoturisme destinate exclusiv transportului rutier de persoane, a caror greutate este sub 3.500 kg si a caror capacitate este de maximum 9 persoane, deductibilitatea fiind limitata la 50% din valoarea TVA aferenta valorii de achizitie. Deci, din cele prezentate mai sus rezulta faptul ca prevederile privind limitarea dreptului de deducere a TVA nu vor fi aplicabile pentru ratele de leasing platite de utilizatori societatilor de leasing pe perioada derularii contractelor de leasing, intrucat acestea reprezinta din punctul de vedere al TVA prestari de servicii in sensul art. 129 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal, dar se vor aplica pentru valoarea la care se face transferul dreptului de proprietate la sfarsitul contractului de leasing, aceasta fiind considerata o livrare de bunuri. Astfel, daca avem un contract de leasing financiar cu optiune de cumparare, care se finalizeaza in anul 2012, in situatia in care autoturismul nu este destinat exclusiv activitatilor exceptate, pentru valoarea reziduala la care se face transferul dreptului de proprietate in anul 2012, vom avea drept de deducere a TVA in proportie de 50%.
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii


In situatia in care contractele prevad o plata in avans si o plata finala care reprezinta valoarea reziduala, iar vehiculele sunt utilizate pentru scopuri care ar permite deducerea in proportie de 50% a TVA conform art. 1451 din Codul fiscal, si pentru aceste plati reprezentand valoarea reziduala se va deduce TVA in proportie de 50%.

Pentru achizitionarea de utilaje in leasing, societatea are dreptul sa deduca integral TVA aferenta ratelor de leasing facturate lunar de catre locator, precum si valoarea reziduala stabilita in contract. Singura conditie care trebuie indeplinita este ca utilajele sau echipamentele achizitionate sa fie folosite in scopul desfasurarii activitatii economice, pentru realizarea de operatiuni taxabile, operatiuni scutite cu drept de deducere a TVA si neimpozabile.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Documentar fiscal: Contractul de leasing. Deducerea cheltuielilor":
Rating:

Nota: 5 din 3 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 9-15 ianuarie 2017
    • ANAF a transmis recent un nou buletin informativ in care a inclus cele mai importante noutati legislative cu incidenta fiscala din intervalul 9-15 ianuarie 2017. 1. Legea nr.2/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal si pentru modificarea Legii nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii (M.Of. nr.36 din 12 ianuarie 2017); 2. Ordinul comun al ministrului comunicatiilor si pentru societatea informationala, ministrului educatiei nationale si cercetarii...» citeste mai departe aici

  • MFP si ANAF extind spatiul privat virtual si pentru persoanele juridice
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala extinde serviciul SPATIUL PRIVAT VIRTUAL (SPV) pentru toti contribuabilii. Astfel, pe langa persoanele fizice, si contribuabilii persoane juridice si entitati fara personalitate juridica pot opta sa primeasca, prin mijloace electronice de transmitere la distanta, acte administrative fiscale emise in forma electronica de organul fiscal central, precum si alte documente, daca acceseaza serviciul SPATIUL PRIVAT VIRTUAL (SPV). La randul lor, contribuabilii...» citeste mai departe aici

  • Sedinta ANAF privind Formularul 088. Deschidere totala a ANAF catre mediul de afaceri
    • Intr-un comunicat recent, se arata ca presedintele ANAF, domnul Bogdan-Nicolae Stan, impreuna cu specialisti ai institutiei au participat in data de 17 ianuarie, la prima sedinta a grupului de lucru care va identifica solutiile pentru posibile probleme generate de eliminarea formularului 088. Cu aceasta prima ocazie, presedintele ANAF a anuntat deschiderea totala a institutiei fata de mediul de afaceri, astfel incat activitatea acesteia sa simplifice interactiunea contribuabililor cu organele...» citeste mai departe aici

  • ANAF: Scoaterea din evidenta vectorului fiscal a impozitului pe constructii se va face la nivel centralizat
    • Persoanele juridice romane, cu exceptia institutiilor publice, institutelor nationale de cercetare-dezvoltare, asociatiilor, fundatiilor si a celorlalte persoane juridice fara scop patrimonial, potrivit legilor de organizare si functionare; persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania; precum si persoanele juridice cu sediul social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene au fost obligati la plata impozitului pe constructii...» citeste mai departe aici

  • Calculul si declararea impozitului pe profit pentru organizatiile nonprofit. Cum procedam?
    • Prin cele ce urmeaza, facem referire la o asociatie care are drept obiect de activitate practicarea medicinei alternative si care inregistreaza in anul 2016 atat venituri din cotizatii si donatii, cat si venituri din predarea cursurilor in domeniu. In cazul in care cheltuielile asociatiei sunt de 1500 lei respectiv veniturile din cotizatii 1000 lei, iar cele din predarea de cursuri de 4000 lei (activitate economica), stabilim daca asociatia datoreaza impozit pe profit pe anul 2016, precum si...» citeste mai departe aici

  • Cifra de afaceri pentru plafon perioada fiscala. Cum procedam privind includerea in plafon a vanzarii de mijloace fixe?
    • In analiza de mai jos, avem o societate care realizeaza venituri brute din: - incasari pe anul 2016 - aproximativ 200.000 lei - vanzari mijloace fixe (apartament) - aproximativ 300.000 lei - plafonul perioada TVA (lunar/trimestru) 2016 = 454.110 lei. Stabilim daca la calculul plafonului TVA de 100.000 euro se includ si veniturile din vanzarea mijloacelor fixe. De asemenea, cu precizarea ca in anul 2016 este cu TVA la trimestru, vom vedea daca pentru anul 2017 este cu TVA lunar. Potrivit art. 322...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.