Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Documentar fiscal: Depunere situatii financiare anuale incheiate la 31 decembrie 2011

20-Feb-2012
2634
Va prezentam principalele aspecte legate de intocmirea Situatiilor financiare anuale si a raportarilor anuale incheiate la 31 decembrie 2011 si depunerea acestora la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice (MFP).

Obligatia depunerii

Au obligatia sa intocmeasca situatii financiare anuale, inclusiv in situatia fuziunii, dizolvarii sau lichidarii acestora, persoanele prevazute la art. 1 alin. (1)-(4) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, respectiv:

- societatile comerciale, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, societatile cooperatiste si celelalte persoane juridice;

- institutiile publice, asociatiile si celelalte persoane juridice cu si fara scop patrimonial;
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii

- subunitatile fara personalitate juridica, cu sediul in strainatate, care apartin persoanelor mentionate mai sus, cu sediul in Romania, precum si subunitatile fara personalitate juridica din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul in strainatate;

- organismele de plasament colectiv care nu sunt constituite prin act constitutiv, astfel cum sunt prevazute in legislatia pietei de capital, fondurile de pensii facultative, fondurile de pensii administrate privat si alte entitati organizate pe baza Codului Civil.

Entitatile care nu au desfasurat activitate de la data infiintarii pana la sfarsitul exercitiului financiar nu intocmesc situatii financiare anuale si situatii financiare simplificate, acestea urmand sa depuna o declaratie in acest sens, pe propria raspundere, in termen de 60 de zile de la incheierea exercitiului financiar, la unitatile teritoriale ale MFP, care va cuprinde toate datele de identificare ale entitatii:

- denumirea completa (conform certificatului de inmatriculare);

- adresa si numarul de telefon;

- numarul de inregistrare la registrul comertului;

- codul fiscal/codul unic de inregistrare;

- capitalul social.

Atentie! Conform prevederilor Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 90/2010 pentru modificarea si completarea Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, de la data de 1 ianuarie 2011, situatiile financiare anuale se depun numai la unitatile teritoriale ale MFP.


Prevederi cu caracter general

Entitatile al caror exercitiu financiar coincide cu anul calendaristic au obligatia sa intocmeasca si sa depuna la unitatile teritoriale ale MFP situatii financiare anuale incheiate la 31 decembrie. Acesti contribuabili intocmesc situatii financiare anuale la 31 decembrie conform Reglementarilor contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene, parte componenta a Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin OMFP nr. 3.055/2009, cu modificarile si completarile ulterioare.

Situatiile financiare anuale la 31 decembrie intocmite de aceste entitati se depun la unitatile teritoriale ale MFP si vor fi insotite de formularele „Date informative”, cod 30, si „Situatia activelor imobilizate” (cod 40).

Entitatile care in exercitiul financiar precedent au inregistrat o cifra de afaceri neta sub echivalentul in lei al sumei de 35.000 euro si totalul activelor sub echivalentul in lei al sumei de 35.000 euro si au optat pentru sistemul simplificat de contabilitate intocmesc situatii financiare anuale simplificate la 31 decembrie potrivit OMFP nr. 2.239/2011 pentru aprobarea Sistemului simplificat de contabilitate.

Persoanele juridice fara scop patrimonial intocmesc situatii financiare anuale la 31 decembrie compuse din bilant si contul rezultatului exercitiului in conformitate cu reglementarile contabile pentru persoanele fara scop patrimonial, aprobate prin OMEF nr. 1.969/2007.

Situatiile financiare anuale la 31 decembrie depuse la unitatile teritoriale ale MFP vor fi insotite de formularele „Date informative”, cod 30, si „Situatia activelor imobilizate”, cod 40.

Institutiile de credit, institutiile financiare nebancare, inscrise in Registrul general, institutiile de plata si institutiile emitente de moneda electronica, ce acorda credite legate de serviciile de plata si a caror activitate este limitata la prestarea de servicii de plata, respectiv emitere de moneda electronica si prestare de servicii cu plata, Fondul de garantare a depozitelor in sistemul bancar, entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor si entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private intocmesc situatii financiare anuale la 31 decembrie in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile acestora, potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata.

Situatiile financiare anuale vor fi insotite de formularele „Date informative”, cod 30, si „Situatia activelor imobilizate”, cod 40, in formatul stabilit de aceste institutii cu atributii de reglementare in domeniul contabilitatii.

Entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de BNR au in vedere la intocmirea situatiilor financiare anuale, pe langa reglementarile aplicabile acestora si prevederile Reglementarilor contabile conforme cu directivele aplicabile institutiilor de credit, institutiilor financiare nebancare si Fondului de garantare a depozitelor in sistemul bancar, aprobate prin Ordinul BNR nr. 13/2008, cu modificarile si completarile ulterioare.

Important! Pe perioada lichidarii, persoanele juridice aflate in lichidare depun, in termen de 90 de zile de la incheierea fiecarui an calendaristic, la unitatile teritoriale ale MFP, o raportare anuala.



Cerinte privind intocmirea si depunerea situatiilor financiare anuale incheiate la 31 decembrie

1. Pentru entitatile al caror exercitiu financiar coincide cu anul calendaristic

Entitatile care la data bilantului depasesc limitele a doua dintre cele trei criterii de marime, si anume: total active - 3.650.000 euro, cifra de afaceri neta - 7.300.000 euro si numar mediu salariati - 50, intocmesc situatii financiare anuale cu 5 componente, care cuprind: bilant, cod 10, cont de profit si pierdere, cod 20, situatia modificarilor capitalului propriu, situatia fluxurilor de numerar, note explicative la situatiile financiare anuale. Acestea vor fi insotite de formularele „Date informative”, cod 30, si „Situatia activelor imobilizate”, cod 40.

Atentie! Societatile comerciale ale caror valori mobiliare sunt admise pe o piata reglementata intocmesc situatii financiare anuale cuprinzand 5 componente indiferent de totalul activelor, cifra de afaceri neta sau de numarul mediu de salariati.

Entitatile care la data bilantului nu depasesc limitele a doua dintre criteriile de marime mentionate intocmesc situatii financiare anuale prescurtate care cuprind: bilant prescurtat, cod 10, cont de profit si pierdere, cod 20, note explicative la situatiile financiare anuale prescurtate. Optional, aceste entitati pot intocmi situatia modificarilor capitalului propriu si/sau situatia fluxurilor de numerar. Acestea vor fi insotite de formularele „Date informative”, cod 30, si „Situatia activelor imobilizate”, cod 40.

Entitatile nou-infiintate pot intocmi pentru primul exercitiu financiar de raportare situatii financiare anuale prescurtate sau situatii financiare anuale cu 5 componente urmand ca pentru al doilea exercitiu financiar de raportare sa analizeze indicatorii determinati din situatiile financiare ale exercitiului financiar precedent si indicatorii determinati pe baza datelor din contabilitate si a balantei de verificare incheiate la sfarsitul exercitiului financiar curent si sa intocmeasca situatii financiare anuale in functie de criteriile de marime inregistrate.

Important! Cursul de schimb utilizat pentru incadrarea in criteriile de marime prevazute de OMFP nr. 3.055/2009, cu modificarile si completarile ulterioare, este cursul de schimb valutar comunicat de BNR, valabil la data incheierii exercitiului financiar.

Situatiile financiare anuale incheiate la 31 decembrie se intocmesc in lei si se semneaza atat de persoanele abilitate, potrivit legii, cat si de catre administratorul sau persoana care are obligatia gestionarii entitatii

Situatiile financiare anuale, raportul consiliului de administratie/directoratului, raportul cenzorilor sau raportul auditorilor financiari, dupa caz, se depun la unitatile teritoriale ale MFP in format hartie si in format electronic sau numai in forma electronica pe portalul www.e-guvernare.ro, avand atasata o semnatura electronica extinsa.

Situatiile financiare anuale si documentele cerute de lege se pot depune la registratura unitatilor teritoriale ale MFP sau la oficiile postale, prin scrisori cu valoare declarata, potrivit prevederilor HG nr. 627/1995 privind imbunatatirea disciplinei depunerii bilanturilor contabile si a altor documente cu caracter financiar-contabil si fiscal, de catre agentii economici si alti contribuabili. De asemenea, la depunerea situatiilor financiare se vor avea in vedere si prevederile HG nr. 1.085/2003 referitoare la implementarea Sistemului Electronic National (SEN).



2. Pentru entitatile care au optat pentru aplicarea sistemului simplificat de contabilitate

Entitatile care in exercitiul financiar precedent au indeplinit concomitent urmatoarele doua criterii de marime: cifra de afaceri sub echivalentul in lei al sumei de 35.000 euro inclusiv si totalul activelor sub echivalentul in lei al sumei de 35.000 euro inclusiv, si au optat pentru sistemul simplificat de contabilitate intocmesc situatii financiare anuale simplificate care cuprind bilant simplificat, cod 10, si cont de profit si pierdere simplificat, cod 20. Acestea vor insotite de formularul „Date informative”, cod 30, si formularul „Situatia activelor imobilizate”, cod 40.

incadrarea in criteriile de marime se efectueaza pe baza indicatorilor determinati din situatiile financiare anuale, respectiv a balantei de verificare, incheiate la finele exercitiului financiar precedent, utilizandu-se cursul de schimb valutar comunicat de BNR, valabil la data incheierii aceluiasi exercitiu financiar.

Aceste entitati utilizeaza pentru evidentierea operatiunilor economico-financiare planul de conturi simplificat si tratamentele contabile prevazute de reglementarile contabile simplificate.

De asemenea, entitatile care au utilizat unele tratamente contabile cuprinse in Reglementarile contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin OMFP nr. 3.055/2009 si/sau o parte ori toate conturile din planul de conturi general, intocmesc situatii financiare anuale simplificate, care se compun din bilant si cont de profit si pierdere simplificate.

Situatiile financiare anuale simplificate trebuie insotite de o declaratie scrisa de asumare a raspunderii pentru intocmirea acestora in conformitate cu sistemul simplificat de contabilitate.

Situatiile financiare anuale simplificate incheiate la 31 decembrie se intocmesc in lei si se semneaza de catre persoanele care organizeaza si conduc contabilitatea entitatilor, precum si de catre administratorul sau persoana care are obligatia gestionarii entitatilor respective.

Situatiile financiare anuale simplificate, raportul consiliului de administratie/ directoratului, raportul cenzorilor sau raportul auditorilor financiari, dupa caz, se depun la unitatile teritoriale ale MFP in format hartie si in format electronic sau numai in forma electronica pe portalul www.e-guvernare.ro, avand atasata o semnatura electronica extinsa.

Situatiile financiare anuale si documentele cerute de lege se pot depune la registratura unitatilor teritoriale ale MFP sau la oficiile postale, prin scrisori cu valoare declarata, potrivit prevederilor HG nr. 627/1995 privind imbunatatirea disciplinei depunerii bilanturilor contabile si a altor documente cu caracter financiar-contabil si fiscal, de catre agentii economici si alti contribuabili. De asemenea, la depunerea situatiilor financiare se vor avea in vedere si prevederile HG nr. 1.085/2003 referitoare la implementarea SEN.



Termenul de depunere a situatiilor financiare anuale

Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la unitatile teritoriale ale MFP sunt urmatoarele:

- pentru societatile comerciale, societatile/companiile nationale, regiile autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar;

- pentru celelalte persoane prevazute la art. 1 din Legea nr. 82/1991, republicata, 120 de zile de la incheierea exercitiului financiar.

Subunitatile din Romania care apartin unor persoane juridice cu sediul sau domiciliul in strainatate depun situatii financiare anuale incheiate la 31 decembrie la unitatile teritoriale ale MFP, in termen de 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar.

Entitatile care nu au desfasurat activitate de la constituire pana la 31 decembrie, nu intocmesc situatii financiare anuale si situatii financiare anuale simplificate si vor depune, la unitatile teritoriale ale MFP, o declaratie pe propria raspundere a persoanei care are obligatia gestionarii entitatii, in termen de 60 de zile de la incheierea exercitiului financiar.

Situatiile financiare anuale vor fi insotite de raportul administratorilor, raportul de audit sau raportul comisiei de cenzori, dupa caz, si de propunerea de distribuire a profitului sau de acoperire a pierderii contabile. De asemenea, situatiile financiare anuale vor fi insotite de o declaratie scrisa a administratorului, a ordonatorului de credite sau a altei persoane care are obligatia gestionarii unitatii respective prin care isi asuma raspunderea pentru intocmirea situatiilor financiare anuale si confirma ca:

a) politicile contabile utilizate la intocmirea situatiilor financiare anuale sunt in conformitate cu reglementarile contabile aplicabile;

b) situatiile financiare anuale ofera o imagine fidela a pozitiei financiare, performantei financiare si a celorlalte informatii referitoare la activitatea desfasurata;

c) persoana juridica isi desfasoara activitatea in conditii de continuitate.

Situatiile financiare anuale simplificate vor fi insotite de raportul administratorilor.

Situatiile financiare anuale intocmite de entitatile al caror exercitiu financiar coincide cu anul calendaristic si al situatiilor financiare anuale simplificate intocmite de entitatile care au optat pentru aplicarea sistemului simplificat de contabilitate se intocmesc cu ajutorul programului de asistenta elaborat de MFP care contine formularistica necesara si programul de verificare cu documentatia de utilizare aferenta,

Programul de asistenta este pus la dispozitia entitatilor gratuit de unitatile teritoriale ale MFP sau poate fi descarcat de pe websiteul ANAF, de la adresa www.anaf.ro, Sectiunea Declaratii electronice, categoria Descarcare declaratii.

Important! Formatul electronic al situatiilor financiare anuale si al situatiilor financiare anuale simplificate, generat prin programele de asistenta, consta intr-un fisier .pdf avand atasat un fisier .xml si un fisier cu extensia .zip. Fisierul cu extensia .zip va contine documentele cerute de lege scanate alb-negru, lizibil si cu o rezolutie care sa permita incadrarea in limita a 10 MB a fisierului PDF la care este atasat fisierul .zip.

Principalele aspecte legate de intocmirea si depunerea raportarilor anuale incheiate la 31 decembrie

Prevederi generale

Sistemul de raportare anuala se aplica:

a) entitatilor care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic si care au obligatia sa intocmeasca si sa depuna raportari anuale la 31 decembrie la unitatile teritoriale ale MFP,

Atentie! Entitatile care au optat pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic intocmesc raportari anuale la 31 decembrie distinct de situatiile financiare anuale incheiate la data aleasa pentru acestea.

b) persoanelor juridice aflate in lichidare, potrivit legii.(Exercitiul financiar al unei persoane juridice care se lichideaza incepe la data incheierii exercitiului financiar anterior si se incheie in ziua precedenta datei cand incepe lichidarea. Perioada de lichidare este considerata un exercitiu financiar, indiferent de durata sa).

c) subunitatilor deschise in Romania de societati rezidente in state apartinand Spatiului Economic European.

Cerinte privind intocmirea si depunerea raportarilor anuale incheiate la 31 decembrie.

Raportarile contabile intocmite pe baza balantei de verificare a conturilor sintetice la data de 31 decembrie se depun la unitatile teritoriale ale MFP si cuprind urmatoarele formulare:

- Situatia activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, cod 10;

- Situatia veniturilor si cheltuielilor, cod 20;

- Date informative, cod 30;

- Situatia activelor imobilizate, cod 40.

Raportarile anuale la 31 decembrie se semneaza de persoanele abilitate potrivit legii sa semneze situatiile financiare anuale si de catre administratorul sau persoana care are obligatia gestionarii entitatii.

Termenul de depunere a raportarilor anuale la unitatile teritoriale ale MFP

- depunerea la unitatile teritoriale ale MFP a raportarilor anuale la 31 decembrie, se efectueaza in termen de 150 de zile de la incheierea anului calendaristic.

- raportarea anuala intocmita de persoanele juridice aflate in lichidare, pe perioada lichidarii se depune, in termen de 90 de zile de la incheierea anului calendaristic, la unitatile teritoriale ale MFP.



Formularistica

Formatul electronic al raportarilor anuale la 31 decembrie se obtine gratuit prin folosirea programului de asistenta elaborat distinct numai pentru raportarile anuale de catre MFP. Acesta poate fi descarcat de pe websiteul ANAF, de la adresa www.anaf.ro, Sectiunea Declaratii electronice, categoria Descarcare declaratii.

Entitatile vor depune la unitatile fiscale raportarile anuale la 31 decembrie, in format hartie si in format electronic sau numai in forma electronica pe portalul www.e-guvernare.ro, avand atasata o semnatura electronica extinsa.

Formatul electronic al raportarilor anuale la 31 decembrie, generat prin programele de asistenta, consta intr-un fisier .pdf avand atasat un fisier .xml.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Documentar fiscal: Depunere situatii financiare anuale incheiate la 31 decembrie 2011":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Modificarile valabile in 2017 pentru Declaratia 300 decont TVA
    • OPANAF 591/2017 a modificat la acest inceput de an modelul si continutul pentru Declaratia 300 (Decont TVA). De retinut ca se utilizeaza noul model de formular 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata” in varianta impusa de OPANAF nr. 591/27 ianuarie 201 pentru obligatiile fiscale valabile incepand cu 1 ianuarie 2017. Principalele modificari aduse in ce priveste Declaratia 300 decont TVA in 2017: Click aici pentru D 300 model 2017! - s-a introdus randul 26: Compensatia in cota...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • In ce conditii se poate incheia un contract de antrepriza reglementat de Codul civil?
    • Regasiti mai jos conditiile in care se poate incheia un contract de antrepriza, reglementat de Codul Civil, art. 1851-1873, cu o persoana fizica, cu exceptia persoanei fizice autorizate. Iata raspunsul oferit de specialist: In functie de tipul activitatii, se va putea incheia fie un contract individual de munca, fie un contract de antrepriza incheiat in baza Codului civil. Daca activitatea este dependenta se va incheia contract individual de munca cu timp partial sau norma intreaga. Daca...» citeste mai departe aici

  • Sinteza Fiscalitatea.ro: Noutati din legislatia fiscala si modificari TVA
    • In ultima perioada au fost propuse mai multe modificari legislative si au fost adoptate masuri noi care schimba din nou reglementarile din domeniul fiscal. Avem astfel o procedura clarificata de ANAF in ce priveste anularea codului de TVA, beneficii noi pentru bugetari, un termen-limita de depunere pentru unele declaratii si, totodata, se va aplica TVA zero pentru vanzarea de cladiri si alte tranzactii. ANAF aduce lamuriri privind modul de anulare a codului de TVA ANAF a transmis recent...» citeste mai departe aici

  • Acordare tichete de incentivare. Care e regimul fiscal?
    • Stabilim prin cele de mai jos ce tratament fiscal se aplica la acordarea de tichete incentivare catre partenerii comerciali in vederea stimularii vanzarilor si care este cadrul legal. Tichetele de incentivare se acorda in cadrul campaniilor pentru fidelizarea clientilor care, pentru un numar de achizitii, beneficiaza de aceste tichete in locul reducerilor comerciale. Potrivit punctului 437 alin. (3) din OMFP 1802/2014, in cazul in care entitatea practica alte sisteme de fidelizare a clientilor...» citeste mai departe aici

  • Ce regim TVA se aplica pentru bunuri expediate in afara UE de catre furnizor in contul cumparatorului din UE?
    • In randurile de mai jos, stabilim cum se procedeaza in situatia unui contract cu un partener din Austria, iar marfa este transportata in Turcia in calitate de furnizor sau o persoana in contul meu (firma transportatoare). Stabilim daca factura emisa catre partenerul din statul strain UE va fi fara TVA, caz in care vom vedea daca se va mentiona pe factura locul livrarii (Turcia). De asemenea, stabilim ce documente sunt necesare pentru a justifica scutirea de TVA. Iata raspunsul specialistului:...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.