Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Documentar fiscal: Procedura obtinerii certificatului de atestare fiscala

11-Iul-2012
7469
Redam, prin cele ce urmeaza, principalele aspecte care tin de procedura de eliberare a certificatului de atestare fiscala pentru persoane juridice si fizice.

Certificatul de atestare fiscala este documentul care reflecta modul de indeplinire a obligatiilor de plata a impozitelor, taxelor, contributiilor si a altor venituri datorate bugetului general consolidat al statului.

Certificatul de atestare fiscala se elibereaza la solicitarea contribuabililor, la solicitarea altor autoritati publice sau din oficiu, in situatia in care se schimba competenta de administrare a creantelor fiscale, ca urmare a schimbarii domiciliului fiscal sau a altor situatii prevazute de lege.

Eliberarea certificatului de atestare fiscala la solicitarea contribuabililor sau la solicitarea unor autoritati publice se face pe baza de cerere/adresa de eliberare care se depune la organul fiscal competent.

Cererea/Adresa de eliberare a certificatului de atestare fiscala se depune la registratura organului fiscal competent, se comunica prin posta cu confirmare de primire sau se poate transmite prin mijloace de transmitere la distanta, insotita de o copie a documentului eliberat de autoritatea contractanta, dupa caz.

In situatia in care contribuabilul are de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritatile contractante definite potrivit Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 337/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, odata cu depunerea cererii de eliberare a certificatului de atestare fiscala depune, in original, si documentul eliberat de autoritatile contractante prin care se certifica cuantumul sumelor certe, lichide si exigibile pe care contribuabilul le are de incasat de la acestea. Documentul este valabil 20 de zile de la data emiterii si trebuie sa fie in termen de valabilitate la data depunerii cererii de eliberare a certificatului de atestare fiscala.

Documentul emis de autoritatea contractanta cuprinde, obligatoriu, urmatoarele elemente:

- denumirea autoritatii contractante;

- data emiterii documentului;

- numarul si data incheierii contractului dintre contribuabil si autoritatea contractanta;

- sumele certe, lichide si exigibile datorate pana la data emiterii documentului de catre autoritatea contractanta, defalcate pe fiecare contract in parte;

- precizarea ca documentul este emis in vederea eliberarii certificatului de atestare fiscala;

- numele, prenumele, functia si semnatura persoanelor imputernicite ale autoritatii contractante;

- stampila autoritatii contractante.

In cazul persoanelor fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere, cererea se depune la organul fiscal in a carui raza teritoriala contribuabilul isi are domiciliul fiscal, respectiv unde isi au domiciliul, potrivit legii, sau adresa unde locuiesc efectiv, in cazul in care aceasta este diferita de domiciliu.

In cererea de eliberare a certificatului de atestare fiscala contribuabilii persoane fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere trebuie sa mentioneze si sediul activitatii sau locul unde se desfasoara efectiv activitatea principala.

Atentie! Eliberarea certificatului de atestare fiscala este supusa taxelor extrajudiciare de timbru. Fac exceptie certificatele de atestare fiscala eliberate la solicitarea autoritatilor publice sau din oficiu, de organul fiscal.

Verificarea documentelor

Pentru eliberarea certificatului de atestare fiscala organul fiscal competent verifica: dosarul fiscal al contribuabilului, fisa pentru evidenta analitica pe platitori a contribuabilului, existenta sumelor de restituit/rambursat pentru care nu au fost emise decizii de restituire/rambursare pana la data depunerii cererii de eliberare a certificatului, precum si existenta deciziilor de rambursare sau a documentatiei aprobate pentru solutionarea cererii de restituire pentru care nu au fost emise si inregistrate in evidenta fiscala note de compensare/restituire,existenta documentului eliberat de autoritatile contractante prin care se certifica cuantumul sumelor certe, lichide si exigibile pe care contribuabilul le are de incasat de la acestea.

In situatia in care organul fiscal constata ca nu au fost depuse de catre contribuabil declaratiile fiscale, termenul de eliberare a certificatului de atestare fiscala se prelungeste cu perioada cuprinsa intre data transmiterii instiintarii si data depunerii declaratiilor fiscale sau data comunicarii deciziei de impunere din oficiu.

Important! Certificatul de atestare fiscala cuprinde, obligatoriu, numarul de inregistrare, data eliberarii, perioada de utilizare, numele si prenumele conducatorului organului fiscal emitent.

Termen de eliberare si valabilitate

Certificatul de atestare fiscala se emite in termen de 5 zile lucratoare de la data depunerii cererii si poate fi utilizat de persoana interesata pe o perioada de pana la 30 de zile de la data eliberarii. in cazul persoanelor fizice, perioada in care poate fi utilizat este de pana la 90 de zile de la data eliberarii.

Alte precizari

Certificatul de atestare fiscala se intocmeste in doua exemplare originale, din care:

- un exemplar se comunica solicitantului sau noului organ fiscal competent;

- un exemplar se pastreaza la organul fiscal emitent si se arhiveaza la dosarul fiscal al contribuabilului.

In situatia in care contribuabilul doreste sa obtina mai multe exemplare ale certificatului de atestare fiscala trebuie sa mentioneze in cerere numarul de exemplare solicitate. In acest caz, taxa extrajudiciara de timbru se plateste o singura data, indiferent de numarul de exemplare solicitate.

Orice persoana care detine parti sociale la o societate comerciala poate solicita eliberarea unui certificat de atestare fiscala al societatii.

In cazul contribuabililor mari si mijlocii care solicita eliberarea certificatului de atestare fiscala prin mijloace electronice de transmitere la distanta, organul fiscal competent emite certificatul si il comunica contribuabilului in aceeasi modalitate. in acest caz, contribuabilul imprima certificatul de atestare fiscala pe hartie si il prezinta administratiei finantelor publice in a carei raza teritoriala acesta isi are domiciliul fiscal, in vederea certificarii pentru conformitate cu originalul, prin semnarea de catre conducatorul administratiei finantelor publice si aplicarea stampilei.

*

Baza legala: Ordinului ministrului Finantelor Publice nr. 752/2006 privind aprobarea procedurii de eliberare a certificatului de atestare fiscala pentru persoane juridice si fizice, a certificatului de obligatii bugetare, precum si a modelului si continutului acestora, cu modificarile si completarile ulterioare; art. 112 din Ordonanta Guvernului nr.92/2003 privind Codul de Procedura Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Documentar fiscal: Procedura obtinerii certificatului de atestare fiscala":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contributia asiguratorie pentru munca - Capitolul II - Taxe si impozite stabilite de Codul fiscal

    • Baza legala Codul fiscal, Titlul V, Capitolul IX, art. 220 - 220 Contributia asiguratorie pentru munca In continuare vom vedea cine datoreaza contributia asiguratorie pentru munca, dar si categoriile de venituri pentru care se aplica aceasta. Contribuabilii care datoreaza contributia asiguratorie pentru munca Contribuabilii obligati la plata contributiei asiguratorii pentru munca sunt, dupa caz: a) persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora,...» citeste mai departe aici

  • NOUTATE E-Transport! Lista produselor cu risc fiscal ridicat va fi actualizata in 2024

    • Conform unui nou Proiect de Ordin al ANAF va fi actualizata, pentru prima data in 2024, lista produselor cu risc fiscal ridicat. Dintre produsele pentru care vor fi efectuate raportari in E-Transport, incepand din iulie 2024, amintim urmatoarele produse alimentare: carne, peste, lapte, oua, miere, etc., dar si cateva produse mai putin obisnuite, precum hainele uzate si zdrentele. Prin OUG 41/2022 pentru instituirea Sistemului RO e-Transport si de abrogare a art. XXVIII din OUG 130/2021...» citeste mai departe aici

  • Modificari importante aduse impozitului pe veniturile micro in 2024

    • ANAF aduce la cunostinta contribuabililor interesati ca, prin O.U.G. nr.31/2024, au fost aduse modificari Codului fiscal care au vizat, printre altele si impozitul pe veniturile microintreprinderilor, fiind explicata si detaliata definitia intreprinderilor legate. Modificari impozit micro in 2024 Persoana juridica romana este legata cu o alta persoana daca exista oricare dintre urmatoarele raporturi: a) persoana juridica romana care verifica conditia detine la o alta persoana juridica...» citeste mai departe aici

  • Pentru anul 2023 se mai poate ajusta norma de venit in cazul unui PFA?

    • Pentru un PFA in sistem de norma care a avut activitate doar 6 luni in anul 2023, se poate ajusta norma conform art. 69, alin. 9 din norme? Mentionez ca a avut un singur contract de prestari servicii pe perioada determinata si nu a avut alti clienti in cursul anului. Multumesc! Ajustare norma de venit PFA – raspunsul specialistului: Potrivit art. 69 alin. (5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, in cazul in care un contribuabil desfasoara o activitate care genereaza...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Cum va fi inregistrat in contabilitate impozitul minim pentru firmele mari

    • Finantele au pus recent, in dezbatere publica, un nou Proiect de Ordin prin care se stabileste modul in care se vor inregistra in contabilitate anumite impozite. Este vorba despre impozitul minim si impozitul suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale. Conform Referatului de Aprobare, potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, inregistrarea in contabilitate a operatiunilor...» citeste mai departe aici

  • D212 in 2024: Trebuie depusa rectificativa D212 pentru dobanzile incasate in 2023?

    • Administratorul societatii a depus in luna iunie 2023 declaratia D212 pentru dividendele incasate in anul 2023, calculandu-se CASS la valoarea a 24 salarii minime brute. La inceputul acestui an, administratorul a primit de la banca o informare privind dobanzile incasate in cursul anului 2023 pentru depozitele ce le detine la banca. Intrebare: trebuie depusa D212 rectificativa pentru anul 2023, sau dobanzile sunt incadrate in venituri din investitii si sunt cuprinse in valoarea maxima de 24...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2024 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016