Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Editorial: Stop credit crizei!

15-Iul-2010
1763

Traim intr-o lume a creditului. Ne trebuie casa, masina, calculator. Ne trebuie acum, cat suntem tineri iar glasul libertatii si al vietii ne inunda coplesitor, narcotic fiinta.


?Vrem sa ne mutam la casa noastra! Este prioritatea numarul 1. Vom plati 25 de ani credit, ne asumam asta fiindca este singura solutie.?

Creditul a devenit principala sursa de finantare nu doar pentru cei mai multi dintre noi, dar si pentru firme si state. ?Bucura-te acum, plateste maine?...sau, mai bine zis, ?plateste anii urmatori?. Acesta este principiul care guverneaza realitatea economica de mai multe zeci de ani, indiferent ca vorbim despre indivizi, firme sau tari. Sa fie oare ?de bine? sau nu?

Creditul este un instrument esential bunastarii noastre, la orice nivel ne referim. Fara credit, este deseori imposibil sa te bucuri cu adevarat de viata, sa iti dezvolti afacerea sau sa iti ajustezi bugetul, ca stat.

Creditul reprezinta un factor de crestere daca (si numai daca):
- poate fi restituit (fara executarea unor garantii) ? in cazul populatiei si al statelor;
- este, financiar, profitabil ? in cazul firmelor, indiferent de marime sau de natura activitatii.

Preturi de Transfer - Curs video
Preturi de Transfer - Curs video
Vezi detalii
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii

Acest principiu simplu, pe care nu doar un finantist, dar orice om rational il intelege, a inceput sa fie incalcat din ce in ce mai des in ultimii ani. Consecinta? Criza.

Incalcarea lui nu este rezultat al ignorantei, ci unul al insuficientei reglementari si al predictibilitatii din ce in ce mai scazute a evolutiei financiare (la nivel individual, de firma si la nivel de tara).

Reglementarea slaba anuleaza, practic, principiul creditarii sanatoase enuntat mai sus: aceasta fiindca aproape nimeni nu va respecta o anumita disciplina financiara ?doar? fiindca ?asa este rational?. Daca eu, John, stiu ca pot lua credit respectand niste conditii minimale, care nu garanteaza nici pe departe capacitatea mea de a-l rambursa, iar in cazul neachitarii creditului as putea fi refinantat si, oricum, bancii i-ar fi, practic, foarte greu sa ma execute silit, atunci de ce sa nu profit?

Daca pentru acoperirea riscului de credit in cazul creditarii populatiei si a firmelor lucrurile s-au miscat cat de cat dupa venirea crizei, in sensul inaspririi reglementarilor, nu acelasi lucru se poate spune si despre creditarea statelor de catre bancile si institutiile financiare internationale. Aici ar trebui ? ar fi trebuit inca mai demult ? impuse conditii stricte de creditare, conditii care sa nu permita unui stat sa ajunga in situatia in care se afla, de exemplu, Grecia acum.

Este foarte simplu: ai datorie externa in crestere in ultimii n ani? Stop credit! Datoria ta externa, ca stat, a atins x% din PIB-ul anual mediu (calculat pe ultimii y ani)? Stop credit! Stiu ca suna dur, dar creditarea unui stat incapabil sa-si gestioneze bugetul nu este o solutie. Chiar daca populatia nu are nicio vina iar taierea creditarii externe poate aduce suferinta si tensiuni sociale, continuarea pomparii de bani intr-un sistem care nu merge va adanci din ce in ce mai mult raul. Pe de alta parte, stoparea creditarii obliga statul sa gaseasca solutii eficiente de management al bugetului, astfel incat sa foloseasca surse sanatoase, durabile de crestere a venitului si sa cheltuiasca doar atat cat poate obtine.

Absenta unor reglementari stricte si dure pentru creditarea statelor a plecat de la principiul ?Too big to fail? (valabil si in cazul bancilor si companiilor mari): orice stat este, pana la urma, o entitate prea mare, prea importanta pentru a nu fi finantata in situatii dificile, lasand-o prada colapsului. In lumina noilor evolutii si realitati, devine tot mai clar ca lucrurile stau in realitate invers: prabusirea unui stat (incapacitate de plata, revolte sociale etc.) este potentata de creditarea ?de salvare?, pe cand stoparea creditarii ar ?taia? raul de la radacina, obligand practic la o gestiune sanatoasa.

Cat priveste predictibilitatea evolutiei financiare ? al doilea element care a dus la ?imbolnavirea? creditului ? aceasta a fost si este din ce in ce mai afectata de factorul informatie, incredere. Impactul acesteia asupra valorii unui activ, asupra sigurantei si profitabilitatii unei afaceri este in continua crestere, intr-un mediu in care informatia circula din ce in ce mai usor si rapid. In aceste conditii, managerii (fie ca este vorba despre conducerea unei firme sau a unui stat) ajung obligati sa-si schimbe mentalitatea pentru a asigura supravietuirea ?afacerilor? de care sunt responsabili. Informatia, care tinde sa devina - sau chiar a devenit - principalul determinant al valorii, trebuie tratata conform adevaratei sale puteri: monitorizata atent, analizata, folosita cat mai abil, investit in ea.

Liviu Deculescu

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Editorial: Stop credit crizei!":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Conditia cu privire la salariati in 2017. Impozit pe venit microintreprinderi
    • In randurile urmatoare, avem cazul unei societati care are in 2017 doi angajati cu timp partial de cate 4 ore/fiecare. Vom vedea daca se poate considera ca fiind un angajat cu 8 ore si sa se aplice astfel cota de impozit pe venit de 1%. Conform prevederilor de la art. 51 alin.(4) din Codul fiscal, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare....» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Toate modificarile aduse de OUG 3/2017
    • In Monitorul Oficial nr. 16/06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificare si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va prezentam principalele modificari aduse de actul normativ mentionat anterior: >> Scutirea de impozit pe profit a contribuabililor care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare. - Contribuabilii care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare, definite potrivit O.G. nr. 57/2002, precum si activitati conexe...» citeste mai departe aici

  • Studiu de caz: Capital social mai mare de 45.000 lei si impozit pe profit in anul 2017
    • In analiza de mai jos, la 31.12.2016, o societate platitoare de impozit pe profit are venituri totale in suma de 308.321 lei si indeplineste si celelalte conditii de la art.47 Cod fiscal (Definitia microintreprinderii). Societatea are la 31.12.2016, capital social in suma de 200.000 lei. Incepand cu 01.01.2017, stabilm daca ar trebui sa treaca la impozit pe veniturile microintreprinderii. Fiind platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderii, vom vedea daca ar putea sa-si exercite...» citeste mai departe aici

  • Noul formular pentru declararea veniturilor nerezidentilor. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu
    • Incepand cu acest an, pentru veniturile nerezidentilor se depune formularul 207 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti", cod 14.13.01.13/v.n. Aceasta declaratie inlocuieste formularul fara numar utilizat in anii trecuti pentru declararea impozitului retinut la sursa/veniturilor scutite obtinute de nerezidenti din Romania. Formularul 207 si instructiunile de completare au fost aprobate prin OANAF 3695 din 30 decembrie...» citeste mai departe aici

  • Analiza zilei: Formularul 088 va fi eliminat de la 1 februarie 2017
    • Prin ordinul Agentiei de Administrare Fiscala nr. 210 din 13 ianuarie 2017 a fost abrogat Ordinul nr. 3841/2015 privind aprobarea modelului si continutului formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA". Astfel, incepand cu 01 februarie 2017 nu se mai depune Formularul 088. Formularul 088 a fost mult contestat de catre mediul de afaceri. De la introducerea acestuia, in...» citeste mai departe aici

  • Noutati ANAF: Inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit
    • Va reamintim prevederile legale referitoare la inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit, pentru veniturile supuse regulilor de impunere la sursa, pentru care impozitul retinut este final: Pentru nerezidentii care obtin venituri impozabile din Romania, platitorul de venit are obligatia de a calcula, retine,declara si plati bugetului de stat impozit pe venit sau impozit pe profit, dupa caz. Potrivit art.82 alin.1 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.