Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Efecte fiscale negative la anularea codului de TVA. Cum procedam?

31-Oct-2016
647

In cazul urmator, avem o societate inactiva din data de 06.05.2016 care are codul de TVA anulat din oficiu datorita expirarii sediului social. Vom vedea cum face facturile de vanzare cu mentiunea ca, in mod normal, ar fi avut total = baza + TVA adica 100 lei = 83,33 lei + 16,67 lei, stabilind daca in prezent in Declaratia 311 TVA aplica la 100 lei sau la 83,33 lei si daca va avea TVA de plata 20 lei sau 16,67 lei.

De asemenea, stabilim daca in cazul impozitului pe venitul microintreprinderilor firma are 3% x 100 lei (total) sau 3% x 83,33 lei (baza) si daca fiind anulat din oficiu TVA mai trebuie facuta ajustare TVA si cand se va face.

La momentul anularii codului de inregistrare in scopuri de TVA, persoana impozabila trebuie sa ajusteze suma TVA dedusa la data achizitiei bunului mobil sau imobil existent in patrimoniu la data anularii codului de TVA. Ajustarea se efectueaza dupa cum urmeaza:
- in cazul marfurilor, ajustarea se efectueaza conform prevederilor art. 304 "Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital" si pct. 78 din normele de aplicare, la valoarea stocului.
- in cazul mijloacelor fixe care nu sunt de natura bunurilor de capital ajustarea se efectueaza conform prevederilor art. 304 "Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital" si pct. 78 din normele de aplicare. Ajustarea se efectueaza la valoarea ramasa de amortizat la data anularii codului de TVA;
- in cazul mijloacelor fixe care sunt de natura bunurilor de capital, altele decat bunurile imobile, ajustare se efectueaza pentru o perioada de 5 ani conform prevederilor art. 305 " Ajustarea taxei deductibile in cazul bunurilor de capital" si pct. 79 din normele de aplicare;
- in cazul bunurilor de capital de natura bunurilor imobile, ajustarea se efectueaza pentru o perioada de 20 ani, conform prevederilor art. 305 si pct. 79 din normele de aplicare. Deci, ajustarea se efectueaza in cadrul perioadei de ajustare de 20 de ani, calculata incepand cu data de 1 ianuarie a anului in care bunurile sunt construite si receptionate si se efectueaza direct proportional cu perioada de neutilizare a constructiei in regim de taxare.

Astfel, daca mijloacele fixe sunt de natura bunurilor de capital, ajustarea se efectueaza pentru fiecare an din cadrul perioadei de ajustare ramase in care bunurile nu sunt utilizate pentru realizarea de operatiuni taxabile si/sau scutite cu drept de deducere si/sau neimpozabile.

Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii

Exemple privind ajustarea si modul de calcul al ajustarii se regasesc la punctul 79 alin. (15) din normele de aplicare ale art. 305.

In cazul marfurilor existente in stoc, ajustarea sumei TVA aferente se efectueaza prin inventarierea marfurilor. Ajustarea se efectueaza la costul de achizitie, fara a lua in calcul adaosul comercial si TVA neexigibila. Ajustarea se efectueaza la cota TVA in vigoare la data achizitiei marfurilor, care poate fi 24% sau 20%. De exemplu, suma TVA care trebuie ajustata este de 700 lei (3.500 lei x 20% = 720 lei) , daca valoarea stocului in suma de 6.000 lei la data de 05.05.2016 are urmatoarea structura:
- cost de achizitie: 3.500 lei
- adaos comercial: 1.500 lei
- TVA neexigibila: 1.000 lei;

Daca ajustarea se efectueaza pana la depunerea ultimului decont de TVA cod 300, suma de 720 lei se evidentiaza, cu semnul minus in jurnalul pentru cumparari si se raporteaza, cu semnul minus, prin decont, la randul 30 “Regularizari taxa dedusa”.

D.p.d.v. contabil, se efectueaza inregistrarea 635 = 4426 pentru suma de 720 lei.

Daca ajustarea se efectueaza dupa anularea codului de TVA, pentru suma TVA ajustata, inregistrata in evidenta contabila prin formula 635 = 446 (analitic distinct TVA), societatea respectiva trebuie sa depuna formularul cod 307 "Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea/corectia ajustarilor/regularizarea taxei pe valoarea adaugata". In perioada in care figureaza cu codul de TVA anulat din oficiu, societatea respectiva nu trebuie sa utilizeze conturile de TVA 4426, 4427, 4423 si 4424.

Valoarea bunurilor vandute este reprezentata de suma negociata intre vanzator si cumparator si poate fi, inclusiv TVA, sau exclusiv TVA. Astfel, factura se emite in functie de aceste prevederi, caz in care:
1) daca valoarea de vanzare este "inclusiv TVA", factura se emite pentru aceasta valoare, cu inscrierea mentiunii "TVA inclusa" si a bazei legale "art. 11 alin. (8) din Legea nr. 227/2015";

De exemplu, o factura in valoare totala de 3.600 lei (din care baza de impozitare 3.000 lei si TVA 600 lei), fara evidentierea distincta a sumei TVA colectate, se inregistreaza in evidenta contabila dupa cum urmeaza:
- valoarea facturii emise:
4111 = 701 3.600 lei
"Clienti" "Venituri din vanzarea produselor finite"

- obligatia de plata a sumei TVA colectate din valoarea totala a facturii emise:
635 = 446 600 lei
"Cheltuieli cu alte impozite, "Alte impozite, taxe si varsaminte
taxe si varsaminte asimilate" asimilate"
(analitic distinct) (analitic distinct)

2) daca valoarea facturii este exclusiv TVA, dar se recupereaza de la client, fara a fi suportata de catre vanzator, cele doua elemente ale valorii totale a bunurilor (baza de impozitare TVA si TVA colectata), se inscriu distinct in factura emisa, cu mentiunea "art. 11 alin. (8) din Legea nr. 227/2015", caz in care se efectueaza inregistrarea contabila:

- valoarea facturii emise:
4111 = 701 3.000 lei
"Clienti" "Venituri din vanzarea produselor finite"

- obligatia de plata a sumei TVA colectate:
4111 = 462 600 lei
"Clienti" "Creditori"/(analitic distinct)

concomitent cu evidentierea obligatiei de plata a TVA:
462 = 446 600 lei
"Creditori" "Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate"

In functie de pretul negociat si modul de emitere a facturii, baza de calcul a impozitului pe venituri microintreprinderi este suma din rulajul contului de venituri din activitatea de exploatare, respectiv 701 din inregistrarile contabile prezentate, de exemplu:
- 108 lei, daca veniturile sunt in suma de 3.600 lei (3.600 x 3% = 108);
- 90 lei, daca veniturile sunt in suma de 3.000 lei (3.000 x 3% = 90).

Astfel, trebuie retinut faptul ca in legislatia privind TVA, dar nici in legislatia contabila nu exista reglementari exprese privind modul de emitere a facturilor in perioada in care o persoana impozabila are codul de TVA anulat din oficiu, dar nici baza de calcul a sumei TVA care trebuie colectata.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Efecte fiscale negative la anularea codului de TVA. Cum procedam?":
Rating:

Nota: 5 din 4 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Articole similare

Revista Romana de Fiscalitate nr. 37, Martie 2010
Mai multe articole despre efecte fiscale




Subiectele saptamanii

  • Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 9-15 ianuarie 2017
    • ANAF a transmis recent un nou buletin informativ in care a inclus cele mai importante noutati legislative cu incidenta fiscala din intervalul 9-15 ianuarie 2017. 1. Legea nr.2/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal si pentru modificarea Legii nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii (M.Of. nr.36 din 12 ianuarie 2017); 2. Ordinul comun al ministrului comunicatiilor si pentru societatea informationala, ministrului educatiei nationale si cercetarii...» citeste mai departe aici

  • MFP si ANAF extind spatiul privat virtual si pentru persoanele juridice
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala extinde serviciul SPATIUL PRIVAT VIRTUAL (SPV) pentru toti contribuabilii. Astfel, pe langa persoanele fizice, si contribuabilii persoane juridice si entitati fara personalitate juridica pot opta sa primeasca, prin mijloace electronice de transmitere la distanta, acte administrative fiscale emise in forma electronica de organul fiscal central, precum si alte documente, daca acceseaza serviciul SPATIUL PRIVAT VIRTUAL (SPV). La randul lor, contribuabilii...» citeste mai departe aici

  • ANAF: Scoaterea din evidenta vectorului fiscal a impozitului pe constructii se va face la nivel centralizat
    • Persoanele juridice romane, cu exceptia institutiilor publice, institutelor nationale de cercetare-dezvoltare, asociatiilor, fundatiilor si a celorlalte persoane juridice fara scop patrimonial, potrivit legilor de organizare si functionare; persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania; precum si persoanele juridice cu sediul social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene au fost obligati la plata impozitului pe constructii...» citeste mai departe aici

  • Sedinta ANAF privind Formularul 088. Deschidere totala a ANAF catre mediul de afaceri
    • Intr-un comunicat recent, se arata ca presedintele ANAF, domnul Bogdan-Nicolae Stan, impreuna cu specialisti ai institutiei au participat in data de 17 ianuarie, la prima sedinta a grupului de lucru care va identifica solutiile pentru posibile probleme generate de eliminarea formularului 088. Cu aceasta prima ocazie, presedintele ANAF a anuntat deschiderea totala a institutiei fata de mediul de afaceri, astfel incat activitatea acesteia sa simplifice interactiunea contribuabililor cu organele...» citeste mai departe aici

  • Calculul si declararea impozitului pe profit pentru organizatiile nonprofit. Cum procedam?
    • Prin cele ce urmeaza, facem referire la o asociatie care are drept obiect de activitate practicarea medicinei alternative si care inregistreaza in anul 2016 atat venituri din cotizatii si donatii, cat si venituri din predarea cursurilor in domeniu. In cazul in care cheltuielile asociatiei sunt de 1500 lei respectiv veniturile din cotizatii 1000 lei, iar cele din predarea de cursuri de 4000 lei (activitate economica), stabilim daca asociatia datoreaza impozit pe profit pe anul 2016, precum si...» citeste mai departe aici

  • Cifra de afaceri pentru plafon perioada fiscala. Cum procedam privind includerea in plafon a vanzarii de mijloace fixe?
    • In analiza de mai jos, avem o societate care realizeaza venituri brute din: - incasari pe anul 2016 - aproximativ 200.000 lei - vanzari mijloace fixe (apartament) - aproximativ 300.000 lei - plafonul perioada TVA (lunar/trimestru) 2016 = 454.110 lei. Stabilim daca la calculul plafonului TVA de 100.000 euro se includ si veniturile din vanzarea mijloacelor fixe. De asemenea, cu precizarea ca in anul 2016 este cu TVA la trimestru, vom vedea daca pentru anul 2017 este cu TVA lunar. Potrivit art. 322...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.