Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Efecte fiscale negative la anularea codului de TVA. Cum procedam?

31-Oct-2016
494

In cazul urmator, avem o societate inactiva din data de 06.05.2016 care are codul de TVA anulat din oficiu datorita expirarii sediului social. Vom vedea cum face facturile de vanzare cu mentiunea ca, in mod normal, ar fi avut total = baza + TVA adica 100 lei = 83,33 lei + 16,67 lei, stabilind daca in prezent in Declaratia 311 TVA aplica la 100 lei sau la 83,33 lei si daca va avea TVA de plata 20 lei sau 16,67 lei.

De asemenea, stabilim daca in cazul impozitului pe venitul microintreprinderilor firma are 3% x 100 lei (total) sau 3% x 83,33 lei (baza) si daca fiind anulat din oficiu TVA mai trebuie facuta ajustare TVA si cand se va face.

La momentul anularii codului de inregistrare in scopuri de TVA, persoana impozabila trebuie sa ajusteze suma TVA dedusa la data achizitiei bunului mobil sau imobil existent in patrimoniu la data anularii codului de TVA. Ajustarea se efectueaza dupa cum urmeaza:
- in cazul marfurilor, ajustarea se efectueaza conform prevederilor art. 304 "Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital" si pct. 78 din normele de aplicare, la valoarea stocului.
- in cazul mijloacelor fixe care nu sunt de natura bunurilor de capital ajustarea se efectueaza conform prevederilor art. 304 "Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital" si pct. 78 din normele de aplicare. Ajustarea se efectueaza la valoarea ramasa de amortizat la data anularii codului de TVA;
- in cazul mijloacelor fixe care sunt de natura bunurilor de capital, altele decat bunurile imobile, ajustare se efectueaza pentru o perioada de 5 ani conform prevederilor art. 305 " Ajustarea taxei deductibile in cazul bunurilor de capital" si pct. 79 din normele de aplicare;
- in cazul bunurilor de capital de natura bunurilor imobile, ajustarea se efectueaza pentru o perioada de 20 ani, conform prevederilor art. 305 si pct. 79 din normele de aplicare. Deci, ajustarea se efectueaza in cadrul perioadei de ajustare de 20 de ani, calculata incepand cu data de 1 ianuarie a anului in care bunurile sunt construite si receptionate si se efectueaza direct proportional cu perioada de neutilizare a constructiei in regim de taxare.

Astfel, daca mijloacele fixe sunt de natura bunurilor de capital, ajustarea se efectueaza pentru fiecare an din cadrul perioadei de ajustare ramase in care bunurile nu sunt utilizate pentru realizarea de operatiuni taxabile si/sau scutite cu drept de deducere si/sau neimpozabile.

Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii

Exemple privind ajustarea si modul de calcul al ajustarii se regasesc la punctul 79 alin. (15) din normele de aplicare ale art. 305.

In cazul marfurilor existente in stoc, ajustarea sumei TVA aferente se efectueaza prin inventarierea marfurilor. Ajustarea se efectueaza la costul de achizitie, fara a lua in calcul adaosul comercial si TVA neexigibila. Ajustarea se efectueaza la cota TVA in vigoare la data achizitiei marfurilor, care poate fi 24% sau 20%. De exemplu, suma TVA care trebuie ajustata este de 700 lei (3.500 lei x 20% = 720 lei) , daca valoarea stocului in suma de 6.000 lei la data de 05.05.2016 are urmatoarea structura:
- cost de achizitie: 3.500 lei
- adaos comercial: 1.500 lei
- TVA neexigibila: 1.000 lei;

Daca ajustarea se efectueaza pana la depunerea ultimului decont de TVA cod 300, suma de 720 lei se evidentiaza, cu semnul minus in jurnalul pentru cumparari si se raporteaza, cu semnul minus, prin decont, la randul 30 “Regularizari taxa dedusa”.

D.p.d.v. contabil, se efectueaza inregistrarea 635 = 4426 pentru suma de 720 lei.

Daca ajustarea se efectueaza dupa anularea codului de TVA, pentru suma TVA ajustata, inregistrata in evidenta contabila prin formula 635 = 446 (analitic distinct TVA), societatea respectiva trebuie sa depuna formularul cod 307 "Declaratie privind sumele rezultate din ajustarea/corectia ajustarilor/regularizarea taxei pe valoarea adaugata". In perioada in care figureaza cu codul de TVA anulat din oficiu, societatea respectiva nu trebuie sa utilizeze conturile de TVA 4426, 4427, 4423 si 4424.

Valoarea bunurilor vandute este reprezentata de suma negociata intre vanzator si cumparator si poate fi, inclusiv TVA, sau exclusiv TVA. Astfel, factura se emite in functie de aceste prevederi, caz in care:
1) daca valoarea de vanzare este "inclusiv TVA", factura se emite pentru aceasta valoare, cu inscrierea mentiunii "TVA inclusa" si a bazei legale "art. 11 alin. (8) din Legea nr. 227/2015";

De exemplu, o factura in valoare totala de 3.600 lei (din care baza de impozitare 3.000 lei si TVA 600 lei), fara evidentierea distincta a sumei TVA colectate, se inregistreaza in evidenta contabila dupa cum urmeaza:
- valoarea facturii emise:
4111 = 701 3.600 lei
"Clienti" "Venituri din vanzarea produselor finite"

- obligatia de plata a sumei TVA colectate din valoarea totala a facturii emise:
635 = 446 600 lei
"Cheltuieli cu alte impozite, "Alte impozite, taxe si varsaminte
taxe si varsaminte asimilate" asimilate"
(analitic distinct) (analitic distinct)

2) daca valoarea facturii este exclusiv TVA, dar se recupereaza de la client, fara a fi suportata de catre vanzator, cele doua elemente ale valorii totale a bunurilor (baza de impozitare TVA si TVA colectata), se inscriu distinct in factura emisa, cu mentiunea "art. 11 alin. (8) din Legea nr. 227/2015", caz in care se efectueaza inregistrarea contabila:

- valoarea facturii emise:
4111 = 701 3.000 lei
"Clienti" "Venituri din vanzarea produselor finite"

- obligatia de plata a sumei TVA colectate:
4111 = 462 600 lei
"Clienti" "Creditori"/(analitic distinct)

concomitent cu evidentierea obligatiei de plata a TVA:
462 = 446 600 lei
"Creditori" "Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate"

In functie de pretul negociat si modul de emitere a facturii, baza de calcul a impozitului pe venituri microintreprinderi este suma din rulajul contului de venituri din activitatea de exploatare, respectiv 701 din inregistrarile contabile prezentate, de exemplu:
- 108 lei, daca veniturile sunt in suma de 3.600 lei (3.600 x 3% = 108);
- 90 lei, daca veniturile sunt in suma de 3.000 lei (3.000 x 3% = 90).

Astfel, trebuie retinut faptul ca in legislatia privind TVA, dar nici in legislatia contabila nu exista reglementari exprese privind modul de emitere a facturilor in perioada in care o persoana impozabila are codul de TVA anulat din oficiu, dar nici baza de calcul a sumei TVA care trebuie colectata.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Efecte fiscale negative la anularea codului de TVA. Cum procedam?":
Rating:

Nota: 5 din 3 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Articole similare

Revista Romana de Fiscalitate nr. 37, Martie 2010
Mai multe articole despre efecte fiscale




Subiectele saptamanii

  • Cum se pot evita problemele generate de o acuzatie de aparenta evaziune fiscala
    • Noul Cod de Procedura Fiscala, intrat in vigoare pe 1 ianuarie 2016, permite "criminalizarea" litigiilor fiscale, adica posibilitatea ca organele fiscale sa considere evaziune fiscala sau frauda fiscala aplicarea unui tratament fiscal diferit fata de cel avut in vedere de organul fiscal. Practica judiciara recenta a organelor de urmarire penala confirma tendinta acestora de a considera ca s-a savarsit o infractiune de evaziune fiscala ori de cate ori regimul fiscal al unei cheltuieli...» citeste mai departe aici

  • 32 documente oficiale ANAF vor fi trimise electronic
    • Va informam ca Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice a aprobat ordinul nr. 3097/2016 pentru aplicarea prevederilor art. 46 alin. (8) si ale art. 47 alin. (9) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, potrivit caruia 32 de acte administrative si fiscale emise de Fisc pot fi primite de contribuabili prin e-mail, fax sau printr-o alta platforma online. De luni, 5 decembrie, contribualilii pot primi de la Fisc documente si in varianta electronica sau pe fax....» citeste mai departe aici

  • Se pregatesc noi masuri impotriva evaziunii fiscale
    • Ministrii de Finante din Uniunea Europeana au discutat saptamana aceasta, la Bruxelles, despre combaterea evaziunii fiscale, in special despre masurile de stopare a practicilor prin care societatile exploateaza neconcordantele dintre sistemele fiscale ale statelor membre si cele ale tarilor terte, pentru a se sustrage de la plata impozitelor. Subiectul va fi si pe agenda presedintiei malteze, pentru a se ajunge la un acord asupra propunerii de directiva. "Apreciem si sustinem propunerea Comisiei...» citeste mai departe aici

  • Reguli importante actuale privind deductibilitatea amortizarii fiscale
    • Retineti, in primul rand, ca pentru mijloacele fixe amortizabile, deducerile de amortizare se determina fara a lua in calcul amortizarea contabila. * Pentru mijloacele de transport de persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, din categoria M1, astfel cum sunt definite in Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2, aprobate prin...» citeste mai departe aici

  • Imprumuturi acordate. Aflam de la un auditor financiar cu experienta care sunt implicatiile fiscale!
    • Avem urmatorul exemplu: o persoana fizica, asociat in cadrul unei societati comerciale, imprumuta suma de 175.000 euro pe care ii depune direct in contul unui creditor al societatii imprumutate. In contractul de imprumut se prevede ca durata imprumutului este de 6 ani, iar nivelul dobanzii este de 456.000 euro. Dobanda este foarte mare, ea depaseste cu mult nivelul dobanzii de pe piata. Vom vedea care sunt implicatiile fiscale pentru societate, cat si pentru persoana fizica (asociatul care a...» citeste mai departe aici

  • Infiintare punct de lucru. Ce regim fiscal se aplica si ce procedura urmam?
    • In randurile de mai jos, cazul pe care vi-l propunem azi se refera la o firma cu sediu social intr-un judet care efectueaza import de marfuri in alt judet unde nu are deschis punct de lucru, dar are incheiat un contract de prestari servicii cu o firma specializata in domeniu. Firma asigura efectuarea urmatoarelor servicii: formalitati vamale, descarcare, incarcare in mijloace auto. Toata marfa care se importa in respectiva locatie este livrata la un singur client in baza unui contract de...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.