Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Efectuarea platilor intre rezidenti. Ce trebuie sa stii in 2013!

15-Mar-2013
1794
Platile intre rezidenti se efectueaza cu respectarea prevederilor Regulamentului BNR nr. 4/2005, republicat, privind regimul valutar.

Astfel, la art. 3 se prevede ca "platile, incasarile, transferurile si orice alte asemenea operatiuni intre rezidenti, care fac obiectul comertului cu bunuri si servicii, se realizeaza numai in moneda nationala (leu), cu exceptia operatiunilor prevazute in anexa nr. 2. Categorii de rezidenti care pot efectua operatiuni in valuta", care se pot efectua si in valuta.

Toate celelalte operatiuni intre rezidenti, care nu fac obiectul comertului cu bunuri si servicii, pot fi efectuate in mod liber fie in moneda nationala (leu), fie in valuta.

Operatiunile prevazute la alin. (2) si in anexa nr. 2 la prezentul regulament se pot efectua si in valuta, numai pe baza acordului de vointa al partilor."

Categoriile de rezidenti care, conform Anexei 2 mentionate mai sus pot efectua plati in valuta cu alti rezidenti, sunt:
Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii


- persoanele juridice care efectueaza plati si incasari nemijlocite decurgand din contracte de comert exterior si prestari de servicii externe (export-import de bunuri si servicii), pe baza contractelor de comision incheiate intre comisionar si comitent sau intre comisionarul unui nerezident si beneficiarul rezident, precum si a contractelor de comert exterior respective;

- persoanele juridice care efectueaza nemijlocit plati si incasari pe baza contractelor de subantrepriza decurgand din contracte de colaborare (cooperare) economica internationala, contracte de export al unor obiective complexe si al unor produse cu ciclu lung de fabricatie;

- persoanele fizice, juridice si alte entitati, pentru operatiuni care decurg din acte de comert derulate in porturi, in zonele din aeroporturi si punctele de trecere a frontierei de stat, asimilate zonelor libere*), ori din acte de comert derulate pe parcurs extern in trenuri internationale, la bordul aeronavelor si navelor;

- persoanele fizice, juridice si alte entitati, pentru operatiuni stipulate de prevederi legale exprese;

- persoanele fizice, pentru operatiuni efectuate intre acestea cu caracter ocazional;

- persoanele fizice, juridice si alte entitati, pentru operatiuni nemijlocite ce decurg din organizarea si/sau prestarea de servicii externe, cum ar fi transportul international de marfuri si de persoane si turismul international;

- persoanele fizice, juridice si alte entitati, pentru operatiuni nemijlocite decurgând din contracte externe de prelucrare in regim "lohn“, pe baza contractelor de colaborare, in masura in care colaboratorii rezidenti sunt nominalizati in autorizatia de perfectionare activa;

- persoanele fizice, juridice si alte entitati, pentru operatiuni efectuate in strainatate;

- persoane juridice si alte entitati, pentru plati efectuate catre furnizorii si subfurnizorii de bunuri si servicii pentru produsele si serviciile exportate.


Exemplu

La o comanda efectuata in euro intre rezidenti se primeste o factura proforma in euro. Se achita un avans de 30% din factura proforma (in lei la cursul din data platii). Urmeaza factura fiscala de avans in lei care se storneaza la data livrarii.

Tot atunci se emite factura fiscala in lei in baza art. 1391 alin. (2) Codul fiscal si a Normelor metodologice.

In cazul de mai sus plata se efectueaza in lei, la cursul zilei. Factura se poate emite in lei cu mentionarea sumei in valuta, precum si a cursului de schimb valutar din ziua emiterii facturii.

Aceasta deoarece:

- baza impozabila a TVA se inscrie in Jurnalul de Cumparari/Vânzari in lei;
- TVA se determina in lei;
- valoarea de inregistrare in contabilitate a bunurilor sau serviciilor achizitionate este costul de achizitie care se determi- na in lei si este suma inscrisa in documentul justificativ, in acest caz factura.

Reglementari privind avansurile. Reglementari cu caracter fiscal

Baza legala este Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.

Conform prevederilor art. 1342 din legea mentionata, exigibilitatea TVA pentru livrari de bunuri si prestari de servicii intervine la data la care are loc faptul generator.

Prin derogare, exigibilitatea taxei intervine:
a) la data emiterii unei facturi, inainte de data la care intervine faptul generator;
b) la data la care se incaseaza avansul, pentru platile in avans efectuate inainte de data la care intervine faptul generator.

Fac exceptie de la aceste prevederi avansurile incasate pentru plata importurilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente importului, precum si orice avansuri incasate pentru operatiuni scutite sau care nu sunt impozabile. Avansurile reprezinta plata partiala sau integrala a contravalorii bunurilor si serviciilor, efectuata inainte de data livrarii sau prestarii acestora.

Conform prevederilor art. 155 din legea mentionata

Persoana impozabila care efectueaza o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, alta decât o livrare/prestare fara drept de deducere a taxei, conform art. 141 alin. (1) si (2), trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar, cel târziu pâna in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa.

De asemenea, persoana impozabila trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar pentru suma avansurilor incasate in legatura cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, cel târziu pâna in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a incasat avansurile, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa.

Fata de cele prezentate in exemplul de mai sus, pentru avansurile incasate furnizorul trebuie sa emita o factura, in care sa se evidentieze TVA aferenta. Factura proforma este doar un instrument de calcul al sumei ce va fi platita si nu constituie document justificativ sau fiscal.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Efectuarea platilor intre rezidenti. Ce trebuie sa stii in 2013!":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Declaratia 112 actualizata in ianuarie 2017!
    • Va informam ca ANAF a actualizat in luna ianuarie 2017 PDF-ul inteligent pentru D 112 - Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate - conform Ordinului comun al ministrului finantelor publice nr. 1977/ 09.12.2013, ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice nr.2757/ 23.12.2013 si al ministrului sanatatii nr. 1580/ 23.12.2013, valabil incepand cu 01/2017. Declaratia 112 a ajuns la...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe veniturile microintreprinderilor. Conditii de aplicare 2017
    • Prin ceea ce urmeaza, retineti ca de la 1 februarie, societatile care la data de 31.12.2016 au realizat o cifra de afacere sub 500.000 euro sunt obligate sa treaca la platitor de impozit microintreprindere. Vom vedea astfel daca obligativitatea de a avea un angajat pentru a plati numai 1% impozit din februarie se refera la 31.12 sau daca se pot face angajari in ianuarie pentru a avea din data de 1 februarie un angajat. De asemenea, vom vedea daca este suficient ca la sfarsitul anului societatea...» citeste mai departe aici

  • Intocmirea dosarului preturilor de transfer. Ce riscam daca depasim termenul de predare?
    • Supunem atentiei dumneavoastra cazul unui contribuabil mijlociu care achizitioneaza servicii de la parte afiliata cu o suma ce depaseste 250.000 euro pentru anul 2016. Stabilim daca exista obligatia ca incepand cu data de 25.03.2017 acesta sa puna la dispozitia ANAF dosarul preturilor de transfer in 10 zile sau intr-un termen de 30-60 zile si daca exista alte riscuri, in cazul in care nu il prezinta, in afara amenzii de 14.000 lei. Iata raspunsul specialistului: In conformitate cu prevederile...» citeste mai departe aici

  • 25 ianuarie 2017 e termenul-limita pentru declarare si plata impozit pe dividende
    • Va reamintim ca 25 ianuarie 2017 este termenul limita de plata si de declarare al impozitului pe dividende, in urmatoarele situatii: - in cazul dividendelor distribuite in anul 2016 si care nu au fost platite actionarilor/asociatilor persoane juridice pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale. Aceste prevederi nu se aplica pentru dividendele distribuite si neplatite pana la sfarsitul anului 2016, daca in ultima zi a anului calendaristic, persoana juridica romana...» citeste mai departe aici

  • Bogdan-Nicolae Stan este noul presedinte al ANAF
    • Bogdan-Nicolae Stan a fost numit in functia de presedinte, cu rang de secretar de stat, al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in urma deciziei prim-ministrului, publicata in Monitorul Oficial nr 0039, din 13 ianuarie 2017. Bogdan-Nicolae Stan a avut atributii de coordonare a activitatilor de combatere a evaziunii si fraudei fiscale, in func?ii precum cea de Director general/Director general adjunct, in cadrul Activitatii de inspectie fiscala de la DGRFP Ilfov (2012 - 2013) si respectiv...» citeste mai departe aici

  • O noua metodologie de calcul a contributiilor si taxelor datorate la Fondul pentru mediu
    • Prin O.U.G. nr. 39/2016 din 28 iunie 2016 a fost modificata si completata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 in sensul modificarii unor taxe si introducerii unor noi taxe si contributii la bugetul Fondului pentru mediu. Contributiile nou introduse sunt: >> o contributie datorata de operatorii economici care introduc pe piata nationala echipamente electrice si electronice, astfel: 1. de la data de 1 ianuarie 2017 pana la data de 31 decembrie 2017, pentru diferenta dintre cantitatile...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.