Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Emitere bon fiscal si vanzare catre persoane fizice. Cand utilizam obligatoriu casa de marcat?

18-Iul-2016
2664

In analiza urmatoare, vom vedea care este diferenta intre comertul cu ridicata si comertul cu amanuntul, precum si care dintre acestea doua permite vanzarea produselor catre persoane fizice si incasarea de la persoane fizice cu chitanta.

Vom raspunde, totodata, si urmatoarelor intrebari, facand referire la un caz concret: "La comertul cu ridicata (en-gros) se poate vinde doar persoanelor juridice si utilizatorilor profesionali si colectivi, nu si persoanelor fizice? In cazul comertului cu amanuntul (en-detail) se poate vinde catre persoane fizice doar cu bon fiscal, fara a emite factura cu chitanta? Societatea are si activitate pe cod CAEN 0812 "Extractia pietrisului si nisipului", vinde nisip si catre persoane fizice, a facturat si a incasat cu chitanta, fiind amendata cu 9.000 lei".

 

Codul CAEN 0812 se intituleaza " Extractia pietrisului si nisipului; extractia argilei si caolinului".
Acest cod CAEN desemneaza o activitate de productie, din care, prin desfasurarea unor activitati specifice, intre care si extractia, rezulta produse finite, si anume piteris, nisip, argila, caolin etc.
Deci, specific acestui cod CAEN este realizarea unor bunuri. Evident, dvs. realizati aceste bunuri pentru a le vinde diversilor clienti, care pot fi persoane juridice sau persoane fizice.

Asadar, o activitate de productie - cum este si cea din speta de fata - presupune ca societatea realizeaza ea insasi bunurile pe care doreste sa le vanda, din care obtine venituri.

Activitatea de comert, insa, este o activitate in care societatea vinde bunuri care nu sunt produse de ea insasi, ci de alte societati. Societatea comercianta cumpara bunurile si le revinde ca atare, fara sa aduca vreo modificare bunurilor respective.

Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
Vezi detalii

Comertul este impartit in doua ramuri, a caror definitie este prevazuta in OG 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata - Republicare:

- comertul cu ridicata (en gross) - activitatea desfasurata de comerciantii care cumpara produse in cantitati mari in scopul revanzarii acestora in cantitati mai mici altor comercianti sau utilizatori profesionali si colectivi;
- comert cu amanuntul/de detail - activitatea desfasurata de comerciantii care vand produse, de regula, direct consumatorilor pentru uzul personal al acestora.

Din cele doua definitii, reiese caracteristica esentiala a comertului, indiferent de natura sa: cumpararea si vanzarea unor produse. Nu apar deloc notiunile de productie, produs.
Deci, si din definitiile legale, rezulta ca activitatea de comert - cu ridicata si cu amanuntul -, asa cum am mentionat, presupune doar cumpararea si vanzarea unor produse.

Asadar, avem de-a face cu doua activitati distincte: activitatea de productie - care presupune realizarea produselor ce vor fi vandute de catre societatea insasi - si comertul - care presupune achizitia produselor si vanzarea lor ca atare.

De altfel, si din punct de vedere contabil avem diferentiere in ceea ce priveste activitatile respective.
Astfel, in Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 1802/2014 avem urmatoarele diferentieri:
- marfurile sunt bunurile pe care entitatea le cumpara in vederea revanzarii sau produsele predate spre vanzare magazinelor proprii (aceste elemente de stoc se evidentiaza contabil cu ajutorul contului 371);
- produsele finite sunt produsele care au parcurs in intregime fazele procesului de fabricatie si nu mai au nevoie de prelucrari ulterioare in cadrul entitatii, putand fi depozitate in vederea livrarii sau expediate direct clientilor (aceste elemente de stoc se evidentiaza contabil cu ajutorul contului 345).

Dar si veniturile obtinute sunt diferentiate, in functie de activitatea desfasurata de catre societate:
- daca se obtin venituri din vanzarea marfurilor (adica din cumpararea si revanzarea bunburilor), contul de venit aferent este 707;
- daca se obtin venituri din vanzarea produselor finite (adica din vanzarea bunurilor realizate de societate), contul de venit este 7015.

Asadar, activitatea corespunzatoare codului CAEN 0812 este o activitate de productie, in care, pentru obtinerea de venituri, produsele vandute sunt realizate de catre societate.
Aceasta activitate nu are legatura cu o activitate de comert, sunt doua activitati distincte.

Vanzarea produselor realizate de societate (nisip, pietris etc) sunt vandute atat catre persoane juridice, cat si catre persoane fizice. Aceasta activitate nu este limitata la a vinde doar unor tipuri de clienti.
Limitarea se face doar in cadrul activitatii de comert:
- daca este vorba de un comert cu ridicata - societatea nu are voie sa vanda decat persoanelor juridice;
- daca este vorba de comert cu amanuntul - societatea nu are voie sa vanda decat persoanelor fizice (consumatorilor finali, care nu achizitioneaza bunurile pentru a le revinde, la randul lor).

Acum sa analizam ce document trebuie sa emita societatea, atunci cand isi vinde propriile produse.
La art. 1 alin. (1) din OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale - republicata, cu modificarile si completarile ulterioare - se arata:
"(1) Operatorii economici care incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale."

La alin. (2) se arata:
"(2) Operatorii economici prevazuti la alin. (1), denumiti in continuare utilizatori, au obligatia sa emita bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale si sa le inmaneze clientilor. La solicitarea clientilor, utilizatorii vor elibera acestora si factura."

Expresia "cu amanuntul" utilizata la alin. (1) desemneaza orice vanzare a bunurilor catre populatie (catre persoane fizice), incasata cu numerar, card sau substitute de numerar. Pentru vanzarea bunurilor catre populatie si incasarea in numerar, card sau substitutelor de numerar, societatea vanzatoare - indiferent ca este comerciant cu amanuntul sau isi vinde propriile produse - trebuie sa detina casa de marcat fiscalizata la locul de desfasurare a activitatii (a vanzarii) si sa emita si sa inmaneze bon fiscal clientilor persoane fizice.

Asadar, dvs, la locul de livare a nisipului catre persoane fizice, trebuie sa aveti casa de marcat si sa emiteti bon fiscal, nu chitanta. In cazul in care clientul solicita, acestuia i se va elibera si factura, pe care se mentioneaza "incasata cu bon fiscal nr... din data de...."

Fapta savarsita de societate care constituie contraventie si amenda aplicata de catre organul de control trebuie justificate, in procesul verbal, prin temei legal (reglementare, articol, alineat).

Faptele care constituie contraventie, in sensul OUG 28/1999, sunt prevazute la art. 10, iar sanctiunile aplicate sunt prezentate la art. 11.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Otilia-Mihaela Roman - Expert contabil si Consultant fiscal

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Emitere bon fiscal si vanzare catre persoane fizice. Cand utilizam obligatoriu casa de marcat?":
Rating:

Nota: 4.58 din 6 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Declaratia 112 actualizata in ianuarie 2017!
    • Va informam ca ANAF a actualizat in luna ianuarie 2017 PDF-ul inteligent pentru D 112 - Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate - conform Ordinului comun al ministrului finantelor publice nr. 1977/ 09.12.2013, ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice nr.2757/ 23.12.2013 si al ministrului sanatatii nr. 1580/ 23.12.2013, valabil incepand cu 01/2017. Declaratia 112 a ajuns la...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe veniturile microintreprinderilor. Conditii de aplicare 2017
    • Prin ceea ce urmeaza, retineti ca de la 1 februarie, societatile care la data de 31.12.2016 au realizat o cifra de afacere sub 500.000 euro sunt obligate sa treaca la platitor de impozit microintreprindere. Vom vedea astfel daca obligativitatea de a avea un angajat pentru a plati numai 1% impozit din februarie se refera la 31.12 sau daca se pot face angajari in ianuarie pentru a avea din data de 1 februarie un angajat. Va recomandam o analiza completa privind impozitul pe microintreprinderi in...» citeste mai departe aici

  • Noi prevederi legale privind impozitul pe veniturile microintreprinderilor valabile in anul 2017. OFICIAL ANAF
    • Incepem prin a va reaminti ca in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 16 din data de 06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va recomandam si materialul cuprinzator: SISTEMUL TVA LA INCASARE IN 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi Astfel, potrivit actului normativ anterior mentionat, incepand cu data de 1 februarie 2017, sunt obligate la plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor, persoanele juridice romane...» citeste mai departe aici

  • Intocmirea dosarului preturilor de transfer. Ce riscam daca depasim termenul de predare?
    • Supunem atentiei dumneavoastra cazul unui contribuabil mijlociu care achizitioneaza servicii de la parte afiliata cu o suma ce depaseste 250.000 euro pentru anul 2016. Stabilim daca exista obligatia ca incepand cu data de 25.03.2017 acesta sa puna la dispozitia ANAF dosarul preturilor de transfer in 10 zile sau intr-un termen de 30-60 zile si daca exista alte riscuri, in cazul in care nu il prezinta, in afara amenzii de 14.000 lei. Iata raspunsul specialistului: In conformitate cu prevederile...» citeste mai departe aici

  • 25 ianuarie 2017 e termenul-limita pentru declarare si plata impozit pe dividende
    • Va reamintim ca 25 ianuarie 2017 este termenul limita de plata si de declarare al impozitului pe dividende, in urmatoarele situatii: - in cazul dividendelor distribuite in anul 2016 si care nu au fost platite actionarilor/asociatilor persoane juridice pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale. Aceste prevederi nu se aplica pentru dividendele distribuite si neplatite pana la sfarsitul anului 2016, daca in ultima zi a anului calendaristic, persoana juridica romana...» citeste mai departe aici

  • Ce modificari face ANAF dupa eliminarea formularului 088
    • Potrivit programului de guvernare, unul dintre obiectivele Guvernului este reducerea sarcinilor administrative excesive ale contribuabililor, astfel Agentia Nationala de Administrare Fiscala a analizat oportunitatea eliminarii formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA" si a decis renuntarea la acesta. Din analiza procedurilor referitoare la inregistrarea in scopuri de...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.