Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Esalonarea la plata. Ce efecte odata cu decizia de mentinere a esalonarii?

08-Aug-2014
2377
In cuprinsul analizei de mai jos, pornim de la o societate comerciala care s-a aflat in situatia pierderii valabilitatii esalonarii la plata (obtinuta in septembrie 2013) si care a procedat la depunerea cererii pentru mentinerea valabilitatii esalonarii in baza art. 13 alin (5) din OUG 29/2011, cerere care i-a fost acceptata.

Pentru perioada cuprinsa intre data acordarii esalonarii ( sept 2013) si data emiterii deciziei de mentinere a esalonarii, organul fiscal a calculat dobanzi, aplicand art. 13 alin (3) din OUG 29/2011.

Societatea considera ca repunerea in termen a esalonarilor acordate echivaleaza cu mentinerea acesteia, caz in care nu trebuie sa i se calculeze dobanzi conform art 13 alin (3).

Desi dispozitiile normelor metodologice de aplicare a OUG nr. 29/2011 aprobate prin OMFP nr. 1853/2011 si modificate prin OMFP nr. 2677/2011 nu au fost actualizate si cu precizari asupra consecintelor procedurii de emiterea unei decizii de mentinere a valabilitatii esalonarii astfel cum a fost introdusa prin OUG nr. 12/2013, consideram in egala masura ca efectele deciziei de constatare a pierderii valabilitatii esalonarii la plata cu toate consecintele acesteia inceteaza.

In afara acestei interpretari, per a contrario, ar rezulta ca dispozitiile alin. (5) al art. 13 nu isi mai produc efecte ceea ce desigur nu poate fi admis.
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii


Intr-adevar, in intervalul dintre decizia de constatare a pierderii valabilitatii esalonarii si decizia de mentinere a valabilitatii acesteia este posibil ca organul fiscal sa emita o decizie de impunere pentru dobanzi, insa odata cu momentul reluarii valabilitatii esalonarii decizia ar trebui revoca. Aceasta solutie s-ar justifica si prin faptul ca organul fiscal nu a procedat si la aplicarea alin. (4) in sensul calculului penalitatilor de 10%.

Pe de alta parte in lipsa unor dispozitii exprese privind revocarea deciziei de impunere pentru dobanzi organul fiscal nu va rezeni asupra deciziei doar pe baza interpretarii textelor ordonantei astfel incat va fi necesara contestarea deciziei de impunere prin procedura stabilita de Titlul IX - Solutionarea contestatiilor formulate impotriva actelor administrative fiscale din Codul de procedura fiscala.

Trebuie subliniat si faptul ca vor fi invocate prevederile pct. 1 din Ordinul 2289/2010 pentru aprobarea Procedurii privind emiterea si comunicarea unor acte administrative pentru debitorii care inregistreaza obligatii fiscale restante sub o anumita limita, potrivit carora deciziile referitoare la obligatiile de plata accesorii se emit, trimestrial, pentru toti debitorii, cu exceptia celor care inregistreaza obligatii fiscale care fac obiectul inlesnirilor la plata. Or, in vederea invocarii acestei reglementari se poate mentiona faptul ca la data implinirii termenului esalonarea la plata nu era in aplicare ceea ce ar justifica emiterea deciziei de impunere.

Aceasta insa nu poate inlatura logica prezentata mai sus privind consecintele deciziei de mentinere a valabilitatii esalonarii la plata.

Desigur ca vor fi aplicabile si prevederile alin. (6) al art. 13 care impun ca pentru mentinerea valabilitatii esalonarii, contribuabilul are obligatia sa achite obligatiile fiscale exigibile la data comunicarii deciziei de mentinere a valabilitatii esalonarii, cu exceptia celor care au facut obiectul esalonarii a carei valabilitate a fost pierduta, in termen de 90 de zile de la data comunicarii deciziei.

In concluzie, consideram ca Normele metodologice de aplicare ale OUG nr. 29/2011 ar trebui completate pentru a stabili cu certitudine procedura pe care organele fiscale sa o urmeze in circumstantele analizate.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Esalonarea la plata. Ce efecte odata cu decizia de mentinere a esalonarii?":
Rating:

Nota: 4.88 din 4 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF aduce lamuriri privind modul de anulare a codului de TVA
    • ANAF a transmis recent informatii oficiale referitoare la modul de anulare a codului de TVA. Raspunsul a vizat cateva interventii ale domnului Adrian Benta, consultant fiscal, in ce priveste anularea codului de TVA. Iata explicatiile oferite de ANAF: Procedura efectiva de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA se realizeaza in urma unei discutii fata in fata cu persoana impozabila, identificata cu risc fiscal. Aceste persoane sunt invitate la sediul organului fiscal, in vederea evaluarii...» citeste mai departe aici

  • Ce declaratii fiscale depunem pana la 27 februarie?
    • Prin cele ce urmeaza, reamintim contribuabililor interesati ca, luni, 27 ianuarie 2017, inclusiv, este ultima zi in care se pot depuna la administratiile financiare teritoriale, urmatoarele declaratii: - Formular 010 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica. Se completeaza, pentru anul 2017, de persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit care la data de 31 decembrie 2016 indeplinesc...» citeste mai departe aici

  • Luni, 27 februarie 2017, expira termenul pentru declararea impozitului pe profit pentru anumite categorii de contribuabili
    • Potrivit art.41, alin.(5) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia de a declara si plati impozitul pe profit pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul, urmatoarele categorii de contribuabili: - organizatiile nonprofit; - contribuabilii care obtin venituri majoritare din cultura cerealelor, a plantelor tehnice si a cartofului, pomicultura si viticultura. Intrucat termenul limita...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 010 microintreprindere dizolvare cu lichidare. Ce ne sfatuieste specialistul?
    • In analiza noastra de mai jos, avem ca exemplu o societate comerciala, platitoare de impozit pe venit, care hotaraste dizolvarea cu lichidare a intreprinderii. Vom stabili cand trebuie depusa la ANAF declaratia 010 cu trecere de la platitor de impozit pe venit la platitor de impozit pe profit. Microintreprinderea este persoana juridica romana care indeplineste cumulativ la data de 31 decembrie a anului anterior conditiile prevazute la art. 47 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare....» citeste mai departe aici

  • Trecerea de la micro la impozit pe profit. Cum procedam la aplicarea plafonului de 45.000 euro?
    • In analiza de mai jos, avem o societate a trecut de la data de 01.01.2017 la impozitul pe venit. La data de 31.12.2016 veniturile erau sub 100.000 euro. Capitalul social al societatii este de 69.000 lei, societatea opteaza sa treaca la impozit pe profit de la data de 01.02.2017. Vom vedea cum trebuie depusa declatia 100 pentru primul trimestru si daca se depune D100 cu impozit microintreprindere pentru luna ianuarie pana in data de 25.02.2017 si pana in data de 25.04.2017 se va depune D100 cu...» citeste mai departe aici

  • Declaratii din partea Ministerului de Comunicatii privind interogarile ANAF pentru domeniile.ro
    • In cadrul intalnirii pe care a avut-o la sfarsitul saptamanii trecute cu presedintele Fiscului, Bogdan-Nicolae Stan, ministrul Comunicatiilor, Augustin Jianu a declarat ca interogarile de date pe care Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) le va solicita despre detinatorii de domenii .ro' trebuie sa fie realizate numai pentru situatii temeinic fundamentate, in conformitate cu legislatia in vigoare. "Este esential sa ne asiguram ca interogarile nu pot fi facute decat pentru situatii...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.