Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Etapele angajarii unui cetatean UE: Documente pentru angajare, inregistrare in Revisal si obtinere rezidenta

02-Aug-2016
825

Regasiti, prin cele ce urmeaza, documentele necesare pentru angajare, transmitere REVISAL si etapele cu documuntele aferente dupa inregistrarea la ITM. Pentru a ilustra aceste conditii, dam ca exemplu o firma care doreste sa angajeze un cetatean englez pe functia de director adjunct cu contract de doua ore/zi cu salariu minim si perioada nedeterminata. Persoana detine un certificate de rezidenta pe teritoriul Romaniei.

Etapele angajarii unui cetatean UE in succesiunea derularii lor si documentele necesare sunt urmatoarele:

- selectarea persoanei si informarea cu privire la clauzele esentiale pe care intentioneaza sa le inscrie in contract

Potrivit art. 17 din Codul muncii, anterior incheierii sau modificarii contractului individual de munca, angajatorul are obligatia de a informa persoana selectata in vederea angajarii ori, dupa caz, salariatul, cu privire la clauzele esentiale pe care intentioneaza sa le inscrie in contract.

Obligatia de informare a persoanei selectate in vederea angajarii sau a salariatului se considera indeplinita de catre angajator la momentul semnarii contractului individual de munca.

Persoana selectata in vederea angajarii va fi informata cu privire la cel putin urmatoarele elemente:
- identitatea partilor;
- locul de munca sau, in lipsa unui loc de munca fix, posibilitatea ca salariatul sa munceasca in diverse locuri;
- sediul sau, dupa caz, domiciliul angajatorului;

Contabilitatii microintreprinderilor
Contabilitatii microintreprinderilor
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii

- functia/ocupatia conform specificatiei COR sau altor acte normative, precum si fisa postului, cu specificarea atributiilor postului;
- criteriile de evaluare a activitatii profesionale a salariatului aplicabile la nivelul angajatorului;
- riscurile specifice postului;
- data de la care contractul urmeaza sa isi produca efectele;
- in cazul unui contract de munca pe durata determinata sau al unui contract de munca temporara, durata acestora;
- durata concediului de odihna la care salariatul are dreptul;
- conditiile de acordare a preavizului de catre partile contractante si durata acestuia;
- salariul de baza, alte elemente constitutive ale veniturilor salariale, precum si periodicitatea platii salariului la care salariatul are dreptul;
- durata normala a muncii, exprimata in ore/zi si ore/saptamana;
- indicarea contractului colectiv de munca ce reglementeaza conditiile de munca ale salariatului;
- durata perioadei de proba.

Elementele din informare trebuie sa se regaseasca si in continutul contractului individual de munca.

- consituirea dosarului necesar angajarii
Pentru cetateanul unui alt stat membru UE selectat in vederea angajarii in Romania, legislatia romana nu introduce diferente fata de procedura de urmat in cazul angajarii propriilor nationali, documentele solicitate urmarind acelasi scop, al identificarii persoanei si nivelului de studii/calificari dobandite/aptitudini pentru ocuparea postului, informarii cu privire la sarcinile si obsigatiile si drepturile care decurg din aplicarea dreptului muncii.

Documentele necesare pentru angajare sunt strict legate de functia pe care persoana trebuie sa o ocupe, astfel ca pentru exercitarea functiei pentru care sunt efectuate formalitatile de angajare, importante sunt calificarile impuse de COR, dar si criteriile stabilite de angajator.

Astfel pe langa documente precum curriculum vitae cuprinzand principalele date biografice si profesionale, acte de stare civila, acte de identitate, aviz medical, printre actele necesare la angajare se vor regasi si actele de studii (certificate, diplome, atestate, traduse in limba romana, eventual recunoscute sau echivalate in functie de specificul activitatii) si/sau de calificare, necesare pentru executarea viitoarelor sarcini care decurg din fisa postului, recomandari de la locurile de munca anterioare.

Angajatorul va trebui sa pastreze de asemenea contractul individual de munca care va cuprinde salariul si elementele constitutive ale acestuia, fisa postului, actele aditionale si celelalte acte referitoare la executarea, modificarea, suspendarea si incetarea contractului individual de munca.
- semnarea contractului individual de munca
Contractul individual de munca se incheie in baza consimtamantului partilor, in forma scrisa, in limba romana. Obligatia de incheiere a contractului individual de munca in forma scrisa revine angajatorului. Forma scrisa este obligatorie pentru incheierea valabila a contractului.

Contract individual de munca se incheie in doua exemplare, cate unul pentru fiecare parte salariat si angajator. Obligatia de informare cu privire la clauzele esentiale pe care intentioneaza sa le inscrie in contract a persoanei selectate in vederea angajarii se considera indeplinita de catre angajator la momentul semnarii contractului individual de munca.

- inregistrarea contractului individual de munca in registrul general de evidenta a salariatilor
Anterior inceperii activitatii, contractul individual de munca se inregistreaza in registrul general de evidenta a salariatilor, care se transmite inspectoratului teritorial de munca in conditiile si la termenele prevazute de HG 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor.

Angajatorul este obligat de asemenea ca, anterior inceperii activitatii, sa inmaneze salariatului un exemplar din contractul individual de munca, si, in temeiul art. 8 din HG 500/2011, sa intocmeasca un dosar personal pentru fiecare dintre salariati, sa il pastreze in bune conditii la sediu, precum si sa il prezinte inspectorilor de munca, la solicitarea acestora."
Alin. (2) al art. 8 din HG 500/2011 enumera documentele cu caracter minimal pe care dosarul personal al salariatului trebuie sa le cuprinda. Astfel, dosarul personal intocmit trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele documente:
- actele necesare angajarii;
- contractul individual de munca;
- actele aditionale si celelalte acte referitoare la modificarea, suspendarea si incetarea contractelor individuale de munca;
- acte de studii/certificate de calificare;
- orice alte documente care certifica legalitatea si corectitudinea completarii in Revisal.
- obtinerea dreptului de rezidenta pentru o perioada de peste 3 luni

Potrivit art. 13 din OUG 102/2005, in vederea luarii in evidenta si eliberarii certificatului de inregistrare, cetatenii Uniunii Europene care au statutul de lucrator vor depune la sediul formatiunii teritoriale competente a Inspectoratului General pentru Imigrari, in termen de 3 luni de la data intrarii pe teritoriul Romaniei, o cerere insotita de documentul national de identitate sau pasaportul, valabile, precum si de contractul de munca sau o adeverinta eliberata de angajator, vizate in conditiile legii.

Cetatenii UE pot lucra pe teritoriul Romaniei in mod dependent in aceleasi conditii ca si cetatenii romani pe baza unui contract individual de munca. Pentru obtinerea certificatului de inregistrare acestia trebuie sa prezinte, asa cum rezulta de pe site-ul Inspectoratului General pentru Imigrari, la formatiunile teritoriale din judetul in care locuiesc, o serie de documente, in functie de scopul sederii in Romania.

Certificatul de inregistrare se emite in aceeasi zi si este valabil pentru o perioada de pana la 5 ani dar nu mai mica de un an. In acest sens, pentru obtinerea certificatului de inregistrare ca urmare a angajarii in munca, sunt solicitate a fi prezentate urmatoarele documente:
- cererea tip pentru eliberarea certificatului de inregistrare,
- carte de identitate/document national de identitate/pasaport (original si copie),
- contract de munca (original si copie) sau adeverinta eliberata de angajator (original),
- "print screen" din registrul general de evidenta a salariatilor, la sectiunea unde se regasesc datele referitoare la contractul de munca, stampilat si semnat de catre angajator pentru confirmarea veridicitatii documentului prezentat;

- taxa extrajudiciara de timbru pentru eliberarea certificatului de inregistrare de 2 lei (se achita la Trezorerie/C.E.C. in contul bugetului local nr. 21340202 sau se poate prezenta si un timbru fiscal cu aceiasi valoare;

Cetatenii Uniunii Europene care au o rezidenta continua si legala pe teritoriul Romaniei pentru o perioada de cel putin 5 ani beneficiaza de dreptul de rezidenta permanenta, fiind necesare urmatoarele documente: cerere tip pentru eliberarea cartii de rezidenta permanenta pentru cetatenii UE, cartea de identitate sau pasaportul (valabile) in original si copie, certificatul de inregistrare in original si copie, acte si documente care sa faca dovada indeplinirii conditiilor prevazute de lege cu privire la legalitatea si continuitatea rezidentei, in vederea obtinerii dreptului de rezidenta permanenta, taxa pentru eliberarea cartii de rezidenta/rezidenta permanenta de 7 lei (taxa reprezinta contravaloarea cartii de rezidenta/rezidenta permanenta si se achita la Trezorerie/C.E.C. in contul bugetului de stat 20A3308008609468).

- inregistrarea fiscala

Orice persoana sau entitate care este subiect intr-un raport juridic fiscal se inregistreaza fiscal primind un cod de identificare fiscala. In vederea completarii formularului 112 , pentru persoana fizica nerezidenta angajata pe teritoriul Romaniei trebuie obtinut codul de identificare fiscala potrivit art. 82 din Codul de procedura fiscala, care poate fi codul numeric personal dobandit sau pentru persoanele fizice care nu detin cod numeric personal, numarul de identificare fiscala atribuit de organul fiscal. Codul de identificare fiscala este in cazul persoanelor fizice care nu detin cod numeric personal, numarul de identificare fiscala atribuit de organul fiscal.

Atribuirea codului de identificare fiscala se face de catre organul fiscal din cadrul ANAF, pe baza declaratiei de inregistrare fiscala depuse de aceste persoane sau la solicitarea platitorului de venit. Astfel, prin exceptie de la regula generala de solicitare a numarului de identificare fiscala, pentru persoanele fizice nerezidente care realizeaza numai venituri supuse regulilor de impunere la sursa, iar impozitul retinut este final, atribuirea codului de identificare fiscala se poate face de organul fiscal la solicitarea platitorului de venit.

Formularul care trebuie depus in termen de 30 de zile de la data inceperii activitatii este formularul 020 Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane fizice romane ?i straine care detin cod numeric personal (OPANAF 3698/2015 modificat prin OPANAF 371/2016) sau 030 Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane fizice care nu detin cod numeric personal (OPANAF 3698/2015 modificat prin OPANAF 371/2016), al caror model se gasesc pe site-ul ANAF.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dani Cucu - Consultant fiscal, director al societatii de consultanta. Global Tax Management S.R.L.

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Etapele angajarii unui cetatean UE: Documente pentru angajare, inregistrare in Revisal si obtinere rezidenta":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Sisteme moderne de plata la comercianti. Oficial ANAF
    • Autoritatile fiscale aduc in atentia contribuabililor faptul ca in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 913 din 14 noiembrie 2016 a fost publicata Legea 209/2016 pentru modificarea si completarea OUG nr.193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata. Astfel, odata cu Legea 209/2016 pentru modificarea si completarea OUG 193/2002 si noile reglementari aferente, se instituie obligatia pentru persoanele juridice care desfasoara activitati de comert cu amanuntul si care realizeaza anual o...» citeste mai departe aici

  • O sansa unica pentru profesionistii din domeniul fiscal-contabil
    • Ca profesionist, aveti sansa de a testa gratuit si de a beneficia astfel de cel mai puternic instrument de informare legislativa si consultanta specializata in domeniul taxelor si impozitelor!. Consilierul de Taxe si Impozite pentru Contabili cuprinde raspunsurile in concordanta cu litera legii, va asigura ca inregistrarile fiscal-contabile sunt perfecte in cazul unei inspectii si va aduce un sprijin esential pentru a avea declaratiile completate corect si raportate la timp! Profitati de o sansa...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.