Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Evidentierea platii si impozitarea arendei platite arendatorului in numerar

22-Ian-2013
3217
Va prezentam care va fi monografia contabila privind modul de evidentiere a platii si impozitarea arendei platite arendatorului in numerar pentru persoane fizice.

Impozitarea veniturilor din arenda

Impozitarea veniturilor din arenda se face potrivit prevederilor art. 62 alin. (21)-(26) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare. Astfel, incepand cu anul fiscal 2012, pentru veniturile din arenda sunt doua modalitati de calculare si de plata a impozitului, respectiv prin retinere la sursa si in sistem real pe baza contabilitatii in partida simpla. in cazul veniturilor din arenda, contribuabilii pot opta pentru:

- retinerea impozitului la sursa de catre platitorul de venit sau
- determinarea venitului in sistem real.

In cazul in care se opteaza pentru determinarea venitului net din arenda in sistem real, contribuabilii
Contabilitatii microintreprinderilor
Contabilitatii microintreprinderilor
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii

sunt obligati sa precizeze optiunea in scris, in contractul/raportul juridic incheiat, la momentul incheierii acestuia.

In cazul in care nu exista optiunea scrisa a arendatorului de a determina impozitul in sistem real si de a plati astfel el insusi impozitul, este obligatia arendasului, ca platitor de venituri, de a retine la sursa impozitul aferent si de a-l plati catre buget pana pe data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.

Retinerea impozitului la sursa

In cazul veniturilor obtinute din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal, venitul brut se stabileste pe baza raportului juridic/contractului incheiat intre parti si reprezinta totalitatea sumelor in bani incasate si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura primite.

Venitul net din arenda se stabileste la fiecare plata prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 25% asupra venitului brut. Impozitul pe veniturile din arenda se calculeaza prin retinere la sursa de catre platitorii de venit la momentul platii venitului, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului net, impozitul fiind final.

Impozitul astfel calculat si retinut de platitorul de venit se vireaza de acesta la bugetul de stat pana pe data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.

Determinarea impozitului in sistem real

In cazul in care opteaza pentru determinarea venitului net din arenda in sistem real, contribuabilii sunt obligati sa precizeze in scris, in contractul/raportul juridic incheiat, la momentul incheierii acestuia.

In cazul in care exista aceasta optiune scrisa, arendasul plateste arendatorului suma stabilita prin contract, fara a retine la sursa impozitul aferent, fiind obligatia acestuia de a se inregistra la organele fiscale si de a plati impozitul aferent pe baza deciziei de impunere.


EXEMPLU

Presupunem o arenda bruta de 1.000 lei, din care se retine impozitul aferent de catre arendas.

Inregistrarea cheltuielilor cu arenda totala conform clauzelor din contractele incheiate:


612 = 462 1.000 lei
"Cheltuieli cu redeventele, "Creditori diversi"
locatiile de gestiune si chiriile"


Determinarea impozitului aferent:

Determinarea venitului net: 1.000 - 1.000 x 25% = 750 lei
Determinarea impozitului aferent: 750 x 16% = 120 lei

Retinerea la sursa a impozitului pe venituri din arenda:


462 = 446 120
"Creditori diversi" "Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate"


Plata sumei nete in bani (1.000 lei - 120 lei = 880 lei):

462 = 5311 880
"Creditori diversi" "Casa in lei"


Plata impozitului pana pe data de 25 a lunii urmatoare:


446 = 5121 120
"Alte impozite, taxe si "Conturi la banci in lei"
varsaminte asimilate"


Impozitul din arenda se declara prin Declaratia 100, cu termen de depunere pana pe data de 25 a lunii urmatoare perioadei de raportare. In situatia in care arendatorul a optat pentru determinarea impozitului in sistem real, nu se retine impozitul aferent.

Inregistrarea cheltuielilor cu arenda totala conform clauzelor din contractele incheiate:

612 = 462 1.000 lei
"Cheltuieli cu redeventele, "Creditori diversi"
locatiile de gestiune si chiriile"

Plata sumei brute in bani:


462 = 5311 1.000 lei
"Creditori diversi" "Casa in lei"



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Evidentierea platii si impozitarea arendei platite arendatorului in numerar":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Subventii noi pentru firme si salariati! Masurile luate de Guvern se aplica deja de la 3 decembrie!
    • Pachetul de masuri active pentru stimularea ocuparii fortei de munca va intra in vigoare incepand cu 3 decembrie 2016, dupa ce Guvernul a adoptat astazi normele de aplicare a OUG 60/2016, iar finantarea este asigurata din fonduri nationale si europene. Normele metodologice adoptate la 29 noiembrie stabilesc modalitatea practica de acordare a primelor de activare, incadrare, instalare de care beneficiaza la angajare persoanele fara un loc de munca, precum si documentele in baza carora se obtin...» citeste mai departe aici

  • Noi reglementari privind Registrul general de evidenta a salariatilor
    • Prin HG 877/2016 au fost aduse modificari si completari Hotararii Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor, modificari ce au intrat in vigoare la data de 28 noiembrie 2016. Principalele modificari vizeaza: 1. Gestiunea separata a registrului general de evidenta a salariatilor care lucreaza in mediul privat si a registrului general de evidenta a personalului platit din fonduri publice. Astfel, incepand cu 28.11.2016 registrul general de evidenta a salariatilor...» citeste mai departe aici

  • Campanie ANAF: Cum ne afecteaza coruptia in plan personal, economic si social
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala deruleaza o campanie nationala pentru constientizarea modului in care faptele de coruptie ne afecteaza in plan personal, economic si social. Campania este formata din doua componente, care se adreseaza publicului larg, pe de-o parte, si personalului ANAF pe de alta parte. 85% din finantare - 1,07 mil lei - provine din Granturi Norvegiene 2009-2014, in cadrul proiectului "Cresterea integritatii in Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin cooperare...» citeste mai departe aici

  • Guvernul majoreaza cu 75% indemnizatiile acordate invalizilor, veteranilor si vaduvelor de razboi
    • Indemnizatiile pentru invalizi, veterani si vaduve de razboi au fost majorate cu 75%, potrivit unei ordonante de urgenta aprobate de Executiv la finele lunii noiembrie. Conform actului normativ, cele trei categorii vor primi indemnizatii majorate, de la 1 ianuarie 2017, dupa cum urmeaza: a) pentru invalizii de razboi - marii mutilati si cei incadrati in gradul 1 de invaliditate vor primi o indemnizatie de 259 de lei lunar (majorata de la 148 de lei) - cei incadrati in gradul II de invaliditate...» citeste mai departe aici

  • Tratament fiscal pentru ambalaje. Care sunt implicatiile TVA?
    • In cazul pe care vi-l prezentam, o firma isi desfasoara activitatea in sistem lohn in domeniul confectii textile. Societatea primeste materie prima prin transfer, pentru prelucrare, o incorporeaza in produsul finit si incaseaza doar contravaloarea manoperei. Pana acum ambalarea articolelor se facea in cutii speciale, personalizate si primite in acelasi regim. Firmei i se cere ca, din aceasta luna, sa achizitioneze aceste cutii direct din Romania facturate catre firma direct si de asemenea...» citeste mai departe aici

  • Se declara in Declaratia 394 facturile unor livrari cu valoare individuala sub 10.000 lei?
    • In Declaratia 394 pana in ianuarie 2017 nu se declara livrarile catre persoane fizice care au valoarea individuala sub 10.000 lei. Stabilim daca seriile acestor facturi se declara sau in Declaratia 394. Conform prevederilor din Ghidul ANAF din 4.11.2016, pagina 27: Facturile emise catre persoanele fizice se raporteaza in Declaratia 394 la sectiunea D. Pentru perioada 1 octombrie 2016 -31 decembrie 2016, vor fi cuprinse in lista de detaliu, numai facturile emise cu valoare individuala mai mare de...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.