Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Evolutii in legislatie in domeniul auditului public intern si analiza cadrului national de reglementare

26-Aug-2015
1217

In cuprinsul Revistei de Finante Publice si Contabilitate, emisa sub egida Ministerului de Finante, Radu-Viorel MARCU, auditor intern, Directia Audit Intern, a vorbit despre evolutiile in legislatia nationala in domeniul auditului public intern.

Modificarile aduse de Normele generale privind exercitarea activitatii de audit public intern, aprobate prin Hotararea Guvernului 1086/2013, adapteaza cadrul legal cu realitatile actuale, in concordanta cu experienta acumulata de la infiintarea acestei functii in Romania, si creeaza premisele unui salt calitativ in actul de audit. Principalele aspecte de noutate, analizate in cadrul prezentului articol, se refera la implementarea misiunilor de evaluare, definirea unei proceduri de desfasurare a misiunilor ad-hoc, revizuirea raportului de audit public intern si procedura de urmarire a recomandarilor.

Modificarea cadrului normativ de reglementare a auditului public intern a survenit firesc, ca urmare a experientei dobandite de aceasta profesie relativ noua, bazele auditului public intern in Romania fiind puse la inceputul anilor 2000. Mentionez ca Legea nr. 672/20022 privind auditul public intern a suferit, de-a lungul timpului, un numar de 6 modificari/completari prin diferite acte normative. Semnificativa in acest sens este Legea nr. 191/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 672/2002 privind auditul public intern, care la art. VI a impus si republicarea Legii nr. 672/20024. Principalele modificari aduse cadrului de reglementare de Legea nr. 191/2011 se refera la:

- revizuirea modului de dimensionare a compartimentului de audit public intern;
- introducerea comitetelor de audit la institutiile publice centrale care deruleaza in cursul unui exercitiu bugetar un buget mai mare de 2 mld. lei;
- implementarea certificatului de atestare a auditorului intern din sectorul public si modalitatea de obtinere/pierdere a acestuia;
- introducerea posibilitatii cooperarii pentru asigurarea activitatii de audit public intern in entitatile publice locale;
- introducerea planului multianual pentru activitatea de audit public intern;

Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Vezi detalii
Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii

- modificarea sau definirea unor termeni si expresii specifice activitatii de audit public intern (audit public intern, compartiment de audit, pista de audit, obiectivul general si sfera auditului public intern, carta auditului public intern, control intern, guvernanta, entitate publica s.a.).

Implicit, avand in vedere modificarile survenite, Legea nr. 191/2011 a prevazut, odata cu modificarea Legii nr. 672/2002, si emiterea:
- Normelor generale privind exercitarea auditului public intern, prin includerea in acestea si a normelor privind organizarea si exercitarea activitatii de consiliere;
- Normelor privind sistemul de cooperare pentru asigurarea functiei de audit public intern;
- Normelor privind coordonarea si desfasurarea proceselor de atestare nationala si de pregatire profesionala continua a auditorilor interni din sectorul public si a persoanelor fizice;
- Normelor privind infiintarea comitetelor de audit.

In opinia autorului, aprobarea Normelor generale privind exercitarea activitatii de audit public intern, prin Hotararea Guvernului nr. 1.086/2013, a condus la clarificarea unor aspecte cu caracter de noutate din Legea nr. 672/2002 sau care nu erau suficient detaliate in Normele aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 38/20039, respectiv Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1.702/200510. Un aspect semnificativ este si faptul ca aprobarea Normelor generale privind exercitarea activitatii de audit public intern prin hotarare de Guvern creeaza premisele unei stabilitati legislative in domeniu, avand in vedere ca procesul de adoptare a acestui act normativ este la un nivel superior fata de cel prin care au fost aprobate vechile norme, respectiv prin ordin al ministrului finantelor publice.

Click aici pentru unele dintre principalele modificari/clarificari aduse de noile Norme generale.

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Evolutii in legislatie in domeniul auditului public intern si analiza cadrului national de reglementare":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Declaratii si plati obligatorii pana la 20, respectiv 25 ianuarie 2017
    • Cele mai importante obligatii declarative si de plata sunt reamintite in aceasta de perioada de catre ANAF. Aducem astfel in atentia contribuabililor interesati lista de declaratii si plati cu termene stabilite pentru 20, respective 25 ianuarie 2017. ATENTIE! ANAF a propus prelungirea cu doua zile a termenului limita pentru depunerea declaratiilor fiscale si plata creantelor scadente la 25 ianuarie 2017 ANAF a inaintat proiectul de Ordonanta de Urgenta privind prorogarea termenului de depunere a...» citeste mai departe aici

  • Sistemul TVA la incasare in 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi
    • Retineti, inainte de toate, ca in ce priveste sistemul TVA la incasare, avem urmatoarele doua componente importante: - exigibilitatea TVA se amana pana la data incasarii contravalorii integrale/partiale a livrarii de bunuri/prestarii de servicii, iar - dreptul de deducere a TVA este amanat pana la data la care TVA aferenta bunurilor/serviciilor a fost platita furnizorului/prestatorului . Persoanele care sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare: - persoanele impozabile...» citeste mai departe aici

  • ANAF propune spre aprobare formulare pentru stabilirea din oficiu a CAS pentru persoanele fizice
    • ANAF adapteaza formularele utilizate de organele fiscale pentru stabilirea din oficiu a CAS pentru presoanele fizice, in cazul in care acestea nu-si indeplinesc obligatiile declarative conform prevederilor legale stabilite la art.106, art.107 si art.342 alin. (1) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala. Persoanele fizice care datoreaza contributie de asigurari sociale au, potrivit legii, obligatii declarative. Nedepunerea declaratiei fiscale da dreptul organului fiscal sa...» citeste mai departe aici

  • Plafon microintreprindere. Care e regimul fiscal in 2017?
    • In cele ce urmeaza, tinem cont de faptul ca pentru incadrarea microintreprinderilor criteriul referitor la numarul salariatilor a fost eliminat din Codul fiscal. Asadar, stabilim in ce masura o societate cu peste 10 salariati poate plati cota de 1% daca respecta celelalte conditii. De asemenea, vom vedea ce plafon se ia in calcul pentru anul 2017 de la sfarsitul anului 2016 in vederea pastrarii cotei de impozitare pe veniturile microintreprinderilor sau a trecerii de la platitor de impozit pe...» citeste mai departe aici

  • Despre microintreprinderi si economia Romaniei. Ce cred specialistii
    • Mai multi specialisti si oameni de afaceri sunt de parere ca economia Romaniei isi continua trendul ascendent si ca unele masuri lipsite de predictibilitate fiscala nu vor influenta semnificativ dezvoltarea economica. Intr-un interviu pentru Capital.ro, consultantul fiscal Adrian Benta a precizat ca, in opinia sa, stabilitea economica a Romaniei, per ansamblu, "nu poate fi amenintata prin masurile propuse de noua putere politica din Romania. Cu siguranta vor fi masuri care afecteaza echilibrul...» citeste mai departe aici

  • Gestiunea furnizorilor si a clientilor: exemple si explicatii
    • Pentru orice firma, gestiunea furnizorilor este unul dintre elementele vitale ale companiei. Un fel de sistem circulator care trebuie sa oxigeneze la timp intregul organism pentru a putea functiona la parametrii corecti. Mai ales cand vorbim despre firme care detin stocuri, au activitate de productie si au achizitii sau vanzari frecvente, in cantitati mici si diferite. Intr-o astfel de companie, gestionarea furnizorilor este extrem de costisitoare, atat ca timp cat si ca volum de documente...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.