Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

EXCLUSIV: CE a rugat autoritatile romane sa explice OUG 50/2010 din cauza plangerilor primite

07-Oct-2010
1381

Comisia Europeana roaga autoritatile romane sa prezinte clarificari dupa ce a primit mai multe plangeri privind transpunerea prevederilor Directivei 84/2008 in legislatia nationala prin OUG 50/2010, care obliga bancile sa aplice principiile de transparenta si pentru contractele in derulare.


"Comisia a primit mai multe plangeri conform carora statul roman a transpus in mod necorespunzator prevederile Directivei 2008/48/CE privind contractele de credit pentru consumatori si de abrogare a Directivei 87/102/CEE a Consiliului. De asemenea, s-a constat ca presa nationala publica articole pe aceasta tema", se arata in scrisoarea transmisa in 30 septembrie de Directia Generala de Sanatate si Consumatori din cadrul CE si semnata de directorul general, Paola Testori Coggi.

Surse oficiale au declarat pentru MEDIAFAX inca din luna august, ca bancile comerciale ar putea solicita Comisiei Europene deschiderea unei proceduri de infringement impotriva Romaniei daca Ordonanta 50/2010 nu va transpune exclusiv cerintele directivei europene si se va aplica si contractelor de credite in derulare.

Scrisoarea transmisa reprezentantului permanent al Romaniei pe langa Uniunea Europeana, Mihnea Motoc, mentioneaza ca transpunerea Directivei 48/2008 s-a asigurat prin OUG 50/2010, care la articolul 95 stabileste ca "pentru contractele aflate in curs de derulare, creditorii au obligatia ... sa asigure conformitatea contractului cu dispozitiile prezentei ordonante de urgenta".

"Serviciile noastre considera ca articolul 95 din ordonanta mentionata nu este in conformitate cu articolul 30 alineatul (1) din Directiva 2008/48/CE, care prevede ca : ?Prezenta directiva nu se aplica contractelor de credit existente la data intrarii in vigoare a masurilor nationale de punere in aplicare?", se arata in scrisoarea de la CE.
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Vezi detalii
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii
Preturi de Transfer - Curs video
Preturi de Transfer - Curs video
Vezi detalii

Comisia roaga autoritatile romane sa-si expuna punctul de vedere cu privire la conformitatea articolului 95 din OUG 50/2010 cu articolul 30 alineatul (1) din Directiva 48/2008.

"V-as fi recunoscatoare daca autoritatile romane ne-ar transmite observatiile pe care doresc sa le faca si explicatiile lor in termen de o luna de la trimiterea prezentei scrisori. Va multumesc anticipat pentru amabilitatea de a colabora in aceasta chestiune", incheie scrisoare directorul Testori Coggi.

Documentul arata ca la nivelul Comisiei s-au primit informatii potrivit carora exista proceduri judiciare pendinte (in curs de solutionare) in instantele romanesti cu privire la legalitatea anumitor comisioane percepute de bancile nationale atunci cand acorda credite pentru consumatori.

"Rugam autoritatile romane sa furnizeze informatii suplimentare referitoare la aceasta problema", se precizeaza in scrisoare.

Bancile au solicitat insistent la intalnirile cu delegatia FMI si CE sa fie introdusa in noua scrisoare de intentie o prevedere care sa oblige Guvernul sa modifice OUG privind contractele de credite pentru populatie in limitele normelor UE si sa se renunte la refacerea contractelor in derulare.

"Vom analiza recenta ordonanta (Ordonanta nr. 50/2010) pentru a asigura transparenta in ceea ce priveste ratele dobanzilor pentru contractele de credite de consum, pentru a asigura armonizarea totala cu legislatia UE, mai ales in ceea ce priveste ne-retroactivitatea", se arata in scrisoarea suplimentara la acordul stand-by semnata de autoritatile romane in luna septembrie.

Zeci de mii de clienti ai bancilor din Romania s-au organizat in grupuri pe internet, pentru a fi mai bine informati cu privire la problemele pe care le intampina cu banca si despre cum sa negocieze cu institutia, dar si pentru a putea sa declanseze procese colective impotriva bancilor. Totusi, unele dintre grupuri nu au reusit sa reuneasca multi clienti ai respectivelor banci, iar in cadrul altor grupuri exista mai multe opinii divergente in privinta viitoarelor actiuni necesare, ceea ce ingreuneaza luarea deciziilor.

Unele dintre nemultumirile clientilor sunt legate de abuzuri ale bancilor precum perceperea unui comision de risc pe perioada desfasurarii creditului, modificarea abuziva a dobanzilor sau calcularea gresita a dobanzii, dar exista si foarte multe persoane care reclama implementarea incorecta a ordonantei privind imprumuturile populatiei, aprobata de Guvern in luna iunie.

Ordonanta de Urgenta 50/2010, privind contractele de credit pentru consumatori, transpune in legislatia romaneasca Directiva Europeana 48/CE/2008, printre cele mai cunoscute prevederi ale actului normativ fiind eliminarea comisionului de rambursare anticipata la creditele cu dobanda variabila si calcularea dobanzii in functie de un indice de referinta transparent, la care se adauga o marja fixa, care nu poate fi modificata fata de contractul initial.

Senatul a aprobat la inceputul lunii septembrie legea de adoptare a OUG 50/2010, care urmeaza sa fie dezbatuta marti in Comisia de Buget-Finante a Camerei Deputatilor.

Clientii bancilor nu s-au multumit la discutiile din cadrul grupurilor si au semnat o scrisoare pe care au trimis-o, pe 23 septembrie, catre Camera Deputatilor si Senat, pentru a face un apel ca legea de aprobare a OUG 50/2010 sa fie aprobata in forma propusa de Guvern.

Deputatii din Comisia economica au avizat pozitiv, cu unanimitate de voturi, OUG 50 privind contractele de credit pentru consumatori, ei adoptand, totodata, si 98 de amendamente la prevederile initiale ale acesteia, cele mai multe propuse de Asociatia Romana a Bancilor (ARB).

Legea de adoptare a OUG 50/2010 urmeaza sa fie discutata in Comisia de Buget -Finante a Camerei Deputatilor si dupa avizul acestei comisii votata in plen.

Sursa: MEDIAFAX.RO

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "EXCLUSIV: CE a rugat autoritatile romane sa explice OUG 50/2010 din cauza plangerilor primite":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Zoom fiscal: Toate modificarile aduse de OUG 3/2017
    • In Monitorul Oficial nr. 16/06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificare si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va prezentam principalele modificari aduse de actul normativ mentionat anterior: >> Scutirea de impozit pe profit a contribuabililor care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare. - Contribuabilii care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare, definite potrivit O.G. nr. 57/2002, precum si activitati conexe...» citeste mai departe aici

  • Studiu de caz: Capital social mai mare de 45.000 lei si impozit pe profit in anul 2017
    • In analiza de mai jos, la 31.12.2016, o societate platitoare de impozit pe profit are venituri totale in suma de 308.321 lei si indeplineste si celelalte conditii de la art.47 Cod fiscal (Definitia microintreprinderii). Societatea are la 31.12.2016, capital social in suma de 200.000 lei. Incepand cu 01.01.2017, stabilm daca ar trebui sa treaca la impozit pe veniturile microintreprinderii. Fiind platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderii, vom vedea daca ar putea sa-si exercite...» citeste mai departe aici

  • Conditia cu privire la salariati in 2017. Impozit pe venit microintreprinderi
    • In randurile urmatoare, avem cazul unei societati care are in 2017 doi angajati cu timp partial de cate 4 ore/fiecare. Vom vedea daca se poate considera ca fiind un angajat cu 8 ore si sa se aplice astfel cota de impozit pe venit de 1%. Conform prevederilor de la art. 51 alin.(4) din Codul fiscal, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare....» citeste mai departe aici

  • Analiza zilei: Formularul 088 va fi eliminat de la 1 februarie 2017
    • Prin ordinul Agentiei de Administrare Fiscala nr. 210 din 13 ianuarie 2017 a fost abrogat Ordinul nr. 3841/2015 privind aprobarea modelului si continutului formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA". Astfel, incepand cu 01 februarie 2017 nu se mai depune Formularul 088. Formularul 088 a fost mult contestat de catre mediul de afaceri. De la introducerea acestuia, in...» citeste mai departe aici

  • Noul formular pentru declararea veniturilor nerezidentilor. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu
    • Incepand cu acest an, pentru veniturile nerezidentilor se depune formularul 207 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti", cod 14.13.01.13/v.n. Aceasta declaratie inlocuieste formularul fara numar utilizat in anii trecuti pentru declararea impozitului retinut la sursa/veniturilor scutite obtinute de nerezidenti din Romania. Formularul 207 si instructiunile de completare au fost aprobate prin OANAF 3695 din 30 decembrie...» citeste mai departe aici

  • Noutati ANAF: Inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit
    • Va reamintim prevederile legale referitoare la inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit, pentru veniturile supuse regulilor de impunere la sursa, pentru care impozitul retinut este final: Pentru nerezidentii care obtin venituri impozabile din Romania, platitorul de venit are obligatia de a calcula, retine,declara si plati bugetului de stat impozit pe venit sau impozit pe profit, dupa caz. Potrivit art.82 alin.1 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.