Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

EXCLUSIV: CE a rugat autoritatile romane sa explice OUG 50/2010 din cauza plangerilor primite

07-Oct-2010
1356

Comisia Europeana roaga autoritatile romane sa prezinte clarificari dupa ce a primit mai multe plangeri privind transpunerea prevederilor Directivei 84/2008 in legislatia nationala prin OUG 50/2010, care obliga bancile sa aplice principiile de transparenta si pentru contractele in derulare.


"Comisia a primit mai multe plangeri conform carora statul roman a transpus in mod necorespunzator prevederile Directivei 2008/48/CE privind contractele de credit pentru consumatori si de abrogare a Directivei 87/102/CEE a Consiliului. De asemenea, s-a constat ca presa nationala publica articole pe aceasta tema", se arata in scrisoarea transmisa in 30 septembrie de Directia Generala de Sanatate si Consumatori din cadrul CE si semnata de directorul general, Paola Testori Coggi.

Surse oficiale au declarat pentru MEDIAFAX inca din luna august, ca bancile comerciale ar putea solicita Comisiei Europene deschiderea unei proceduri de infringement impotriva Romaniei daca Ordonanta 50/2010 nu va transpune exclusiv cerintele directivei europene si se va aplica si contractelor de credite in derulare.

Scrisoarea transmisa reprezentantului permanent al Romaniei pe langa Uniunea Europeana, Mihnea Motoc, mentioneaza ca transpunerea Directivei 48/2008 s-a asigurat prin OUG 50/2010, care la articolul 95 stabileste ca "pentru contractele aflate in curs de derulare, creditorii au obligatia ... sa asigure conformitatea contractului cu dispozitiile prezentei ordonante de urgenta".

"Serviciile noastre considera ca articolul 95 din ordonanta mentionata nu este in conformitate cu articolul 30 alineatul (1) din Directiva 2008/48/CE, care prevede ca : ?Prezenta directiva nu se aplica contractelor de credit existente la data intrarii in vigoare a masurilor nationale de punere in aplicare?", se arata in scrisoarea de la CE.
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Vezi detalii

Comisia roaga autoritatile romane sa-si expuna punctul de vedere cu privire la conformitatea articolului 95 din OUG 50/2010 cu articolul 30 alineatul (1) din Directiva 48/2008.

"V-as fi recunoscatoare daca autoritatile romane ne-ar transmite observatiile pe care doresc sa le faca si explicatiile lor in termen de o luna de la trimiterea prezentei scrisori. Va multumesc anticipat pentru amabilitatea de a colabora in aceasta chestiune", incheie scrisoare directorul Testori Coggi.

Documentul arata ca la nivelul Comisiei s-au primit informatii potrivit carora exista proceduri judiciare pendinte (in curs de solutionare) in instantele romanesti cu privire la legalitatea anumitor comisioane percepute de bancile nationale atunci cand acorda credite pentru consumatori.

"Rugam autoritatile romane sa furnizeze informatii suplimentare referitoare la aceasta problema", se precizeaza in scrisoare.

Bancile au solicitat insistent la intalnirile cu delegatia FMI si CE sa fie introdusa in noua scrisoare de intentie o prevedere care sa oblige Guvernul sa modifice OUG privind contractele de credite pentru populatie in limitele normelor UE si sa se renunte la refacerea contractelor in derulare.

"Vom analiza recenta ordonanta (Ordonanta nr. 50/2010) pentru a asigura transparenta in ceea ce priveste ratele dobanzilor pentru contractele de credite de consum, pentru a asigura armonizarea totala cu legislatia UE, mai ales in ceea ce priveste ne-retroactivitatea", se arata in scrisoarea suplimentara la acordul stand-by semnata de autoritatile romane in luna septembrie.

Zeci de mii de clienti ai bancilor din Romania s-au organizat in grupuri pe internet, pentru a fi mai bine informati cu privire la problemele pe care le intampina cu banca si despre cum sa negocieze cu institutia, dar si pentru a putea sa declanseze procese colective impotriva bancilor. Totusi, unele dintre grupuri nu au reusit sa reuneasca multi clienti ai respectivelor banci, iar in cadrul altor grupuri exista mai multe opinii divergente in privinta viitoarelor actiuni necesare, ceea ce ingreuneaza luarea deciziilor.

Unele dintre nemultumirile clientilor sunt legate de abuzuri ale bancilor precum perceperea unui comision de risc pe perioada desfasurarii creditului, modificarea abuziva a dobanzilor sau calcularea gresita a dobanzii, dar exista si foarte multe persoane care reclama implementarea incorecta a ordonantei privind imprumuturile populatiei, aprobata de Guvern in luna iunie.

Ordonanta de Urgenta 50/2010, privind contractele de credit pentru consumatori, transpune in legislatia romaneasca Directiva Europeana 48/CE/2008, printre cele mai cunoscute prevederi ale actului normativ fiind eliminarea comisionului de rambursare anticipata la creditele cu dobanda variabila si calcularea dobanzii in functie de un indice de referinta transparent, la care se adauga o marja fixa, care nu poate fi modificata fata de contractul initial.

Senatul a aprobat la inceputul lunii septembrie legea de adoptare a OUG 50/2010, care urmeaza sa fie dezbatuta marti in Comisia de Buget-Finante a Camerei Deputatilor.

Clientii bancilor nu s-au multumit la discutiile din cadrul grupurilor si au semnat o scrisoare pe care au trimis-o, pe 23 septembrie, catre Camera Deputatilor si Senat, pentru a face un apel ca legea de aprobare a OUG 50/2010 sa fie aprobata in forma propusa de Guvern.

Deputatii din Comisia economica au avizat pozitiv, cu unanimitate de voturi, OUG 50 privind contractele de credit pentru consumatori, ei adoptand, totodata, si 98 de amendamente la prevederile initiale ale acesteia, cele mai multe propuse de Asociatia Romana a Bancilor (ARB).

Legea de adoptare a OUG 50/2010 urmeaza sa fie discutata in Comisia de Buget -Finante a Camerei Deputatilor si dupa avizul acestei comisii votata in plen.

Sursa: MEDIAFAX.RO

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "EXCLUSIV: CE a rugat autoritatile romane sa explice OUG 50/2010 din cauza plangerilor primite":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Cum se pot evita problemele generate de o acuzatie de aparenta evaziune fiscala
    • Noul Cod de Procedura Fiscala, intrat in vigoare pe 1 ianuarie 2016, permite "criminalizarea" litigiilor fiscale, adica posibilitatea ca organele fiscale sa considere evaziune fiscala sau frauda fiscala aplicarea unui tratament fiscal diferit fata de cel avut in vedere de organul fiscal. Practica judiciara recenta a organelor de urmarire penala confirma tendinta acestora de a considera ca s-a savarsit o infractiune de evaziune fiscala ori de cate ori regimul fiscal al unei cheltuieli...» citeste mai departe aici

  • Se pregatesc noi masuri impotriva evaziunii fiscale
    • Ministrii de Finante din Uniunea Europeana au discutat saptamana aceasta, la Bruxelles, despre combaterea evaziunii fiscale, in special despre masurile de stopare a practicilor prin care societatile exploateaza neconcordantele dintre sistemele fiscale ale statelor membre si cele ale tarilor terte, pentru a se sustrage de la plata impozitelor. Subiectul va fi si pe agenda presedintiei malteze, pentru a se ajunge la un acord asupra propunerii de directiva. "Apreciem si sustinem propunerea Comisiei...» citeste mai departe aici

  • Reguli importante actuale privind deductibilitatea amortizarii fiscale
    • Retineti, in primul rand, ca pentru mijloacele fixe amortizabile, deducerile de amortizare se determina fara a lua in calcul amortizarea contabila. * Pentru mijloacele de transport de persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, din categoria M1, astfel cum sunt definite in Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2, aprobate prin...» citeste mai departe aici

  • Imprumuturi acordate. Aflam de la un auditor financiar cu experienta care sunt implicatiile fiscale!
    • Avem urmatorul exemplu: o persoana fizica, asociat in cadrul unei societati comerciale, imprumuta suma de 175.000 euro pe care ii depune direct in contul unui creditor al societatii imprumutate. In contractul de imprumut se prevede ca durata imprumutului este de 6 ani, iar nivelul dobanzii este de 456.000 euro. Dobanda este foarte mare, ea depaseste cu mult nivelul dobanzii de pe piata. Vom vedea care sunt implicatiile fiscale pentru societate, cat si pentru persoana fizica (asociatul care a...» citeste mai departe aici

  • Infiintare punct de lucru. Ce regim fiscal se aplica si ce procedura urmam?
    • In randurile de mai jos, cazul pe care vi-l propunem azi se refera la o firma cu sediu social intr-un judet care efectueaza import de marfuri in alt judet unde nu are deschis punct de lucru, dar are incheiat un contract de prestari servicii cu o firma specializata in domeniu. Firma asigura efectuarea urmatoarelor servicii: formalitati vamale, descarcare, incarcare in mijloace auto. Toata marfa care se importa in respectiva locatie este livrata la un singur client in baza unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Romania Competitiva: 18 miliarde de euro pentru atingerea a 44 de obiective
    • Ministerul Economiei, Comertului si Relatiilor cu Mediul de Afaceri a publicat documentul final "Romania Competitiva - un proiect pentru o dezvoltare economica sustenabila 2016 - 2020", care integreaza comentariile si observatiile primite in urma sesiunilor consultative. "Romania competitiva" a inceput ca o initiativa a Guvernului Romaniei, care isi propune, ca printr-un plan de reforme economice pe termen mediu, sa ofere o varianta coerenta de dezvoltare si sa le redea romanilor increderea in...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.