Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Executorul judecatoresc versus executorul fiscal. Analiza comparativa MFP

06-Oct-2016
591

Prin reglementarea speciala data executarii silite a creantelor fiscale de Codul de procedura fiscala s-a avut in vedere de catre legiuitor operativitatea, organulului de executare lasandu-i-se astfel independenta operativa. Aceasta procedura stabileste intaietatea executarii silite fiscale fata de executarea silita declansata potrivit procedurii de drept comun.

La fel ca si in dreptul comun, executarea silita fiscala se demareaza de catre organul de executare competent, numai in cazul neexecutarii de bunavoie a obligatiilor fiscale de catre debitor, principalul sau scop fiind stingerea obligatiilor fiscale ale contribuabilului prin constrangerea acestuia, in mod silit de catre executorul fiscal.

Rolul executorului fiscal in cadrul procedurii de executare silita este unul destul de important avand in vedere faptul ca executarea silita fiscala este pornita si se desfasoara de catre organele administrative fiscale, respectiv executorii fiscali, fara incuviintarea altor organe de stat, in temeiul faptului ca titlul de creanta fiscala devine titlu executoriu la data la care creanta fiscala este scadenta prin expirarea termenului de plata prevazut de lege sau stabilit de organul competent.

in ceea ce priveste executorul judecatoresc, sediul materiei il constituie art. 623 din Codul de procedura civila, potrivit caruia executarea silita a oricarui titlu executoriu, cu exceptia celor care au ca obiect venituri datorate bugetului general consolidat sau bugetului Uniunii Europene si bugetului Comunitatii Europene a Energiei Atomice, se realizeaza numai de catre executorul judecatoresc, chiar daca prin legi speciale se dispune altfel.

Executorul judecatoresc a fost definit ca fiind organul de executare investit cu autoritatea de stat pentru punerea in executare a dispozitiilor cu caracter civil din titlurile executorii, iar actele indeplinite de acesta sunt acte de autoritate publica si au forta probanta prevazuta de lege. Prin reglementarea actuala, executorii judecatoresti exercita o profesie autonoma prestand un serviciu public, actionand la solicitarea partilor, activitatea lor fiind coordonata si controlata de Ministerul Justitiei.

Rolul executorului judecatoresc in cadrul procedurii de executare silita este dublat de autoritatea
acordata de stat in realizarea actelor de executare cu concursul organelor de politie, art. 659 alin. (1) din Codul de procedura civila prevazand, in acest sens, ca in cazurile prevazute de lege, precum si cand executorul judecatoresc considera necesar, organele de politie, jandarmerie sau alti agenti ai fortei publice, dupa caz, sunt obligati sa sprijine indeplinirea prompta si efectiva a tuturor actelor de executare silita, fara a conditiona indeplinirea acestei obligatii de plata unor sume de bani sau de efectuarea unei alte contraprestatii.

De asemenea, la cererea executorului judecatoresc, institutiile publice, institutiile de credit si orice alte persoane fizice sau juridice sunt obligate sa-i comunice, de indata, in scris, datele si informatiile apreciate de executorul judecatoresc ca fiind necesare realizarii executarii silite, chiar daca prin legi speciale se dispune altfel. Tot astfel, organele fiscale sunt obligate sa comunice, in aceleasi conditii, datele si informatiile pe care le administreaza potrivit legii.

Spre deosebire de executorul judecatoresc care este angajat de clientii sai, creditorii, executorul

Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii

fiscal este angajatul organului de executare, cu atributii de efectuare a executarii silite, fiind imputernicit in fata debitorului si a tertilor prin legitimatia de executor fiscal si delegatia semnata de catre organul de executare silita, adica este un salariat care trebuie sa-si respecte atributiile din fisa postului, raspunzand de actele sale profesionale in fata angajatorului sau in cadrul unui raport de subordonare.

O alta deosebire este aceea ca profesia de executor judecatoresc este o profesie juridica liberala si independenta, pe cand cea de executor fiscal nu este o profesie juridica in sine, executorul fiscal nefiind decat o persoana angajata in cadrul organului de executare cu atributii de efectuare a executarii silite, adica un functionar cu studii superioare economice sau juridice care activeaza in cadrul administratiei fiscale, imputernicit de creditorul fiscal sa efectueze actele de executare silita. Ca urmare, pentru executorul fiscal, legiuitorul nu a prevazut ca si conditie sa aiba studii superioare juridice, ca in cazul executorului judecatoresc.

Si in ceea ce priveste angajarea raspunderii juridice pentru actele si faptele acestora savarsite prin incalcarea obligatiilor profesionale stabilite de lege exista deosebiri intre cele doua categorii de executori. Raspunderea juridica a executorului judecatoresc reglementata de art. 45 si 47 din Legea nr. 188/200017 este civila si disciplinara. in plus, executorului judecatoresc i se poate atrage si raspunderea penala in cazul in care acesta comite o fapta penala.

Totodata, trebuie mentionat si controlul judecatoresc asupra actelor executorilor judecatoresti realizat de catre instantele judecatoresti competente si cel profesional exercitat de Ministerul Justitiei, prin inspectori generali de specialitate, si de Uniunea Nationala a Executorilor Judecatoresti, prin consiliul sau de conducere.

Executorului fiscal, fiind functionar public, si se aplica aceleasi sanctiuni disciplinare si raspundere
ca si in cazul celorlalti functionari publici, prevazute la Capitolul VIII din Legea nr. 188/199918 privind Statutul functionarilor publici.

Potrivit prevederilor acestui act normativ, incalcarea de catre functionarii publici, cu vinovatie, a indatoririlor de serviciu atrage raspunderea disciplinara, contraventionala, civila sau penala, dupa caz.

Puteti citi aici integral noul numar al Revistei de Finante si Contabilitate, aparute sub egida MFP.

Sursa: MFP

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Executorul judecatoresc versus executorul fiscal. Analiza comparativa MFP":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Zoom fiscal: Modificarea formularelor de inregistrare fiscala
    • Prin OMFP 511/2017 au fost aduse modificari si completari Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.698/2015 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal. Prin acest ordin obligatiile fiscale de declarare cu caracter permanent au fost completate cu impozitul specific introdus prin Legea 170/2016 incepand cu 01 ianuarie 2017. Astfel, categoriile de obligatii fiscale de...» citeste mai departe aici

  • ANAF actualizeaza Nomenclatorul obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic
    • Incepand cu anul 2017, prin Legea 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, publicata in Monitorul Oficial nr.812/14.10.2016, a fost prevazuta obligatia de plata a impozitului specific pentru persoanele juridice romane care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN prevazute de legea mai sus mentionata. In acest sens, a fost efectuata actualizarea continutului nomenclatorului in baza caruia se declara obligatiile fiscale de plata la bugetul de stat utilizand formularul 100,...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Vanzare cladire veche. Anulare cod TVA din oficiu. Ce regim fiscal se aplica?
    • Avem in analiza urmatoare ca subiect o societate comerciala in inactivitate fiscala din cauza expirarii duratei detinerii spatiului cu destinatia de sediu social. Firmei i se anuleaza din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA si parcurge formalitatile de reactivare, dar nu solicita si inregistrarea in scopuri de TVA in vederea obtinerii unui cod valabil de TVA. Societatea intentioneaza sa vanda o constructie veche. Stabilim cum trebuie procedat d.p.d.v. al TVA-ului la emiterea facturii si ce...» citeste mai departe aici

  • Schimbarea destinatiei de utilizare pentru autoturism in leasing. Care va fi regimul fiscal aplicat pentru deduceri?
    • In analiza de mai jos, avem o societate care a achizitionat anul trecut un autoturism in sistem de leasing si si-a exercitat integral dreptul de deducere a taxei, autoturismul fiind folosit in scopul activitatilor economice (fapt dovedit prin intocmirea foii de parcurs). Vom vedea daca este suficienta aceasta dovada, cu mentiunea ca in 2017 nu s-a mai folosit 100% pentru acest scop. In cazul in care se trecere la deducerea a 50% din cheltuielile aferente masinii (combustibil, reparatie,...» citeste mai departe aici

  • Termenul limita pentru depunerea formularelor 402 si 403 este 28 februarie 2017
    • Data de 28 februarie 2017 este termen limita de depunere a declaratiilor informative - formularul 402 si formularul 403 pentru anul 2016. Declaratiile se completeaza cu informatiile necesare realizarii schimbului automat de informatii, cu privire la rezidentii din alte state membre ale Uniunii Europene. Platitorii de venituri de natura salariala precum si asiguratorii au obligatia completarii si depunerii formularului 402 - "Declaratie informativa privind veniturile de natura salariala sau...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.