Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Factura emisa pe numele asociatului. Ce tratament fiscal si contabil aplicam?

12-Apr-2013
1276
Vom stabili mai jos cum va fi tratata din punct de vedere fiscal si contabil o factura pe numele asociatului unic de la o unitate medicala pentru o interventie in valoare de 10.000 lei.

Solutia consultantului:

In primul rind, daca factura nu este emisa pe numele firmei, ci pe numele asociatului, nici nu ar trebui inregistrata in contabilitate.

Daca, totusi, asociatul doreste a fi inregistrata in contabilitate acea factura, atunci tratamentul fiscal al acesteia este urmatorul:
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii

- pentru firma, este cheltuiala nedeductibila fiscal, in baza art. 21. alin. (4) litera f) din codul fiscal , care dispune ca nu sint deductibile cheltuielile inregistrate in contabilitate, care nu au la baza un document justificativ, potrivit legii, prin care sa se faca dovada efectuarii operatiunii sau intrarii in gestiune, dupa caz, potrivit normelor.

In normele date in aplicarea acestui articol, la punctul 44 se arata ca "Inregistrarile in evidenta contabila se fac cronologic si sistematic, pe baza inscrisurilor ce dobindesc calitatea de document justificativ care angajeaza raspunderea persoanelor care l-au intocmit, conform reglementarilor contabile in vigoare."

Reglementarile contabile in vigoare, referitoare la calitatea de document justificativ, sint cele aprobate prin OMFP 3512/2008 privind documentele financiar-contabile, in care, in norme, la litera A), sunt prevazute conditiile generale pe care un document trebuie sa le indeplineasca pentru a fi document justificativ in conditiile codului fiscal.

In cadrul acestor reguli generele, se regaseste si urmatoarea:

"Documentele care stau la baza inregistrarilor in contabilitate pot dobindi calitatea de document justificativ numai in conditiile in care furnizeaza toate informatiile prevazute de normele legale in vigoare".

Ca urmare, factura fiind emisa pe numele asociatului, nu indeplineste conditiile pentru a fi considerat document justificativ (nu are numele cumparatorului - societatea - inscris pe ea, ci are un alt nume).
- pe de alta parte, pentru a fi deductibile, cheltuielile trebuie sa fie efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, asa cum este specificat la art. 21 alin. (1) din codul fiscal .
Or, serviciile medicale respective nu conduc la obtinere de venituri impozabile.
- pentru asociat, serviciile din factura respectiva reprezinta dividend, asa cum este stipulat la definitia dividendului, din punct de vedere fiscal, prevazuta la art. 7 alin. (1) punctul 12 din codul fiscal :
"Se considera dividend din punct de vedere fiscal si se supune aceluiasi regim fiscal ca veniturile din dividende:
...
- suma platita de o persoana juridica pentru bunurile sau serviciile furnizate in favoarea unui participant la persoana juridica, daca plata este facuta de catre persoana juridica in folosul personal al acestuia."

Fiind considerata dividend, suma respectiva se impune, prin calcul, retinere la sursa, plata si declarare de catre societate, cu impozit de 16% din suma respectiva, asa cum este prevazut la art. 67 alin. (1^1.1) din codul fiscal, introdus prin OG 8/2013.

Astfel, calculul impozitului se face pentru suma bruta si nu pentru suma din factura, considerindu-se ca suma din factura este suma neta "primita" de asociat.

Impozitul calculat si retinut de societate, se plateste de aceasta in contul unic de buget de stat si se declara prin declaratia 100 pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-a platit (pina la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost emisa factura).

Daca se doreste inregistrarea in contabilitate a facturii, monografia este urmatoarea:

- inregistrarea facturii:
628 / analitic nedeductibil = 401 10.000 lei
- plata acesteia:
401 = 5121 10.000 lei
- la data facturii, se va calcula si inregistra impozitul pe dividende:
Baza impozitului pe dividende: [10.000 lei : (100-16)] / 100 = 11.905 lei (sau 10.000 lei : 84/100 = 11.905 lei)
Impozit pe dividende: 11.905 lei * 16% = 1.905 lei
Inregistrare impozit: 635 / analitic impozit dividende = 446 / analitic impozit dividende 1.905 lei
Impozitul se declara prin declaratia 100 si se plateste in contul unic pina la data de 25 a lunii urmatoare celi in care s-a "platit" dividendul (celei in care s-a emis factura).
Suma din contul 635 / analitic impozit pe dividende este nedeductibila, in baza art. 21 alin. (4) litera a) din codul fiscal.

La finalul anului, se va completa si se va depune declaratia informativa 205 pentru acest impozit, conform art. 93 alin. (2) din codul fiscal .

Atragem atentia asupra acestei reglementari juridice, stipulata la art. 272^1 din Legea 31/1990 a societatilor - republicata - cu modificarile si completarile ulterioare:

"Se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 8 ani fondatorul, administratorul, directorul sau reprezentantul legal al societatii, care:
...
2.incaseaza sau plateste dividende, sub orice forma, din profituri fictive ori care nu puteau fi distribuite, in lipsa de situatie financiara sau contrarii celor rezultate din aceasta."
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Factura emisa pe numele asociatului. Ce tratament fiscal si contabil aplicam?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 6 categorii noi de operatiuni vor avea TVA zero de la 1 martie
    • Potrivit unui nou proiect de lege, mai multe operatiuni de livrare vor avea TVA zero de la 1 martie, in cazul in care proiectul va fi aprobat. Totodata, odata cu noul proiect, se propune si majorarea plafonului de TVA de la 220.000 lei la 300.000 lei (circa 85.000 euro). Iata care sunt categoriile de operatiuni pentru care ar urma sa se aplice TVA zero, conform proiectului: Cota redusa de 0% se aplica asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele livrari de bunuri si prestari de servicii: a)...» citeste mai departe aici

  • Modificarile valabile in 2017 pentru Declaratia 300 decont TVA
    • OPANAF 591/2017 a modificat la acest inceput de an modelul si continutul pentru Declaratia 300 (Decont TVA). De retinut ca se utilizeaza noul model de formular 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata” in varianta impusa de OPANAF nr. 591/27 ianuarie 201 pentru obligatiile fiscale valabile incepand cu 1 ianuarie 2017. Principalele modificari aduse in ce priveste Declaratia 300 decont TVA in 2017: Click aici pentru D 300 model 2017! - s-a introdus randul 26: Compensatia in cota...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Firmele pot emite cereri de finantare nerambursabila. Ce conditii trebuie indeplinite?
    • Intreprinderile mici si mijlocii pot aplica, incepand de azi, pentru finantare nerambursabila cuprinsa intre 200.000 euro si 1 milion de euro. Ajutorul nerambursabil, cuprins intre 200.000 de euro si 1 milion de euro, se acorda ca ajutor nerambursabil firmelor pentru investii in active corporale noi, construirea si extinderea spatiilor de productie, dotari diverse, investitii in realizarea de instrumente de comercializare online. Obiectivul prezentei masuri de sprijin il reprezinta imbunatatirea...» citeste mai departe aici

  • Creante neincasate si eliminate prin planul de reorganizare. Ce cheltuieli se deduc?
    • In analiza de mai jos, avem situatia in care societate comerciala A, parte afiliata a societatii B, are creante (clienti neincasati) fata de societatea B. Societatea B se afla in inolventa conform Legii 85/2006. I se aproba un plan de reorganizare conform caruia creantele societatii A nu se vor putea achita vreodata. Stabilim ce trebuie sa faca societate A pentru a asigura o imagine fidela a patrimoniului, daca sunt deductibile cheltuielile cu anularea acestor creante, precum si in ce fel se...» citeste mai departe aici

  • Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar
    • Redam mai jos Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2017 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. nr. 126 din 16/02/2017. Art. 1. - Prezenta lege aproba plafoanele unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar, potrivit dispozitiilor art. 26 alin. (2) si art. 29 alin. (1) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata. Art. 2. - (1) Plafonul soldului bugetului general consolidat, exprimat ca...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.