Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Finantare nerambursabila POSDRU. Ce tratament fiscal si contabil aplicam?

18-Iul-2014
5602
In situatia urmatoare, obiectul analizei il reprezinta o fundatie care incheie un contract pentru finantare nerambursabila POSDRU.

Vom oferi raspuns urmatoarelor intrebari:

1. Cum si cand se inregistreaza contractual de finantare?
2. Care e nota contabila privind inregistrarea TVA-ului pe proiecte?
3. Cand se inregistreaza cererea de rambursare?
4. Se intocmeste separat cerere de restituire TVA sau se include direct TVA-ul in cererea de rambursare ?

Deoarece in prezentare nu se mentioneaza daca fundatia este o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA pentru activitatea economica desfasurata, avand in vedere ca
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
achizitiile de bunuri si servicii efectuate in cadrul POSDRU nu sunt in sfera de aplicare a TVA, societatea care acceseaza fondurile nu isi poate exercita dreptul de deducere prin decontul de TVA.

In acest caz, fundatia reintregeste costul de achizitie al bunurilor si serviciilor cu suma TVA care nu poate fi dedusa.

Suma TVA deductibila nu poate fi dedusa deoarece beneficiarii finali ai proiectului sunt persoane fizice care primesc serviciile respective cu titlu gratuit. Astfel, asa cum rezulta si din Circulara nr. 559381-14.06.2013, operatiunile realizate de catre societatea pe care o reprezentati nu sunt in sfera de aplicare a TVA deoarece nu sunt indeplinite, cumulativ, conditiile de la art. 126 alin. (1) din Codul fiscal, dar nici nu pot fi incadrate in categoria operatiunilor scutite fara drept de deducere conform prevederilor art. 141 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal, chiar daca societatea prestatoare este autorizata conform O.G. nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Serviciile prestate in cadrul POSDRU sunt efectuate fara plata, deci operatiunea nu este impozabila, aspect reglementat prin circulara mentionata "Astfel, operatiunile efectuate de parteneri in cadrul proiectelor derulate prin POSDRU nu reprezinta operatiuni impozabile in sensul prevederilor art. 126 alin. (1) din Codul fiscal si, in consecinta, aceste activitati nu pot fi incadrate in categoria celor scutite de TVA conform prevederilor art. 141 alin. (1) lit. f) din Codul fiscal, chiar daca societatile partenere sunt autorizate conform Ordonantei Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesionala a adultilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare."


De exemplu, suma TVA aferenta achizitiei de combustibil care nu poate fi dedusa datorita faptului ca este destinata desfasurarii operatiunilor din cadrul POSDRU, reintregeste costul de achizitie al combustibilului prin formula contabila:

% = 401 258,00 lei
6022 ded. 208,06 lei
4426 49,94 lei

concomitent cu inregistrarea contabila:
6022 ded. = 4426 49,94 lei.

Suma TVA deductibila care nu poate fi dedusa este cheltuiala eligibila prevazuta in proiect.
In situatia in care o persoana impozabila (fundatia pentru activitatea economica desfasurata) sau o persoana neimpozabila (fundatia pentru scopul in care a fost infiintata) nu este indreptatita sa deduca suma TVA aferenta unei cheltuieli eligibile, suma TVA deductibila, inscrisa in facturile furnizorilor si prestatorilor este finantata de catre Autoritatea de management din instrumente structurale prin programele operationale care utilizeaza mecanismul platii indirecte.

Acest aspect este reglementat in mod expres la art. 8 lit. b) din O.U.G. nr. 64/2009 "In bugetele ordonatorilor principali de credite cu rol de Autoritate de management pentru programele operationale care utilizeaza mecanismul platii indirecte, cu exceptia Autoritatii de management pentru Programul operational "Asistenta tehnica", se cuprind: … b) sumele pentru finantarea contravalorii taxei pe valoarea adaugata neeligibile platite, aferenta cheltuielilor eligibile efectuate in cadrul proiectelor finantate din instrumente structurale prin programele operationale care utilizeaza mecanismul platii indirecte, pentru categoriile de beneficiari prevazute la art. 15 alin. (1);"

Prin art. 11^1 alin ( 1 ) din H.G. nr. 759 din 11 iulie 2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate in cadrul operatiunilor finantate prin programele operationale, cu ultima completare efectuata H.G. nr. prin 523 din 24 iulie 2013 se precizeaza ca este eligibila cheltuiala cu taxa pe valoarea adaugata nedeductibila.

Prevederile art. 15 sunt aplicabile Autoritatii de Management care deconteaza suma TVA aferenta cheltuielilor eligibile pentru care nu se poate exercita dreptul de deducere deoarece beneficiarul direct nu realizeaza operatiuni din sfera de aplicare a TVA.

Pentru a beneficia de finantarea cheltuielilor cu suma TVA care nu poate fi dedusa prin decontul de TVA cod 300, persoana impozabila trebuie sa faca dovada ca nu a exercitat dreptul de deducere prin decontul de TVA cod 300.

Pentru a beneficia de rambursarea cheltuielilor eligibile reprezentand TVA nedeductibila, la depunerea fiecarei cereri de rambursare aveti obligatia de a depune ca anexa o declaratie pe propria raspundere privind nedeductibilitatea TVA aferenta cheltuielilor cuprinse in cererea de rambursare, certificata de organul fiscal competent din subordinea ANAF, in termen de maxim 3 zile lucratoare de la data depunerii acesteia.

Deci, pentru certificarea declaratiei pe propria raspundere privind nedeductibilitatea TVA, solicitantul depune la organul fiscal competent, inainte de depunerea cererii de rambursare la autoritatea de management, Declaratia privind nedeductibilitatea TVA aferenta cheltuielilor cuprinse in cererea de rambursare. Dovada faptului ca suma TVA nu a fost dedusa este documentul "Certificat privind nedeductibilitatea TVA aferente cheltuielilor cuprinse in cererea de rambursare".

Declaratia se completeaza cu ajutorul programului de asistenta, pus la dispozitia contribuabililor gratuit de unitatile fiscale sau care poate fi descarcat de pe website-ul Ministerului Finantelor Publice, portalul ANAF. Declaratia se depune direct la registratura organului fiscal competent sau prin posta, cu confirmare de primire, pe suport electronic insotit de formularul editat de persoana impozabila, semnat si stampilat in trei exemplare, din care, dupa certificare, un exemplar se depune la autoritatea de management si un exemplar ramane la solicitant.

Baza legala pentru rambursarea TVA de catre autoritatea de management este urmatoarea:

- art. 11^1 din Hotararea Guvernului nr. 759/2007 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate in cadrul operatiunilor finantate prin programele operationale, cu modificarile si completarile ulterioare, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 517/2007;

Ordinul ministrului Finantelor Publice nr. 33/2012 pentru aprobarea Procedurii de certificare a declaratiei privind nedeductibilitatea TVA aferente cheltuielilor cuprinse in cererea de rambursare, precum si a modelului si continutului formularului "Certificat privind nedeductibilitatea TVA aferente cheltuielilor cuprinse in cererea de rambursare", publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 33/16.01.2012;

Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finantelor publice nr. 426/2013 privind completarea Ordinului ministrului Finantelor Publice nr. 33/2012 pentru aprobarea Procedurii de certificare a declaratiei privind nedeductibilitatea TVA aferente cheltuielilor cuprinse in cererea de rambursare, precum si a modelului si continutului formularului "Certificat privind nedeductibilitatea TVA aferente cheltuielilor cuprinse in cererea de rambursare", publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 203/10.04.2013.

In concluzie, pentru recuperarea TVA nu se depun doua cereri distincte, fiind suficienta o singura cerere la care se anexeaza declaratia privind nedeductibilitatea TVA, dar numai daca, prin POSDRU se prevede ca suma TVA deductibila care nu poate fi dedusa este cheltuiala eligibila.

Cererea de rambursare se depune dupa efectuarea achizitiei si se evidentiaza prin formula contabila

= 4752

"Imprumuturi nerambursabile "Venituri din subventii pentru investii "
cu caracter de subventii"

Incasarea contravalorii sumei reprezentand finantare nerambursabila se inregistreaza prin formula:
5121 = 4452
" Conturi la banci in lei" "Imprumuturi nerambursabile"

In mod similar se inregistreaza si suma TVA care nu poate fi dedusa, dar care poate fi recuperata de la autoritatea de management daca este considerata cheltuiala eligibila in cadrul programului de finantare.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Finantare nerambursabila POSDRU. Ce tratament fiscal si contabil aplicam?":
Rating:

Nota: 2.43 din 7 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF aduce lamuriri privind modul de anulare a codului de TVA
    • ANAF a transmis recent informatii oficiale referitoare la modul de anulare a codului de TVA. Raspunsul a vizat cateva interventii ale domnului Adrian Benta, consultant fiscal, in ce priveste anularea codului de TVA. Iata explicatiile oferite de ANAF: Procedura efectiva de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA se realizeaza in urma unei discutii fata in fata cu persoana impozabila, identificata cu risc fiscal. Aceste persoane sunt invitate la sediul organului fiscal, in vederea evaluarii...» citeste mai departe aici

  • Ce declaratii fiscale depunem pana la 27 februarie?
    • Prin cele ce urmeaza, reamintim contribuabililor interesati ca, luni, 27 ianuarie 2017, inclusiv, este ultima zi in care se pot depuna la administratiile financiare teritoriale, urmatoarele declaratii: - Formular 010 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica. Se completeaza, pentru anul 2017, de persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit care la data de 31 decembrie 2016 indeplinesc...» citeste mai departe aici

  • Luni, 27 februarie 2017, expira termenul pentru declararea impozitului pe profit pentru anumite categorii de contribuabili
    • Potrivit art.41, alin.(5) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia de a declara si plati impozitul pe profit pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul, urmatoarele categorii de contribuabili: - organizatiile nonprofit; - contribuabilii care obtin venituri majoritare din cultura cerealelor, a plantelor tehnice si a cartofului, pomicultura si viticultura. Intrucat termenul limita...» citeste mai departe aici

  • Trecerea de la micro la impozit pe profit. Cum procedam la aplicarea plafonului de 45.000 euro?
    • In analiza de mai jos, avem o societate a trecut de la data de 01.01.2017 la impozitul pe venit. La data de 31.12.2016 veniturile erau sub 100.000 euro. Capitalul social al societatii este de 69.000 lei, societatea opteaza sa treaca la impozit pe profit de la data de 01.02.2017. Vom vedea cum trebuie depusa declatia 100 pentru primul trimestru si daca se depune D100 cu impozit microintreprindere pentru luna ianuarie pana in data de 25.02.2017 si pana in data de 25.04.2017 se va depune D100 cu...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 010 microintreprindere dizolvare cu lichidare. Ce ne sfatuieste specialistul?
    • In analiza noastra de mai jos, avem ca exemplu o societate comerciala, platitoare de impozit pe venit, care hotaraste dizolvarea cu lichidare a intreprinderii. Vom stabili cand trebuie depusa la ANAF declaratia 010 cu trecere de la platitor de impozit pe venit la platitor de impozit pe profit. Microintreprinderea este persoana juridica romana care indeplineste cumulativ la data de 31 decembrie a anului anterior conditiile prevazute la art. 47 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare....» citeste mai departe aici

  • Asigurarea medicala de sanatate pentru companii, deductibilitate fiscala de 400 de euro pe an
    • La inceput de 2017, una dintre cele mai cunoscute companii de servicii profesionale, de consultanta si audit din lume, PWC, afirma ca rata de crestere a costurilor medicale va fi de 6,5%, procent egal cu cel din anul precedent. In ceea ce priveste companiile care ofera planuri de asigurare de sanatate ca beneficiu la angajare, cea mai mare contributie la costurile angajatorului o au serviciile medicale in regim de spitalizare continua. Mai exact, ponderea acestora in costurile medicale suportate...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.