Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Firmele vor respecta reguli noi din decembrie 2011

24-Nov-2011
1570
Incepand cu 1 octombrie, solicitarile de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA) prin optiune ale societatilor comerciale vor fi solutionate potrivit prevederilor Ordinului ministrului Finantelor Publice nr. 2.795/2011 privind stabilirea criteriilor pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 824/22.11.2011.

Sunt supuse criteriilor de conditionare pentru inregistrarea in scopuri de TVA societatile comerciale care sunt infiintate potrivit Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, care sunt supuse inmatricularii la registrul comertului si care solicita inregistrarea in scopuri de TVA in conformitate cu prevederile art. 153 alin. (1) lit. a) si c) din Codul Fiscal, respectiv:

- inainte de realizarea de operatiuni taxabile si/sau scutite de taxa pe valoarea adaugata cu drept de deducere in cazul in care declara ca urmeaza sa realizeze o cifra de afaceri care atinge sau depaseste plafonul de scutire prevazut la art. 152 alin. (1) de 35.000 euro, sau daca declara ca urmeaza sa realizeze o cifra de afaceri inferioara plafonului de scutire prevazut la art. 152 alin. (1) de 35.000 euro, dar opteaza pentru aplicarea regimului normal de taxa;

- cand cifra de afaceri realizata in cursul unui an calendaristic este inferioara plafonului de scutire prevazut la art. 152 alin. (1), dar contribuabilul opteaza pentru aplicarea regimului normal de taxa.

Criteriile stabilite de noul act normativ servesc la evaluarea intentiei si a capacitatii persoanelor impozabile de a desfasura activitati economice ce implica operatiuni taxabile si/sau scutite de TVA cu drept de deducere, precum si operatiuni pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate daca taxa ar fi deductibila in cazul in care aceste operatiuni ar avea locul in Romania.
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii

Documentatie

Persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA la infiintare inainte de realizarea de operatiuni taxabile si/sau scutite de taxa pe valoarea adaugata cu drept de deducere, conform art. 153 alin.(1), lit. a) din Codul Fiscal si care sunt supuse inmatricularii la registrul comertului trebuie sa depuna la organele fiscale competente o cerere de inregistrare in scopuri de TVA, formular 098 "Cerere de inregistrare in scopuri de TVA, conform art. 153 alin. (1) lit. a) din Codul Fiscal" si anexa la cererea de inregistrare conform modelului prevazut de actul normativ - Anexa 2.

IMPORTANT! In aceeasi zi cu depunerea cererii de inregistrare in scopuri de TVA, formular 098, persoanele impozabile vor depune, la oficiul registrului comertului, cererea de inmatriculare in registrul comertului. Persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA care opteaza pentru aplicare regimului normal de TVA in situatia in care cifra de afaceri realizata in cursul anului calendaristic este inferioara plafonului de scutire si care sunt supuse inmatricularii la registrul comertului trebuie sa depuna la organele fiscale competente declaratia de mentiuni, formular 010 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica", insotira de anexa la declaratie conform modelului prevazut de actul normativ - Anexa 2.

Prin organ fiscal competent se intelege:

- organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla sediul social declarat in cererea de inmatriculare in registrul comertului, pentru solicitarea inregistrarii de la infiintare, inainte de realizarea de operatiuni taxabile si/sau scutite de taxa pe valoarea adaugata cu drept de deducere;

- organul fiscal in a carui evidenta este inregistrata persoana impozabila ca platitor de impozite si taxe, pentru solicitarea inregistrarii prin optiune in situatia in care cifra de afaceri realizata in cursul anului calendaristic este inferioara plafonului de scutire.

Criterii de conditionare

Criteriile in functie de care se conditioneaza inregistrarea in scopuri de TVA a persoanelor impozabile, societati comerciale, sunt:

a) persoana impozabila nu se afla in situatia de a nu desfasura activitatile economice declarate in spatiul destinat sediului social si/sau sediilor secundare si nici in afara acestora, o perioada de maximum 3 ani - art. 15 alin. (1) din Legea nr. 359/2004;

in acest scop persoana impozabila trebuie sa depuna, concomitent cu depunerea anexelor la declaratia de inregistrare, formular 098, sau declaratia de mentiuni, formular 010, dupa caz, o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte daca desfasoara sau nu activitati economice la sediul social, la sediile secundare sau in afara acestora.

b) niciunul dintre administratorii si/sau asociatii persoanei impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, inregistrati fiscal in Romania, si nici persoana impozabila in cazul persoanei care solicita inregistrarea in scopuri de TVA prin optiune, conform art. 153 alin. (1) lit. c), nu au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau fapte pentru care s-a dispus atragerea raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent sau referitoare la inactivitatea fiscala.

Atentie! in cazul in care administratorii si/sau asociatii persoanei impozabile nu sunt inregistrati fiscal in Romania, acestia trebuie sa prezinte o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca nu au comis infractiuni si/sau fapte de natura celor pentru care se dispun de atragerea raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent sau referitoare la inactivitatea fiscala.

c) existenta spatiului destinat sediului social/domiciliului fiscal;

d) criteriile de evaluare prevazute in anexa 3 la ordin.

Solutionarea inregistrarii in scopuri de TVA

Pentru solutionarea inregistrarii in scopuri de TVA a societatilor comerciale, organele fiscale competente:

A. realizeaza controlul documentar privind criteriile prevazute la art. 3 lit. a) si b) din actul normativ, respectiv: desfasurarea de activitati economice la sediul social, la sediile secundare sau in afara acestora si daca administratorii si/sau asociatii persoanei impozabile au/nu au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau fapte pentru care s-a dispus atragerea raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent sau referitoare la inactivitatea fiscala, la sediul administratie fiscale, pe baza documentelor prezentate de persoana impozabila sau de reprezentantul legal al acesteia sau pe baza evidentelor proprii ale organului fiscal;

Important! Persoana impozabila nu va fi inregistrata in scopuri de TVA, fara a se mai efectua verificarea celorlalte criterii, daca se afla intr-una din urmatoarele situatii:

- depune o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca persoana juridica nu desfasoara activitati economice la sediul/domiciliul fiscal, la sediile secundare sau in afara acestora;

- administratorii si/sau asociatii persoanei impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, inregistrati fiscal in Romania, sau persoana impozabila insasi au/are inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau fapte de natura celor pentru care se dispune atragerea raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent sau referitoare la inactivitatea fiscala;

- administratorii si/sau asociatii persoanei impozabile care nu sunt inregistrati fiscal in Romania prezinta o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca au comis infractiuni si/sau fapte de natura celor pentru care se dispune atragerea raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent sau referitoare la inactivitatea fiscala.

Pentru persoanele impozabile care nu se afla in niciuna dintre situatiile descrise mai sus se considera ca aceste criterii sunt indeplinite si se poate proceda la verificarea celorlalte criterii.

In situatia in care, ca urmare a controlului documentar organele fiscale competente stabilesc ca persoana impozabila nu poate fi inregistrata in scopuri de TVA, comunica solicitantului decizia privind respingerea solicitarii de inregistrare in scopuri de TVA si motivatia in fapt si in drept care sta la baza respingerii.

B. Dupa efectuarea controlului documentar si numai in cazul persoanelor impozabile ale caror solicitari de inregistrare in scopuri de TVA nu au fost respinse ca urmare a acestui control, organul fiscal verifica existenta faptica a spatiului aferent sediului social si a sediilor secundare declarate prin efectuarea unei cercetari la fata locului.

C. in situatia in care s-a stabilit ca persoana impozabila a indeplinit criteriile mentionate mai sus, verifica criteriile de evaluare prevazute in anexa 3 la ordin si ulterior intocmeste un referat prin care va stabili punctajul obtinut de persoana impozabila.

Atentie! Daca se constata ca persoana impozabila nu indeplineste criteriul privind existenta spatiului aferent sediului social si sediilor secundare, din procesul verbal intocmit ca urmare a controlului faptic trebuie sa rezulte, pe langa rezultatul cercetarii la fata locului si propunerea organului fiscal competent ca persoana impozabila respectiva sa nu fie inregistrata in scopuri de TVA. in acest caz, organul fiscal competent emite decizia de respingere a solicitarii inregistrarii in scopuri de TVA, care cuprinde in mod obligatoriu si motivatia respingerii, in fapt si in drept si care se comunica persoanei impozabile.

In situatia in care din procesul-verbal de cercetare la fata locului rezulta ca este indeplinit criteriul privind existenta spatiului aferent sediului social si sediilor secundare, organul fiscal competent va proceda la analiza criteriilor de evaluare prevazute in anexa nr. 3 la ordin.

Daca punctajul obtinut este mai mare sau egal de 45 de puncte, organul fiscal competent emite decizia privind aprobarea inregistrarii in scopuri de TVA.

Daca punctajul obtinut este mai mic de 45 de puncte, organul fiscal competent emite decizia privind respingerea inregistrarii in scopuri de TVA, care cuprinde in mod obligatoriu si motivatia respingerii, in fapt si in drept care se comunica persoanei impozabile.

Termene de solutionare

In cazul persoanelor impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA la infiintare termenul de emitere a deciziei de aprobare sau de respingere a inregistrarii in scopuri de TVA este de o zi lucratoare de la data la care se comunica certificatul de inmatriculare in registrul comertului daca cererea de inregistrare in scopuri de TVA si anexa la cererea de inregistrare se depun in aceeasi zi cu depunerea la oficiul registrului comertului a cererii de inmatriculare in registrul comertului.

In cazul in care cererea de inregistrare in scopuri de TVA si anexa la cererea de inregistrare se depun ulterior depunerii cererii de inmatriculare in registrul comertului dar inainte de data comunicarii certificatului de inmatriculare in registrul comertul termenul de emitere a deciziei de aprobare sau de respingere a inregistrarii in scopuri de TVA se prelungeste corespunzator cu numarul de zile lucratoare cuprinse intre data depunerii cererii de inmatriculare si data depunerii cererii de inregistrare in scopuri de TVA si a anexei la cerere.

In situatia in care cererea de inregistrare in scopuri de TVA si anexa la cererea de inregistrare se depun dupa comunicarea certificatului de inmatriculare in registrul comertului, termenul de emitere a deciziei de aprobare sau de respingere a inregistrarii in scopuri de TVA este de maximum 3 zile lucratoare de la data depunerii cererii de inregistrare in scopuri de TVA si a anexei la cerere.

In cazul persoanelor care solicita inregistrarea in scopuri de TVA prin optiune ulterior infiintarii, termenul de emitere a deciziei de aprobare sau de respingere a inregistrarii in scopuri de TVA este de 3 zile lucratoare de la data depunerii anexei la declaratia de mentiuni.

Important! in situatia in care documentatia prezentata nu este completa, organul fiscal transmite solicitantului o notificare in vederea completarii acesteia, iar termenul de solutionare a solicitarii de inregistrare in scopuri de TVA se prelungeste cu perioada cuprinsa intre data solicitarii informatiilor si data primirii acestora.

Anexele 1 si 2 se completeaza cu ajutorul programului de asistenta pus la dispozitie de Agentia Nationala de Administrare Fiscala si poate fi descarcat de pe pagina de internet a institutiei, de la adresa www.anaf.ro.

De retinut! De 1 decembrie 2011, se abroga prevederile Ordinului ministrului Finantelor Publice nr. 1.984/2011, prin care au fost reglementate criteriile de conditionare a inregistrarii in scopuri de TVA a societatilor comerciale.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Firmele vor respecta reguli noi din decembrie 2011":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 32 documente oficiale ANAF vor fi trimise electronic
    • Va informam ca Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice a aprobat ordinul nr. 3097/2016 pentru aplicarea prevederilor art. 46 alin. (8) si ale art. 47 alin. (9) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, potrivit caruia 32 de acte administrative si fiscale emise de Fisc pot fi primite de contribuabili prin e-mail, fax sau printr-o alta platforma online. De luni, 5 decembrie, contribualilii pot primi de la Fisc documente si in varianta electronica sau pe fax....» citeste mai departe aici

  • Comert cu ridicata. Ce documente solicita ANAF la un control inopinat?
    • Va prezentam mai jos principalele documente solicitate in timpul controlului operativ si inopinat, desfasurat la contribuabilii din domeniul comertului cu ridicata. Avem astfel urmatoarele documente care trebuie prezentate OBLIGATORIU: 1. Atestat pentru distribuitie si comercializare angro de bauturi alcoolice si/sau tutun prelucrat (daca este cazul) 2. Documente care atesta provenienta marfurilor si de evidenta gestionara, care pot fi: - facturi/facturi externe (invoice) - avize de insotite a...» citeste mai departe aici

  • Scutirea de la plata a impozitului pe profitul reinvestit. Cum procedam pentru a beneficia de facilitate?
    • In cazul urmator, societatea (platitoare de impozit profit trimestrial pe baza de calcule efective) are profit contabil si fiscal in primele 3 trimestre cumulat in suma de 1.000.000 lei. Nu a facut investitii in primele 3 trimestre si a inregistrat impozit profit in suma de 160.000 lei. Trimestrul IV luat separat se incheie pe zero profit sau pierdere atat brut cat si fiscal. In trimestrul IV se achizitioneaza si se pune in functiune un utilaj de 50.000 lei. Stabilim daca firma beneficiaza de...» citeste mai departe aici

  • Noul Regulament General de Protectia Datelor si modificarile valabile din 2018
    • La inceputul anului in curs au fost publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene cele doua acte normative care compun pachetul legislativ privind protectia datelor la nivelul Uniunii Europene: - Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), - Directiva (UE) 2016/680 referitoare la...» citeste mai departe aici

  • Surplus realizat din rezerve din reevaluare si acoperirea pierderilor contabile. Cum procedam?
    • In analiza urmatoare, la data de 31.12.2014 societatea prezinta: - pierdere contabila neta din anii precedenti in suma de 500.000 lei (cont 1171); - rezultat reportat (pierdere) provenit din corectarea erorilor contabile in suma de 10.000 lei, - pierdere exercitiu curent 300.000 lei (cont 121), - rezultat reportat reprezentand surplus realizat din rezerve din reevaluare (cont 1175) in suma de 60.000 lei. Avand in vedere prevederile OMFP 1802/2014 pct. 109 alin. 1 si alin. 2, stabilim daca poate...» citeste mai departe aici

  • Cerinte in materie de informare pentru alte contracte decat contractele in afara spatiilor comerciale si contractele la distanta
    • Redam, in conformitate cu Ordonanta de urgenta nr. 34/2014 - OUG 34/2014 - privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cerintele in materie de informare pentru alte contracte decat contractele in afara spatiilor comerciale si contractele la distanta: (1) Inainte ca un contract, altul decat un contract la distanta sau un contract in afara spatiilor comerciale, sau orice oferta similara sa...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.