Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Fiscalitate in Romania si opiniile consultantilor privind impozitarea. Interviu EY Romania

21-Mar-2016
982

In incercarea de a lamuri mai multe aspecte de ordin fiscal, modificate recent sau in curs de schimbare, am primit mai multe raspunsuri din partea unor specialisti cu experienta din cadrul EY Romania. Intr-un interviu acordat in exclusivitate pentru Manager.ro, au raspuns, din partea EY Romania: Ioana Iorgulescu, Senior Manager Asistenta fiscala, Cristina Clujescu, Manager Asistenta fiscala, Claudia Sofianu, Director Executiv, Asistenta fiscala, si Adrian Rus, Partener, Asistenta fiscala.

De la ce se intampla in fapt cu Declaratia 088 si Declaratia 394, de la ce inseamna, de fapt, schimbarea regimului fiscal pentru PFA-uri, pana la provocarile pe care le au multinationalele in ce priveste preturile de transfer, specialistii amintiti mai sus au oferit o perspectiva profesionista si noua asupra impozitarii si reglementarilor fiscale din Romania.

Mihaela Pascu, Manager.ro: Investitiile straine sunt in scadere. Si nu este o tendinta recenta, ci un fenomen care si-a consolidat traseul descendent pe parcursul ultimilor ani. In ce masura fiscalitatea actuala si tot ceea ce tine de impozitarea autohtona mai sprijina mediul de afaceri cu capital strain?

[Cristina Clujescu]: Fiscalitatea din Romania a suferit numeroase schimbari in ultimii ani, inclusiv cele aplicabile incepand cu 1 ianuarie 2016, care au modificat atat aspecte esentiale, cat si unele de detaliu, volumul mare de schimbari fiind greu de asimilat complet.

Printre masurile care incurajeaza investitiile incepand cu 1 ianuarie 2016 sunt de exemplu scaderea cotei standard de TVA de la 24% la 20% (planificata sa scada la 19% incepand cu 1 ianuarie 2017), un regim diferentiat de impozitare a veniturilor microintreprinderilor in functie de numarul de salariati si scaderea cotei standard de impozit pe dividende de la 16% la 5%. De asemenea, anterior s-a introdus deja regimul de holding care prevede scutirea de la impozitul pe profit a anumitor venituri (din vanzari de actiuni, lichidare) in anumite conditii, similar cu regimul pe care multe alte tari din Europa il aplica deja de mai multi ani.

Modificarile introduse incepand cu 1 ianuarie 2016 au inclus insa si anumite aspecte care usureaza munca fiscala la nivelul contribuabililor:

- diverse simplificari (de exemplu, pentru calculul protocolului si rezervei legale deductibile, necesitatea depunerii unei declaratii rectificative pentru impozitul pe profit doar daca se corecteaza

Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii
Cartea Verde a Contabilitatii
Vezi detalii
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
contabil rezultatul reportat);
- corelari (de exemplu, intre impozitul pe profit si impozitul pe salarii, pentru evitarea dublei impuneri).

Trebuie luat in calcul insa ca anumite modificari ale legislatiei fiscale au fost generate de tendinte internationale, precum si de maturizarea legislatiei fiscale, privind de exemplu aspecte legate de tranzactii artificiale sau fara scop economic. Multe tari cu legislatie fiscala mai evoluata aveau deja prevederi mai dezvoltate decat Romania pe aceasta arie.

Desigur insa ca trebuie in continuare imbunatatita transparenta si predictibilitatea fiscala, evitand surprize si schimbari cu aplicare foarte rapida, pentru a lasa timpul necesar contribuabililor sa se adapteze (inclusiv modificari necesare sistemelor informatice).


[Claudia Sofianu]: Din punct de vedere al costurilor fiscale aferente fortei de munca, nivelul impozitului pe veniturile obtinute de persoanele fizice (cota fixa de 16%) este in continuare unul dintre cele mai scazute din Europa, deci ar trebui sa reprezinte un punct de atractie pentru investitorii straini. Excesiv intr-adevar este cuantumul contributiilor sociale datorate de persoanele fizice, fara o plafonare reala si negarantand beneficii subsecvente la un nivel comparabil cu contributiile. Aici consider ca ar trebui regandita politica fiscala.


CITITI INTERVIUL INTEGRAL AICI.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Fiscalitate in Romania si opiniile consultantilor privind impozitarea. Interviu EY Romania":
Rating:

Nota: 4 din 2 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Declaratii si plati obligatorii pana la 20, respectiv 25 ianuarie 2017
    • Cele mai importante obligatii declarative si de plata sunt reamintite in aceasta de perioada de catre ANAF. Aducem astfel in atentia contribuabililor interesati lista de declaratii si plati cu termene stabilite pentru 20, respective 25 ianuarie 2017. ATENTIE! ANAF a propus prelungirea cu doua zile a termenului limita pentru depunerea declaratiilor fiscale si plata creantelor scadente la 25 ianuarie 2017 ANAF a inaintat proiectul de Ordonanta de Urgenta privind prorogarea termenului de depunere a...» citeste mai departe aici

  • ANAF propune spre aprobare formulare pentru stabilirea din oficiu a CAS pentru persoanele fizice
    • ANAF adapteaza formularele utilizate de organele fiscale pentru stabilirea din oficiu a CAS pentru presoanele fizice, in cazul in care acestea nu-si indeplinesc obligatiile declarative conform prevederilor legale stabilite la art.106, art.107 si art.342 alin. (1) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala. Persoanele fizice care datoreaza contributie de asigurari sociale au, potrivit legii, obligatii declarative. Nedepunerea declaratiei fiscale da dreptul organului fiscal sa...» citeste mai departe aici

  • ANAF propune un nou model de decont de TVA. Formular 300
    • Din 1 ianuarie 2017 a fost introdus regimul special pentru agricultori care le permite acestora sa beneficieze de o compensatie in cota forfetara pentru taxa aferenta achizitiilor. Totodata persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care efectueaza achizitii de la agricultori pot deduce aceasta compensatie. Cota standard de TVA este de 19%, incepand cu data de 1 ianuarie 2017, potrivit art. 291 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Cota standard de TVA se...» citeste mai departe aici

  • Obligatii fiscale de plata si declarative privind drepturile de autor in anul 2017
    • In analiza de mai jos, avem cazul in care trebuie sa se plateasca drepturi de autor in baza unui contract incheiat cu o persoana fizica. Stabilim ce impozite si contributii sociale trebuie sa se retina la sursa in 2017 (la momentul platii veniturilor din drepturi de autor), modul in care se calculeaza acestea atat in cazul impozitului final de 16%, cat si in cazul impozitului anticipat de 10% si daca in 2017 mai sunt categorii de persoane exceptate de la plata contributiilor sociale. De...» citeste mai departe aici

  • Implicatii pierdere fiscala. In ce conditii se poate recupera pierderea fiscala?
    • In analiza de mai jos, stabilim daca o societate comerciala X mai inregistreaza la data de 31.12.2016 pierdere fiscala aferenta exercitiului 2009 in valoare de 10.000 lei in conditiile in care in anii 2015 si 2016 a aplicat regimul fiscal al microintreprinderii, iar incepand cu data de 01.01.2017 va trece din nou la impozit pe profit. Vom vedea daca societatea poate recupera fiscal in anul 2017 pierderea fiscala in valoare de 10.000 lei a exercitiului 2009. Potrivit art. 31 alin. (1) pierderea...» citeste mai departe aici

  • ANAF extinde sfera de competenta a Administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidenti
    • Pentru o mai buna administrare a sumelor datorate de catre persoane nerezidente cu titlu de cheltuieli judiciare si avand in vedere atributiile Administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidenti, precum si dificultatile intampinate de organele fiscale teritoriale in ceea ce priveste recuperarea sumelor stabilite de instantele competente, reprezentand cheltuieli judiciare datorate Statului Roman de catre cetateni straini, dar si pentru administrarea obligatiilor reprezentand cheltuieli...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.