Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Fiscul schimba conditiile de declarare a inactivitatii fiscale

23-Iul-2009
3476

Noutate


Avem noi cazuri in care putem fi declarati inactivi de catre Fisc. De asemenea, avem consecinte noi si impovaratoare ale declararii noastre ca inactivi.

Trebuie sa fim tot mai atenti si concentrati ca sa evitam falimentul.

Fiscul poate declara inactivi contribuabilii prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Lista contribuabililor declarati inactivi se publica si pe pagina de internet a Ministerului Finantelor Publice ? portalul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

1. In ce conditii putem fi declarati inactivi de catre Fisc?
Pana la data de 25 mai 2009 erau declarati inactivi numai cei care nu isi indeplineau obligatiile declarative la doua termene de declarare consecutive si carora, la cerere, nici nu li se aprobase de catre organul fiscal competent o masura privind indeplinirea obligatiilor lor fiscale.

Acum, contribuabilii persoane juridice sau orice alte entitati fara personalitate juridica sunt declarati inactivi daca indeplinesc una dintre urmatoarele conditii:

a) nu isi indeplinesc, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege;

b) se sustrag de la efectuarea inspectiei fiscale, prin declararea unor date de identificare a sediului social care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;

Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii

c) organele fiscale au constatat ca nu functioneaza la sediul social sau la domiciliul fiscal declarat.

Cei aflati in stare de insolventa sau cei pentru care s-a pronuntat sau a fost adoptata o hotarare de dizolvare nu vor fi declarati inactivi.

Atentie
Trebuie sa facem distinctie intre inactivitatea fiscala dispusa de Fisc in anumite conditii si inactivitatea temporara inscrisa in registrul comertului din initiativa contribuabilului!

2. Care sunt consecintele declararii noastre ca inactivi de catre Fisc?

2.1. Cheltuieli nedeductibile
Fiscul nu ia in considerare tranzactiile efectuate cu un contribuabil declarat inactiv.

Cheltuielile inregistrate in evidenta contabila, care au la baza un document emis de un contribuabil inactiv al carui certificat de inregistrare fiscala a fost suspendat in baza ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, sunt considerate
cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil.

2.2. Anularea inregistrarii in scopuri de TVA
De asemenea, Fiscul poate anula din oficiu inregistrarea unei persoane in scopuri de TVA, in cazul persoanelor impozabile care figureaza in lista contribuabililor declarati inactivi, precumsi a persoanelor impozabile in inactivitate temporara, inscrisa in registrul comertului.

Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA, se poate solicita inregistrarea in scopuri de TVA numai daca inceteaza situatia care a condus la scoaterea din evidenta.

2.3. Inregistrarea in cazierul fiscal
In cazierul fiscal se tine evidenta persoanelor fizice si juridice, precum si a asociatilor, actionarilor si reprezentantilor legali ai persoanelor juridice care au savarsit fapte sanctionate de legile fiscale, financiare, vamale, precum si cele care privesc disciplina financiara.

In cazierul fiscal al persoanelor fizice si juridice se inscriu si:

a) atragerea raspunderii solidare cu debitorul declarat insolvabil sau insolvent, stabilita prin decizie a organului fiscal competent ramasa definitiva in sistemul cailor administrative de atac sau prin hotarare judecatoreasca, dupa caz;

b) inactivitatea fiscala, declarata potrivit legii.

Inactivitatea fiscala se inscrie atat in cazierul fiscal al persoanei juridice declarate inactiva, cat si al reprezentantilor legali ai acesteia.

Prezentarea certificatului de cazier fiscal este obligatorie in urmatoarele situatii:

a) la infiintarea societatilor comerciale, a societatilor cooperative si a cooperativelor agricole, de catre asociati, actionari si reprezentantii legali desemnati;

b) la solicitarea inscrierii asociatiilor si fundatiilor in Registrul asociatiilor si fundatiilor de catre asociatii sau membrii fondatori ai acestora;

c) la autorizarea exercitarii unei activitati independente de catre solicitanti;

d) la cesiunea partilor sociale sau a actiunilor de catre noii asociati sau actionari;

e) la numirea de noi reprezentanti legali, precum si la cooptarea de noi asociati sau actionari cu prilejul efectuarii majorarii de capital social de catre noii reprezentanti legali,
asociati si actionari.

Aceste operatiuni nu vor mai fi autorizate in cazul in care in cazierul fiscal exista inscrise fapte de inactivitate fiscala.

Pentru persoanele juridice aflate in prezent in inactivitate fiscala, precum si pentru reprezentantii legali ai acestora se va inscrie inactivitatea temporara in cazierul lor fiscal pana la data de 24 iulie 2009.

Datele din cazierul fiscal vor fi scoase din evidenta numai in urmatoarele situatii:

a) faptele pe care le-a savarsit contribuabilul respectiv nu mai sunt sanctionate de lege;

b) a intervenit reabilitarea de drept sau judecatoreasca constatata prin hotarare judecatoreasca;

c) contribuabilul respectiv nu a mai savarsit fapte de natura celor care au condus la inscrierea lor in cazierul fiscal intr-o perioada de 5 ani de la data ramanerii definitive a
actului prin care au fost sanctionate aceste fapte;

d) decesul, respectiv radierea contribuabilului.

Concluzie
Nedepunerea declaratiilor pe parcursul unui semestru calendaristic, precum si neinformarea Fiscului cu privire la sediile sociale pot avea consecinte grave asupra noastra.

In trecut, declararea inactivitatii de catre Fisc nu producea consecinte foarte grave, avand in vedere ca aveam posibilitatea de a ne reorienta spre deschiderea de noi afaceri.
Insa acum, inscrierea in cazierul fiscal a inactivitatii fiscale va elimina aceasta portita. Singura solutie ramane, in acest caz, indeplinirea obligatiilor astfel incat sa evitam declararea inactivitatii.

Acte normative aplicabile:
Art. 11 alin. (11) si (12), art. 21 alin. (4) lit. r), art. 153 alin. (8) din Codul fiscal

Art. 78 alin. (5) si (6) din Codul de procedura fiscala

Art. 2 alin. (1)-(3), art. 7 alin. (1), art. 8 alin. (1) si (3) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal

Art. VII din Ordonanta de urgenta nr. 46/2009 privind imbunatatirea procedurilor fiscale si diminuarea evaziunii fiscale

Articol publicat in Newsletter-ul Taxe si Impozite  Actual nr. 31/ iunie 2009

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat n limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Fiscul schimba conditiile de declarare a inactivitatii fiscale":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • ANAF aduce lamuriri privind modul de anulare a codului de TVA
    • ANAF a transmis recent informatii oficiale referitoare la modul de anulare a codului de TVA. Raspunsul a vizat cateva interventii ale domnului Adrian Benta, consultant fiscal, in ce priveste anularea codului de TVA. Iata explicatiile oferite de ANAF: Procedura efectiva de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA se realizeaza in urma unei discutii fata in fata cu persoana impozabila, identificata cu risc fiscal. Aceste persoane sunt invitate la sediul organului fiscal, in vederea evaluarii...» citeste mai departe aici

  • Ce declaratii fiscale depunem pana la 27 februarie?
    • Prin cele ce urmeaza, reamintim contribuabililor interesati ca, luni, 27 ianuarie 2017, inclusiv, este ultima zi in care se pot depuna la administratiile financiare teritoriale, urmatoarele declaratii: - Formular 010 - Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru persoane juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica. Se completeaza, pentru anul 2017, de persoanele juridice romane platitoare de impozit pe profit care la data de 31 decembrie 2016 indeplinesc...» citeste mai departe aici

  • Luni, 27 februarie 2017, expira termenul pentru declararea impozitului pe profit pentru anumite categorii de contribuabili
    • Potrivit art.41, alin.(5) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia de a declara si plati impozitul pe profit pana la data de 25 februarie inclusiv a anului urmator celui pentru care se calculeaza impozitul, urmatoarele categorii de contribuabili: - organizatiile nonprofit; - contribuabilii care obtin venituri majoritare din cultura cerealelor, a plantelor tehnice si a cartofului, pomicultura si viticultura. Intrucat termenul limita...» citeste mai departe aici

  • Trecerea de la micro la impozit pe profit. Cum procedam la aplicarea plafonului de 45.000 euro?
    • In analiza de mai jos, avem o societate a trecut de la data de 01.01.2017 la impozitul pe venit. La data de 31.12.2016 veniturile erau sub 100.000 euro. Capitalul social al societatii este de 69.000 lei, societatea opteaza sa treaca la impozit pe profit de la data de 01.02.2017. Vom vedea cum trebuie depusa declatia 100 pentru primul trimestru si daca se depune D100 cu impozit microintreprindere pentru luna ianuarie pana in data de 25.02.2017 si pana in data de 25.04.2017 se va depune D100 cu...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 010 microintreprindere dizolvare cu lichidare. Ce ne sfatuieste specialistul?
    • In analiza noastra de mai jos, avem ca exemplu o societate comerciala, platitoare de impozit pe venit, care hotaraste dizolvarea cu lichidare a intreprinderii. Vom stabili cand trebuie depusa la ANAF declaratia 010 cu trecere de la platitor de impozit pe venit la platitor de impozit pe profit. Microintreprinderea este persoana juridica romana care indeplineste cumulativ la data de 31 decembrie a anului anterior conditiile prevazute la art. 47 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare....» citeste mai departe aici

  • Asigurarea medicala de sanatate pentru companii, deductibilitate fiscala de 400 de euro pe an
    • La inceput de 2017, una dintre cele mai cunoscute companii de servicii profesionale, de consultanta si audit din lume, PWC, afirma ca rata de crestere a costurilor medicale va fi de 6,5%, procent egal cu cel din anul precedent. In ceea ce priveste companiile care ofera planuri de asigurare de sanatate ca beneficiu la angajare, cea mai mare contributie la costurile angajatorului o au serviciile medicale in regim de spitalizare continua. Mai exact, ponderea acestora in costurile medicale suportate...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.