Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Fiscul va avea acces la mai multe date financiare. Bancile, notarii si executorii judecatoresti, obligati sa furnizeze aceste informatii

26-Mai-2016
1297

Un nou proiect de lege publicat de Ministerul de Finante vine cu nenumarate modificari in cuprinsul Codului de procedura fiscala, pentru o mai buna intelegere a reglementarilor actuale si pentru o mai buna utilizare in practica a acestor prevederi.

Printre aceste modificari se numara si imputernicirea Fiscului cu noi atributii in ce priveste accesarea de noi informatii de ordin financiar. Daca pana acum existau mai multe categorii care nu erau obligate sa furnizeze Fiscului datele cerute, dupa aprobarea proiectului, bancile, executorii judecatoresti, notarii publici, asociatiile, fundatiile, agentii imobiliari si mai multe categorii de furnizori de servicii vor avea obligatia de a furniza ANAF datele cerute.

Mai mult, din seria modificarilor care privesc entitatile raportoare, bancile vor fi obligate sa transmita zilnic catre ANAF toate operatiunile in lei sau valuta care depasesc suma de 15.000 euro.

Elementul de noutate in privinta categoriilor raportoare de mai sus il constituie notarii si executorii judecatoresti care vor trebui sa transmita ANAF datele pe care institutia le va cere.


Asa cum se arata in Nota de fundamentare, la acest moment, potrivit art. 1 pct. 30 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, in categoria organelor fiscale sunt incluse, pe langa organul fiscal central si organele fiscale locale, si alte
institutii/autoritati publice care administreaza creante fiscale.

Prin urmare, "calitatea de organ fiscal este atribuita si altor institutii/autoritati publice care, in temeiul legii, administreaza creante fiscale. Cu titlu exemplificativ, in categoria acestor institutii care administreaza creante fiscale enumeram Administratia Fondului pentru Mediu, Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii etc.".

Mai mult, conform art. 2 din Codul de procedura fiscala, se arata in acelasi document, prevederile acestuia se aplica creantelor fiscale (

Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Consilier Achizitii Publice
Consilier Achizitii Publice
Vezi detalii
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii
impozite, taxe si contributii sociale percepute de stat sau de unitatile administrativ-teritoriale si accesoriile acestora), in considerarea faptului ca aceste creante provin din raporturi juridice de drept public si au insusirea de a fi fiscale. De mentionat ca acestor creante le sunt aplicabile, in principiu, toate procedurile de administrare din Codul de procedura fiscala, mai putin in situatia in care
legea care le instituie prevede altfel.

"Pe de alta parte, in scopul identificarii drepturilor si obligatiilor fiecaruia dintre organele fiscale, corespunzator modului de organizare si functionare a acestora, textul de lege defineste organele fiscale astfel:
-organele fiscale centrale ca fiind ANAF, prin structurile de specialitate cu atributii de administrare a creantelor fiscale, inclusiv unitatile subordonate;
-organele fiscale locale ca fiind structurile de specialitate din cadrul autoritatilor administratiei publice locale cu atributii de administrare a creantelor fiscale", se mentioneaza in Nota de fundamentare.

Aceasta distinctie, precum si referirile ce sunt facute in cuprinsul Codului de procedura fiscala referitoare la aplicarea anumitor proceduri de administrare de catre aceste 2 categorii de organe fiscale nu sunt de natura insa a restrictiona aplicarea si de catre alte organe fiscale decat cele doua
mai sus mentionate a prevederilor acestui act normativ. Totusi, intrucat anumite prevederi nu se refera decat la organele fiscale centrale, respectiv la organele fiscale locale (ANAF, respectiv structurile de specialitate din cadrul autoritatilor administratiei publice locale) nu reiese cu claritate ce prevederi din Codul de procedura fiscala sunt aplicabile altor autoritati care, potrivit legii, administreaza creante fiscale si care, in acest context, au calitatea de organe fiscale. Este vorba despre prevederi referitoare la
comunicarea prin publicitate a actelor administrative fiscale, la posibilitatea acordarii esalonarilor la plata, la posibilitatea de a anula creantele fiscale aflate in sold la data de 31 decembrie a anului si care au o valoare mai mica de 40 de lei, la posibilitatea de a renunta la stabilirea creantei prin emiterea
deciziei de impunere atunci cand cuantumul creantei principale este mai mic de 20 de lei.


Redam mai jos modificarile care atribuie ANAF posibilitatea de a obtine informatii de la o serie noua de entitati raportoare:

8. Articolul 61 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
”ARTICOLUL 61
Obligatia institutiilor de credit si altor entitati de a furniza informatii

(1) Institutiile de credit au obligatia ca, la solicitarea organului fiscal central, sa comunice, pentru fiecare titular care face subiectul solicitarii:
a) toate rulajele si/sau soldurile conturilor deschise la acestea, precum si informatiile si documentele privind operatiunile derulate prin respectivele conturi;
b) beneficiarii reali ai operatiunilor bancare, definiti potrivit legii.
(2) Institutiile de credit sunt obligate sa comunice organului fiscal central, zilnic, urmatoarele informatii:
a) lista titularilor persoane fizice, juridice sau orice alte entitati fara personalitate juridica ce deschid ori inchid conturi, precum si datele de identificare ale persoanelor care detin dreptul de semnatura pentru conturile deschise la acestea;
b) lista persoanelor care inchiriaza casete de valori, precum si incetarea contractului de inchiriere;
c) operatiunile in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro, indiferent daca tranzactia se realizeaza prin una sau mai multe operatiuni ce par a avea o legatura intre ele, definite potrivit legii;
d) transferurile externe in si din conturi pentru sume a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro.
(3) Organul fiscal central la cererea justificata a organului fiscal local sau a altei autoritati publice centrale si locale, transmite informatiile primite potrivit alin. (2) lit. a) referitoare la conturile bancare, in scopul indeplinirii de catre aceste autoritati a atributiilor prevazute de lege.
Solicitarea si transmiterea de informatii se face prin intermediul sistemului informatic pus la dispozitie de catre A.N.A.F. Pe baza de protocol, incheiat intre organul fiscal central si organul fiscal local sau alta autoritate publica, se poate asigura accesul direct in baza de date a organului fiscal central.
(4) Prin exceptie de la prevederile art. 11 alin. (3), informatiile obtinute potrivit alin. (1) si alin. (2) lit. b) – d), precum si cele de la alin. (2) lit. a) referitoare la persoanele care detin drept de semnatura, sunt utilizate doar in scopul indeplinirii atributiilor specifice ale organului fiscal central.

De asemenea, urmatoarele persoane fizice sau juridice vor avea obligatia de a transmite organului fiscal central, zilnic, rapoartele de tranzactii suspecte definite potrivit legii, pentru operatiunile in lei sau in valuta despre care au luat cunostinta cu ocazia desfasurarii activitatii, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro, indiferent daca tranzactia se realizeaza prin una sau mai multe operatiuni ce par a avea o legatura intre ele, definite potrivit legii:

a) institutiile de credit si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit straine;

b) institutiile financiare, precum si sucursalele din Romania ale institutiilor financiare straine;
c) administratorii de fonduri de pensii private, in nume propriu si pentru fondurile de pensii private pe care le administreaza, agentii de marketing autorizati/avizati in sistemul pensiilor private;
d) cazinourile;
e) notarii publici, avocatii si alte persoane care exercita profesii juridice liberale, in cazul in care acorda asistenta in intocmirea sau perfectarea de operatiuni pentru clientii lor privind cumpararea ori vanzarea de bunuri imobile, actiuni sau parti sociale ori elemente ale fondului de comert, administrarea instrumentelor financiare sau a altor bunuri ale clientilor, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii ori de instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, functionarii sau administrarii unei societati comerciale, constituirea, administrarea ori conducerea societatilor comerciale, organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare sau a altor structuri similare ori desfasurarea, potrivit legii, a altor activitati fiduciare, precum si in cazul in care isi reprezinta clientii in orice operatiune cu caracter financiar ori vizand bunuri imobile;
f) furnizorii de servicii pentru societati si alte entitati sau constructii juridice, altii decat cei prevazuti la lit. e), asa cum sunt definiti potrivit legii;
g) persoanele cu atributii in procesul de privatizare;
h) agentii imobiliari;
i) asociatiile si fundatiile;
j) orice persoana sau entitate care realizeaza tranferuri electronice de numerar.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Fiscul va avea acces la mai multe date financiare. Bancile, notarii si executorii judecatoresti, obligati sa furnizeze aceste informatii":
Rating:

Nota: 4.88 din 4 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 9-15 ianuarie 2017
    • ANAF a transmis recent un nou buletin informativ in care a inclus cele mai importante noutati legislative cu incidenta fiscala din intervalul 9-15 ianuarie 2017. 1. Legea nr.2/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal si pentru modificarea Legii nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii (M.Of. nr.36 din 12 ianuarie 2017); 2. Ordinul comun al ministrului comunicatiilor si pentru societatea informationala, ministrului educatiei nationale si cercetarii...» citeste mai departe aici

  • MFP si ANAF extind spatiul privat virtual si pentru persoanele juridice
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala extinde serviciul SPATIUL PRIVAT VIRTUAL (SPV) pentru toti contribuabilii. Astfel, pe langa persoanele fizice, si contribuabilii persoane juridice si entitati fara personalitate juridica pot opta sa primeasca, prin mijloace electronice de transmitere la distanta, acte administrative fiscale emise in forma electronica de organul fiscal central, precum si alte documente, daca acceseaza serviciul SPATIUL PRIVAT VIRTUAL (SPV). La randul lor, contribuabilii...» citeste mai departe aici

  • Sedinta ANAF privind Formularul 088. Deschidere totala a ANAF catre mediul de afaceri
    • Intr-un comunicat recent, se arata ca presedintele ANAF, domnul Bogdan-Nicolae Stan, impreuna cu specialisti ai institutiei au participat in data de 17 ianuarie, la prima sedinta a grupului de lucru care va identifica solutiile pentru posibile probleme generate de eliminarea formularului 088. Cu aceasta prima ocazie, presedintele ANAF a anuntat deschiderea totala a institutiei fata de mediul de afaceri, astfel incat activitatea acesteia sa simplifice interactiunea contribuabililor cu organele...» citeste mai departe aici

  • ANAF: Scoaterea din evidenta vectorului fiscal a impozitului pe constructii se va face la nivel centralizat
    • Persoanele juridice romane, cu exceptia institutiilor publice, institutelor nationale de cercetare-dezvoltare, asociatiilor, fundatiilor si a celorlalte persoane juridice fara scop patrimonial, potrivit legilor de organizare si functionare; persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania; precum si persoanele juridice cu sediul social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene au fost obligati la plata impozitului pe constructii...» citeste mai departe aici

  • Calculul si declararea impozitului pe profit pentru organizatiile nonprofit. Cum procedam?
    • Prin cele ce urmeaza, facem referire la o asociatie care are drept obiect de activitate practicarea medicinei alternative si care inregistreaza in anul 2016 atat venituri din cotizatii si donatii, cat si venituri din predarea cursurilor in domeniu. In cazul in care cheltuielile asociatiei sunt de 1500 lei respectiv veniturile din cotizatii 1000 lei, iar cele din predarea de cursuri de 4000 lei (activitate economica), stabilim daca asociatia datoreaza impozit pe profit pe anul 2016, precum si...» citeste mai departe aici

  • Cifra de afaceri pentru plafon perioada fiscala. Cum procedam privind includerea in plafon a vanzarii de mijloace fixe?
    • In analiza de mai jos, avem o societate care realizeaza venituri brute din: - incasari pe anul 2016 - aproximativ 200.000 lei - vanzari mijloace fixe (apartament) - aproximativ 300.000 lei - plafonul perioada TVA (lunar/trimestru) 2016 = 454.110 lei. Stabilim daca la calculul plafonului TVA de 100.000 euro se includ si veniturile din vanzarea mijloacelor fixe. De asemenea, cu precizarea ca in anul 2016 este cu TVA la trimestru, vom vedea daca pentru anul 2017 este cu TVA lunar. Potrivit art. 322...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.