Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Fuziune societati. Ce documente intocmim?

11-Aug-2016
352

Auditorul financiar Gabi Popescu prezinta, prin cele ce urmeaza, aspecte importante referitoare la fuziunea a doua societati, formalitatile care trebuie indeplinite si documentele obligatorii.

Fuziunea societatilor se efectueaza potrivit prevederilor Legii societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Aspecte referitoare la contabilitatea fuziunii sunt prevazute de OMFP 897/2015.

Proiectul de fuziune

Administratorii societatilor care urmeaza a participa la fuziune sau la divizare vor intocmi un proiect de fuziune sau de divizare, care va cuprinde:
a) forma, denumirea si sediul social ale tuturor societatilor implicate in fuziune sau divizare;
b) fundamentarea si conditiile fuziunii sau ale divizarii;
c) conditiile alocarii de actiuni la societatea absorbanta sau la societatile beneficiare;
d) data de la care actiunile sau partile sociale prevazute la lit. c) dau detinatorilor dreptul de a participa la beneficii si orice conditii speciale care afecteaza acest drept;

Consilier Achizitii Publice
Consilier Achizitii Publice
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii
Cartea Verde a Contabilitatii
Vezi detalii
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii

e) rata de schimb a actiunilor sau partilor sociale si cuantumul eventualelor plati in numerar;
f) cuantumul primei de fuziune sau de divizare;
g) drepturile conferite de catre societatea absorbanta sau beneficiara detinatorilor de actiuni care confera drepturi speciale si celor care detin alte valori mobiliare in afara de actiuni sau masurile propuse in privinta acestora;
h) orice avantaj special acordat expertilor si membrilor organelor administrative sau de control ale societatilor implicate in fuziune sau in divizare;
i) data situatiilor financiare ale societatilor participante, care au fost folosite pentru a se stabili conditiile fuziunii sau ale divizarii.
j) data de la care tranzactiile societatii absorbite sau divizate sunt considerate din punct de vedere contabil ca apartinand societatii absorbante sau uneia ori alteia dintre societatile beneficiare;
k) in cazul divizarii:
- descrierea si repartizarea exacta a activelor si pasivelor care urmeaza a fi transferate fiecareia dintre societatile beneficiare;
- repartizarea catre actionarii sau asociatii societatii divizate de actiuni, respectiv parti sociale, la societatile beneficiare si criteriul pe baza caruia se face repartizarea.

Potrivit art. 2433 din legea societatilor, proiectul de fuziune/divizare, trebuie examinat de unul sau mai multi experti desemnati de judecatorul-delegat, acestia intocmind un raport scris catre actionari/asociati. Examinarea proiectului de fuziune sau, dupa caz, de divizare si intocmirea raportului mentionat nu vor fi necesare daca toti actionarii/asociatii sau toti detinatorii altor valori mobiliare care confera drepturi de vot la fiecare dintre societatile participante la fuziune sau la divizare decid astfel.

In conformitate cu prevederile art. 28 alin. (1¹) din legea contabilitatii, fiecare societate are obligatia sa intocmeasca situatii financiare cu ocazia fuziunii, divizarii sau lichidarii acestora, in conditiile acestei legi, precum si in conformitate cu prevederile legii societatilor.

Aceste situatii financiare se intocmesc pentru data stabilita potrivit legii societatilor, cu respectarea reglementarilor contabile aplicabile, si se depun la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, in termen de 30 de zile de la aprobarea acestora de catre adunarea generala a actionarilor/asociatilor.

In vederea intocmirii situatiilor financiare se procedeaza la efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, conform prevederilor Ordinului ministrului finantelor publice nr. 2.861/2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, si a evaluarii acestor elemente, potrivit reglementarilor contabile aplicabile.
Rezultatele inventarierii si ale evaluarii efectuate cu aceasta ocazie se inregistreaza in contabilitatea societatilor, potrivit reglementarilor contabile aplicabile.

Situatiile financiare sunt supuse auditului statutar, conform prevederilor legale in vigoare.

Transferul elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii de la societatea absorbita catre societatea absorbanta se efectueaza in baza protocolului de predare-primire incheiat intre societatile implicate in procesul de fuziune.

In vederea operatiunilor de fuziune se parcurg urmatoarele etape:
- se efectueaza inventarierea si evaluarea cu inregistrarea in contabilitate a rezultatelor
- se intocmesc si se depun situatiile financiare in scopul fuziunii
- se stabilieste rata de schimb a actiunilor (RS), prin raportarea valorii contabile a unei actiuni a societatii absorbite la valoarea contabila a unei actiuni a societatii absorbante
- se stabileste numarului de actiuni de emis de catre societatea absorbanta in urma fuziunii prin raportarea activului net aportat al societatii absorbite la valoarea contabila a unei actiuni a societatii absorbante.
- se calculeaza prima de fuziune aferent actiunilor emise
- se inregistreaza operatiunile de fuziune (scoaterea din evidenta a activelor, datoriilor si capitalurilor proprii si respectiv inregistrarea primirii la societatea absorbanta.

 La inregistrarea in contabilitate se au in vedere prevederile OMFP 897/2015 si metoda de evaluare aleasa, respectiv metoda activului net sau metoda evaluarii globale.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Gabi Popescu - Auditor financiar

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Fuziune societati. Ce documente intocmim?":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Declaratia 112 actualizata in ianuarie 2017!
    • Va informam ca ANAF a actualizat in luna ianuarie 2017 PDF-ul inteligent pentru D 112 - Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate - conform Ordinului comun al ministrului finantelor publice nr. 1977/ 09.12.2013, ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice nr.2757/ 23.12.2013 si al ministrului sanatatii nr. 1580/ 23.12.2013, valabil incepand cu 01/2017. Declaratia 112 a ajuns la...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe veniturile microintreprinderilor. Conditii de aplicare 2017
    • Prin ceea ce urmeaza, retineti ca de la 1 februarie, societatile care la data de 31.12.2016 au realizat o cifra de afacere sub 500.000 euro sunt obligate sa treaca la platitor de impozit microintreprindere. Vom vedea astfel daca obligativitatea de a avea un angajat pentru a plati numai 1% impozit din februarie se refera la 31.12 sau daca se pot face angajari in ianuarie pentru a avea din data de 1 februarie un angajat. De asemenea, vom vedea daca este suficient ca la sfarsitul anului societatea...» citeste mai departe aici

  • Intocmirea dosarului preturilor de transfer. Ce riscam daca depasim termenul de predare?
    • Supunem atentiei dumneavoastra cazul unui contribuabil mijlociu care achizitioneaza servicii de la parte afiliata cu o suma ce depaseste 250.000 euro pentru anul 2016. Stabilim daca exista obligatia ca incepand cu data de 25.03.2017 acesta sa puna la dispozitia ANAF dosarul preturilor de transfer in 10 zile sau intr-un termen de 30-60 zile si daca exista alte riscuri, in cazul in care nu il prezinta, in afara amenzii de 14.000 lei. Iata raspunsul specialistului: In conformitate cu prevederile...» citeste mai departe aici

  • 25 ianuarie 2017 e termenul-limita pentru declarare si plata impozit pe dividende
    • Va reamintim ca 25 ianuarie 2017 este termenul limita de plata si de declarare al impozitului pe dividende, in urmatoarele situatii: - in cazul dividendelor distribuite in anul 2016 si care nu au fost platite actionarilor/asociatilor persoane juridice pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale. Aceste prevederi nu se aplica pentru dividendele distribuite si neplatite pana la sfarsitul anului 2016, daca in ultima zi a anului calendaristic, persoana juridica romana...» citeste mai departe aici

  • Bogdan-Nicolae Stan este noul presedinte al ANAF
    • Bogdan-Nicolae Stan a fost numit in functia de presedinte, cu rang de secretar de stat, al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in urma deciziei prim-ministrului, publicata in Monitorul Oficial nr 0039, din 13 ianuarie 2017. Bogdan-Nicolae Stan a avut atributii de coordonare a activitatilor de combatere a evaziunii si fraudei fiscale, in func?ii precum cea de Director general/Director general adjunct, in cadrul Activitatii de inspectie fiscala de la DGRFP Ilfov (2012 - 2013) si respectiv...» citeste mai departe aici

  • O noua metodologie de calcul a contributiilor si taxelor datorate la Fondul pentru mediu
    • Prin O.U.G. nr. 39/2016 din 28 iunie 2016 a fost modificata si completata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 in sensul modificarii unor taxe si introducerii unor noi taxe si contributii la bugetul Fondului pentru mediu. Contributiile nou introduse sunt: >> o contributie datorata de operatorii economici care introduc pe piata nationala echipamente electrice si electronice, astfel: 1. de la data de 1 ianuarie 2017 pana la data de 31 decembrie 2017, pentru diferenta dintre cantitatile...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.