Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

IMM-uri viabile puse in dificultate de controale fiscale abuzive

23-Oct-2014
1055
Membrii Patronatului IMM Bucuresti au semnalat ca in cazul controalelor efectuate de inspectorii din cadrul Directiei Antifrauda Fiscala la diverse intreprinderi mici si mijlocii, viabile, cu un bun istoric fiscal, au fost aplicate in mod gresit, in mai multe cazuri, dispozitiile art.11 alin. 1 din Codul Fiscal, fiind eliminate din baza de calcul a impozitului pe profit si a TVA-ului deductibil facturile emise de societati care au fost declarate inactive dupa ce a avut loc operatiunea impozabila, uneori chiar la un an sau doi ani dupa emiterea si inregistrarea facturilor fiscale, societatilor comerciale care au primit facturi de la astfel de societati si care au fost inregistrat in contabilitate fiindu-le calculate dobanzi de intarziere pentru diferentele de impozit si de taxa rezultate.

Potrivit dispozitiilor art.11 alin. 1 din Codul Fiscal: "Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la contribuabili persoane impozabile stabilite in Romania, dupa inscrierea acestora ca inactivi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati conform art. 78^1 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri/servicii de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului potrivit Legii nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare", societatile verificate avand inregistrate doar facturi emise de societati care erau active la data efectuarii tranzactiei, dar care ulterior datei tranzactiei au fost declarate inactive (unele chiar si dupa 2-3 ani).

Aceasta practica a inspectorilor din cadrul Directiei Generale Antifrauda si a inspectorilor din Administratiile fiscale, de aplicare gresita a dispozitiilor art.11 alin. 1 din Codul Fiscal pentru agentii economici care au avut “ghinionul” sa faca afaceri cu societati declarate inactive de fisc, afecteaza grav aceste societati, carora nu li se permite exercitarea dreptului de deducere a TVA si a cheltuielilor efectuate cu facturile emise de catre societatile declarate inactive ulterior datei la care a avut loc operatiunea impozabila, chiar daca facturile emise de acesti furnizori au fost platite de catre agentii economici in cauza, au fost inregistrate in contabilitate, au fost cuprinse in declaratiile fiscale depuse la organul fiscal, acestia actionand cu buna-credinta atunci cand au incheiat relatia comerciala cu societatea furnizoare care, la data la care a avut loc operatiunea impozabila, nu era declarata inactiva.

Din aceste motive, foarte multe intreprinderi mici si mijlocii care aveau o activitate profitabila au intrat in incapacitate de plata, avand conturile imediat blocate in urma acestor controale, fiind sanctionati pentru indisciplina financiara - fiscala a altor societati, nerecunoscandu-li-se deductibilitatea TVA de pe facturile emise de societati care au fost declarate la un moment dat firme inactive din oficiu de catre organele fiscale intrucat, in afara de a verifica permanent pe site-ul ANAF starea furnizorului ori de cate ori se primeste o factura de la acesta, ceea ce acesti agenti economici au facut, cu buna-credinta, nu exista o alta metoda eficienta de a proteja intreprinzatorii de riscul de a intra in relatii economice cu societati care ar putea fi declarate inactive la un moment ulterior datei la care au loc tranzactiile comerciale cu acestea.
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii


De asemenea, conform dispozitiilor art. 78 alin.(10) din Codul de procedura fiscala, Decizia de declarare in inactivitate/reactivare produce efecte fata de terti de la data inscrierii in Registrul Contribuabililor inactivi/reactivati.

Patronatul IMM Bucuresti solicita aplicarea corecta a dispozitiilor art.11 alin. 1 din Codul Fiscal si art. 78 alin.(10) din Codul de procedura fiscala, prin raportarea la situatia de fapt de la data efectuarii operatiunii respective, fara aplicarea sanctiunii nededucerii cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor pentru societatile care actionand cu buna-credinta au avut furnizori care la data la care a avut loc operatiunea impozabila, nu erau declarati inactivi si nu erau inscrisi ca atare in Registrul contribuabililor

Propunerile formulate de CNIPMMR
Pentru rezolvarea problemelor semnalate de membrii Patronatului IMM Bucuresti, CNIPMMR formuleaza urmatoarele propuneri de masuri pentru cresterea accesului la informatii, masuri administrative si legislative:

Masuri de crestere a accesului IMM-urilor la informatii:

Sistematizarea reglementarilor si obligatiilor fiscale pe categorii de contribuabili (in special pentru IMM-uri);

Publicarea Codului fiscal, a Codului de procedura fiscala si a celorlate acte normative cu caracter fiscal in forma actualizata si consolidata, cu toate modificarile si completarile ulterioare, pe site-ul Ministerului Finantelor Publice, pentru a fi accesibile IMM-urilor;

Publicarea datei inregistrarii unei societati in Registrul Contribuabililor inactivi disponibil pe site-ul ANAF, pentru a se putea verifica situatia de fapt a acelei societati de la o anumita data (https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/informatii_publice/informatii_agenti_economici/registrul_inactivi_reactivati/);

Asigurarea accesului gratuit pentru IMM-uri la informatii din Registrul Comertului, pentru a se putea verifica eficient situatia furnizorilor/prestatorilor cu care sunt incheiate contracte sau sunt in derulare comenzi, cu imbunatatirea acesibilitatii si continutului platformei on-line https://portal.onrc.ro/ONRCPortalWeb/ONRCPortal.portal;

Realizarea inventarului complet al taxelor fiscale si nefiscale, al avizelor, autorizatiilor si licentelor necesare desfasurarii activitatilor comerciale, inclusiv a procedurilor aplicabile pentru obtinerea acestora, care sa fie accesibil on-line si care sa contina informatii actualizate si practice pentru IMM-uri.

Masuri administrative:

Realizarea de actiuni de informare a IMM-urilor si diseminare a informatiilor privind cadrul legal din domeniul fiscal;

Realizarea de actiuni pentru exercitarea functiei preventive a controlului;

Colaborarea cu confederatiile patronale reprezentative la nivel national pentru campaniile de informare si pentru monitorizarea aplicarii dispozitiilor legale din domeniul fiscal.

Masuri legislative:

Propuneri de imbunatatire (completare/modificare) a cadrului legal formulate de CNIPMMR:
Asigurarea unui cadru legal stabil si predictibil in domeniul fiscal si contabil pentru IMM-uri, bazat pe reducerea birocratiei;

Imbunatatirea reglementarilor privind controalele, pentru exercitarea cu prioritate a functiei preventive a controlului, cu informarea corespunzatoare si stabilirea de avertismente prealabile sanctiunilor pecuniare in cazul microintreprinderilor si intreprinderilor mici, responsabilizarea functionarilor cu atributii de control, eliminarea practicilor controalelor si amenzilor excesive pentru IMM-uri;

Reglementarea principiului "in dubio contra fiscum", cu aplicarea interpretarii celei mai favorabile contribuabilului, pentru ca acesta sa nu fie sanctionat pentru imperfectiunile cadrului normativ;

Continuarea procesului de simplificare a procedurilor administrative si fiscale, cu reducerea cu cel putin 10% a acestora;

Reducerea cu minimum 25% a numarului de plati fiscale pentru intreprinzatori, care in Romania este cel mai ridicat din UE: de 3,11 ori mai mare decat media UE (Romania – 39 plati/an, media UE27 – 12,5 plati/an), de 9,75 ori mai mare decat in Suedia (locul 1: 4 plati/an) si de 1,3 ori mai mare decat in Cipru (locul 26: 30 plati/an).

Sursa: CNIPMMR

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "IMM-uri viabile puse in dificultate de controale fiscale abuzive":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 32 documente oficiale ANAF vor fi trimise electronic
    • Va informam ca Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice a aprobat ordinul nr. 3097/2016 pentru aplicarea prevederilor art. 46 alin. (8) si ale art. 47 alin. (9) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, potrivit caruia 32 de acte administrative si fiscale emise de Fisc pot fi primite de contribuabili prin e-mail, fax sau printr-o alta platforma online. De luni, 5 decembrie, contribualilii pot primi de la Fisc documente si in varianta electronica sau pe fax....» citeste mai departe aici

  • Comert cu ridicata. Ce documente solicita ANAF la un control inopinat?
    • Va prezentam mai jos principalele documente solicitate in timpul controlului operativ si inopinat, desfasurat la contribuabilii din domeniul comertului cu ridicata. Avem astfel urmatoarele documente care trebuie prezentate OBLIGATORIU: 1. Atestat pentru distribuitie si comercializare angro de bauturi alcoolice si/sau tutun prelucrat (daca este cazul) 2. Documente care atesta provenienta marfurilor si de evidenta gestionara, care pot fi: - facturi/facturi externe (invoice) - avize de insotite a...» citeste mai departe aici

  • Scutirea de la plata a impozitului pe profitul reinvestit. Cum procedam pentru a beneficia de facilitate?
    • In cazul urmator, societatea (platitoare de impozit profit trimestrial pe baza de calcule efective) are profit contabil si fiscal in primele 3 trimestre cumulat in suma de 1.000.000 lei. Nu a facut investitii in primele 3 trimestre si a inregistrat impozit profit in suma de 160.000 lei. Trimestrul IV luat separat se incheie pe zero profit sau pierdere atat brut cat si fiscal. In trimestrul IV se achizitioneaza si se pune in functiune un utilaj de 50.000 lei. Stabilim daca firma beneficiaza de...» citeste mai departe aici

  • Cerinte in materie de informare pentru alte contracte decat contractele in afara spatiilor comerciale si contractele la distanta
    • Redam, in conformitate cu Ordonanta de urgenta nr. 34/2014 - OUG 34/2014 - privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cerintele in materie de informare pentru alte contracte decat contractele in afara spatiilor comerciale si contractele la distanta: (1) Inainte ca un contract, altul decat un contract la distanta sau un contract in afara spatiilor comerciale, sau orice oferta similara sa...» citeste mai departe aici

  • Noul Regulament General de Protectia Datelor si modificarile valabile din 2018
    • La inceputul anului in curs au fost publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene cele doua acte normative care compun pachetul legislativ privind protectia datelor la nivelul Uniunii Europene: - Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), - Directiva (UE) 2016/680 referitoare la...» citeste mai departe aici

  • Surplus realizat din rezerve din reevaluare si acoperirea pierderilor contabile. Cum procedam?
    • In analiza urmatoare, la data de 31.12.2014 societatea prezinta: - pierdere contabila neta din anii precedenti in suma de 500.000 lei (cont 1171); - rezultat reportat (pierdere) provenit din corectarea erorilor contabile in suma de 10.000 lei, - pierdere exercitiu curent 300.000 lei (cont 121), - rezultat reportat reprezentand surplus realizat din rezerve din reevaluare (cont 1175) in suma de 60.000 lei. Avand in vedere prevederile OMFP 1802/2014 pct. 109 alin. 1 si alin. 2, stabilim daca poate...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.