Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

IMM-uri viabile puse in dificultate de controale fiscale abuzive

23-Oct-2014
1077
Membrii Patronatului IMM Bucuresti au semnalat ca in cazul controalelor efectuate de inspectorii din cadrul Directiei Antifrauda Fiscala la diverse intreprinderi mici si mijlocii, viabile, cu un bun istoric fiscal, au fost aplicate in mod gresit, in mai multe cazuri, dispozitiile art.11 alin. 1 din Codul Fiscal, fiind eliminate din baza de calcul a impozitului pe profit si a TVA-ului deductibil facturile emise de societati care au fost declarate inactive dupa ce a avut loc operatiunea impozabila, uneori chiar la un an sau doi ani dupa emiterea si inregistrarea facturilor fiscale, societatilor comerciale care au primit facturi de la astfel de societati si care au fost inregistrat in contabilitate fiindu-le calculate dobanzi de intarziere pentru diferentele de impozit si de taxa rezultate.

Potrivit dispozitiilor art.11 alin. 1 din Codul Fiscal: "Beneficiarii care achizitioneaza bunuri si/sau servicii de la contribuabili persoane impozabile stabilite in Romania, dupa inscrierea acestora ca inactivi in Registrul contribuabililor inactivi/reactivati conform art. 78^1 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, nu beneficiaza de dreptul de deducere a cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor respective, cu exceptia achizitiilor de bunuri efectuate in cadrul procedurii de executare silita si/sau a achizitiilor de bunuri/servicii de la persoane impozabile aflate in procedura falimentului potrivit Legii nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare", societatile verificate avand inregistrate doar facturi emise de societati care erau active la data efectuarii tranzactiei, dar care ulterior datei tranzactiei au fost declarate inactive (unele chiar si dupa 2-3 ani).

Aceasta practica a inspectorilor din cadrul Directiei Generale Antifrauda si a inspectorilor din Administratiile fiscale, de aplicare gresita a dispozitiilor art.11 alin. 1 din Codul Fiscal pentru agentii economici care au avut “ghinionul” sa faca afaceri cu societati declarate inactive de fisc, afecteaza grav aceste societati, carora nu li se permite exercitarea dreptului de deducere a TVA si a cheltuielilor efectuate cu facturile emise de catre societatile declarate inactive ulterior datei la care a avut loc operatiunea impozabila, chiar daca facturile emise de acesti furnizori au fost platite de catre agentii economici in cauza, au fost inregistrate in contabilitate, au fost cuprinse in declaratiile fiscale depuse la organul fiscal, acestia actionand cu buna-credinta atunci cand au incheiat relatia comerciala cu societatea furnizoare care, la data la care a avut loc operatiunea impozabila, nu era declarata inactiva.

Din aceste motive, foarte multe intreprinderi mici si mijlocii care aveau o activitate profitabila au intrat in incapacitate de plata, avand conturile imediat blocate in urma acestor controale, fiind sanctionati pentru indisciplina financiara - fiscala a altor societati, nerecunoscandu-li-se deductibilitatea TVA de pe facturile emise de societati care au fost declarate la un moment dat firme inactive din oficiu de catre organele fiscale intrucat, in afara de a verifica permanent pe site-ul ANAF starea furnizorului ori de cate ori se primeste o factura de la acesta, ceea ce acesti agenti economici au facut, cu buna-credinta, nu exista o alta metoda eficienta de a proteja intreprinzatorii de riscul de a intra in relatii economice cu societati care ar putea fi declarate inactive la un moment ulterior datei la care au loc tranzactiile comerciale cu acestea.
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Vezi detalii


De asemenea, conform dispozitiilor art. 78 alin.(10) din Codul de procedura fiscala, Decizia de declarare in inactivitate/reactivare produce efecte fata de terti de la data inscrierii in Registrul Contribuabililor inactivi/reactivati.

Patronatul IMM Bucuresti solicita aplicarea corecta a dispozitiilor art.11 alin. 1 din Codul Fiscal si art. 78 alin.(10) din Codul de procedura fiscala, prin raportarea la situatia de fapt de la data efectuarii operatiunii respective, fara aplicarea sanctiunii nededucerii cheltuielilor si a taxei pe valoarea adaugata aferente achizitiilor pentru societatile care actionand cu buna-credinta au avut furnizori care la data la care a avut loc operatiunea impozabila, nu erau declarati inactivi si nu erau inscrisi ca atare in Registrul contribuabililor

Propunerile formulate de CNIPMMR
Pentru rezolvarea problemelor semnalate de membrii Patronatului IMM Bucuresti, CNIPMMR formuleaza urmatoarele propuneri de masuri pentru cresterea accesului la informatii, masuri administrative si legislative:

Masuri de crestere a accesului IMM-urilor la informatii:

Sistematizarea reglementarilor si obligatiilor fiscale pe categorii de contribuabili (in special pentru IMM-uri);

Publicarea Codului fiscal, a Codului de procedura fiscala si a celorlate acte normative cu caracter fiscal in forma actualizata si consolidata, cu toate modificarile si completarile ulterioare, pe site-ul Ministerului Finantelor Publice, pentru a fi accesibile IMM-urilor;

Publicarea datei inregistrarii unei societati in Registrul Contribuabililor inactivi disponibil pe site-ul ANAF, pentru a se putea verifica situatia de fapt a acelei societati de la o anumita data (https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/informatii_publice/informatii_agenti_economici/registrul_inactivi_reactivati/);

Asigurarea accesului gratuit pentru IMM-uri la informatii din Registrul Comertului, pentru a se putea verifica eficient situatia furnizorilor/prestatorilor cu care sunt incheiate contracte sau sunt in derulare comenzi, cu imbunatatirea acesibilitatii si continutului platformei on-line https://portal.onrc.ro/ONRCPortalWeb/ONRCPortal.portal;

Realizarea inventarului complet al taxelor fiscale si nefiscale, al avizelor, autorizatiilor si licentelor necesare desfasurarii activitatilor comerciale, inclusiv a procedurilor aplicabile pentru obtinerea acestora, care sa fie accesibil on-line si care sa contina informatii actualizate si practice pentru IMM-uri.

Masuri administrative:

Realizarea de actiuni de informare a IMM-urilor si diseminare a informatiilor privind cadrul legal din domeniul fiscal;

Realizarea de actiuni pentru exercitarea functiei preventive a controlului;

Colaborarea cu confederatiile patronale reprezentative la nivel national pentru campaniile de informare si pentru monitorizarea aplicarii dispozitiilor legale din domeniul fiscal.

Masuri legislative:

Propuneri de imbunatatire (completare/modificare) a cadrului legal formulate de CNIPMMR:
Asigurarea unui cadru legal stabil si predictibil in domeniul fiscal si contabil pentru IMM-uri, bazat pe reducerea birocratiei;

Imbunatatirea reglementarilor privind controalele, pentru exercitarea cu prioritate a functiei preventive a controlului, cu informarea corespunzatoare si stabilirea de avertismente prealabile sanctiunilor pecuniare in cazul microintreprinderilor si intreprinderilor mici, responsabilizarea functionarilor cu atributii de control, eliminarea practicilor controalelor si amenzilor excesive pentru IMM-uri;

Reglementarea principiului "in dubio contra fiscum", cu aplicarea interpretarii celei mai favorabile contribuabilului, pentru ca acesta sa nu fie sanctionat pentru imperfectiunile cadrului normativ;

Continuarea procesului de simplificare a procedurilor administrative si fiscale, cu reducerea cu cel putin 10% a acestora;

Reducerea cu minimum 25% a numarului de plati fiscale pentru intreprinzatori, care in Romania este cel mai ridicat din UE: de 3,11 ori mai mare decat media UE (Romania – 39 plati/an, media UE27 – 12,5 plati/an), de 9,75 ori mai mare decat in Suedia (locul 1: 4 plati/an) si de 1,3 ori mai mare decat in Cipru (locul 26: 30 plati/an).

Sursa: CNIPMMR

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "IMM-uri viabile puse in dificultate de controale fiscale abuzive":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Declaratia 112 actualizata in ianuarie 2017!
    • Va informam ca ANAF a actualizat in luna ianuarie 2017 PDF-ul inteligent pentru D 112 - Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate - conform Ordinului comun al ministrului finantelor publice nr. 1977/ 09.12.2013, ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice nr.2757/ 23.12.2013 si al ministrului sanatatii nr. 1580/ 23.12.2013, valabil incepand cu 01/2017. Declaratia 112 a ajuns la...» citeste mai departe aici

  • 25 ianuarie 2017 e termenul-limita pentru declarare si plata impozit pe dividende
    • Va reamintim ca 25 ianuarie 2017 este termenul limita de plata si de declarare al impozitului pe dividende, in urmatoarele situatii: - in cazul dividendelor distribuite in anul 2016 si care nu au fost platite actionarilor/asociatilor persoane juridice pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale. Aceste prevederi nu se aplica pentru dividendele distribuite si neplatite pana la sfarsitul anului 2016, daca in ultima zi a anului calendaristic, persoana juridica romana...» citeste mai departe aici

  • Intocmirea dosarului preturilor de transfer. Ce riscam daca depasim termenul de predare?
    • Supunem atentiei dumneavoastra cazul unui contribuabil mijlociu care achizitioneaza servicii de la parte afiliata cu o suma ce depaseste 250.000 euro pentru anul 2016. Stabilim daca exista obligatia ca incepand cu data de 25.03.2017 acesta sa puna la dispozitia ANAF dosarul preturilor de transfer in 10 zile sau intr-un termen de 30-60 zile si daca exista alte riscuri, in cazul in care nu il prezinta, in afara amenzii de 14.000 lei. Iata raspunsul specialistului: In conformitate cu prevederile...» citeste mai departe aici

  • Bogdan-Nicolae Stan este noul presedinte al ANAF
    • Bogdan-Nicolae Stan a fost numit in functia de presedinte, cu rang de secretar de stat, al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in urma deciziei prim-ministrului, publicata in Monitorul Oficial nr 0039, din 13 ianuarie 2017. Bogdan-Nicolae Stan a avut atributii de coordonare a activitatilor de combatere a evaziunii si fraudei fiscale, in func?ii precum cea de Director general/Director general adjunct, in cadrul Activitatii de inspectie fiscala de la DGRFP Ilfov (2012 - 2013) si respectiv...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe veniturile microintreprinderilor. Conditii de aplicare 2017
    • Prin ceea ce urmeaza, retineti ca de la 1 februarie, societatile care la data de 31.12.2016 au realizat o cifra de afacere sub 500.000 euro sunt obligate sa treaca la platitor de impozit microintreprindere. Vom vedea astfel daca obligativitatea de a avea un angajat pentru a plati numai 1% impozit din februarie se refera la 31.12 sau daca se pot face angajari in ianuarie pentru a avea din data de 1 februarie un angajat. De asemenea, vom vedea daca este suficient ca la sfarsitul anului societatea...» citeste mai departe aici

  • O noua metodologie de calcul a contributiilor si taxelor datorate la Fondul pentru mediu
    • Prin O.U.G. nr. 39/2016 din 28 iunie 2016 a fost modificata si completata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 in sensul modificarii unor taxe si introducerii unor noi taxe si contributii la bugetul Fondului pentru mediu. Contributiile nou introduse sunt: >> o contributie datorata de operatorii economici care introduc pe piata nationala echipamente electrice si electronice, astfel: 1. de la data de 1 ianuarie 2017 pana la data de 31 decembrie 2017, pentru diferenta dintre cantitatile...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.