Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Import in zona libera. Cum facem importul in numele furnizorului?

01-Iul-2014
2724
In analiza de mai jos, avem un furnizor strain (stat UE), cu cod de TVA valid, care trimite pe baza de proforma materiale in custodie din USA in Romania catre firma Y, in zona libera. Se mentioneaza ca furnizorul X Franta nu face factura fiscala intre X si Y.

Societatea romana integreaza materialele intr-un container pe care il vinde catre acelasi partener strain. Se intocmeste factura de livrare intracomunitara container, iar pretul de vanzare nu contine valoarea materialelor in custodie.

Se creeaza astfel situatia in care furnizorul X (client) doreste sa se efectueaze importul materialelor din SUA in numele sau in Romania.

Vom stabili astfel daca se poate face importul de materiale in numele furnizorului, fara factura fiscala de plata, iar marfa sa intre in gestiunea societatii romanesti.


In primul rand, trebuie retinut faptul ca bunurile expediate in custodie nu pot fi insotite de o factura proforma deoarece nu sunt destinate comercializarii, fiind destinate utilizarii pentru obtinerea de produse finite in numele proprietarului acelor bunuri expediate. Factura proforma sau factura comerciala se utilizeaza pentru transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor de la vanzator la cumparator.
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Vezi detalii
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Manualul de politici contabile, 100% editabil
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Vezi detalii


In al doilea rand, importul de bunuri reprezinta punerea in libera circulatie a bunurilor pe teritoriul comunitar, respectiv pe teritoriul Romaniei. Prin punerea bunurilor in libera circulatie, bunurile capata statut comunitar si proprietarul poate dispune utilizarea, consumul sau vanzare acestora. Operatorul din zona libera poate efectua aceasta operatiune in numele proprietarului din Franta, dar este obligat sa justifice utilizarea bunurilor respective si destinatia acestora.

Evidenta operativa trebuie organizata conform prevederilor art. 21 din O.M.F.P. nr. 7394 din 20 iulie 2007 pentru aprobarea Normelor tehnice privind aplicarea uniforma a reglementarilor vamale in zonele libere si antrepozitele libere. Evidenta operativa organizata pentru activitatea desfasurata in cadrul zonei libere este utila doar autoritatii vamale de control pentru:

- identificarea marfurile comunitare sau necomunitare care se gasesc in zona libera sau in antrepozitul liber;
- urmarirea fluxului complet al marfurilor de la introducere si pana la scoaterea acestora.

Evidenta operativa poate fi formata din mai multe evidente separate, organizata in functie de tipul marfurilor, statutul vamal, regimul vamal, destinatia bunurilor, etc.

Pentru efectuarea importului este necesara factura din care sa rezulte cine este proprietarul bunurilor. In acest context, se retine ca proprietarul bunurilor expediate din S.U.A. este firma X din Franta care expediaza bunurile in custodie catre societatea Y din Romania, operator in zona libera Giurgiu. In situatia in care bunurile respective sunt inglobate intr-un produs finit, obtinut la comanda partenerului din Franta si livrat acestuia, operatiunea reprezinta pentru societatea Y un import temporar de bunuri efectuat in zona libera.

Daca din contractul incheiat cu firma X din Franta rezulta ca bunurile sunt vandute societatii Y din Romania, operatiunea reprezinta pentru societatea Y un import definitiv de bunuri pentru care societatea nu datoreaza drepturi vamale de import (taxe vamale, TVA, comisioane, etc.) deoarece importul definitiv de bunuri in zona libera se afla in regim suspensiv de plata al drepturilor vamale de import Importatorul din Romania este obligat la plata acestor drepturi doar la momentul scoaterii bunurilor din acest regim. Importatorul nu datoreaza TVA la scoaterea bunurilor din regimul suspensiv daca justifica faptul ca bunurile respective au fost destinate obtinerii de bunuri livrate ulterior fie pe teritoriul comunitar (livrari intracomunitare de bunuri), fie pe teritoriul tert (export de bunuri), realizand astfel operatiuni scutite cu drept de deducere TVA conform prevederilor art. 143.

Importul de materiale in numele furnizorului din Franta poate fi efectuat pe teritoriul Romaniei fara factura comerciala, fiind suficienta factura proforma din care sa rezulte ca proprietarul bunurilor este firma din Franta. Daca importul este efectuat in numele furnizorului din Franta, bunurile astfel importate se inregistreaza extracontabil in gestiunea societatii X din Romania, intr-un cont in afara bilantului 8033 "Valori materiale primite in pastrare sau custodie" pe baza facturii proforma si a notei de intrare receptie. Daca bunurile sunt importate in afara zonei libere, societatea Y datoreaza si achita drepturi vamale de import. Avand in vedere ca nu este proprietar al bunurilor, societatea Y din Romania nu isi poate exercita dreptul de deducere a TVA inscrisa in declaratia vamala de import chiar daca a platit TVA in vama in numele importatorului din Franta. Practic, obligat la plata pentru importul efectuat este proprietarul bunurilor din Franta conform prevederilor art. 151^1 din Codul fiscal conform carora " Plata taxei pentru importul de bunuri supus taxarii, conform prezentului titlu, este obligatia importatorului".

In alta ordine de idei, in situatia in care importul este declarat pe numele firmei din Romania, dar proprietar al bunurilor este firma X din Franta, societatea din Romania nu isi poate exercita dreptul de deducere a TVA achitata in vama conform prevederilor punctului 59 alin. (2) din normele de aplicare ale art. 151^1 din care rezulta ca persoana pe numele careia se declara importul, care nu are obligatia platii TVA pentru un import de bunuri taxabil in Romania, nu isi poate exercita dreptul de deducere a TVA. "(2) Orice persoana care nu este obligata la plata taxei pentru un import conform alin. (1), dar pe numele careia au fost declarate bunurile in momentul in care taxa devine exigibila conform art. 136 din Codul fiscal, nu are dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente importului respectiv decat in situatia in care va aplica structura de comisionar, respectiv va refactura valoarea bunurilor importate si taxa pe valoarea adaugata aferenta catre persoana care ar fi avut calitatea de importator conform alin. (1).".

Dreptul de deducere a sumei TVA inscrise in declaratia vamala de import (D.V.I.) revine doar proprietarului bunurilor, dar numai daca se inregistreaza in scopuri de TVA in Romania. Obligatia inregistrarii TVA rezulta din prevederile art. 153 alin. (4) din Codul fiscal prin care se reglementeaza faptul ca o persoana impozabila care nu este stabilita in Romania conform art. 125^1 alin. (2), dar nici inregistrata in scopuri de TVA in Romania conform art. 153 trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA la organele fiscale competente pentru operatiuni realizate pe teritoriul Romaniei care dau drept de deducere a taxei, inainte de efectuarea respectivelor operatiuni.

Numai in aceasta situatie firma din Franta isi poate exercita dreptul de deducere a TVA inscrisa in declaratia vamala de import emisa pe numele sau sub rezerva respectarii cerintelor si conditiilor de la art. 145 si art. 146 din Codul fiscal, aspect reglementat prin normele de aplicare ale art. 151^1 la punctul 59 alin. (3) "Persoanele impozabile care au obligatia platii taxei in calitate de importatori conform alin. (1) au dreptul sa deduca taxa in limitele si in conditiile stabilite la art. 145 - 147^2 din Codul fiscal.. ".

Deci, firma din Franta poate deduce suma TVA achitata in vama numai daca se inregistreaza in scopuri de TVA in Romania si emite pe numele firmei din Romania o factura cu TVA colectata prin aplicarea cotei standard de 24%.

In concluzie, importul poate fi efectuat si pe baza unei facturi proforma.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Import in zona libera. Cum facem importul in numele furnizorului?":
Rating:

Nota: 4 din 3 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Cum se pot evita problemele generate de o acuzatie de aparenta evaziune fiscala
    • Noul Cod de Procedura Fiscala, intrat in vigoare pe 1 ianuarie 2016, permite "criminalizarea" litigiilor fiscale, adica posibilitatea ca organele fiscale sa considere evaziune fiscala sau frauda fiscala aplicarea unui tratament fiscal diferit fata de cel avut in vedere de organul fiscal. Practica judiciara recenta a organelor de urmarire penala confirma tendinta acestora de a considera ca s-a savarsit o infractiune de evaziune fiscala ori de cate ori regimul fiscal al unei cheltuieli...» citeste mai departe aici

  • Se pregatesc noi masuri impotriva evaziunii fiscale
    • Ministrii de Finante din Uniunea Europeana au discutat saptamana aceasta, la Bruxelles, despre combaterea evaziunii fiscale, in special despre masurile de stopare a practicilor prin care societatile exploateaza neconcordantele dintre sistemele fiscale ale statelor membre si cele ale tarilor terte, pentru a se sustrage de la plata impozitelor. Subiectul va fi si pe agenda presedintiei malteze, pentru a se ajunge la un acord asupra propunerii de directiva. "Apreciem si sustinem propunerea Comisiei...» citeste mai departe aici

  • Reguli importante actuale privind deductibilitatea amortizarii fiscale
    • Retineti, in primul rand, ca pentru mijloacele fixe amortizabile, deducerile de amortizare se determina fara a lua in calcul amortizarea contabila. * Pentru mijloacele de transport de persoane care au cel mult 9 scaune de pasageri, incluzand si scaunul soferului, din categoria M1, astfel cum sunt definite in Reglementarile privind omologarea de tip si eliberarea cartii de identitate a vehiculelor rutiere, precum si omologarea de tip a produselor utilizate la acestea - RNTR 2, aprobate prin...» citeste mai departe aici

  • Infiintare punct de lucru. Ce regim fiscal se aplica si ce procedura urmam?
    • In randurile de mai jos, cazul pe care vi-l propunem azi se refera la o firma cu sediu social intr-un judet care efectueaza import de marfuri in alt judet unde nu are deschis punct de lucru, dar are incheiat un contract de prestari servicii cu o firma specializata in domeniu. Firma asigura efectuarea urmatoarelor servicii: formalitati vamale, descarcare, incarcare in mijloace auto. Toata marfa care se importa in respectiva locatie este livrata la un singur client in baza unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Imprumuturi acordate. Aflam de la un auditor financiar cu experienta care sunt implicatiile fiscale!
    • Avem urmatorul exemplu: o persoana fizica, asociat in cadrul unei societati comerciale, imprumuta suma de 175.000 euro pe care ii depune direct in contul unui creditor al societatii imprumutate. In contractul de imprumut se prevede ca durata imprumutului este de 6 ani, iar nivelul dobanzii este de 456.000 euro. Dobanda este foarte mare, ea depaseste cu mult nivelul dobanzii de pe piata. Vom vedea care sunt implicatiile fiscale pentru societate, cat si pentru persoana fizica (asociatul care a...» citeste mai departe aici

  • Romania Competitiva: 18 miliarde de euro pentru atingerea a 44 de obiective
    • Ministerul Economiei, Comertului si Relatiilor cu Mediul de Afaceri a publicat documentul final "Romania Competitiva - un proiect pentru o dezvoltare economica sustenabila 2016 - 2020", care integreaza comentariile si observatiile primite in urma sesiunilor consultative. "Romania competitiva" a inceput ca o initiativa a Guvernului Romaniei, care isi propune, ca printr-un plan de reforme economice pe termen mediu, sa ofere o varianta coerenta de dezvoltare si sa le redea romanilor increderea in...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.