Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Import marfuri pentru comercializare cu amanuntul. Cum facem ajustarea de TVA?

03-Mar-2016
1102

Analiza urmatoare priveste o societate cu obiectul de activitate comert cu amanuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin internet si care achizitioneaza in perioada decembrie 2015-pana in prezent marfa din China pentru care plateste TVA in vama. Firma la momentul importurilor nu este inregistrata in scopuri de TVA.

Firma a depus dosarul pentru inregistrarea in scopuri de TVA prin optiune si incepand cu luna februarie a devenit platitoare de TVA. Tot stocul de marfa este format din importurile realizate si nu s-a achizitionat marfa din intern de la platitorii de TVA. Vom vedea cum procedam cu stocul de marfa existent la momentul in care firma a devenit platitoare de TVA si daca este obligatoriu sa inventariem stocul si sa modificam preturile de vanzare, precum si daca putem ajusta TVA achitat in vama aferent acestui stoc.

 


Din cele prezentate (marfa avea deja stabilit pretul de vanzare, iar inregistrarea a fost prin optiune) reiese ca societatea incepuse deja activitatea si a aplicat regimul special se scutire pentru intreprinderi mici prevazut de art. 152 din vechiul Cod fiscal.

In aceasta situatie, la momentul din 2016 cand societatea este inregistrata in scop de TVA, se vor aplica prevederile art. 310 alin. 11 din noul Cod fiscal si ale pct. 83 alin. 11-13 din Normele metodologice de aplicare conform carora persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de taxa prin optiune au dreptul la ajustarea taxei deductibile aferente:
- bunurilor aflate in stoc, serviciilor neutilizate si activelor corporale fixe in curs de executie, constatate pe baza de inventariere, in momentul trecerii la regimul normal de taxare;
- bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, aflate in proprietatea sa in momentul trecerii la regimul normal de taxa;
- activelor corporale fixe care pana la data de 31 decembrie 2015 nu erau considerate bunuri de capital, care au fost fabricate sau achizitionate pana la 1 ianuarie 2016 si care nu sunt complet amortizate la momentul trecerii la regimul normal de taxa;

Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Regimul fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii

- achizitiilor de bunuri si servicii care urmeaza a fi obtinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxa a intervenit inainte de data trecerii la regimul normal de taxa si al caror fapt generator de taxa, respectiv livrarea/prestarea, are loc dupa aceasta data.


Ca atare, societatea va inventaria stocul de marfa si va ajusta in favoarea sa TVA dedusa in vama aferenta marfurilor aflate in stoc, dupa cum se prevede si la art. 304 alin. 1 lit. c din Codul fiscal
si pct. 78 alin. 6 lit. c din Normele metodologice de aplicare.

Ajustarea efectuata (cu consecinta inregistrarii de TVA deductibila) se inscrie inscriu in primul decont de taxa depus dupa inregistrarea in scopuri de taxa sau intr-un decont ulterior. Pentru TVA achitata in vama ajustarea se justifica pe baza declaratiilor vamale de import, care sa mentioneze societatea ca importator al bunurilor din punctul de vedere al TVA si a documentelor care sa ateste plata TVA, dupa cum se prevede la art. 299 alin. 1 lit. c din Codul fiscal, precum si a listelor de inventariere pentru stocul de marfa, care vor cuprinde o coloana distincta cu TVA aferenta platita in vama.

Cu ocazia inventarierii se vor modifica si preturile unitare de vanzare cu amanuntul, astfel incat acestea sa cuprinda si TVA aferenta ce va fi colectata la momentul vanzarii (diferenta aferenta adaosului comercial) intrucat preturile de vanzare existente nu contineau decat taxa platita la momentul importului (spre exemplu, un produs cu pretul unitar de vanzare de 100 lei, cu TVA achitata in vama in ianuarie 2016 de 20 lei si vandut cu 150 lei avea un adaos de 150 lei - 100 lei - 20 lei = 30 lei; pentru a obtine acelasi adaos in suma bruta de 30 lei si dupa data inregistrarii in scop de TVA din februarie 2016 societatea va putea sa vanda produsul cu 156 lei, din care 26 lei reprezinta TVA colectata 156 lei x 20/120 = 26 lei, iar TVA achitata in vama de 20 lei va putea fi dedusa, astfel incat TVA ce va fi virata bugetului sa fie TVA aferenta adaosului comercial de 30 lei x 20% = 6 lei sau 26 lei – 20 lei = 6 lei).

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Constanta Popa - Economist

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Import marfuri pentru comercializare cu amanuntul. Cum facem ajustarea de TVA?":
Rating:

Nota: 4.67 din 3 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Modificarile valabile in 2017 pentru Declaratia 300 decont TVA
    • OPANAF 591/2017 a modificat la acest inceput de an modelul si continutul pentru Declaratia 300 (Decont TVA). De retinut ca se utilizeaza noul model de formular 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata” in varianta impusa de OPANAF nr. 591/27 ianuarie 201 pentru obligatiile fiscale valabile incepand cu 1 ianuarie 2017. Principalele modificari aduse in ce priveste Declaratia 300 decont TVA in 2017: Click aici pentru D 300 model 2017! - s-a introdus randul 26: Compensatia in cota...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Sinteza Fiscalitatea.ro: Noutati din legislatia fiscala si modificari TVA
    • In ultima perioada au fost propuse mai multe modificari legislative si au fost adoptate masuri noi care schimba din nou reglementarile din domeniul fiscal. Avem astfel o procedura clarificata de ANAF in ce priveste anularea codului de TVA, beneficii noi pentru bugetari, un termen-limita de depunere pentru unele declaratii si, totodata, se va aplica TVA zero pentru vanzarea de cladiri si alte tranzactii. ANAF aduce lamuriri privind modul de anulare a codului de TVA ANAF a transmis recent...» citeste mai departe aici

  • In ce conditii se poate incheia un contract de antrepriza reglementat de Codul civil?
    • Regasiti mai jos conditiile in care se poate incheia un contract de antrepriza, reglementat de Codul Civil, art. 1851-1873, cu o persoana fizica, cu exceptia persoanei fizice autorizate. Iata raspunsul oferit de specialist: In functie de tipul activitatii, se va putea incheia fie un contract individual de munca, fie un contract de antrepriza incheiat in baza Codului civil. Daca activitatea este dependenta se va incheia contract individual de munca cu timp partial sau norma intreaga. Daca...» citeste mai departe aici

  • Ce regim TVA se aplica pentru bunuri expediate in afara UE de catre furnizor in contul cumparatorului din UE?
    • In randurile de mai jos, stabilim cum se procedeaza in situatia unui contract cu un partener din Austria, iar marfa este transportata in Turcia in calitate de furnizor sau o persoana in contul meu (firma transportatoare). Stabilim daca factura emisa catre partenerul din statul strain UE va fi fara TVA, caz in care vom vedea daca se va mentiona pe factura locul livrarii (Turcia). De asemenea, stabilim ce documente sunt necesare pentru a justifica scutirea de TVA. Iata raspunsul specialistului:...» citeste mai departe aici

  • Acordare tichete de incentivare. Care e regimul fiscal?
    • Stabilim prin cele de mai jos ce tratament fiscal se aplica la acordarea de tichete incentivare catre partenerii comerciali in vederea stimularii vanzarilor si care este cadrul legal. Tichetele de incentivare se acorda in cadrul campaniilor pentru fidelizarea clientilor care, pentru un numar de achizitii, beneficiaza de aceste tichete in locul reducerilor comerciale. Potrivit punctului 437 alin. (3) din OMFP 1802/2014, in cazul in care entitatea practica alte sisteme de fidelizare a clientilor...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.