Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Impozit pe veniturile microintreprinderilor. Ce obligatii fiscale are un PFA care e si asociat unic?

20-Aug-2014
2496

In analiza noastra, pornim de la o societate cu un salariat (administratorul) care are incheiat un contract de servicii cu o societate de asigurari privind CAEN 7021 - activitati de consultanta in comunicare si relatii publice si 8559 - alte forme de invatamant, in baza caruia se ocupa de relatii clienti, scolarizeaza personalul, verifica contracte, presteaza efectiv munca 8 orezi la sediul acesteia.



Societatea este platitoare de impozit microintreprindere, astfel ca vom stabili daca potrivit noilor reglementari este obligata sa treaca la impozit pe profit. De asemenea, administratorul respectiv este si PFA pe CAEN 7022 - consultanta si management si lunar factureaza servicii de consultanta, catre SRL-ul unde este si asociat unic, organizand programul si tematicile lunare pe care le foloseste mai departe in relatia cu societatea de asigurare.

PFA-ul plateste 16% si 5.5% intrucat este angajat la societatea respectiva unde este administrator. Vom stabili daca PFA-ul este obligat sa plateasca si alte contributii.
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii


1. Modificarile intervenite in ceea ce priveste impozitul pe veniturile microintreprinderii nu sunt de natura sa modifice regimul de impozitare al societatii in cazul prezentat in sensul ca acestea au determinat o mai mare flexibilizare a restrictiilor de la aplicarea acestui regim de impozitare. Astfel, restrictia prevazuta de art. 112 indice 2 alin. (6) lit. c) din Codul fiscal vizeaza neaplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderii in cazul societatilor care realizeaza desfasoara activitati in domeniul consultantei. Determinarea impozitului pe veniturile microintreprinderilor si nu a impozitului pe profit nu reprezinta o optiune a persoanei juridice ci este conditionata de respectarea conditiilor prevazute de Codul fiscal.

Se poate constata ca nu obiectul de activitate fie el si principal inscris in actul constitutiv al societatii este cel care creeaza incompatibilitatea cu regimul de impozitare pe veniturile microintreprinderii ci activitatile efectiv desfasurate.

Ca distinctie dintre activitatile de management si consultanta si cele de servicii este de subliniat finalitatea activitatii. Daca in prima categorie finalitatea acestora consta intr-o activitate plasata mai aproape de creatia intelectuala, in care sunt formulate recomandari, dirijari ale conduitei beneficiarului consultantei (materializate prin rapoarte, propuneri,etc), in categoria serviciilor intra operatiunile tehnice, fizice, de punere in aplicare a unor decizii, care exclud prima componenta. In concluzie, analiza activitatilor desfasurate se va realiza de o maniera concreta, pentru fiecare contract incheiat, in scopul aplicarii impozitului pe veniturile microintreprinderilor, in cadrul acestora ar trebui subliniat natura de serviciu a activitatii prestate (de efectuare a inregistrarii documentelor, emiterea raportarilor si declaratiilor, transmiterea si inregistrarea acestora, etc.) si nu pe cea de consultanta.

Incepand cu 1 ianuarie 2014, ca urmare a modificarilor aduse Codului fiscal prin OUG nr. 102/2013 este eliminata restrictia unilaterala prevazuta la art. 112 indice 2 alin. (6) lit. c) cu privire la activitatea de consultanta si management, fiind transferata in cadrul art. 112 indice 1 unde in definitia microintreprinderii se plaseaza persoana juridica ce realizeaza venituri, altele decat cele din consultanta si management, in proportie de peste 80% din veniturile totale.

Avand in vedere cele de mai sus consideram ca regimul de impozitare al societatii nu trebuie modificat in masura in care societatea desi are in obiectul de activitate consultanta nu desfasoara in mod efectiv o astfel de activitate sau in masura in care de la 1 ianuarie 2014 ponderea acesteia nu depaseste 20%.

2. Persoana fizica datoreaza, in temeiul art. 84 din Codul fiscal, impozitul anual pe venit in cota de 16% aplicata asupra venitul net anual impozabil, determinat pe baza regulilor contabilitatii in partida simpla potrivit art. 48 din Codul fiscal.

Determinarea venitului net din activitati independente se face respectand regulile art. 48 din Codul fiscal, a normelor de aplicarea ale acestuia aprobate prin HG 44/2004, precum si a prevederilor OMFP 1040/2004. Art. 48 alin. (4) - (6) din Codul fiscal si pct. 37 - 39 din Normele metodologice pentru aplicarea acestui articol cuprind detalierea cheltuielilor care se adminit la deducere si a celor nedeductibile.

Contribuabilul care desfasoara o activitate calificata drept independenta datoreaza plati anticipate in 4 rate egale, pana la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru si va avea obligatia de a depune la organul fiscal competent declaratia referitoare la veniturile si cheltuielile estimate a se realiza pentru anul fiscal (formularul 220 - Declaratie privind venitul estimat/norma de venit - OPANAF 184/2013) si declaratia privind veniturile realizate pana la data de 25 mai inclusiv a anului fiscal urmator celui de realizare a veniturilor (formularul 200 - Declaratie privind veniturile realizate din Romania - OPANAF 3883/2013).

Potrivit art. 296 indice 21 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, persoanele cu statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice au calitatea de contribuabil la sistemul public de pensii si la cel de asigurari sociale de sanatate, cu respectarea prevederilor instrumentelor juridice internationale la care Romania este parte, dupa caz.

- Cu toate acestea, in conformitate cu prevederile art. 296 indice 23 alin. (4) din Codul fiscal, persoanele care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor si orice alte venituri din desfasurarea unei activitati dependente, venituri din pensii si venituri sub forma indemnizatiilor de somaj, asigurate in sistemul public de pensii, persoanele asigurate in sisteme proprii de asigurari sociale neintegrate in sistemul public de pensii, care nu au obligatia asigurarii in sistemul public de pensii, precum si persoanele care au calitatea de pensionari ai acestor sisteme, nu datoreaza contributia de asigurari sociale pentru veniturile obtinute ca urmare a incadrarii in una sau mai multe dintre situatiile prevazute la art. 296 indice 21 alin. (1) din Codul fiscal
.
In aceste conditii, persoanele cu statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice enumerate la art. 296 indice 21 alin. (1) lit.c) din Codul fiscal, nu vor datora contributia de asigurari sociale pentru veniturile realizate in aceasta calitate daca realizeaza si venituri din salarii sau asimilate salariilor.

- In raport cu obligatia privind contributia individuala de asigurari sociale de sanatate stabilita in cota de 5,5%, Titlul IX indice 2 din Codul fiscal nu prevede exceptii de la plata acesteia pentru persoanele cu statut de persoana fizica autorizata sa desfasoare activitati economice enumerate la art. 296 indice 21 alin. (1) lit.c) din Codul fiscal care cumuleaza aceste venituri cu venituri din salarii sau asimilate salariilor.

Totodata, in ceea ce priveste cumularea de catre aceeasi persoana si in legatura cu aceeasi persoana juridica a calitatilor de salariat, administrator, asociat unic sau PFA sunt incidente reglementarile menite sa cenzureze operatiunile destinate sa evite obligatiile fiscale si drepturile ce decurg din raporturile de munca. In acelasi timp vor trebui avute in vedere posibilitatea interventiei administratiei fiscale asupra tranzactiilor incheiate intre persoane afiliate.

In primul caz facem referire la dreptul administratiei fiscale de a reconsidera activitatea desfasurata ca o activitate dependenta in temeiul art. 7 alin. (1) pct. 2.1. din Codul fiscal. Astfel, orice activitate poate fi reconsiderata ca activitate dependenta daca indeplineste cel putin unul dintre criteriile enumerate in cuprinsul art. 7 alin. (1) pct. 2.1. din Codul fiscal. Este necesar ca activitatea concreta sa fie analizata urmand ca mai apoi, raspunzand punct cu punct la fiecare dintre criteriile invocate mai sus sa poata fi trasa o concluzie.

Distinct de procedura reconsiderarii venitului in conformitate cu prevederile analizate mai sus trebuie avuta in vedere posibilitatea administratiei fiscale, ca in cadrul unei tranzactii intre persoane afiliate, in temeiul art. 11 alin. (2) din Codul fiscal, sa ajusteze suma venitului sau a cheltuielii oricareia dintre persoane, dupa cum este necesar, pentru a reflecta pretul de piata al bunurilor sau al serviciilor furnizate in cadrul tranzactiei.

Raporturile de afiliere dintre PFA si societatea la care persoana fizica are calitatea de asociat sunt analizate in conformitate cu prevederile art. 7 alin. (1) pct. 21 din Codul fiscal fiind considerate existente daca persoana fizica ar detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot detinute la persoana juridica ori daca controleaza in mod efectiv persoana juridica.

Asadar, raporturile dintre PFA si societate nu sunt restrictionate de prevederile legislatiei fiscale ci, asa cum subliniam anterior pot face obiectul analizei administratiei fiscale permitandu-i acesteia sa intervina asupra bazei impozabile in conditiile in care operatiunile nu se realizeaza la pretul pietei, ca in conditiile in care partile ar fi complet independente.

Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Impozit pe veniturile microintreprinderilor. Ce obligatii fiscale are un PFA care e si asociat unic?":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Modificarile valabile in 2017 pentru Declaratia 300 decont TVA
    • OPANAF 591/2017 a modificat la acest inceput de an modelul si continutul pentru Declaratia 300 (Decont TVA). De retinut ca se utilizeaza noul model de formular 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata” in varianta impusa de OPANAF nr. 591/27 ianuarie 201 pentru obligatiile fiscale valabile incepand cu 1 ianuarie 2017. Principalele modificari aduse in ce priveste Declaratia 300 decont TVA in 2017: Click aici pentru D 300 model 2017! - s-a introdus randul 26: Compensatia in cota...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • In ce conditii se poate incheia un contract de antrepriza reglementat de Codul civil?
    • Regasiti mai jos conditiile in care se poate incheia un contract de antrepriza, reglementat de Codul Civil, art. 1851-1873, cu o persoana fizica, cu exceptia persoanei fizice autorizate. Iata raspunsul oferit de specialist: In functie de tipul activitatii, se va putea incheia fie un contract individual de munca, fie un contract de antrepriza incheiat in baza Codului civil. Daca activitatea este dependenta se va incheia contract individual de munca cu timp partial sau norma intreaga. Daca...» citeste mai departe aici

  • Sinteza Fiscalitatea.ro: Noutati din legislatia fiscala si modificari TVA
    • In ultima perioada au fost propuse mai multe modificari legislative si au fost adoptate masuri noi care schimba din nou reglementarile din domeniul fiscal. Avem astfel o procedura clarificata de ANAF in ce priveste anularea codului de TVA, beneficii noi pentru bugetari, un termen-limita de depunere pentru unele declaratii si, totodata, se va aplica TVA zero pentru vanzarea de cladiri si alte tranzactii. ANAF aduce lamuriri privind modul de anulare a codului de TVA ANAF a transmis recent...» citeste mai departe aici

  • Acordare tichete de incentivare. Care e regimul fiscal?
    • Stabilim prin cele de mai jos ce tratament fiscal se aplica la acordarea de tichete incentivare catre partenerii comerciali in vederea stimularii vanzarilor si care este cadrul legal. Tichetele de incentivare se acorda in cadrul campaniilor pentru fidelizarea clientilor care, pentru un numar de achizitii, beneficiaza de aceste tichete in locul reducerilor comerciale. Potrivit punctului 437 alin. (3) din OMFP 1802/2014, in cazul in care entitatea practica alte sisteme de fidelizare a clientilor...» citeste mai departe aici

  • Ce regim TVA se aplica pentru bunuri expediate in afara UE de catre furnizor in contul cumparatorului din UE?
    • In randurile de mai jos, stabilim cum se procedeaza in situatia unui contract cu un partener din Austria, iar marfa este transportata in Turcia in calitate de furnizor sau o persoana in contul meu (firma transportatoare). Stabilim daca factura emisa catre partenerul din statul strain UE va fi fara TVA, caz in care vom vedea daca se va mentiona pe factura locul livrarii (Turcia). De asemenea, stabilim ce documente sunt necesare pentru a justifica scutirea de TVA. Iata raspunsul specialistului:...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.