Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Impozit si contributii sanatate la PFA: sistem real sau norma de venit. Ce aleg?

03-Iun-2016
2842

Impozitarea veniturilor si retinerea contributiilor la asigurarile de sanatate ale unei persoane fizice autorizate (PFA) se poate face in doua moduri: in sistem real sau la norma de venit. Intreprinzatorul poate opta pentru un mod sau altul cu respectarea anumitor restrictii. Sistemul real presupune ca aplicarea cotelor de impozit si contributii se va face asupra venitului net total iar norma de venit presupune ca aplicarea cotelor de impozit si contributii la asigurarile de sanatate se va face asupra unei sume fixe stabilita anual de catre ANAF. in prezent, cota unica de impozit pe venit este de 16% iar cota de contributie la asigurarile de sanatate este de 5,5%.

Care sunt conditiile pentru norma de venit?

In practica de zi cu zi, PFA impozitate in sistem real sunt mult mai numeroase decat cele impozitate la norma de venit datorita conditiilor care trebuie indeplinite pentru a putea opta pentru cea de-a doua varianta. Iata mai jos aceste conditii care fac optionala alegerea unui sistem sau altul:

- Regasirea obiectului de activitate in nomenclatorul aprobat de ANAF (gasiti nomenclatorul aici);

Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii
Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii

- Activitatea sa se desfasoare individual, fara salariati;
- Daca este cazul, cifra de afaceri in anul anterior mai mica de 100.000 euro la cursul BNR comunicat la sfarsit de an.
- Neindeplinirea uneia dintre conditiile de mai sus face ca PFA sa fie incadrat obligatoriu la impozitarea in sistem real.

Cum se exprima optiunea?

Autorizarea PFA se face conform OUG 44 din 2008, iar in termen de 30 zile de la inregistrarea in Registrul Comertului, PFA este obligata sa depuna declaratia D220 - Declaratie privind venitul estimat/norma de venit prin care se exprima si optiunea pentru unul dintre cele doua sistem de impozitare.

In cele ce urmeaza vom descrie in detaliu modul de calcul al impozitului si contributiilor in fiecare caz in parte si vom da exemple concrete astfel incat optiunea pentru un sistem sau altul, acolo unde este posibila, sa poata fi facuta cu usurinta.

Sistemul real

Dupa depunerea D220, PFA va primi de la ANAF D260 - Decizie de impunere privind platile anticipate urmand sa efectueze platile in patru transe trimestriale, cu data scadenta ziua 25 a ultimei luni din fiecare trimestru.

In anul urmator, pana la data de 25 mai, PFA va depune D200 – Declaratie privin veniturile obtinute in Romania prin care se declara veniturile efectiv obtinute si cheltuielile efectiv realizate. in urma depunerii D200 contribuabilul va primi de la ANAF D250 - Decizie de impunere anuala pentru veniturile realizate din Romania de persoanele fizice care va specifica sumele de plata rezultate din diferenta intre ceea ce s-a declarat ca si estimare si ceea ce s-a declarat ca si realizari efective.

Norma de venit

Contribuabilii impozitati la norma de venit primesc si ei D260 dupa depunerea D220 urmand sa faca platile in patru transe trimestriale, cu data scadenta ziua 25 a ultimei luni din fiecare trimestru. Normele anuale de venit pe anul 2016, stabilite pentru activitati independente, conform art. 49 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, le regasiti aici.

Acestia nu mai depun insa D200, nemaifiind necesara pentru ca nu mai sunt sume de regularizat - ei au platit impozitele si contributiile aplicate la norma fixa, nu conteaza veniturile si cheltuielile realizate efectiv.

Totusi, PFA care a depasit cifra de afaceri in suma de 100.000 euro are obligatia ca, in anul urmator sa treaca la sistemul real, in acest sens fiind obligat sa depuna D220 pana la 31 ianuarie a anului imediat urmator celui in care s-a depasit plafonul antementionat.

Sinteza asemanari si deosebiri intre cele 2 sisteme


Studiu de caz:
CAEN 4776: Comert cu amanuntul al florilor, plantelor ?i semin?elor; comer? cu amanuntul al animalelor de companie ?i a hranei pentru acestea, in magazine specializate cu sediul;
Sediu profesional: centru, zona 0, Bucuresti, sector 1.

Conform sitului ANAF norma de venit valabila in 2016 pentru un astfel de PFA este 14.400 lei.
Venituri brute realizate: 100.000 lei

Cheltuieli deductibile realizate: 80.000 lei, exclusiv contributia la sanatate
Venituri nete realizate = Venituri brute – Cheltuieli deductibile = 20.000 lei.

Concluzie

Alegerea intre sistemul real si cel la norma de venit nu este intotdeauna disponibila dar acolo unde este disponibila decizia trebuie luata in functie de comparatia intre veniturile nete si norma de venit. Pana la urma acestea sunt sumele asupra carora se vor aplica procentele de impozit si contributii si trebuie ales acel sistem in care cotele se aplica la o suma mai mica.
Ar fi de luat in considerare si aspectul birocratic, lucrurile fiind mult mai simplu de gestionat pentru PFA in sistem la norma de venit.

In viata de zi cu zi, cu cat un PFA are venituri mai mari si cheltuielile deductibile devin mai mici raportat la cifra de afaceri, se va prefera desigur norma de venit. Daca cheltuielile deductibile sunt foarte mari si duc venitul net catre zero, se va prefera sistemul real.

Alte precizari importante

Incepand cu 1 ianuarie 2016, plata contributiei la asigurarile sociale (pensie) a devenit obligatorie pentru PFA. Acest aspect fiscal este insa mai putin influentat de optiunea pentru sistemul real sau cel la norma de venit iar modul de calcul este foarte complicat. in exemplul nostru atat venitul net cat si norma de venit indeplinesc criteriile pentru a declara si plati si aceasta contributie.

Articol scris de Andrei Ene, Managing Partner la Accountable, o firma de contabilitate care, pe langa serviciile specifice, ofera consultanta fiscala, administreaza personal si presteaza servicii de inmatriculare la Registrul Comertului, indiferent de forma aleasa, PFA sau SRL. Accountable si-a facut un obiectiv din a sprijini afacerile aflate la inceput de drum oferind facilitati importante in acest sens.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Impozit si contributii sanatate la PFA: sistem real sau norma de venit. Ce aleg?":
Rating:

Nota: 4.38 din 8 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Articole similare

S-a simplificat un pic AUTORIZAREA PFA
Mai multe articole despre autorizarea pfa




Subiectele saptamanii

  • 32 documente oficiale ANAF vor fi trimise electronic
    • Va informam ca Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice a aprobat ordinul nr. 3097/2016 pentru aplicarea prevederilor art. 46 alin. (8) si ale art. 47 alin. (9) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, potrivit caruia 32 de acte administrative si fiscale emise de Fisc pot fi primite de contribuabili prin e-mail, fax sau printr-o alta platforma online. De luni, 5 decembrie, contribualilii pot primi de la Fisc documente si in varianta electronica sau pe fax....» citeste mai departe aici

  • Comert cu ridicata. Ce documente solicita ANAF la un control inopinat?
    • Va prezentam mai jos principalele documente solicitate in timpul controlului operativ si inopinat, desfasurat la contribuabilii din domeniul comertului cu ridicata. Avem astfel urmatoarele documente care trebuie prezentate OBLIGATORIU: 1. Atestat pentru distribuitie si comercializare angro de bauturi alcoolice si/sau tutun prelucrat (daca este cazul) 2. Documente care atesta provenienta marfurilor si de evidenta gestionara, care pot fi: - facturi/facturi externe (invoice) - avize de insotite a...» citeste mai departe aici

  • Scutirea de la plata a impozitului pe profitul reinvestit. Cum procedam pentru a beneficia de facilitate?
    • In cazul urmator, societatea (platitoare de impozit profit trimestrial pe baza de calcule efective) are profit contabil si fiscal in primele 3 trimestre cumulat in suma de 1.000.000 lei. Nu a facut investitii in primele 3 trimestre si a inregistrat impozit profit in suma de 160.000 lei. Trimestrul IV luat separat se incheie pe zero profit sau pierdere atat brut cat si fiscal. In trimestrul IV se achizitioneaza si se pune in functiune un utilaj de 50.000 lei. Stabilim daca firma beneficiaza de...» citeste mai departe aici

  • Cerinte in materie de informare pentru alte contracte decat contractele in afara spatiilor comerciale si contractele la distanta
    • Redam, in conformitate cu Ordonanta de urgenta nr. 34/2014 - OUG 34/2014 - privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cerintele in materie de informare pentru alte contracte decat contractele in afara spatiilor comerciale si contractele la distanta: (1) Inainte ca un contract, altul decat un contract la distanta sau un contract in afara spatiilor comerciale, sau orice oferta similara sa...» citeste mai departe aici

  • Noul Regulament General de Protectia Datelor si modificarile valabile din 2018
    • La inceputul anului in curs au fost publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene cele doua acte normative care compun pachetul legislativ privind protectia datelor la nivelul Uniunii Europene: - Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), - Directiva (UE) 2016/680 referitoare la...» citeste mai departe aici

  • Surplus realizat din rezerve din reevaluare si acoperirea pierderilor contabile. Cum procedam?
    • In analiza urmatoare, la data de 31.12.2014 societatea prezinta: - pierdere contabila neta din anii precedenti in suma de 500.000 lei (cont 1171); - rezultat reportat (pierdere) provenit din corectarea erorilor contabile in suma de 10.000 lei, - pierdere exercitiu curent 300.000 lei (cont 121), - rezultat reportat reprezentand surplus realizat din rezerve din reevaluare (cont 1175) in suma de 60.000 lei. Avand in vedere prevederile OMFP 1802/2014 pct. 109 alin. 1 si alin. 2, stabilim daca poate...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.