Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Impozitare venituri din premii. Exista notiuni speciale de retinut in cazul persoanelor nerezidente?

07-Ian-2014
2872
O situatie care presupune impozitare venituri din premii adresate unor persoane nerezidente poate ridica unele probleme in ce priveste calculul impozitului si inregistrarea in contabilitate. Luam drept caz concret o societate inregistrata cu un cod de TVA valid pe teritoriul a doua tari din UE pentru comert online (Ungaria si Bulgaria).

Societatea acorda premii in produse clientilor din cele doua tari prin intermediul unor campanii de promovare a produselor. Se va vedea astfel care este modul de calcul al impozitului si de inregistrare in contabilitate a acestor premii, precum si ce declaratii trebuie intocmite.

La editarea solutiei noastre pornim de la prezumtia ca cele doua coduri de TVA sunt utilizate numai pentru a respecta legislatia cu privire la vanzarile la distanta din punctul de vedere al TVA din cele doua state (Ungaria si Bulgaria), iar societatea din Romania nu realizeaza un sediu permanent in nici unul dintre cele doua state.
Legis Plus Fiscalitate
Legis Plus Fiscalitate
Vezi detalii
Contabilitatea activitatilor agricole
Contabilitatea activitatilor agricole
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2016
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2016
Vezi detalii

Din punctul de vedere al cheltuielilor cu premiile, consideram ca acestea se incadreaza la cheltuielile cu reclama si publicitate, deductibile integral la calculul impozitului pe profit, conform art. 21 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal.

Veniturile din premii primite de nerezidenti sunt in sfera impozitului datorat de nerezidenti in Romania, conform art. 115 alin. (1) lit. o) din Codul fiscal si presupunem noi ca vor fi primite de persoane fizice ce din motive de birocratie nu va vor prezenta un certificat de rezidenta fiscala.

Mai retinem faptul ca prevederile mai sus amintite nu acorda un plafon de scutire la impozitare pentru veniturile realizate de nerezidenti.

Astfel, in principiu, impozitarea se va face prin aplicarea procentului de 16% din valoarea premiului. Impozitul se declara lunar in declaratia 100, iar pana pe data de 28 februarie a anului urmator se va declara prin declaratia centralizatoare, conform art. 119 din Codul fiscal.

Desigur, pentru premiile in bani este mai usor de aplicat aceasta procedura si se vor efectua inregistrarile contabile:

623 "Cheltuieli de reclama si publicitate" = 462 "Creditori diversi" cu valoarea bruta a premiului
462 "Creditori diversi" = 446 "Alte impozite si taxe" pentru suma impozitului
446 "Alte impozite si taxe" = 5121 "Conturi la banci in lei" pentru plata impozitului prin transfer bancar
462 "Creditori diversi" = 5124 "Conturi la banci in valuta" cu plata premiului presupunem prin transfer bancar.

In cazul in care premiile se vor acorda in bunuri, consideram de asemenea ca aceste cheltuieli sunt efectuate in scop de reclama si publicitate, deductibile la calculul impozitului pe profit, conform art. 21 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal.

Scaderea din gestiune a bunurilor se efectueaza prin articolul contabil:
623 "Cheltuieli de reclama si publicitate" = clasa 3, cu valoarea costului de achizitie.

Insa, impozitul se datoreaza in continuare catre buget, si cum nu poate fi achitat in bunuri si nici solicitat de la persoana fizica din ratiuni comerciale, societatea dvs il va inregistra pe seama unei cheltueili, determinata prin metoda sutei majorate, astfel incat valoarea bunului sa fie suma neta dupa calculul impozitului.


Inregistrare si plata impozit:

635 "Cheltuieli cu alte impozite si taxe" = 446 "Alte impozite si taxe" cu suma impozitului
446 "Alte impozite si taxe" = 5121 "Conturi la banci in lei" pentru plata impozitului prin transfer bancar.

Aceasta cheltuiala este nedeductibila la calculul impozitului pe profit, deoarece este suportat in numele persoanei fizice nerezidente, conform art. 21 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal.

Si in acest caz, se mentine obligatia declararii impozitului in declaratia 100, depusa pana pe data de 25 a lunii urmatoare si in declaratia centralizatoare, depusa pana pe data de 28 februarie a anului urmator.

Desigur, in ambele situatii se necesita sa existe documente de identificare a persoanei beneficiare a premiului, precum si documente ce atesta acordarea acestuia.

In cazul in care persoanele beneficiare ale premiilor va prezinta un certificat de rezidenta fiscala, impozitarea se va efectua in cel mai favorabil mod intre cel din legislatia interna a Romaniei - Codul fiscal si Conventia de evitare a dublei impuneri semnata cu statul unde este rezidenta persoana fizica beneficiara a premiului.


Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Impozitare venituri din premii. Exista notiuni speciale de retinut in cazul persoanelor nerezidente?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Impozit nou din 2017 pentru firmele din HORECA
    • Incepand cu 1 ianuarie 2017 se va aplica o noua forma de impozit forfetar" proiectul fiind in lucru de mai mult timp. Inca din 2015, Ministerul Finantelor avea in plan reintroducerea impozitului forfetar, insa de la inceputul anului in curs. Daca initial se aplica o exceptie pentru firmele din domeniul turistic" celor de tipul restaurantelor si celor din alimentatie publica" precum si oricaror altor afaceri din zona HORECA. Proiectul de act normativ a fost adoptat saptamana aceasta de Camera...» citeste mai departe aici

  • Incepe operatiunea Apollo care vizeaza combaterea fenomenului de utilizare a facturilor false
    • Inregistrarea in evidentele contabile a facturilor false este o practica frauduloasa care genereaza consecinte negative atat in plan economic cat si social. Printre cele mai frecvente forme de manifestare ale acestui flagel, inspectorii antifrauda au identificat: - achizitii fictive in scopul diminuarii bazei impozabile, a caror consecinta este prejudicierea bugetului general consolidat - facturi utilizate pentru justificarea unor bunuri achizitionate fara documente legale, - facturi utilizate...» citeste mai departe aici

  • Fiscalitatea ONG-urilor: ce s-a schimbat in 2016?
    • Nu a fost de-ajuns ca activitatea ONG-urilor a fost afectat de Ordinul nr. 1.969/2007. Anul trecut, Ordinul 939/2015 a modificat trimiterea la reglementarile contabile aplicabile persoanelor juridice fara scop patrimonial pentru activitatile economice desfasurate de acestea, atunci cand este nevoie de o reglementare suplimentara pentru astfel de activitati. Cea mai buna solutie pentru a fi la zi cu toate modificarile legislative care afecteaza contabilitatea si fiscalitatea ONG-urilor, este sa...» citeste mai departe aici

  • 3.100 familii vulnerabile vor primi alocatia pentru sustinerea familiei chiar daca nu si-au platit impozitele
    • In urma unei ordonante de urgenta date de Guvern la 28 iunie, s-a stabilit ca alocatia pentru sustinerea familiei, acordata familiilor cu venituri reduse care au copii in intretinere, nu va mai fi conditionata de plata impozitelor si taxelor locale pentru bunurile pe care le detin in proprietate. Potrivit Ministerului Muncii, in 2016, incepand cu luna aprilie, alocatia pentru sustinerea familiei a fost suspendata pentru circa 3.100 familii vulnerabile care nu si-au platit impozitele si taxele...» citeste mai departe aici

  • Reorganizare societate si procedura de faliment. In ce conditii ANAF poate pune sechestru?
    • In randurile de mai jos, vom vedea cum procedam in cazul in care o societate comerciala a facut o cerere de reorganizare avand datorii la bugetul statului si care detine un stoc de marfa. Vom stabili in ce masura ANAF poate pune sechestru pe marfa din magazin, ce presupune reorganizarea si daca afecteaza acest context asociatul unic. Legea nr. 85/2014 a instituit o faza prealabila lichidarii denumita reorganizare judiciara a societatii comerciale cu scopul redresarii financiare a societatii...» citeste mai departe aici

  • Deductibilitate cheltuiala cu asigurarea bunului inchiriat. Cum procedam?
    • In analiza de mai jos, vom stabili daca este considerata cheltuiala deductibila contravaloarea politei de asigurare platita de chirias (prevazuta in contractul de inchiriere) si incheiata intre SRL (pentru un punct de lucru) cu o persoana fizica. In conformitate cu prevederile art. 1777 si urmatoarele din Codul civil care reglementeaza contractul de locatiune (inchiriere in cazul contractelor care privesc bunuri imobile) locatarul are obligatia ca la incheierea contractului sa predea bunul (art....» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.