Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Impozitare venituri microintreprindere. Ce conditii se impun si cine poate detine parti sociale?

21-Mar-2016
882

In analiza de mai jos, avem o societate comerciala infiintata in luna decembrie 2015, neplatitoare de TVA si platitoare de impozit pe venitul microintreprinderi, cu un angajat din luna martie 2016. Vom vedea care este cota de impozit pe venit pe care o va aplica in anul 2016.

De asemenea, aceasta societate doreste sa ia in folosinta doua imobile (cladiri) care apartin unei persoane fizice minore pe care sa le administreze si sa le inchirieze. Stabilim ce forma de asociere ar trebui incheiata intre cele doua parti pentru ca persoana fizica sa dea in folosinta aceste doua cladiri pe care societatea sa le inchirieze ( si ce documente ar trebui incheiate intre parti).

In plus, stabilim cum se vor distribui veniturile realizate din inchirierea cladirilor intre parti, ce impozite va trebui sa plateasca atat persoana fizica, cat si societatea la aceste venituri, precum si daca o persoana fizica minora poate detine parti sociale intr-o societate.

1. Conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal (art. 47 si urmatoarele) microintreprinderea este persoana juridica romana infiintata in baza Legii societatilor comerciale nr. 31/1990, republicata, cu modificarile ulterioare care, incepand cu data de 1 ianuarie 2016 indeplineste cumulativ urmatoarele conditii, la data de 31 decembrie a anului 2015:
- a realizat venituri, altele decat cele obtinute din desfasurarea de activitati din domeniul bancar, al asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, din domeniul jocurilor de noroc si din activitatea de explorare, dezvoltare, exploatare a zacamintelor petroliere si gazelor naturale.
- a realizat venituri, altele decat cele din consultanta si management, in proportie de peste 80% din veniturile totale;

Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii

- a realizat venituri care nu au depasit echivalentul in lei a 100.000 euro.
Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar 2015 si anume 4,5245.

Plafonul de 100.000 de euro se calculeaza prin insumarea tuturor veniturilor obtinute din orice sursa, inregistrate in evidenta proprie, din care se scad veniturile expres prevazute la art. 53 alin. (1) si la care se adauga veniturile de la art. 53, alin. (2).

Cota de impozit care se aplica in stabilirea marimii acestui impozit difera in functie de numarul de salariati detinuti de societate. Impozitul se calculeaza si se achita trimestrial. In functie de numarul de salariati cotele de impozit se aplica in mod corespunzator, incepand cu trimestrul in care s-a efectuat modificarea. In cazul prezentat de d-voastra, daca s-a angajat o persoana cu contract de munca pe durata nedeterminata sau pe o durata determinata de minim 12 luni in luna martie 2016, societatea aplica o cota de impozit de 2% pentru trim. I 2016.

2. In ceea ce priveste intrebarea privind asocierea mentionam ca informatiile sunt insuficiente pentru a putea oferi un raspuns la obiect.

In primul rand nu cunoastem daca minorul este ocrotit prin lege (existenta parintilor, a tutelei, este dat in plasament) sau, dupa caz, prin alte masuri de protectie speciala anume prevazute de lege.

Tutela minorului se instituie atunci cand ambii parinti sunt, dupa caz, decedati, necunoscuti, decazuti din exercitiul drepturilor parintesti sau li s-a aplicat pedeapsa penala a interzicerii drepturilor parintesti, pusi sub interdictie judecatoreasca, disparuti ori declarati judecatoreste morti etc.

De asemenea nu cunoastem varsta minorului si in ce conditii a intrat in posesia imobilelor.

In functie de varsta minorului, prevederile Legii nr. 287/2009 privind Codul civil stabilesc urmatoarele:
- minorul poate avea capacitatea deplina de exercitiu (recunoscuta de instanta pentru motive temeinice) dupa ce a implinit varsta de 16 ani.

Legea prevede ca in acest scop sunt ascultati si parintii sau tutorele minorului, luandu-se, cand este cazul, si avizul consiliului de familie.
- minorul poate avea o capacitate restransa de exercitiu dupa implinirea varstei de 14 ani.

El poate incheia anumite acte juridice cu incuviintarea parintilor sau, dupa caz, a tutorelui, iar in cazurile prevazute de lege, si cu autorizarea instantei de tutela.
- minorul care nu a implinit varsta de 10 ani nu are capacitate de exercitiu.

In acest caz, actele juridice se incheie, in numele acestuia, de reprezentantul legal prevazut de lege.

In ceea ce priveste posibilitatea ca un minor sa dobandeasca parti sociale la o societate cu raspundere limitata, intrebarile care se pun sunt legate de conditiile in care acesta poate deveni asociat si anume, decesul parintelui care era asociat unic la societatea comerciala, primirea unei mosteniri sub forma unei activitati, numirea de catre parinte ca asociat etc.

Daca intrebarea se refera la faptul ca ar deveni asociat cu ocazia constituirii unei societati, mentionam ca in acest caz persoana fizica ar trebui sa aiba capacitatea deplina de exercitiu (art. 6, alin. (2) din Legea societatilor nr. 31/1990, cu modificarile ulterioare.

 Referitor la asociere, Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, defineste contractul de asociere in participatiune ca fiind „contractul prin care o persoana acorda uneia sau mai multor persoane o participatie la beneficiile si pierderile uneia sau mai multor operatiuni pe care le intreprinde" (art. 1949 si urmatoarele).

Asocierea in participatie nu are personalitate juridica si se probeaza numai prin inscris.

Obiectul asocierii in participatiune poate consta dintr-o anumita operatiune sau de totalitatea actelor de comert efectuate de o persoana, cum este ?i cazul d-voastr? asocierea in vederea obtinerii de venituri din inchirierea unor spatii.

Prin contractul de asociere in participatiune se stabilesc partile contractante, obiectul, contributia fiecarei parti (aporturile la asociere), conditiile de administrare si conducere a asocierii, modalitatea de impartire a beneficiilor si pierderilor decurgand din activitatea desfasurata (cote si termene), cauzele de incetare a asocierii si modalitatea de impartire a rezultatelor lichidarii etc.

Si in acest caz intervine analiza capacitatii minorului de a incheia acte juridice.

Din punct de vedere contabil, operatiunile realizate in cadrul contractelor de asociere sunt prevazute de Omfp nr. 1802/2014, la pct 214.

Evidenta in cazul asocierii dintre o persoana juridica romana si o persoana fizica romana se tine de catre persoana juridica (art. 125, alin. (8) din Legea nr. 227/2015). Venitul sau pierderea neta realizata se distribuie asociatului persoana fizica proportional cu cota de participare la asociere.

De asemenea, impozitul datorat de persoana fizica pentru veniturile din asociere, se retine si se plateste de persoana juridica.

Persoana fizica nu are obligatii fiscale potrivit prevederilor Titlului IV "Impozitul pe venit"

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Ionescu - Expert contabil si auditor

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Impozitare venituri microintreprindere. Ce conditii se impun si cine poate detine parti sociale?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Zoom fiscal: Modificarea formularelor de inregistrare fiscala
    • Prin OMFP 511/2017 au fost aduse modificari si completari Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.698/2015 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal. Prin acest ordin obligatiile fiscale de declarare cu caracter permanent au fost completate cu impozitul specific introdus prin Legea 170/2016 incepand cu 01 ianuarie 2017. Astfel, categoriile de obligatii fiscale de...» citeste mai departe aici

  • ANAF actualizeaza Nomenclatorul obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic
    • Incepand cu anul 2017, prin Legea 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, publicata in Monitorul Oficial nr.812/14.10.2016, a fost prevazuta obligatia de plata a impozitului specific pentru persoanele juridice romane care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN prevazute de legea mai sus mentionata. In acest sens, a fost efectuata actualizarea continutului nomenclatorului in baza caruia se declara obligatiile fiscale de plata la bugetul de stat utilizand formularul 100,...» citeste mai departe aici

  • Termenul limita pentru depunerea formularelor 402 si 403 este 28 februarie 2017
    • Data de 28 februarie 2017 este termen limita de depunere a declaratiilor informative - formularul 402 si formularul 403 pentru anul 2016. Declaratiile se completeaza cu informatiile necesare realizarii schimbului automat de informatii, cu privire la rezidentii din alte state membre ale Uniunii Europene. Platitorii de venituri de natura salariala precum si asiguratorii au obligatia completarii si depunerii formularului 402 - "Declaratie informativa privind veniturile de natura salariala sau...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Vanzare cladire veche. Anulare cod TVA din oficiu. Ce regim fiscal se aplica?
    • Avem in analiza urmatoare ca subiect o societate comerciala in inactivitate fiscala din cauza expirarii duratei detinerii spatiului cu destinatia de sediu social. Firmei i se anuleaza din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA si parcurge formalitatile de reactivare, dar nu solicita si inregistrarea in scopuri de TVA in vederea obtinerii unui cod valabil de TVA. Societatea intentioneaza sa vanda o constructie veche. Stabilim cum trebuie procedat d.p.d.v. al TVA-ului la emiterea facturii si ce...» citeste mai departe aici

  • Schimbarea destinatiei de utilizare pentru autoturism in leasing. Care va fi regimul fiscal aplicat pentru deduceri?
    • In analiza de mai jos, avem o societate care a achizitionat anul trecut un autoturism in sistem de leasing si si-a exercitat integral dreptul de deducere a taxei, autoturismul fiind folosit in scopul activitatilor economice (fapt dovedit prin intocmirea foii de parcurs). Vom vedea daca este suficienta aceasta dovada, cu mentiunea ca in 2017 nu s-a mai folosit 100% pentru acest scop. In cazul in care se trecere la deducerea a 50% din cheltuielile aferente masinii (combustibil, reparatie,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.