Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Impozitarea castigurilor persoanelor fizice nerezidente din tranzactii cu titluri de valoare - apr. 2008

27-Mai-2008
2690

 

drd. Gheorghe Matei
avocat, Baroul Bucuresti

Brief
Concerning transactions in securities, other than shares and securities held by private companies, art 67 par. 3 letter a) of the Fiscal Code lays down the rule concerning the computation, withholding and remittance by intermediaries, investment companies or other payers of income, as the case may be, of a rate of 1% for each such transaction, the withheld tax representing an anticipated payment.

The taxpayer, non-resident natural person, either directly or through his fiscal representative, shall submit his tax return, on the basis of which the fiscal body establishes the tax which is owed/to be collected.


Potrivit prevederilor Codului fiscal roman, persoanele fizice nerezidente care obtin venituri din transferul titlurilor de valoare datoreaza impozit pe venitul determinat, conform regulilor prevazute in Titlul III din Cod, ce corespund categoriei respective de venit.

Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii

Pana aici, lucrurile par simple, concluzia fiind aceea ca si in cazul persoanelor fizice nerezidente care obtin astfel de venituri se aplica aceleasi reguli prevazute pentru rezidenti.

In conformitate cu dispozitiile art. 65 alin. (1) din Codul fiscal al Romaniei, veniturile din investitii cuprind si castigurile obtinute din transferul titlurilor de valoare, definite ca fiind orice valori mobiliare, titluri de participare la un fond deschis de investitii sau alt instrument financiar, calificat astfel de catre Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum si partile sociale.

Pentru castigul determinat de transferul titlurilor de valoare, in conformitate cu prevederile art. 67 alin. (2) din Codul fiscal al Romaniei, impunerea se realizeaza diferentiat.

Astfel, in cazul castigurilor obtinute din transferul valorilor mobiliare, in cazul societatilor inchise si din transferul partilor sociale, obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului revine dobanditorului. Calculul si retinerea impozitului de catre dobanditor se efectueaza la momentul incheierii tranzactiei, pe baza contractului incheiat intre parti.

Impozitul se calculeaza prin aplicarea cotei de 16% asupra castigului, la fiecare tranzactie, impozitul fiind final.

Transmiterea dreptului de proprietate asupra valorilor mobiliare sau a partilor sociale nu poate fi inscrisa in registrul comertului sau in registrul asociatilor/actionarilor fara justificarea virarii impozitului la bugetul de stat.


Mecanismul reglementat pentru acest tip de tranzactie asigura indeplinirea obligatiilor de calculare, retinere si virare a impozitului de catre dobanditorul titlurilor de valoare, care nu poate face publica transmiterea dreptului sau de proprietate prin inscrierea in registrul comertului si/sau in registrul asociatilor/actionarilor decat cu conditia prezentarii dovezii ca a fost platit impozitul pe venit datorat.

Problema este mai complicata in cazul tranzactiilor cu titluri de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare in cazul societatilor inchise.

Codul fiscal roman prevede ca se impune cu o cota de 1% castigul obtinut dintr-o astfel de tranzactie, impozitul retinut constituind plata anticipata in contul impozitului anual datorat.

Obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului reprezentand plata anticipata revine intermediarilor, societatilor de administrare a investitiilor, in cazul rascumpararii de titluri de participare la fondurile deschise de investitii, sau altor platitori de venit la fiecare tranzactie.

Impozitul calculat si retinut la sursa se vireaza la bugetul de stat, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.

Pentru tranzactiile din anul fiscal, contribuabilul are obligatia depunerii declaratiei privind venitul realizat, pe baza careia organul fiscal stabileste impozitul anual datorat, respectiv impozitul anual pe care contribuabilul il are de recuperat, si emite o decizie de impunere anuala, luandu-se in calcul si impozitul retinut la sursa, reprezentand plata anticipata.

Impozitul anual datorat se stabileste de organul fiscal competent prin aplicarea cotei de 16% sau 1% asupra castigului net anual din astfel de tranzactii, corespunzator perioadei care a trecut de la data dobandirii titlurilor (mai mult sau mai putin de 365 de zile).

Asadar, in cazul tranzactiilor cu titluri de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare in cazul societatilor inchise, Codul fiscal, art. 67 alin. (3) lit. a), instituie regula calcularii, retinerii si virarii de catre intermediari, societatile de administrare a investitiilor sau alti platitori de venit, dupa caz, a unei cote de 1% la fiecare tranzactie, impozitul retinut constituind plata anticipata, iar contribuabilul (persoana fizica nerezidenta), direct sau prin reprezentant fiscal, are obligatia depunerii declaratiei privind venitul realizat, pe baza careia organul fiscal stabileste impozitul anual datorat/de recuperat.

1. Ce se intampla, insa, in situatia in care nerezidentul, persoana fizica, nu indeplineste obligatia de a depune, direct sau prin imputernicit, declaratia privind venitul realizat, pe baza careia organul fiscal sa stabileasca impozitul anual si nici nu plateste diferenta de impozit datorata?

2. Care sunt obligatiile intermediarilor, societatilor de administrare a investitiilor sau celorlalti platitori de astfel de venituri? Poate fi tinut raspunzator platitorul de venit pentru nedeclararea si neplata impozitului de catre persoana fizica nerezidenta?

3. Exista riscul unei interpretari date de catre autoritatile fiscale in sensul ca platitorul de venit ar fi trebuit sa retina la fiecare tranzactie cota de 16%?

4. Desi nu exista o dispozitie expresa in acest sens, poate platitorul de venit sa retina, la fiecare tranzactie, un impozit de 16%, urmand ca persoana care are calitatea de contribuabil sa solicite organelor fiscale competente regularizarea impozitului?

Codul fiscal si normele metodologice date in aplicarea prevederilor acestuia nu reglementeaza expres vreo obligatie a platitorilor de venit in situatia in care persoana fizica nerezidenta nu-si indeplineste obligatia de declarare a venitului realizat sau de plata a impozitului datorat.

In atare imprejurare, nu ne ramane decat sa apelam la regulile de interpretare a respectivelor norme de drept fiscal.

Este recunoscut ca in dreptul fiscal are un rol dominant principiul legalitatii, enuntat expres si in Constitutia Romaniei, care dispune ca impozitele si taxele se pot stabili numai prin acte ce au forta juridica a legii.

Consecinta rolului dominant al principiului legalitatii este limitarea libertatii de miscare a interpretului, in sensul ca nici organul fiscal nu poate sa creeze, prin interpretare, noi impozite sau sa adauge conditii neprevazute de lege, dar nici contribuabilul nu poate extinde, prin analogie, exceptiile, scutirile etc.

Regula de interpretare stricta ( ad literam) se aplica in materia dreptului fiscal, fiind consacrata si de prevederile art. 13 din Codul de procedura fiscala, iar jurisprudenta noastra a facut in repetate randuri aplicatia acestei reguli.

Din aceasta perspectiva, obligatia intermediarului intr-o operatiune de acest gen este doar cea prevazuta de art. 67 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal roman, la care ne-am referit mai sus, si nu poate fi extinsa prin interpretare, in lipsa unui text expres care sa prevada aceasta.

Solutia care poate fi avuta in vedere de catre intermediari, societatile de administrare a investitiilor sau alti platitori de venit, pentru a evita riscul unor viitoare complicatii in relatia cu Fiscul, este aceea ca efectuarea tranzactiilor de acest fel pentru persoane fizice nerezidente sa fie precedata de numirea unui reprezentant fiscal al acestora, in conditiile prevazute de Codul de procedura fiscala1.


Note
1Pentru detalii, a se vedea, C. N. Stoina, Inregistrarea si administrarea contribuabililor nerezidenti, in Revista Romana de Fiscalitate nr. 4/2008, Ed. Rentrop & Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Impozitarea castigurilor persoanelor fizice nerezidente din tranzactii cu titluri de valoare - apr. 2008":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 28 februarie e ultima zi de depunere pentru mai multe obligatii fiscale. Se depune si D 394
    • Va reamintim ca pana marti, 28 februarie 2017, trebuie depuse, dupa caz, la unitatile fiscale, urmatoarele: - Declaratia informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit pentru anul precedent - formularul 205 - Declaratia informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti - formularul 207 - Declaratia informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF: Ce formulare se depun in martie 2017?
    • Regasiti mai jos principalele obligatii declarative si de plata cu termen in luna martie 2017. Acestea sunt formularele pe care trebuie sa le depuneti la organul fiscal competent, dupa caz, la termenele limita precizate mai jos, in luna martie 2017 si in privinta platilor pe care trebuie sa le efectuati, dupa caz, pana la data de 27 martie 2017. I. Obligatii declarative 30 zile de la data infiintarii/ data eliberarii actului legal de functionare/ data inceperii activitatii/ data eliberarii...» citeste mai departe aici

  • 15 martie 2017: Termen pentru depunerea formularului 204 de catre asocierile fara personalitate juridica
    • Va informam ca miercuri, 15 martie 2017, este termenul-limita pentru depunerea declaratiei anuale de venit aferente anului 2016 pentru asocieri (formularul 204), cu exceptia celor care realizeaza venituri din activitati agricole impuse pe baza normelor de venit. Cine depune declaratia Declaratia 204 se completeaza si se depune in cazul asocierilor fara personalitate juridica, constituite intre persoane fizice care realizeaza venituri din activitati independente - activitati de productie, comert,...» citeste mai departe aici

  • Platile anticipate la impozitul pe venit si contributiile sociale aferente Trim. I din 2017. Data-limita e la 27 martie
    • Informam contribuabilii - persoane fizice ca, in conformitate cu prevederile art. 74, ale art. 151 si ale art. 174 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt obligati sa efectueze in cursul anului plati anticipate cu titlu de impozit, contributii de asigurari sociale si contributii de asigurari sociale de sanatate, exceptandu-se cazul veniturilor pentru care platile anticipate se stabilesc prin retinere la sursa. Platile anticipate aferente...» citeste mai departe aici

  • Nu ai inca Gestiunea in cloud? Mai gandeste-te! 37 de motive ca sa folosesti aplicatia Smart Bill
    • Dragi contabili, cu siguranta cunoasteti deja aplicatia Smart Bill. Daca nu o folositi in mod direct, unul dintre colegii sau cunoscutii dvs. o foloseste cu siguranta. De aceea am decis sa va prezentam sucint cele mai importante facilitati ale aplicatiei de gestiune, facturare si contabilitate primara. Gestiunea - elementul cheie Puncte forte - Iti permite sa lucrezi atat cu gestiuni cantitativ-valorice, cat si cu cele global -valorice; - Rezolva toate problemele legate de stocuri: modalitatile...» citeste mai departe aici

  • Franciza stat strain. Cand trebuie sa retinem impozit pe venituri nerezidenti?
    • In randurile de mai jos, analiza noastra are ca subiect o societate din Romania care inchiriaza imprimante si care plateste franciza catre o firma straina. Vom vedea daca societatea romana trebuie sa retina impozit pe venituri nerezidenti, cu mentiunea ca exista conventie intre cele doua tari. Redeventele obtinute de la un rezident constituie venituri impozabile obtinute din Romania, indiferent daca veniturile sunt primite in Romania sau in strainatate, in conformitate cu prevederile art. 223...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.