Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Impozitarea castigurilor persoanelor fizice nerezidente din tranzactii cu titluri de valoare - apr. 2008

27-Mai-2008
2624

 

drd. Gheorghe Matei
avocat, Baroul Bucuresti

Brief
Concerning transactions in securities, other than shares and securities held by private companies, art 67 par. 3 letter a) of the Fiscal Code lays down the rule concerning the computation, withholding and remittance by intermediaries, investment companies or other payers of income, as the case may be, of a rate of 1% for each such transaction, the withheld tax representing an anticipated payment.

The taxpayer, non-resident natural person, either directly or through his fiscal representative, shall submit his tax return, on the basis of which the fiscal body establishes the tax which is owed/to be collected.


Potrivit prevederilor Codului fiscal roman, persoanele fizice nerezidente care obtin venituri din transferul titlurilor de valoare datoreaza impozit pe venitul determinat, conform regulilor prevazute in Titlul III din Cod, ce corespund categoriei respective de venit.

Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii

Pana aici, lucrurile par simple, concluzia fiind aceea ca si in cazul persoanelor fizice nerezidente care obtin astfel de venituri se aplica aceleasi reguli prevazute pentru rezidenti.

In conformitate cu dispozitiile art. 65 alin. (1) din Codul fiscal al Romaniei, veniturile din investitii cuprind si castigurile obtinute din transferul titlurilor de valoare, definite ca fiind orice valori mobiliare, titluri de participare la un fond deschis de investitii sau alt instrument financiar, calificat astfel de catre Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum si partile sociale.

Pentru castigul determinat de transferul titlurilor de valoare, in conformitate cu prevederile art. 67 alin. (2) din Codul fiscal al Romaniei, impunerea se realizeaza diferentiat.

Astfel, in cazul castigurilor obtinute din transferul valorilor mobiliare, in cazul societatilor inchise si din transferul partilor sociale, obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului revine dobanditorului. Calculul si retinerea impozitului de catre dobanditor se efectueaza la momentul incheierii tranzactiei, pe baza contractului incheiat intre parti.

Impozitul se calculeaza prin aplicarea cotei de 16% asupra castigului, la fiecare tranzactie, impozitul fiind final.

Transmiterea dreptului de proprietate asupra valorilor mobiliare sau a partilor sociale nu poate fi inscrisa in registrul comertului sau in registrul asociatilor/actionarilor fara justificarea virarii impozitului la bugetul de stat.


Mecanismul reglementat pentru acest tip de tranzactie asigura indeplinirea obligatiilor de calculare, retinere si virare a impozitului de catre dobanditorul titlurilor de valoare, care nu poate face publica transmiterea dreptului sau de proprietate prin inscrierea in registrul comertului si/sau in registrul asociatilor/actionarilor decat cu conditia prezentarii dovezii ca a fost platit impozitul pe venit datorat.

Problema este mai complicata in cazul tranzactiilor cu titluri de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare in cazul societatilor inchise.

Codul fiscal roman prevede ca se impune cu o cota de 1% castigul obtinut dintr-o astfel de tranzactie, impozitul retinut constituind plata anticipata in contul impozitului anual datorat.

Obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului reprezentand plata anticipata revine intermediarilor, societatilor de administrare a investitiilor, in cazul rascumpararii de titluri de participare la fondurile deschise de investitii, sau altor platitori de venit la fiecare tranzactie.

Impozitul calculat si retinut la sursa se vireaza la bugetul de stat, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.

Pentru tranzactiile din anul fiscal, contribuabilul are obligatia depunerii declaratiei privind venitul realizat, pe baza careia organul fiscal stabileste impozitul anual datorat, respectiv impozitul anual pe care contribuabilul il are de recuperat, si emite o decizie de impunere anuala, luandu-se in calcul si impozitul retinut la sursa, reprezentand plata anticipata.

Impozitul anual datorat se stabileste de organul fiscal competent prin aplicarea cotei de 16% sau 1% asupra castigului net anual din astfel de tranzactii, corespunzator perioadei care a trecut de la data dobandirii titlurilor (mai mult sau mai putin de 365 de zile).

Asadar, in cazul tranzactiilor cu titluri de valoare, altele decat partile sociale si valorile mobiliare in cazul societatilor inchise, Codul fiscal, art. 67 alin. (3) lit. a), instituie regula calcularii, retinerii si virarii de catre intermediari, societatile de administrare a investitiilor sau alti platitori de venit, dupa caz, a unei cote de 1% la fiecare tranzactie, impozitul retinut constituind plata anticipata, iar contribuabilul (persoana fizica nerezidenta), direct sau prin reprezentant fiscal, are obligatia depunerii declaratiei privind venitul realizat, pe baza careia organul fiscal stabileste impozitul anual datorat/de recuperat.

1. Ce se intampla, insa, in situatia in care nerezidentul, persoana fizica, nu indeplineste obligatia de a depune, direct sau prin imputernicit, declaratia privind venitul realizat, pe baza careia organul fiscal sa stabileasca impozitul anual si nici nu plateste diferenta de impozit datorata?

2. Care sunt obligatiile intermediarilor, societatilor de administrare a investitiilor sau celorlalti platitori de astfel de venituri? Poate fi tinut raspunzator platitorul de venit pentru nedeclararea si neplata impozitului de catre persoana fizica nerezidenta?

3. Exista riscul unei interpretari date de catre autoritatile fiscale in sensul ca platitorul de venit ar fi trebuit sa retina la fiecare tranzactie cota de 16%?

4. Desi nu exista o dispozitie expresa in acest sens, poate platitorul de venit sa retina, la fiecare tranzactie, un impozit de 16%, urmand ca persoana care are calitatea de contribuabil sa solicite organelor fiscale competente regularizarea impozitului?

Codul fiscal si normele metodologice date in aplicarea prevederilor acestuia nu reglementeaza expres vreo obligatie a platitorilor de venit in situatia in care persoana fizica nerezidenta nu-si indeplineste obligatia de declarare a venitului realizat sau de plata a impozitului datorat.

In atare imprejurare, nu ne ramane decat sa apelam la regulile de interpretare a respectivelor norme de drept fiscal.

Este recunoscut ca in dreptul fiscal are un rol dominant principiul legalitatii, enuntat expres si in Constitutia Romaniei, care dispune ca impozitele si taxele se pot stabili numai prin acte ce au forta juridica a legii.

Consecinta rolului dominant al principiului legalitatii este limitarea libertatii de miscare a interpretului, in sensul ca nici organul fiscal nu poate sa creeze, prin interpretare, noi impozite sau sa adauge conditii neprevazute de lege, dar nici contribuabilul nu poate extinde, prin analogie, exceptiile, scutirile etc.

Regula de interpretare stricta ( ad literam) se aplica in materia dreptului fiscal, fiind consacrata si de prevederile art. 13 din Codul de procedura fiscala, iar jurisprudenta noastra a facut in repetate randuri aplicatia acestei reguli.

Din aceasta perspectiva, obligatia intermediarului intr-o operatiune de acest gen este doar cea prevazuta de art. 67 alin. (3) lit. a) din Codul fiscal roman, la care ne-am referit mai sus, si nu poate fi extinsa prin interpretare, in lipsa unui text expres care sa prevada aceasta.

Solutia care poate fi avuta in vedere de catre intermediari, societatile de administrare a investitiilor sau alti platitori de venit, pentru a evita riscul unor viitoare complicatii in relatia cu Fiscul, este aceea ca efectuarea tranzactiilor de acest fel pentru persoane fizice nerezidente sa fie precedata de numirea unui reprezentant fiscal al acestora, in conditiile prevazute de Codul de procedura fiscala1.


Note
1Pentru detalii, a se vedea, C. N. Stoina, Inregistrarea si administrarea contribuabililor nerezidenti, in Revista Romana de Fiscalitate nr. 4/2008, Ed. Rentrop & Straton.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Impozitarea castigurilor persoanelor fizice nerezidente din tranzactii cu titluri de valoare - apr. 2008":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • OUG 84/2016 si noul Cod fiscal: Firmele pot deduce TVA din 2017 pentru perioadele cu cod TVA anulat
    • Odata cu noile reglementari privind codul de TVA aduse de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84/2016 (OUG 84/2016) pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal, va prezentam aspectele esentiale de care sa tineti cont din 2017. Astfel, ca modificare principala, retineti ca persoanele impozabile pot refactura, din 2017, cu TVA catre clienti vanzarile realizate in perioada in care codul de TVA era anulat. Astfel, se schimba regulile privind deducerea TVA in...» citeste mai departe aici

  • 32 documente oficiale ANAF vor fi trimise electronic
    • Va informam ca Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice a aprobat ordinul nr. 3097/2016 pentru aplicarea prevederilor art. 46 alin. (8) si ale art. 47 alin. (9) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, potrivit caruia 32 de acte administrative si fiscale emise de Fisc pot fi primite de contribuabili prin e-mail, fax sau printr-o alta platforma online. De luni, 5 decembrie, contribualilii pot primi de la Fisc documente si in varianta electronica sau pe fax....» citeste mai departe aici

  • Plata impozit pe profit si CASS aferent: Termen-limita 15 decembrie
    • Pana joi, 15 decembrie 2016, contribuabilii obligatia sa efectueze plata celei de a doua rate de 50% din impozitul pe veniturile din activitati agricole impuse pe baza de norme de venit, precum si a contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS) aferente acestor venituri, pentru anul 2016. Contribuabilii care realizeaza venituri de aceasta natura datoreaza impozit de 16% si contributie de asigurari sociale de sanatate, in cota de 5,5% asupra venitului stabilit pe baza normelor anuale de...» citeste mai departe aici

  • Comert cu ridicata. Ce documente solicita ANAF la un control inopinat?
    • Va prezentam mai jos principalele documente solicitate in timpul controlului operativ si inopinat, desfasurat la contribuabilii din domeniul comertului cu ridicata. Avem astfel urmatoarele documente care trebuie prezentate OBLIGATORIU: 1. Atestat pentru distribuitie si comercializare angro de bauturi alcoolice si/sau tutun prelucrat (daca este cazul) 2. Documente care atesta provenienta marfurilor si de evidenta gestionara, care pot fi: - facturi/facturi externe (invoice) - avize de insotite a...» citeste mai departe aici

  • Noul Regulament General de Protectia Datelor si modificarile valabile din 2018
    • La inceputul anului in curs au fost publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene cele doua acte normative care compun pachetul legislativ privind protectia datelor la nivelul Uniunii Europene: - Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protectia datelor), - Directiva (UE) 2016/680 referitoare la...» citeste mai departe aici

  • Scutirea de la plata a impozitului pe profitul reinvestit. Cum procedam pentru a beneficia de facilitate?
    • In cazul urmator, societatea (platitoare de impozit profit trimestrial pe baza de calcule efective) are profit contabil si fiscal in primele 3 trimestre cumulat in suma de 1.000.000 lei. Nu a facut investitii in primele 3 trimestre si a inregistrat impozit profit in suma de 160.000 lei. Trimestrul IV luat separat se incheie pe zero profit sau pierdere atat brut cat si fiscal. In trimestrul IV se achizitioneaza si se pune in functiune un utilaj de 50.000 lei. Stabilim daca firma beneficiaza de...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.