Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Imprumuturi acordate de actionari. Ce implicatii fiscale apar?

06-Nov-2015
2155

In randurile de mai jos, discutam despre conditiile in care actionarul unui SRL poate imprumuta societatea la care este actionar majoritar, precum si care sunt implicatiile fiscale.

Actionarii firmei pot acorda pot acorda imprumuturi societatii in baza Codului Civil, atata timp cat creditarea nu este una profesionala. Acest tip de imprumut nu se supune reglementarilor financiar-bancare.

Asadar, actionarii pot incheia cu firma contracte de imprumut in care sa fie inscrise in mod obligatoriu sumele, datele de rambursare, dobanda (daca se percepe sau nu).

Din punct de vedere juridic, imprumutul cu dobanda este posibil in conformitate cu art. 2167 - 2170 din Legea nr. 287/2009 (Noul Cod Civil) cu aplicabilitate de la 1 octombrie 2011.

Conform art. 1489 din acelasi act normativ dobanda este cea convenita de parti sau, in lipsa, cea stabilita de lege. Daca in contractul incheiat intre parti nu a fost stabilita dobanda aceasta nu poate fi ceruta de catre imprumutator ca plata a contractului.(art. 2164) .

Partile sunt libere sa stabileasca, in conventii, rata dobanzii atat pentru restituirea unui imprumut al unei sume de bani, cat si pentru intarzierea la plata unei obligatii banesti.
Ca regula generala, suma imprumutata va trebui rambursata imprumutatorului la scadenta, astfel cum a fost agreata intre parti. Daca imprumutul intre parti este cu titlu oneros, imprumutatul va inapoia si dobanda aferenta.

De mentionat este si faptul ca, pentru societate, cheltuiala cu dobanda este deductibila in limitele si conditiile prevazute de art. 23 din Codul Fiscal.

Astfel, cheltuielile cu dobanzile aferente imprumuturilor obtinute de la alte entitati (in speta imprumut asociat) sunt integral deductibile in cazul in care gradul de indatorare a capitalului este mai mic sau egal cu trei.

Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii
Cartea Verde a Contabilitatii
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii

Gradul de indatorare a capitalului se determina ca raport intre capitalul imprumutat cu termen de rambursare peste un an si capitalul propriu, ca medie a valorilor existente la inceputul anului si sfarsitul perioadei pentru care se determina impozitul pe profit.

In conditiile in care gradul de indatorare a capitalului este peste trei, cheltuielile cu dobanzile (cont 666-Cheltuieli cu dobanzile) si cu pierderea neta din diferentele de curs valutar (cont 665 - cont 765) aferente imprumuturilor luate in calcul la determinarea gradului de indatorare sunt nedeductibile. Acestea se reporteaza in perioada urmatoare, pana la deductibilitatea integrala a acestora (fara a exista un termen maxim de recuperare).

Inainte insa de a calcula deductibilitatea dobanzilor in functie de gradul de indatorare, dobanda trebuie limitata la procentele stabilite de codul fiscal la alin. 5, mai jos redat:

 “5) In cazul imprumuturilor ob?inute de la alte entita?i, cu excep?ia celor prevazute la alin. (4), dobanzile deductibile sunt limitate la:

a) nivelul ratei dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei, corespunzatoare ultimei luni din trimestru, pentru imprumuturile in lei; si
b) nivelul ratei dobanzii anuale de 9%, pentru imprumuturile in valuta. Acest nivel al ratei dobanzii se aplica la determinarea profitului impozabil aferent anului fiscal 2004. Nivelul ratei dobanzii pentru imprumuturile in valuta se actualizeaza prin hotarare a Guvernului."
Pentru imprumuturile in valuta nivelul actual al ratei dobanzii este de 6%.

Totodata, sumele primite de o persoana fizica rezidenta in Romania sub forma de dobanzi provenite dintr-un contract civil (cum este contractul de imprumut) sunt incadrate de Codul Fiscal drept venituri din investitii, conform art. 65, alin. (1), lit. c) din Legea nr. 571/2003.

Pentru dobanzile primite persoana fizica datoreaza un impozit de 16% , insa obligatia calcularii, retinerii si platii acestui impozit o are platitorul de venit (societatea). Conform art. 67 alin. (2) , in situatia sumelor primite sub forma de dobanda pentru imprumuturile acordate pe baza contractelor civile, calculul impozitului datorat de catre platitorii de venit se efectueaza la momentul platii dobanzii.
Virarea impozitului pentru veniturile din dobanzi se face lunar, la momentul platii dobanzii, pentru venituri de aceasta natura, pe baza contractelor civile (art. 67, alin. 2 si Normele Metodologice date pentru acest articol).

Totodata, in cazul perceperii dobanzilor, la stabilirea dobanzilor trebuie sa se aiba in vedere si art11 din Codul fiscal, in sensul ca dobanda practicata trebuie sa fie o dobanda de piata, similar celor practicate entitatilor bancare, pentru a nu fi reincadrata opeartiunea.

Redam mai jos prevederile fiscale:

(1) La stabilirea sumei unui impozit, a unei taxe sau unei contribu?ii sociale obligatorii, autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie care nu are un scop economic, ajustand efectele fiscale ale acesteia, sau pot reincadra forma unei tranzactii/activitati pentru a reflecta continutul economic al tranzactiei/activitatii.

Organul fiscal este obligat sa motiveze in fapt decizia de impunere emisa ca urmare a neluarii in considerare a unei tranzactii sau, dupa caz, ca urmare a reincadrarii formei unei tranzactii, prin indicarea elementelor relevante in legatura cu scopul si continutul tranzactiei ce face obiectul neluarii in considerare/reincadrarii, precum si a tuturor mijloacelor de proba avute in vedere pentru aceasta."

Asociatul isi poate recupera rapid imprumutul daca a incheiat cu societatea un contract in forma autentica sau un document cu data certa semnat de ambele parti. Intr-o astfel de situatie, asociatul poate executa silit societatea daca sumele nu au fost rambursate la termen. In functie de situatie, asociatul care nu isi primeste banii inapoi la timp poate sa primeasca actiuni in societate in schimbul banilor pe care ii are de recuperat. Procedura e avantajoasa pentru asociat si e intalnita destul de des in practica.
Legislatia romana in vigoare nu impune vreo limitare privind acordarea imprumutului in functie de domeniul de activitate al firmei.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Coma - Consultant fiscal, expert contabil si auditor

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Imprumuturi acordate de actionari. Ce implicatii fiscale apar?":
Rating:

Nota: 2.75 din 2 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noi prevederi legale privind impozitul pe veniturile microintreprinderilor valabile in anul 2017. OFICIAL ANAF
    • Incepem prin a va reaminti ca in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 16 din data de 06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va recomandam si materialul cuprinzator: SISTEMUL TVA LA INCASARE IN 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi Astfel, potrivit actului normativ anterior mentionat, incepand cu data de 1 februarie 2017, sunt obligate la plata impozitului pe veniturile microintreprinderilor, persoanele juridice romane...» citeste mai departe aici

  • Ce modificari face ANAF dupa eliminarea formularului 088
    • Potrivit programului de guvernare, unul dintre obiectivele Guvernului este reducerea sarcinilor administrative excesive ale contribuabililor, astfel Agentia Nationala de Administrare Fiscala a analizat oportunitatea eliminarii formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA" si a decis renuntarea la acesta. Din analiza procedurilor referitoare la inregistrarea in scopuri de...» citeste mai departe aici

  • Sistemul TVA la incasare in 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi
    • Retineti, inainte de toate, ca in ce priveste sistemul TVA la incasare, avem urmatoarele doua componente importante: - exigibilitatea TVA se amana pana la data incasarii contravalorii integrale/partiale a livrarii de bunuri/prestarii de servicii, iar - dreptul de deducere a TVA este amanat pana la data la care TVA aferenta bunurilor/serviciilor a fost platita furnizorului/prestatorului . Persoanele care sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare: - persoanele impozabile...» citeste mai departe aici

  • Atentie! Din februarie inregistrati firmele si PFA-urile gratuit
    • Incepand cu luna februarie 2017, ca urmare a eliminarii a 102 taxe nefiscale, veti putea inregistra in mod gratuit, la Registrul Comertului, o societate cu raspundere limitata (SRL) sau o forma de organizare de tip persoana fizica autorizata (P.F.A). Astfel, noile reglementari privind taxele eliminate se regasesc in Legea nr. 1/2017. In cuprinsul legii se mentioneaza astfel ca se elimina si taxele cerute pana in prezent de catre Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC) pentru...» citeste mai departe aici

  • PFA si baza de calcul contributii pensii. Ce includem la cheltuieli?
    • In randurile urmatoare, vom vedea cum se calculeaza baza pentru contributia la pensii datorata de un PFA: VENITURI - CHELTUIELI (exclusiv cheltuieli cu asigurarile sociale) si daca la cheltuieli includem si cheltuiala cu impozitul si cheltuiala cu sanatatea. Iata raspunsul specialistului: Conform art. 148 alin. (3) din Codul fiscal, pentru persoanele fizice fizice care realizeaza venituri din activitati independente si care determina venitul net anual in sistem real baza lunara de calcul al...» citeste mai departe aici

  • Cesiune parti sociale. Cum intocmim monografia contabila?
    • In cazul urmator, actionariatul societatii A este detinut de doua persoane fizice in proportii egale 50% X si 50% Y. Persoana X cedeaza partile sociale societatii B care devine actionar in A. Capitalul social al lui A este 200 lei. Vom vedea care este monografia contabila si ce declaratii trebuie depuse de cele doua societati A si B. Iata raspunsul specialistului: La nivelul societatii A, nu exista inregistrari contabile (schimbare asociatilor nu genereaza modificari). Daca partile sociale sunt...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.