Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

In atentia firmelor: Abrogarea prevederilor legale privind verificarea la domiciliu a salariatilor aflati in incapacitate temporara de munca

27-Iul-2015
2492

Incepand cu data de 26 aprilie 2010 a fost reglementata posibilitatea verificarii prezentei la domiciliu a salariatilor aflati in incapacitate la domiciliu prin OUG 36/2010.



Justificata de necesitatea unei reglementari exprese in vederea cheltuirii responsabile si eficiente a banului public prin responsabilizarea atat a furnizorilor de servicii medicale, cat si a beneficiarilor de concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, dupa cum se prevede in expunerea de motive, OUG 36/2010 pentru modificarea si completarea OUG 158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate a reglementat timp de cinci ani posibilitatea platitorilor de a verifica prezenta la domiciliu a salariatilor aflati in incapacitate temporara de munca.
In acest sens, ordonanta prevedea ca una dintre conditiile acordarii concediului si a indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca era prezenta asiguratului la domiciliu sau la adresa indicata prin declaratie pe proprie raspundere in intervalul de timp indicat in vederea exercitarii verificarii de catre reprezentantii platitorilor de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate.

Verificarea prezentei asiguratilor aflati in incapacitate temporara de munca la adresa de domiciliu sau la resedinta indicata se putea efectua, conform Normelor aprobate prin Ordinul nr. 429/112/471/2010 numai in intervalul orar 8:00-11:00, 12:00-17:00, 18:00-20:00, prilej cu care se incheia un proces-verbal semnat de membrii comisiei si de asigurat.

Procesul-verbal incheiat cu aceasta ocazie putea fi contestat in termen de 30 de zile de la data comunicarii, la sediul platitorului de indemnizatii, acesta avand obligatia de a raspunde in maximum 30 de zile de la data inregistrarii contestatiei.
Preturi de Transfer - Curs video
Preturi de Transfer - Curs video
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
Vezi detalii

Nerespectarea conditiilor de prezenta la locul si in intervalul de timp asumat precum si refuzul persoanelor aflate in incapacitate temporara de munca de a se pune la dispozitia persoanelor abilitate, atragea neplata indemnizatiei de asigurari sociale de sanatate incepand cu data constatarii.


Verificarea prezentei asiguratilor aflati in incapacitate temporara de munca la adresa de domiciliu sau la resedinta indicata se efectua de catre platitorii de indemnizatii, insotiti, daca era cazul, de un reprezentant al politiei, avandu-se in vedere programul individual de recuperare recomandat de catre medicul specialist.

Astfel, absenta salariatilor de la domiciliu precum si refuzul controlului reprezentau motive justificate pentru platitor sa refuze plata indemnizatiei de incapacitate temporara de munca.

Legea 183/2015 publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 496 din 7 iulie prin care s- a eliminat posibilitatea verificarilor prezentei la domiciliu a salariatilor aflati in concediu medical a intrat in vigoare la data de 10 iulie 2015.


Abrogarea acestor prevederi a fost justificata de legiuitor de faptul ca reglementarea era eexcesiva si, in practica, s-a constatat ca absenta de la domiciliu a persoanei beneficiare de concediu medical nu reprezinta un motiv de suspendare a drepturilor.


In prezent constituie refuzuri justificate la plata indemnizatiilor urmatoarele situatii:
- nu se face dovada calitatii de asigurat pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale de sanatate;
- neindeplinirea stagiului complet de cotizare, cu exceptiile prevazute de lege;
- necompletarea tuturor rubricilor din certificatul de concediu medical de catre medicul care a eliberat/vizat respectivul certificat;
- neprezentarea certificatului de concediu medical in termenele prevazute de lege;
- acordarea retroactiva a certificatelor de concediu medical in afara situatiilor prevazute de lege;
- certificate de concediu medical ce depasesc duratele maxime prevazute de prezentele norme;
- amanarea platii ca urmare a sesizarii comisiilor care efectueaza controlul, de catre angajatorul care constata eliberari nejustificate de certificate de concedii medicale.

Autor: Irina Dumitrescu
Economist
Experienta:
- 7 ani de activitate in domeniul contabilitatii de gestiune si financiara in cadrul unei companii multinationale
Expert contabil, CECCAR BUCURESTI

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "In atentia firmelor: Abrogarea prevederilor legale privind verificarea la domiciliu a salariatilor aflati in incapacitate temporara de munca":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Sistemul TVA la incasare in 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi
    • Retineti, inainte de toate, ca in ce priveste sistemul TVA la incasare, avem urmatoarele doua componente importante: - exigibilitatea TVA se amana pana la data incasarii contravalorii integrale/partiale a livrarii de bunuri/prestarii de servicii, iar - dreptul de deducere a TVA este amanat pana la data la care TVA aferenta bunurilor/serviciilor a fost platita furnizorului/prestatorului . Persoanele care sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare: - persoanele impozabile...» citeste mai departe aici

  • Plafon microintreprindere. Care e regimul fiscal in 2017?
    • In cele ce urmeaza, tinem cont de faptul ca pentru incadrarea microintreprinderilor criteriul referitor la numarul salariatilor a fost eliminat din Codul fiscal. Asadar, stabilim in ce masura o societate cu peste 10 salariati poate plati cota de 1% daca respecta celelalte conditii. De asemenea, vom vedea ce plafon se ia in calcul pentru anul 2017 de la sfarsitul anului 2016 in vederea pastrarii cotei de impozitare pe veniturile microintreprinderilor sau a trecerii de la platitor de impozit pe...» citeste mai departe aici

  • Gestiunea furnizorilor si a clientilor: exemple si explicatii
    • Pentru orice firma, gestiunea furnizorilor este unul dintre elementele vitale ale companiei. Un fel de sistem circulator care trebuie sa oxigeneze la timp intregul organism pentru a putea functiona la parametrii corecti. Mai ales cand vorbim despre firme care detin stocuri, au activitate de productie si au achizitii sau vanzari frecvente, in cantitati mici si diferite. Intr-o astfel de companie, gestionarea furnizorilor este extrem de costisitoare, atat ca timp cat si ca volum de documente...» citeste mai departe aici

  • Despre microintreprinderi si economia Romaniei. Ce cred specialistii
    • Mai multi specialisti si oameni de afaceri sunt de parere ca economia Romaniei isi continua trendul ascendent si ca unele masuri lipsite de predictibilitate fiscala nu vor influenta semnificativ dezvoltarea economica. Intr-un interviu pentru Capital.ro, consultantul fiscal Adrian Benta a precizat ca, in opinia sa, stabilitea economica a Romaniei, per ansamblu, "nu poate fi amenintata prin masurile propuse de noua putere politica din Romania. Cu siguranta vor fi masuri care afecteaza echilibrul...» citeste mai departe aici

  • Refacturarea cheltuielilor. Cum procedam pentru o microintreprindere?
    • Stabilim mai jos care este tratamentul fiscal pentru o societate platitoare de impozit pe venit (microintreprindere) pentru veniturile realizate din refacturarea cheltuielilor cu utilitatile (curent, apa, intretinere etc). Societatea detine un spatiu comercial pe care il inchiriaza unei alte societati, iar refacturarea cheltuielilor de utilitati se face exact la valoarea acestora (fara a se adauga nimic in plus). Vom vedea daca societatea datoreaza impozit pe venit pentru sumele incasate din...» citeste mai departe aici

  • ANAF in control! Cei vizati au atestate de comercializare produse accizabile
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala, prin Directia Generala a Vamilor, efectueaza in perioada 03.01.2017-31.01.2017, o operatiune de identificare si avertizare a agentilor economici asupra consecintelor nedepunerii, pana la data de 15.02.2017, a cererilor pentru obtinerea noilor atestate pentru comercializare si distributie in sistem angro/en detail de produse energetice, bauturi alcoolice si tutun prelucrat. Astfel, cei ce detin atestate pentru desfasurarea activitatii de distributie si...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.