Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

In atentia firmelor: Deductibilitatea si impozitarea cheltuielilor cu salariatii

19-Mar-2013
7595
Va prezentam astazi o serie de solutii pentru firme in ce priveste cheltuielile facute cu masa zilnica acordata salaratilor, oferind raspuns pentru fiecare dintre situatiile sau intrebarile de mai jos.

1. Firma nu are contract pentru achizitie tichete de masa, dar prefera sa asigure zilnic masa calda salariatilor.
2. Care este plafonul zilnic deductibil pentru fiecare salariat?
3. Este legal sa se acorde aceasta masa zilnica? Care este baza legislativa?
4. Ce impozite, taxe si contributii se platesc? Cum se calculeaza?
5. Cum se inregistreaza in contabilitate? Are vreo legatura cu statul de salarii?
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii


Solutia consultantului:

Fata de situatia prezentata in intrebarea d-voastra puteti avea mai multe variante:

1. sa acordati masa calda in limita de 9 lei pe zi cât este valoarea unui tichet de masa (conform Ordinului Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale 2722/2012 dat in aplicarea prevederilor Legii tichetelor de masa 142/1998, cu modificarile ulterioare),

2. sa asigurati masa la cantina organizata de societate, in limita aceleasi sume,

3. sa acordati o suma de bani fiecarui salariat, lunar, in functie de timpul lucrat, in scopul asigurarii mesei;

4. sa comandati la o firma de catering/restaurant etc. meniuri in limita valorii deductibile a unui tichet de masa.

Conform prevederilor Legii tichetelor de masa, cu modificarile ulterioare, fiecare salariat poate primi o alocatie individuala de hrana, acordata sub forma tichetelor de masa, in valoarea prevazuta semestrial de lege.

In varianata in care societatea are organizata cantina nu acorda tichete de masa salariatilor ci va asigura hrana la cantina, in limita zilnica a valorii unui tichet de masa.

Cheltuielile cu intretinerea activitatii cantinei sunt recunoscute la calculul impozitului pe profit, iar ceea ce depaseste valoarea de 9 lei se plateste direct de salariat. In cazul in care salariatului nu ii este retinuta diferenta pentru ceea ce depaseste 9 lei, pentru aceasta se calculeaza impozit pe venit si contributiile aferente. Suma care se incadreaza in valoarea unui tichet de masa se impoziteaza numai cu impozit pe venit.

Cheltuielile cu masa calda, asa cum se prevede la art. 55 alin. (4) din Codul fiscal si la pct. 82 din normele metodologice aprobate prin HG 44/2004 sunt recunoscute la calculul impozitului pe profit, (art. 21, alin. (1)) si nu se considera venit impozabil pentru anumite categorii de salariati, cum sunt sportivii, personalul navigant si auxiliar imbarcat pe nave, donatorilor onorifici, personalul din sectorul de aparare etc.

Contravaloarea mesei acordate gratuit angajatilor este considerata avantaj si asimilata salariilor in vederea impunerii, in conformitate cu prevederile art. 55 alin. (3) lit. b) si art. 57 din Codul fiscal , cu modificarile ulterioare.

In ceea ce priveste contributiile sociale, conform prevederilor art. 296 indice 4 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal , baza lunara de calcul a contributiilor sociale individuale obligatorii o reprezinta veniturile din salarii, in bani si/sau in natura, obtinute in baza contractului individual de munca, care se completeaza cu prevederile pct. 68 din Normele metodologice de aplicare a titlului III din acelasi act normativ, mai putin veniturile asupra carora nu exista obligatia platii contributiilor sociale potrivit reglementarilor generale si specifice fiecarei contributii sociale, precum si celor din legislatia privind asigurarile sociale. Astfel, potrivit dispozitiilor art. 296 indice 15 lit. p) pct. 3 din Codul fiscal , sunt excluse din baza de calcul a contributiilor sociale hrana acordata potrivit legii.

In celelalte situatii, contravaloarea mesei acordata salariatilor peste valoarea unui tichet de masa, va intra in baza de calcul a contributiilor sociale.

Conform prevederilor art. 21 alin. (4) lit. l) din Codul fiscal nu sunt deductibile la determinarea profitului impozabil alte cheltuieli salariale si/sau asimilate acestora, care nu sunt impozitate la angajat, cu exceptia prevederilor titlului III. Aceasta prevedere presupune ca daca contravaloarea meselor oferite angajatilor,este inclusa in veniturile salariale si impozitata, este deductibila la determinarea profitului impozabil.

In cazul in care nu va incadrati intruna din categoriile prevazute in normele metodologice la pct. 82 din normele metodologice aprobate prin HG 44/2004 , suma acordata angajatilor sub forma mesei calde:

- reprezinta un venit si este impozitata cu impozit pe venit, daca se incadreaza in valoarea tichetului de masa,

- reprezinta avantaj si se impoziteaza cu impozit pe venit pentru suma de 9 lei si cu impozit pe venit si contributii pentru ceea ce depaseste 9 lei,

- societatea inregistreaza cheltuieli deductibile daca sumele respective sunt impozitate cu impozit pe venit,

In cazul in care se acorda efectiv o suma de bani salariatilor si inregistrarea in evidenta contabila este:

641 = 421

421 = %

4312

4314

4372

444

5311/5121


Si contributiile sociale obligatorii:

6451 = 4311 contributie pensie

6452 = 4371 contribuite somaj

6453 = 4313 contributie sanatate

6453 = 4313 analitic CCI

6452 = 4371 analtic fd garantare

6451 = 4311 analitic fond risc

In cazul in care se asigura salariatilor o masa printr-o firma de catering/restaurant,
si societatea nu se incadreaza in prevederile pct. 82 din HG 44/2004 , veniturile de aceasta natura se considera avantaj. TVA aferenta facturii primite de la firma care asigura masa, este asimilata livrarilor de bunuri, prevazut la art. 128 alin. (4) litera b) din Codul fiscal , in sensul ca se emite autofactura conform prevederilor art. 155 alin. (2) din Codul fiscal .

Serviciile achizitionate, inclusiv taxa pe valoare adaugata aferenta, se inregistreaza astfel:

% = 401

4282

4426


4282 = 4427


641 = 421

Retinerea contributiilor individuale se inregistreaza ca in exemplul anterior.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "In atentia firmelor: Deductibilitatea si impozitarea cheltuielilor cu salariatii":
Rating:

Nota: 4.2 din 5 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Transfer dreptul de proprietate asupra bunurilor. Ce regim fiscal se aplica?
    • In analiza de mai jos, avem ca subiect o persoana fizica rezidenta in Romania care a vandut altei persoane fizice NON-UE bunuri facute in Romania. Vom vedea ce declaratii este obligata persoana fizica din Romania sa depuna si ce impozite trebuie sa plateasca pentru venitul obtinut din vanzarea acestor bunuri. In stabilirea obligatiilor fiscale trebuie identificata natura si scopul operatiunii, precum si provenienta bunurilor. Astfel in situatia in care vanzarea vizeaza un transfer a dreptului de...» citeste mai departe aici

  • ANAF actualizeaza Nomenclatorul obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic
    • Incepand cu anul 2017, prin Legea 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, publicata in Monitorul Oficial nr.812/14.10.2016, a fost prevazuta obligatia de plata a impozitului specific pentru persoanele juridice romane care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN prevazute de legea mai sus mentionata. In acest sens, a fost efectuata actualizarea continutului nomenclatorului in baza caruia se declara obligatiile fiscale de plata la bugetul de stat utilizand formularul 100,...» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Modificarea formularelor de inregistrare fiscala
    • Prin OMFP 511/2017 au fost aduse modificari si completari Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.698/2015 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal. Prin acest ordin obligatiile fiscale de declarare cu caracter permanent au fost completate cu impozitul specific introdus prin Legea 170/2016 incepand cu 01 ianuarie 2017. Astfel, categoriile de obligatii fiscale de...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Termenul limita pentru depunerea formularelor 402 si 403 este 28 februarie 2017
    • Data de 28 februarie 2017 este termen limita de depunere a declaratiilor informative - formularul 402 si formularul 403 pentru anul 2016. Declaratiile se completeaza cu informatiile necesare realizarii schimbului automat de informatii, cu privire la rezidentii din alte state membre ale Uniunii Europene. Platitorii de venituri de natura salariala precum si asiguratorii au obligatia completarii si depunerii formularului 402 - "Declaratie informativa privind veniturile de natura salariala sau...» citeste mai departe aici

  • Vanzare cladire veche. Anulare cod TVA din oficiu. Ce regim fiscal se aplica?
    • Avem in analiza urmatoare ca subiect o societate comerciala in inactivitate fiscala din cauza expirarii duratei detinerii spatiului cu destinatia de sediu social. Firmei i se anuleaza din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA si parcurge formalitatile de reactivare, dar nu solicita si inregistrarea in scopuri de TVA in vederea obtinerii unui cod valabil de TVA. Societatea intentioneaza sa vanda o constructie veche. Stabilim cum trebuie procedat d.p.d.v. al TVA-ului la emiterea facturii si ce...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.