Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

In atentia firmelor: Deductibilitatea si impozitarea cheltuielilor cu salariatii

19-Mar-2013
7455
Va prezentam astazi o serie de solutii pentru firme in ce priveste cheltuielile facute cu masa zilnica acordata salaratilor, oferind raspuns pentru fiecare dintre situatiile sau intrebarile de mai jos.

1. Firma nu are contract pentru achizitie tichete de masa, dar prefera sa asigure zilnic masa calda salariatilor.
2. Care este plafonul zilnic deductibil pentru fiecare salariat?
3. Este legal sa se acorde aceasta masa zilnica? Care este baza legislativa?
4. Ce impozite, taxe si contributii se platesc? Cum se calculeaza?
5. Cum se inregistreaza in contabilitate? Are vreo legatura cu statul de salarii?
Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii


Solutia consultantului:

Fata de situatia prezentata in intrebarea d-voastra puteti avea mai multe variante:

1. sa acordati masa calda in limita de 9 lei pe zi cât este valoarea unui tichet de masa (conform Ordinului Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale 2722/2012 dat in aplicarea prevederilor Legii tichetelor de masa 142/1998, cu modificarile ulterioare),

2. sa asigurati masa la cantina organizata de societate, in limita aceleasi sume,

3. sa acordati o suma de bani fiecarui salariat, lunar, in functie de timpul lucrat, in scopul asigurarii mesei;

4. sa comandati la o firma de catering/restaurant etc. meniuri in limita valorii deductibile a unui tichet de masa.

Conform prevederilor Legii tichetelor de masa, cu modificarile ulterioare, fiecare salariat poate primi o alocatie individuala de hrana, acordata sub forma tichetelor de masa, in valoarea prevazuta semestrial de lege.

In varianata in care societatea are organizata cantina nu acorda tichete de masa salariatilor ci va asigura hrana la cantina, in limita zilnica a valorii unui tichet de masa.

Cheltuielile cu intretinerea activitatii cantinei sunt recunoscute la calculul impozitului pe profit, iar ceea ce depaseste valoarea de 9 lei se plateste direct de salariat. In cazul in care salariatului nu ii este retinuta diferenta pentru ceea ce depaseste 9 lei, pentru aceasta se calculeaza impozit pe venit si contributiile aferente. Suma care se incadreaza in valoarea unui tichet de masa se impoziteaza numai cu impozit pe venit.

Cheltuielile cu masa calda, asa cum se prevede la art. 55 alin. (4) din Codul fiscal si la pct. 82 din normele metodologice aprobate prin HG 44/2004 sunt recunoscute la calculul impozitului pe profit, (art. 21, alin. (1)) si nu se considera venit impozabil pentru anumite categorii de salariati, cum sunt sportivii, personalul navigant si auxiliar imbarcat pe nave, donatorilor onorifici, personalul din sectorul de aparare etc.

Contravaloarea mesei acordate gratuit angajatilor este considerata avantaj si asimilata salariilor in vederea impunerii, in conformitate cu prevederile art. 55 alin. (3) lit. b) si art. 57 din Codul fiscal , cu modificarile ulterioare.

In ceea ce priveste contributiile sociale, conform prevederilor art. 296 indice 4 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal , baza lunara de calcul a contributiilor sociale individuale obligatorii o reprezinta veniturile din salarii, in bani si/sau in natura, obtinute in baza contractului individual de munca, care se completeaza cu prevederile pct. 68 din Normele metodologice de aplicare a titlului III din acelasi act normativ, mai putin veniturile asupra carora nu exista obligatia platii contributiilor sociale potrivit reglementarilor generale si specifice fiecarei contributii sociale, precum si celor din legislatia privind asigurarile sociale. Astfel, potrivit dispozitiilor art. 296 indice 15 lit. p) pct. 3 din Codul fiscal , sunt excluse din baza de calcul a contributiilor sociale hrana acordata potrivit legii.

In celelalte situatii, contravaloarea mesei acordata salariatilor peste valoarea unui tichet de masa, va intra in baza de calcul a contributiilor sociale.

Conform prevederilor art. 21 alin. (4) lit. l) din Codul fiscal nu sunt deductibile la determinarea profitului impozabil alte cheltuieli salariale si/sau asimilate acestora, care nu sunt impozitate la angajat, cu exceptia prevederilor titlului III. Aceasta prevedere presupune ca daca contravaloarea meselor oferite angajatilor,este inclusa in veniturile salariale si impozitata, este deductibila la determinarea profitului impozabil.

In cazul in care nu va incadrati intruna din categoriile prevazute in normele metodologice la pct. 82 din normele metodologice aprobate prin HG 44/2004 , suma acordata angajatilor sub forma mesei calde:

- reprezinta un venit si este impozitata cu impozit pe venit, daca se incadreaza in valoarea tichetului de masa,

- reprezinta avantaj si se impoziteaza cu impozit pe venit pentru suma de 9 lei si cu impozit pe venit si contributii pentru ceea ce depaseste 9 lei,

- societatea inregistreaza cheltuieli deductibile daca sumele respective sunt impozitate cu impozit pe venit,

In cazul in care se acorda efectiv o suma de bani salariatilor si inregistrarea in evidenta contabila este:

641 = 421

421 = %

4312

4314

4372

444

5311/5121


Si contributiile sociale obligatorii:

6451 = 4311 contributie pensie

6452 = 4371 contribuite somaj

6453 = 4313 contributie sanatate

6453 = 4313 analitic CCI

6452 = 4371 analtic fd garantare

6451 = 4311 analitic fond risc

In cazul in care se asigura salariatilor o masa printr-o firma de catering/restaurant,
si societatea nu se incadreaza in prevederile pct. 82 din HG 44/2004 , veniturile de aceasta natura se considera avantaj. TVA aferenta facturii primite de la firma care asigura masa, este asimilata livrarilor de bunuri, prevazut la art. 128 alin. (4) litera b) din Codul fiscal , in sensul ca se emite autofactura conform prevederilor art. 155 alin. (2) din Codul fiscal .

Serviciile achizitionate, inclusiv taxa pe valoare adaugata aferenta, se inregistreaza astfel:

% = 401

4282

4426


4282 = 4427


641 = 421

Retinerea contributiilor individuale se inregistreaza ca in exemplul anterior.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "In atentia firmelor: Deductibilitatea si impozitarea cheltuielilor cu salariatii":
Rating:

Nota: 4.2 din 5 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Sistemul TVA la incasare in 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi
    • Retineti, inainte de toate, ca in ce priveste sistemul TVA la incasare, avem urmatoarele doua componente importante: - exigibilitatea TVA se amana pana la data incasarii contravalorii integrale/partiale a livrarii de bunuri/prestarii de servicii, iar - dreptul de deducere a TVA este amanat pana la data la care TVA aferenta bunurilor/serviciilor a fost platita furnizorului/prestatorului . Persoanele care sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare: - persoanele impozabile...» citeste mai departe aici

  • Gestiunea furnizorilor si a clientilor: exemple si explicatii
    • Pentru orice firma, gestiunea furnizorilor este unul dintre elementele vitale ale companiei. Un fel de sistem circulator care trebuie sa oxigeneze la timp intregul organism pentru a putea functiona la parametrii corecti. Mai ales cand vorbim despre firme care detin stocuri, au activitate de productie si au achizitii sau vanzari frecvente, in cantitati mici si diferite. Intr-o astfel de companie, gestionarea furnizorilor este extrem de costisitoare, atat ca timp cat si ca volum de documente...» citeste mai departe aici

  • Despre microintreprinderi si economia Romaniei. Ce cred specialistii
    • Mai multi specialisti si oameni de afaceri sunt de parere ca economia Romaniei isi continua trendul ascendent si ca unele masuri lipsite de predictibilitate fiscala nu vor influenta semnificativ dezvoltarea economica. Intr-un interviu pentru Capital.ro, consultantul fiscal Adrian Benta a precizat ca, in opinia sa, stabilitea economica a Romaniei, per ansamblu, "nu poate fi amenintata prin masurile propuse de noua putere politica din Romania. Cu siguranta vor fi masuri care afecteaza echilibrul...» citeste mai departe aici

  • Plafon microintreprindere. Care e regimul fiscal in 2017?
    • In cele ce urmeaza, tinem cont de faptul ca pentru incadrarea microintreprinderilor criteriul referitor la numarul salariatilor a fost eliminat din Codul fiscal. Asadar, stabilim in ce masura o societate cu peste 10 salariati poate plati cota de 1% daca respecta celelalte conditii. De asemenea, vom vedea ce plafon se ia in calcul pentru anul 2017 de la sfarsitul anului 2016 in vederea pastrarii cotei de impozitare pe veniturile microintreprinderilor sau a trecerii de la platitor de impozit pe...» citeste mai departe aici

  • Refacturarea cheltuielilor. Cum procedam pentru o microintreprindere?
    • Stabilim mai jos care este tratamentul fiscal pentru o societate platitoare de impozit pe venit (microintreprindere) pentru veniturile realizate din refacturarea cheltuielilor cu utilitatile (curent, apa, intretinere etc). Societatea detine un spatiu comercial pe care il inchiriaza unei alte societati, iar refacturarea cheltuielilor de utilitati se face exact la valoarea acestora (fara a se adauga nimic in plus). Vom vedea daca societatea datoreaza impozit pe venit pentru sumele incasate din...» citeste mai departe aici

  • ANAF in control! Cei vizati au atestate de comercializare produse accizabile
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala, prin Directia Generala a Vamilor, efectueaza in perioada 03.01.2017-31.01.2017, o operatiune de identificare si avertizare a agentilor economici asupra consecintelor nedepunerii, pana la data de 15.02.2017, a cererilor pentru obtinerea noilor atestate pentru comercializare si distributie in sistem angro/en detail de produse energetice, bauturi alcoolice si tutun prelucrat. Astfel, cei ce detin atestate pentru desfasurarea activitatii de distributie si...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.