Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

In atentia firmelor: Deductibilitatea si impozitarea cheltuielilor cu salariatii

19-Mar-2013
7284
Va prezentam astazi o serie de solutii pentru firme in ce priveste cheltuielile facute cu masa zilnica acordata salaratilor, oferind raspuns pentru fiecare dintre situatiile sau intrebarile de mai jos.

1. Firma nu are contract pentru achizitie tichete de masa, dar prefera sa asigure zilnic masa calda salariatilor.
2. Care este plafonul zilnic deductibil pentru fiecare salariat?
3. Este legal sa se acorde aceasta masa zilnica? Care este baza legislativa?
4. Ce impozite, taxe si contributii se platesc? Cum se calculeaza?
5. Cum se inregistreaza in contabilitate? Are vreo legatura cu statul de salarii?
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili
Vezi detalii


Solutia consultantului:

Fata de situatia prezentata in intrebarea d-voastra puteti avea mai multe variante:

1. sa acordati masa calda in limita de 9 lei pe zi cât este valoarea unui tichet de masa (conform Ordinului Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei Sociale 2722/2012 dat in aplicarea prevederilor Legii tichetelor de masa 142/1998, cu modificarile ulterioare),

2. sa asigurati masa la cantina organizata de societate, in limita aceleasi sume,

3. sa acordati o suma de bani fiecarui salariat, lunar, in functie de timpul lucrat, in scopul asigurarii mesei;

4. sa comandati la o firma de catering/restaurant etc. meniuri in limita valorii deductibile a unui tichet de masa.

Conform prevederilor Legii tichetelor de masa, cu modificarile ulterioare, fiecare salariat poate primi o alocatie individuala de hrana, acordata sub forma tichetelor de masa, in valoarea prevazuta semestrial de lege.

In varianata in care societatea are organizata cantina nu acorda tichete de masa salariatilor ci va asigura hrana la cantina, in limita zilnica a valorii unui tichet de masa.

Cheltuielile cu intretinerea activitatii cantinei sunt recunoscute la calculul impozitului pe profit, iar ceea ce depaseste valoarea de 9 lei se plateste direct de salariat. In cazul in care salariatului nu ii este retinuta diferenta pentru ceea ce depaseste 9 lei, pentru aceasta se calculeaza impozit pe venit si contributiile aferente. Suma care se incadreaza in valoarea unui tichet de masa se impoziteaza numai cu impozit pe venit.

Cheltuielile cu masa calda, asa cum se prevede la art. 55 alin. (4) din Codul fiscal si la pct. 82 din normele metodologice aprobate prin HG 44/2004 sunt recunoscute la calculul impozitului pe profit, (art. 21, alin. (1)) si nu se considera venit impozabil pentru anumite categorii de salariati, cum sunt sportivii, personalul navigant si auxiliar imbarcat pe nave, donatorilor onorifici, personalul din sectorul de aparare etc.

Contravaloarea mesei acordate gratuit angajatilor este considerata avantaj si asimilata salariilor in vederea impunerii, in conformitate cu prevederile art. 55 alin. (3) lit. b) si art. 57 din Codul fiscal , cu modificarile ulterioare.

In ceea ce priveste contributiile sociale, conform prevederilor art. 296 indice 4 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal , baza lunara de calcul a contributiilor sociale individuale obligatorii o reprezinta veniturile din salarii, in bani si/sau in natura, obtinute in baza contractului individual de munca, care se completeaza cu prevederile pct. 68 din Normele metodologice de aplicare a titlului III din acelasi act normativ, mai putin veniturile asupra carora nu exista obligatia platii contributiilor sociale potrivit reglementarilor generale si specifice fiecarei contributii sociale, precum si celor din legislatia privind asigurarile sociale. Astfel, potrivit dispozitiilor art. 296 indice 15 lit. p) pct. 3 din Codul fiscal , sunt excluse din baza de calcul a contributiilor sociale hrana acordata potrivit legii.

In celelalte situatii, contravaloarea mesei acordata salariatilor peste valoarea unui tichet de masa, va intra in baza de calcul a contributiilor sociale.

Conform prevederilor art. 21 alin. (4) lit. l) din Codul fiscal nu sunt deductibile la determinarea profitului impozabil alte cheltuieli salariale si/sau asimilate acestora, care nu sunt impozitate la angajat, cu exceptia prevederilor titlului III. Aceasta prevedere presupune ca daca contravaloarea meselor oferite angajatilor,este inclusa in veniturile salariale si impozitata, este deductibila la determinarea profitului impozabil.

In cazul in care nu va incadrati intruna din categoriile prevazute in normele metodologice la pct. 82 din normele metodologice aprobate prin HG 44/2004 , suma acordata angajatilor sub forma mesei calde:

- reprezinta un venit si este impozitata cu impozit pe venit, daca se incadreaza in valoarea tichetului de masa,

- reprezinta avantaj si se impoziteaza cu impozit pe venit pentru suma de 9 lei si cu impozit pe venit si contributii pentru ceea ce depaseste 9 lei,

- societatea inregistreaza cheltuieli deductibile daca sumele respective sunt impozitate cu impozit pe venit,

In cazul in care se acorda efectiv o suma de bani salariatilor si inregistrarea in evidenta contabila este:

641 = 421

421 = %

4312

4314

4372

444

5311/5121


Si contributiile sociale obligatorii:

6451 = 4311 contributie pensie

6452 = 4371 contribuite somaj

6453 = 4313 contributie sanatate

6453 = 4313 analitic CCI

6452 = 4371 analtic fd garantare

6451 = 4311 analitic fond risc

In cazul in care se asigura salariatilor o masa printr-o firma de catering/restaurant,
si societatea nu se incadreaza in prevederile pct. 82 din HG 44/2004 , veniturile de aceasta natura se considera avantaj. TVA aferenta facturii primite de la firma care asigura masa, este asimilata livrarilor de bunuri, prevazut la art. 128 alin. (4) litera b) din Codul fiscal , in sensul ca se emite autofactura conform prevederilor art. 155 alin. (2) din Codul fiscal .

Serviciile achizitionate, inclusiv taxa pe valoare adaugata aferenta, se inregistreaza astfel:

% = 401

4282

4426


4282 = 4427


641 = 421

Retinerea contributiilor individuale se inregistreaza ca in exemplul anterior.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "In atentia firmelor: Deductibilitatea si impozitarea cheltuielilor cu salariatii":
Rating:

Nota: 4.25 din 4 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • OUG 84/2016 si noul Cod fiscal: Firmele pot deduce TVA din 2017 pentru perioadele cu cod TVA anulat
    • Odata cu noile reglementari privind codul de TVA aduse de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 84/2016 (OUG 84/2016) pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal, va prezentam aspectele esentiale de care sa tineti cont din 2017. Astfel, ca modificare principala, retineti ca persoanele impozabile pot refactura, din 2017, cu TVA catre clienti vanzarile realizate in perioada in care codul de TVA era anulat. Astfel, se schimba regulile privind deducerea TVA in...» citeste mai departe aici

  • Plata impozit pe profit si CASS aferent: Termen-limita 15 decembrie
    • Pana joi, 15 decembrie 2016, contribuabilii obligatia sa efectueze plata celei de a doua rate de 50% din impozitul pe veniturile din activitati agricole impuse pe baza de norme de venit, precum si a contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS) aferente acestor venituri, pentru anul 2016. Contribuabilii care realizeaza venituri de aceasta natura datoreaza impozit de 16% si contributie de asigurari sociale de sanatate, in cota de 5,5% asupra venitului stabilit pe baza normelor anuale de...» citeste mai departe aici

  • Oficial ANAF: Executarea silita in cazul debitorilor care au de incasat sume de la stat
    • In Monitorul Oficial al Romaniei nr. 968/ 29.11.2016, a fost publicat OPANAF nr. 3.454/ 25.11.2016 pentru aprobarea Procedurii de executare silita in cazul debitorilor care au de incasat sume certe, lichide si exigibile de la autoritati sau institutii de stat. Acest ordin se aplica de la data aparitiei in Monitorul Oficial, respectiv 29.11.2016. Contribuabilii care au obligatii fiscale restante pentru care sunt in derulare masuri de executare silita pot beneficia de ridicarea masurilor de...» citeste mai departe aici

  • Buletin informativ ANAF: Noutati cu incidenta fiscala in perioada 28 noiembrie-4 decembrie 2016
    • ANAF, prin Directia Generala de Servicii pentru Contribuabili, publica lista si continutul noutatilor legislative cu incidenta fiscala. Iata cuprinsul numarului 47 (112) din 2016, care se refera la perioada 28 noiembrie-4 decembrie 2016. Regasiti mai jos lista acestor noutati legislative: 1. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.86/2016 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2016 (M.Of. nr.961 din 28 noiembrie 2016); 2. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.87/2016 pentru...» citeste mai departe aici

  • Un nou pas catre operationalizarea Agentiei Nationale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate
    • Guvernul a aprobat Regulamentul privind distribuirea sumelor incasate din valorificarea bunurilor confiscate in materie penala dupa ramanerea definitiva a hotararii de confiscare, unul din actele normative din legislatia secundara necesara operationalizarii Agentiei Nationale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate (ANABI). Regulamentul stabileste modul in care sumele rezultate din valorificarea bunurilor mobile si imobile intrate prin confiscare in proprietatea privata a statului vor fi...» citeste mai departe aici

  • Tratament servicii turistice. Cum tratam cheltuielile sociale?
    • In randurile urmatoare, vom vedea care este modalitatea prin care se pot acorda salariatilor proprii contravaloarea de servicii turistice si/sau tratament inclusiv transportul acestora incadrate in categoria de cheltuieli sociale (5%). Contravaloarea serviciilor turistice si/sau de tratament sunt neimpozabile din punct de vedere al impozitului pe venit si nu intra in baza de calcul a contributiilor sociale, doar daca posibilitatea de acordare a acestora este prevazuta prin contractul individual...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.