Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Incasarea, in Romania, a amenzilor, taxelor si impozitelor datorate in strainatate

20-Aug-2012
2266
Odata cu aparitia primelor cazuri in care autoritatile fiscale din Romania colecteaza obligatii fiscale datorate in strainatate se impune readucerea in atentie a unor prevederi cuprinse in Codul de procedura fiscala ce reglementeaza acest aspect. Este important de cunoscut tipurile de sume ce se pot incasa in Romania si procedurile ce trebuie respectate de catre cele doua autoritati. De asemenea, trebuie cunoscute si alte elemente esentiale si diferite fata de prevederile aplicabile in situatia creantelor interne. Este cazul efectelor contestatiilor, a termenului de prescriptie, dar si a majorarilor de intarziere aplicabile.

Asadar, dupa o lunga perioada in care singurele relatii cu administratiile fiscale straine erau consemnate in conventiile de evitare a dublei impuneri si accidental, in cadrul unor proceduri de schimburi de informatii, raporturile dintre administratia fiscala romana si autoritatile fiscale din statele membre ale Uniunii Europene au fost riguros reglementate. Procedurile pentru recuperarea in Romania a unor creante stabilite intr-un alt stat membru al Uniunii Europene, precum si pentru recuperarea intr-un alt stat membru al Uniunii Europene a creantelor stabilite in Romania au suferit modificari prin OG 29/2011.
Adoptat initial pentru a fi in vigoare la 1 ianuarie 2007 capitolul era destinat sa acopere faptul ca singurele relatii anterioare cu administratiile fiscale straine erau consemnate in conventiile de evitare a dublei impunerii si accidental in cadrul unor proceduri de schimburi de informatii. in numai cateva conventii internationale privind evitarea dublei impozitari au fost strecurate prevederi privind asistenta in domeniul colectarii creantelor fiscale lipsind cu desavarsire conventii speciale in acest domeniu. Aceasta completare a codului de procedura fiscala reglementeaza in mod riguros raporturile dintre administratia fiscala romana si autoritatile fiscale din statele membre ale Uniunii Europene. Nu este vorba de o initiativa proprie a administratiei fiscale ci o obligatie ce decurge din procesul de aderare la UE. in fapt codul preia integral substanta a doua Directive comunitare care privesc cooperarea si asistenta reciproca respectiv Directiva Consiliului nr. 76/308/CEE si Directiva Comisiei nr. 2002/94/CE. Modificarile efectuate in cadrul procedurii propiu-.zise au ca temei inlocuirea directivelor mentionate mai sus cu Directiva 2010/24/UE a Consiliului din 16 martie 2010 privind asistenta reciproca in materie de recuperare a creantelor legate de impozite, taxe si alte masuri, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 84 din 31 martie 2010, rectificata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 100 din 22 aprilie 2010.

Asistenta reciproca in domeniul colectarii vizeaza atat schimbul de informatii si notificarea actelor procedurale referitoare la colectare cat si masurile efective de recuperare a creantelor.
Nu toate creantele fiscale vor face obiectul asistentei in materie de colectare. Sunt cuprinse in procedura:
- sumelor cuprinse in sistemul de finantare integrala sau partiala a Fondului European de Garantare a Agriculturii si a Fondului European Agricol pentru Dezvoltare Rurala;
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
Vezi detalii
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii
Preturi de Transfer - Curs video
Preturi de Transfer - Curs video
Vezi detalii

- contributiilor, cotizatiilor si altor drepturi prevazute in cadrul organizarii comune a pietelor din sectorul zaharului;
- drepturilor de import reprezentand taxele vamale si taxele cu efect echivalent;
- drepturilor de export reprezentand taxele vamale si taxele cu efect echivalent;
- taxei pe valoarea adaugata;
- accizelor pentru: bere, vinuri, bauturi fermentate, altele decat bere si vinuri, produse intermediare, alcool etilic, tutun prelucrat, produse energetice si energie electrica;
- impozitelor pe venit si pe capital, astfel cum sunt definite in Codul fiscal;
- taxelor pe primele de asigurare, inclusiv taxelor de natura identica sau similara, care completeaza ori inlocuiesc taxele pe primele de asigurare;
- dobanzilor, majorarilor de intarziere, penalitatilor si amenzilor administrative si cheltuielilor privind creantele de recuperat cu exceptia oricarei sanctiuni penale prevazute de legislatia in vigoare in statul membru in care isi are sediul autoritatea solicitata.

Nu sunt cuprinse in procedura de asistenta la colectare contributiile sociale, orice sanctiune penala (amenda penala, confiscare dispusa de instanta penala, etc.), precum si drepturile de natura contractuala, cum ar fi sumele stabilite pentru utilitati publice.

O etapa deosebit de importanta in activitatea de recuperare a creantelor reciproce este realizarea schimbului de informatii. Sunt astfel stabilite autoritatile competente si termenele in care urmeaza a avea loc schimbul de informatii. Primele reactii la o cerere de informare sau asistenta se transmise in termen de 7 zile in timp ce primele informatii sau motivele pentru care nu le poate obtine trebuie comunicate in termen de 3 luni de la solicitare. Schimbul de informatii nu este de natura celui cuprins in conventiile pentru evitarea dublei impuneri ci vizeaza furnizarea reciproca de informatii necesare recuperarii creantelor Aceste informatii insa se refera la tipurile de venituri sursele realizarii lor precum si bunurile detinute de contribuabil. Am convingerea ca acest sistem mult mai riguros va deschide portile catre verificari detaliate asupra modului in care veniturile sunt declarate.

Este de asemenea de remarcat mentinerea unor exceptii existente in legislatia romana si in raport cu cererile de asistenta la colectare venite din celelalte state membre UE. Este vorba de posibilitatea refuzarii asistentei ori de cate ori executarea silita ar implica venituri si bunuri care sunt exceptate de la executare silita potrivit reglementarilor legale in vigoare in Romania. De asemenea refuzul poate interveni daca cererea initiala formulata pentru furnizare de informatii, pentru comunicare sau pentru recuperare vizeaza creante prescrise prin implinirea termenului de 5 ani.
O dispozitie de real interes pentru persoanele care pot ajunge in astfel de situatii este cea prevazuta de art. 178 indice 13 alin. (6) potrivit careia regimul accesoriilor pentru creantele transmise spre incasare este cel stabilit in statul solicitat sa efectueze recuperarea creantelor. Aceasta prevedere dezavantajeaza persoanele vizate deoarece nivelul obligatiilor fiscale dinstatele solicitante membre UE au un nivel cu mult mai mic al obligatiilor accesorii.
Mai este de subliniat si faptul ca asistenta la recuperarea creantelor cuprinde si instituirea masurilor asiguratorii. Astfel, in cazul in care in urma unei inspectii fiscale exista suspiciuni privind riscul diminuarii patrimoniului prezumtivului debitor bunurile si veniturile acestuia oriunde s-ar afla pe teritoriul UE vor putea fi sechestrate.

Deosebit de importanta in raport cu prevederile existente in legislatia interna este dispozitia art. 178 indice 14 alin. (6) potrivit careia in conformitate cu reglementarile din statul solicitant se poate cere autoritatii solicitate sa recupereze o creanta contestata sau o parte contestata a creantei, in masura in care reglementarile legale si practicile administrative in vigoare in statul membru solicitat permit acest lucru. Orice astfel de cerere se motiveaza. Daca rezultatul ulterior al contestatiei este favorabil debitorului, autoritatea solicitanta are obligatia de a rambursa orice suma recuperata, precum si de a plati orice compensatie datorata, potrivit reglementarilor legale in vigoare in statul membru solicitat. De asemenea este de subliniat faptul ca daca autoritatile competente ale statului membru solicitant sau ale statului membru solicitat au initiat o procedura amiabila, iar rezultatul procedurii poate afecta creanta cu privire la care a fost solicitata asistenta, masurile de recuperare sunt suspendate sau blocate pana la incheierea procedurii respective, cu exceptia cazurilor de urgenta imediata datorate fraudei sau insolventei. Este de precizat ca suspendarea nu mai este conditionata ca in legislatia interna de constituirea unei garantii la nivelul sumei contestate ci opereaza de indata neconditionat.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Incasarea, in Romania, a amenzilor, taxelor si impozitelor datorate in strainatate":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Declaratii si plati obligatorii pana la 20, respectiv 25 ianuarie 2017
    • Cele mai importante obligatii declarative si de plata sunt reamintite in aceasta de perioada de catre ANAF. Aducem astfel in atentia contribuabililor interesati lista de declaratii si plati cu termene stabilite pentru 20, respective 25 ianuarie 2017. ATENTIE! ANAF a propus prelungirea cu doua zile a termenului limita pentru depunerea declaratiilor fiscale si plata creantelor scadente la 25 ianuarie 2017 ANAF a inaintat proiectul de Ordonanta de Urgenta privind prorogarea termenului de depunere a...» citeste mai departe aici

  • ANAF propune spre aprobare formulare pentru stabilirea din oficiu a CAS pentru persoanele fizice
    • ANAF adapteaza formularele utilizate de organele fiscale pentru stabilirea din oficiu a CAS pentru presoanele fizice, in cazul in care acestea nu-si indeplinesc obligatiile declarative conform prevederilor legale stabilite la art.106, art.107 si art.342 alin. (1) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala. Persoanele fizice care datoreaza contributie de asigurari sociale au, potrivit legii, obligatii declarative. Nedepunerea declaratiei fiscale da dreptul organului fiscal sa...» citeste mai departe aici

  • ANAF propune un nou model de decont de TVA. Formular 300
    • Din 1 ianuarie 2017 a fost introdus regimul special pentru agricultori care le permite acestora sa beneficieze de o compensatie in cota forfetara pentru taxa aferenta achizitiilor. Totodata persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care efectueaza achizitii de la agricultori pot deduce aceasta compensatie. Cota standard de TVA este de 19%, incepand cu data de 1 ianuarie 2017, potrivit art. 291 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Cota standard de TVA se...» citeste mai departe aici

  • Obligatii fiscale de plata si declarative privind drepturile de autor in anul 2017
    • In analiza de mai jos, avem cazul in care trebuie sa se plateasca drepturi de autor in baza unui contract incheiat cu o persoana fizica. Stabilim ce impozite si contributii sociale trebuie sa se retina la sursa in 2017 (la momentul platii veniturilor din drepturi de autor), modul in care se calculeaza acestea atat in cazul impozitului final de 16%, cat si in cazul impozitului anticipat de 10% si daca in 2017 mai sunt categorii de persoane exceptate de la plata contributiilor sociale. De...» citeste mai departe aici

  • Implicatii pierdere fiscala. In ce conditii se poate recupera pierderea fiscala?
    • In analiza de mai jos, stabilim daca o societate comerciala X mai inregistreaza la data de 31.12.2016 pierdere fiscala aferenta exercitiului 2009 in valoare de 10.000 lei in conditiile in care in anii 2015 si 2016 a aplicat regimul fiscal al microintreprinderii, iar incepand cu data de 01.01.2017 va trece din nou la impozit pe profit. Vom vedea daca societatea poate recupera fiscal in anul 2017 pierderea fiscala in valoare de 10.000 lei a exercitiului 2009. Potrivit art. 31 alin. (1) pierderea...» citeste mai departe aici

  • ANAF extinde sfera de competenta a Administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidenti
    • Pentru o mai buna administrare a sumelor datorate de catre persoane nerezidente cu titlu de cheltuieli judiciare si avand in vedere atributiile Administratiei fiscale pentru contribuabili nerezidenti, precum si dificultatile intampinate de organele fiscale teritoriale in ceea ce priveste recuperarea sumelor stabilite de instantele competente, reprezentand cheltuieli judiciare datorate Statului Roman de catre cetateni straini, dar si pentru administrarea obligatiilor reprezentand cheltuieli...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.