Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Inchiriere imobil. Ajustare TVA

06-Dec-2012
2895
Analizam mai jos cazul unei societati X care a construit un imobil receptionat in 2009, dupa intrarea Romaniei in UE, pentru care a dedus TVA (mai exact l-a si primit inapoi de la buget).
A inchiriat imobilul timp de 4 ani cu TVA, iar in al cincilea an face un nou contract de inchiriere cu alti clienti dorind sa inchirieze imobilul scutit de TVA.


In legatura cu ajustarea pe care trebuie s-o faca, vom raspunde urmatoarelor intrebari:

1) trebuie sa repuna ca TVA colectat toata suma care a ramas sau pe masura ce incaseaza de la client chirie fara TVA, colecteaza TVA lunar?
2) in cazul in care contractul este doar pe 3 ani repune suma aferenta doar acestor 3 ani sau suma aferenta intregii perioade ramase pana la implinirea celor 20 ani?

Solutia consultantului:
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii

Dupa cum ati precizat si dvs., inchirierea unui imobil este o activitate scutita de TVA fara drept de deducere, conform art. 141 alin. (2) lit. e) din Codul fiscal.

Acest lucru inseamna ca la data la care veti utiliza imobilul intr-o inchiriere scutita fara drept de deducere si presupunem ca inchiriati tot imobilul, aveti obligatia sa ajustati TVA dedus la constructie.

Procedura de ajustare a TVA este reglementata de art. 149 din Codul fiscal, iar perioada de ajustare este de 20 de ani, incepand cu 01 ianuarie a anului in care s-a efectuat receptia.

Prin ajustarea TVA intelegem o plata de TVA la buget din TVA dedusa la constructie, proportionala cu numarul de ani de neutilizare a cladirii in activitati taxabile in cei 20 de ani.

Determinarea perioadei de neutilizare se face astfel:

- primul an de utilizare, in cazul dvs anul 2009, este considerat integral ca fiind in scopul activitatii taxabile, chiar daca receptia s-a facut in interiorul anului calendaristic;
- anul in care s-a schimbat destinatia cladirii, se considera integral an de neutilizare, chiar daca inchirierea a avut loc in interiorul anului.


Normele metodologice pentru art. 149 din Codul fiscal, precizeaza ca ajustarea se efectueaza o singura data, la data schimbarii destinatiei imobilului.

Daca ulterior cladirea va fi inchiriata in activitati supuse TVA, veti ajusta TVA in favoarea societatii.

Exemplu de ajustare:
Valoare cladire 1.000.000 lei
TVA dedusa la constructie 190.000 lei ( TVA 19% valabil in 2009)
Inchirierea in regim de scutire de TVA se face din februarie 2013.

Observam ca un numar de 4 ani ( 2009, 2010, 2011 si 2012), cladirea a fost utilizata in activitati taxabile, rezulta ca trebuie ajustat TVA pentru 16 ani de neutilizare.
Societatea trebuie sa plateasca TVA in suma de 190.000 lei x 16/20 = 152.000 lei.

Inregistrare contabila:
635 "Cheltuieli cu alte impozite si taxe" = 4427 "TVA colectata".

Documentul justificativ este o autofactura emisa de societate, iar declararea se va face in decontul de TVA aferent perioadei in care s-a efectuat inchirierea in regim de scutire de TVA.

Normele metodologice pentru art. 21 alin. (1) din Codul fiscal, stabilesc faptul ca la analiza deductibilitatii cheltuielii cu ajustarea TVA, se va tine cont de scopul realizarii de venituri impozabile. Deoarece chiria reprezinta un venit impozabil, consideram ca si aceasta cheltuiala cu ajustarea TVA este o cheltuiala deductibila.

Mai retinem si faptul ca normele pentru art. 149 din Codul fiscal prezinta cateva exemple de ajustare a TVA, inclusiv cand inchirierea imobilului se face numai in parte in regim de scutire de TVA, iar o alta parte in regim de colectare de TVA.

Daca dupa o anumita perioada de timp, in cei 20 de ani de ajustare, reluati inchirierea imobilului in regim de colectare TVA, aveti dreptul sa ajustati in favoarea societatii TVA la data la care se efectueaza o activitate supusa TVA, urmand acceasi procedura.



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Inchiriere imobil. Ajustare TVA":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • 6 categorii noi de operatiuni vor avea TVA zero de la 1 martie
    • Potrivit unui nou proiect de lege, mai multe operatiuni de livrare vor avea TVA zero de la 1 martie, in cazul in care proiectul va fi aprobat. Totodata, odata cu noul proiect, se propune si majorarea plafonului de TVA de la 220.000 lei la 300.000 lei (circa 85.000 euro). Iata care sunt categoriile de operatiuni pentru care ar urma sa se aplice TVA zero, conform proiectului: Cota redusa de 0% se aplica asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele livrari de bunuri si prestari de servicii: a)...» citeste mai departe aici

  • Modificarile valabile in 2017 pentru Declaratia 300 decont TVA
    • OPANAF 591/2017 a modificat la acest inceput de an modelul si continutul pentru Declaratia 300 (Decont TVA). De retinut ca se utilizeaza noul model de formular 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata” in varianta impusa de OPANAF nr. 591/27 ianuarie 201 pentru obligatiile fiscale valabile incepand cu 1 ianuarie 2017. Principalele modificari aduse in ce priveste Declaratia 300 decont TVA in 2017: Click aici pentru D 300 model 2017! - s-a introdus randul 26: Compensatia in cota...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Firmele pot emite cereri de finantare nerambursabila. Ce conditii trebuie indeplinite?
    • Intreprinderile mici si mijlocii pot aplica, incepand de azi, pentru finantare nerambursabila cuprinsa intre 200.000 euro si 1 milion de euro. Ajutorul nerambursabil, cuprins intre 200.000 de euro si 1 milion de euro, se acorda ca ajutor nerambursabil firmelor pentru investii in active corporale noi, construirea si extinderea spatiilor de productie, dotari diverse, investitii in realizarea de instrumente de comercializare online. Obiectivul prezentei masuri de sprijin il reprezinta imbunatatirea...» citeste mai departe aici

  • Creante neincasate si eliminate prin planul de reorganizare. Ce cheltuieli se deduc?
    • In analiza de mai jos, avem situatia in care societate comerciala A, parte afiliata a societatii B, are creante (clienti neincasati) fata de societatea B. Societatea B se afla in inolventa conform Legii 85/2006. I se aproba un plan de reorganizare conform caruia creantele societatii A nu se vor putea achita vreodata. Stabilim ce trebuie sa faca societate A pentru a asigura o imagine fidela a patrimoniului, daca sunt deductibile cheltuielile cu anularea acestor creante, precum si in ce fel se...» citeste mai departe aici

  • Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar
    • Redam mai jos Legea nr. 5/2017 pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar pe anul 2017 a fost publicata in Monitorul Oficial nr. nr. 126 din 16/02/2017. Art. 1. - Prezenta lege aproba plafoanele unor indicatori specificati in cadrul fiscal-bugetar, potrivit dispozitiilor art. 26 alin. (2) si art. 29 alin. (1) din Legea responsabilitatii fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicata. Art. 2. - (1) Plafonul soldului bugetului general consolidat, exprimat ca...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.