Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Infiintare sediu permanent in Romania. Care sunt conditiile actuale?

03-Nov-2015
916

In analiza urmatoare, discutam despre o persoana juridica romana cu actionariat strain din UE care are un contract de prestari servicii cu firma-mama (nerezidenta in Romania) prin care un angajat al firmei-mama este detasat in Romania si presteaza servicii de administrare a firmei din Romania. Acesta are la dispozitie un birou si este administrator numit prin Statutul Societatii.

La implinirea termenului de 6 luni este posibil ca firma din UE sa indeplineasca conditiile pentru infiintarea unui sediu permanent in Romania?

Firma nerezidenta pentru serviciile prestate emite o factura lunara ce cuprinde contravaloarea serviciilor prestate. Ce demersuri ar trebui facute si ce formulare ar trebui depuse? In cazul in care se constituie, trebuie declarat la Registrul Comertului?

In prezent, contractul este incheiat pentru activitate de consultanta strategica si comerciala. Activitatea desfasurata este in principal de administrare a societatii.

Ar trebui schimbat contractul efectiv doar pe servicii de administrare sau si asa cu contract de administrare indeplineste conditiile de sediu permanent? Ne incadram la art. 8 pct. 7 din Codul fiscal.

Practic, persoana juridica straina va presteaza servicii de administrare. Acest contract de prestari servicii efectuate de un nerezident pe teritoriul Romaniei trebuie declarat la ANAF.

Conform Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.400/2012 privind procedura de inregistrare a contractelor/documentelor incheiate intre persoane juridice romane, persoane fizice rezidente, precum si sediile permanente din Romania apartinand persoanelor juridice straine si persoane juridice straine sau persoane fizice nerezidente, publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 695/10.10.2012

-Persoanele juridice romane, persoanele fizice rezidente, precum si sediile permanente din Romania apartinand persoanelor juridice straine au obligatia sa inregistreze contractele/documentele incheiate cu persoane juridice straine sau persoane fizice nerezidente care executa pe teritoriul Romaniei prestari de servicii de natura lucrarilor de constructii, de montaj, activitatilor de supraveghere, activitatilor de consultanta, de asistenta tehnica si a oricaror altor servicii prestate in Romania, care genereaza venituri impozabile.

-Inregistrarea contractelor/documentelor care justifica prestarile efective de servicii pe teritoriul Romaniei se realizeaza prin depunerea, la organul fiscal competent, a "Declaratiei de inregistrare a contractelor/documentelor care justifica prestarile efective de servicii pe teritoriul Romaniei, initiale/aditionale (conexe), incheiate cu persoane juridice straine sau persoane fizice nerezidente", cod MFP 14.13.01.40/n, fara a fi insotita de documente doveditoare ale datelor inscrise in declaratie. Declaratia se depune pentru fiecare contract sau document care justifica prestarile efective de servicii efectuate pe teritoriul Romaniei, in termen de 30 de zile de la data incheierii contractelor sau de la data emiterii oricaror documente prevazute de lege. In situatia in care in datele declarate initial intervin modificari, acestea se declara in termen de 30 de zile de la data producerii acestora, prin depunerea unei declaratii rectificative. Declaratia se rectifica bifandu-se cu "X" casuta prevazuta in acest scop.

Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii

-Inregistrarea contractelor/documentelor mentionate mai sus, indiferent de durata acestora, se efectueaza la organele fiscale teritoriale in a caror raza persoanele juridice romane, persoanele fizice rezidente, precum si sediile permanente din Romania apartinand persoanelor juridice straine, beneficiare ale activitatilor prevazute mai sus, isi au domiciliul fiscal, conform legii. Prin exceptie, persoanele juridice romane care au calitatea de contribuabili mari si mijlocii, potrivit reglementarilor legale in vigoare, au obligatia inregistrarii contractelor/documentelor la organul fiscal competent pentru administrare. Atunci cand nu este incheiat contract in forma scrisa, se inregistreaza documentele care justifica prestarile efective de servicii pe teritoriul Romaniei: situatii de lucrari, procese-verbale de receptie, rapoarte de lucru, studii de fezabilitate, studii de piata sau orice alte documente corespunzatoare.

Dat fiind ca reprezentantul firmei mama vine in Romania pentru a va presta dvs. servicii de administrare, iar dvs. va desfasurati activitatea proprie si nu pe cea a firmei mama, in mod cert va incadrati la prevederile art. 8, alin. (7):

"(7) Un nerezident nu se considera ca are un sediu permanent in Romania numai daca acesta controleaza sau este controlat de un rezident ori de o persoana ce desfasoara o activitate in Romania prin intermediul unui sediu permanent sau altfel."

Daca se doreste ca dvs. sa deveniti sediu permanent al firmei mama in Romania, aceasta va depune a ANAF o declaratie conform Ordinului 877/2013 al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala privind aprobarea Procedurii de inregistrare fiscala a contribuabililor nerezidenti care desfasoara activitate in Romania prin unul sau mai multe sedii permanente, precum si a modelului si continutului formularului 013 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru contribuabilii nerezidenti care desfasoara activitate in Romania prin unul sau mai multe sedii permanente", asa cum a fost el modificat de ORDIN nr.3.851 din 20 decembrie 2013 al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala pentru modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 877/2013 privind aprobarea Procedurii de inregistrare fiscala a contribuabililor nerezidenti care desfasoara activitate in Romania prin unul sau mai multe sedii permanente, precum si a modelului si continutului formularului 013 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru contribuabilii nerezidenti care desfasoara activitate in Romania prin unul sau mai multe sedii permanente".

Practic cele 2 ordine reglementeaza procedura de declarare prin formularul 013" Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru contribuabilii nerezidenti care desfasoara activitate in Romania prin unul sau mai multe sedii permanente (OPANAF 3851/2013).
In urma declaratiei depuse si a faptului ca se vor respecta prevederile art. 8 privind sediul permanent (adica firma mama va desfasura activitati in Romania prin intermediul sediului permanent)- dvs. veti deveni sediu permanent al societatii mama.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Anca Ivanov - Expert contabil

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Infiintare sediu permanent in Romania. Care sunt conditiile actuale?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.