Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Infractiunile prevazute de Codul fiscal

09-Apr-2009
5281

prof. dr. Tiberiu Medeanu


Universitatea de Vest din Timisoara

I. Imperfectiuni legislative

Codul fiscal adoptat in anul 2003 a prevazut cateva infractiuni, dar dupa cateva luni s-a decis transferarea acestora intr-un alt capitol, fara sa se coreleze terminologia in mod adecvat. Produsul ?uleiuri minerale? la care se refera unele infractiuni nu mai este definit, deducandu-se doar ca a fost inlocuit in unele capitole cu termenul ?produse energetice?. Unele infractiuni au fost prevazute si de Codul penal, adoptat prin Legea nr. 301/2004,
dar continutul unora difera de cele din Codul fiscal.

Modificarile succesive si necorelarea unor prevederi legislative demonstreaza inconsecventa din acest domeniu si fac dificila aplicarea sanctiunilor penale din Codul fiscal.

1. Evolutia sanctionarii infractiunilor in Codul fiscal

Codul fiscal din anul 2003 a prevazut un numar de 7 infractiuni in art. 245 din Titlul VII, Capitolul VIII, intitulat ?Sanctiuni?.

Acestea se refereau la fapte savarsite de administratorul, directorul sau reprezentantul legal al antrepozitarului in legatura cu: cesionarea ori instrainarea, sub orice forma, a actiunilor, a partilor sociale sau a activelor fixe ale antrepozitarilor; achizitionarea de alcool etilic si de distilate de la alti furnizori decat antrepozitarii autorizati pentru productie sau importatorii autorizati; utilizarea alcoolului brut, alcoolului etilic de sinteza si a alcoolului tehnic ca materie prima pentru fabricarea bauturilor alcoolice; achizitionarea sau livrarea de uleiuri minerale rezultate din prelucrarea titeiului sau a altor materii prime de la alti furnizori ori catre beneficiari neautorizati; comercializarea unor uleiuri minerale neaccizabile catre persoane neautorizate si comercializarea

Consilier Achizitii Publice
Consilier Achizitii Publice
Vezi detalii
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Vezi detalii
Ghid practic Excel
Ghid practic Excel
Vezi detalii

prin statiile de distributie a unor uleiuri minerale care nu corespund standardelor nationale de calitate1.

Aceste infractiuni erau pedepsite cu inchisoare, limitele generale ale sanctiunilor fiind de la 6 luni la 7 ani, in functie de natura si gravitatea faptelor. Cea mai severa pedeapsa, de la 2 la 7 ani, era prevazuta pentru livrarea de uleiuri minerale de catre antrepozitarii autorizati pentru productie, fara prezentarea de catre cumparator a documentului de plata, care sa ateste virarea la bugetul de stat a valorii accizelor aferente cantitatii ce urmeaza a fi facturata.

Sub aspectul gravitatii, urma cesionarea ori instrainarea, sub orice forma, a actiunilor, a partilor sociale sau a activelor fixe ale antrepozitarilor autorizati ori ale unui antrepozitar a carui autorizatie a fost anulata sau revocata, sanctionata cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani. Celelalte fapte erau pedepsite cu inchisoare de la 1 la 3 ani.

Prin O.G. nr. 83/20042 au fost modificate unele prevederi din Codul fiscal, fara a fi vizat capitolul referitor la infractiuni. Legea nr. 494/2004, prin care a fost aprobata aceasta ordonanta, i-a modificat continutul, stabilind ca se abroga art. 245 referitor la infractiuni si se include in Titlul IX1, cu denumirea ?Infractiuni?. Acesta a fost introdus dupa art. 296, infractiunile fiind cuprinse in art. 2961 Cod fiscal. In cuprinsul legii nu s-a precizat data intrarii in vigoare, ramanand valabile prevederile din ordonanta pe care a aprobat-o, respectiv 1 ianuarie 2005.

2. Erori si omisiuni in reglementarea infractiunilor cu privire la accize

Majoritatea infractiunilor prevazute anterior de art. 245 au fost preluate de art. 2961 Cod fiscal., astfel incat s-a realizat doar transferarea textului, si nu dezincriminarea infractiunilor respective. Exceptia a constituit-o infractiunea prevazuta de art. 245 lit. g), constand in comercializarea, prin pompele statiilor de distributie, a altor uleiuri minerale decat cele din categoria gazelor petroliere lichefiate, benzinelor si motorinelor auto care corespund standardelor nationale de calitate. Aceasta nu a mai fost preluata de noua incriminare penala, faptele respective reprezentand numai contraventia prevazuta de art. 220 lit. v) Cod procedura fiscala. Continutul celorlalte infractiuni a ramas identic, exceptia reprezentand-o numai infractiunea prevazuta de art. 2961 lit. e) referitoare la achizitionarea unor categorii de uleiuri minerale, in cuprinsul careia s-a adaugat sintagma ?care provin pe circuitul economic?.

Cu prilejul acestei modificari legislative au fost stabilite inca cinci infractiuni, prevazute de art. 2961 lit. b), h), i), j) si k), referitoare la: producerea de produse accizabile, marcarea cu marcaje false a produselor accizabile; impiedicarea organului de control de a efectua verificari inopinate in antrepozitele fiscale; livrarea reziduurilor de uleiuri minerale catre alti clienti decat antrepozitele fiscale de productie; achizitionarea de catre antrepozitele fiscale de productie a reziduurilor de uleiuri minerale in conditii contrare legii.

La data de 7 decembrie 2004, printr-o alta ordonanta de urgenta3 a fost abrogata infractiunea prevazuta de art. 2961 lit. a) Cod fiscal, referitoare la ?Cesionarea sau instrainarea sub orice forma a actiunilor, cu exceptia celor care fac obiectul tranzactiilor pe piata de capital ori a partilor sociale sau a activelor fixe ale contribuabililor, fara a fi adusa la cunostinta autoritatii fiscale competente, in vederea efectuarii controlului financiar-fiscal, cu cel putin 60 de zile inainte de realizarea operatiunii de cesionare sau instrainare?.

O infractiune cu acelasi continut fusese introdusa in Codul penal adoptat prin Legea nr. 301/2004, la art. 459, amplasat in capitolul intitulat ?Delicte contra regimului fiscal?, fara sa se decida abrogarea ei. Limita minima a pedepsei prevazute de Codul penal era mai mare, situandu-se la un an, iar tentativa era pedepsita, spre deosebire de Codul fiscal.

In acelasi capitol din Codul penal adoptat prin Legea nr. 301/2004, grupate la art. 460-461, sunt reglementate si infractiunile prevazute de art. 2961 lit. c), d), e), f) si g) referitoare la unele operatiuni cu alcool sau cu uleiuri minerale4.

Infractiunea prevazuta de art. 461 alin. (2) din acest Cod penal are insa inteles diferit in privinta subiectului activ, pentru ca utilizeaza notiunea ?fara prezentarea catre cumparatorul persoana juridica a documentelor de plata (...)?, in timp ce infractiunea prevazuta de art. 2961 Cod fiscal. se refera la ?prezentarea de catre cumparatorul persoana juridica a documentelor de plata (...)?.

Absenta particulei ?de? in Codul penal schimba intelesul frazei, in sensul ca accizele ar trebui platite de vanzatorul uleiurilor minerale, care sa prezinte documente in acest sens cumparatorului. In realitate, prevederea corecta este cea din Codul fiscal,  pentru ca accizele se achita de catre cumparatorul produselor respective.

Desi noul Cod penal trebuia sa grupeze toate infractiunile din legile speciale, au ramas neincluse infractiunile prevazute de art. 2961 lit. b), h), i), j) si k) Cod fiscal. Pe de alta parte, in art. 461 alin. (1) lit. c) din acest Cod penal este incriminata infractiunea de comercializare, prin pompele statiilor de distributie, de uleiuri minerale, benzina si motorina care nu corespund standardelor nationale de calitate, desi infractiunea similara din Codul fiscal a fost abrogata prin Legea nr. 494 din 12 noiembrie 2004.

Intrarea in vigoare a Codului penal a fost amanata succesiv, desi au trecut mai mult de patru ani de la adoptarea lui5.

In alternativa intrarii in vigoare a acestui Cod penal se vor accentua dificultatile de aplicare a dispozitiilor cu caracter penal din cauza reglementarii deosebite fata de Codul fiscal, a numeroaselor modificari si a dezincriminarii unor infractiuni.

Sub aspectul aplicarii legii penale in timp se constata ca infractiunile prevazute de art. 245 din Capitolul VIII au fost in vigoare in perioada 1 ianuarie 2004 ? 1 ianuarie 2005, fiind inlocuite apoi de infractiunile prevazute de art. 2961 din Codul fiscal. Exceptia o reprezinta infractiunile care au fost abrogate prin actele normative din 19 august 2004 si 7 decembrie 2004, in cazul carora discriminarea are efect retroactiv.

Codul fiscal a fost insotit de Norme metodologice de aplicare, adoptate numai in luna februarie 2004, care au suferit ulterior numeroase modificari6. Unele infractiuni din Codul fiscal sunt dependente si de anumite prevederi din Codul de procedura fiscala, care a fost modificat si republicat de numeroase ori in decurs de trei ani. Si prevederile acestui cod sunt insotite de Norme metodologice de aplicare, adoptate la cateva luni dupa intrarea lui in vigoare7.

Modificarile succesive si necorelarea unor prevederi legislative demonstreaza inconsecventa din acest domeniu si face dificila aplicarea sanctiunilor penale din Codul fiscal.

Note:

1 Codul fiscal din anul 2003, art. 245: ?Constituie infractiuni urmatoarele fapte savarsite de administratorul, directorul sau reprezentantul legal al antrepozitarului autorizat sau al societatii:
a) cesionarea ori instrainarea, sub orice forma, a actiunilor, a partilor sociale sau a activelor fixe ale antrepozitarilor autorizati ori
ale unui antrepozitar a carui autorizatie a fost anulata sau revocata conform titlului VII, fara a fi adusa la cunostinta autoritatii fiscale competente cu cel putin 60 de zile inainte de realizarea acestei operatiuni, in vederea efectuarii controlului
financiar-fiscal;
b) achizitionarea de alcool etilic si de distilate de la alti furnizori decat antrepozitarii autorizati pentru productie sau importatorii
autorizati de astfel de produse, potrivit titlului VII;
c) utilizarea alcoolului brut, alcoolului etilic de sinteza si a alcoolului tehnic ca materie prima pentru fabricarea bauturilor
alcoolice de orice fel;
d) achizitionarea de uleiuri minerale rezultate din prelucrarea titeiului sau a altor materii prime, de la alti furnizori decat
antrepozitarii autorizati pentru productie sau importatori autorizati potrivit titlului VII;
e) livrarea de uleiuri minerale de catre antrepozitarii autorizati pentru productie fara prezentarea de catre cumparator, persoana
juridica, a documentului de plata, care sa ateste virarea la bugetul de stat a valorii accizelor aferente cantitatii ce urmeaza a fi
facturata;
f) comercializarea uleiurilor minerale neaccizabile, rezultate din prelucrarea titeiului sau a altor materii prime, care au punctul de
inflamabilitate sub 850C, altfel decat direct catre utilizatorii finali, care folosesc aceste produse in scop industrial;
g) comercializarea, prin pompele statiilor de distributie, a altor uleiuri minerale decat cele din categoria gazelor petroliere
lichefiate, benzinelor si motorinelor auto care corespund standardelor nationale de calitate.

2 O.G. nr. 83 din 19 august 2004, publicata in M.Of. nr. 793 din 27 august 2004, a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 2005.

3 O.U.G. nr. 123/2004, publicata in M.Of. nr. 1.154 din 7 decembrie 2004.

4 Infractiunile respective erau intitulate ?Nerespectarea regimului fiscal al alcoolului? si ?Nerespectarea regimului fiscal al uleiurilor minerale?.

5 In realitate, intrarea in vigoare a acestui Cod penal este incerta, din moment ce exista in prezent, in dezbatere publica, un alt proiect de Cod penal, radical diferit.

6 Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal au fost aprobate prin H.G. nr. 44/2004, publicata in M.Of. nr. 112 din 6 februarie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

7 Normele metodologice de aplicare a Codului de procedura fiscala au fost aprobate prin H.G. nr. 1.050/2004, publicate in M.Of. nr. 651 din 20 iulie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

Acest articol este preluat din Revista Romana de Fiscalitate. Avand peste 3.700 de abonati platitori, Revista Romana de Fiscalitate este un punct de referinta pentru toti cei interesati de domeniul fiscal. Daca sunteti interesat de articole de specialitate bine documentate, semnate de "nume grele" din lumea fiscalitatii descarcati gratuit numarul din noiembrie al Revistei Romane de Fiscalitate.

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Articol adaugat in 09 aprilie 2009


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Infractiunile prevazute de Codul fiscal":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Declaratia 112 actualizata in ianuarie 2017!
    • Va informam ca ANAF a actualizat in luna ianuarie 2017 PDF-ul inteligent pentru D 112 - Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate - conform Ordinului comun al ministrului finantelor publice nr. 1977/ 09.12.2013, ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice nr.2757/ 23.12.2013 si al ministrului sanatatii nr. 1580/ 23.12.2013, valabil incepand cu 01/2017. Declaratia 112 a ajuns la...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe veniturile microintreprinderilor. Conditii de aplicare 2017
    • Prin ceea ce urmeaza, retineti ca de la 1 februarie, societatile care la data de 31.12.2016 au realizat o cifra de afacere sub 500.000 euro sunt obligate sa treaca la platitor de impozit microintreprindere. Vom vedea astfel daca obligativitatea de a avea un angajat pentru a plati numai 1% impozit din februarie se refera la 31.12 sau daca se pot face angajari in ianuarie pentru a avea din data de 1 februarie un angajat. De asemenea, vom vedea daca este suficient ca la sfarsitul anului societatea...» citeste mai departe aici

  • Intocmirea dosarului preturilor de transfer. Ce riscam daca depasim termenul de predare?
    • Supunem atentiei dumneavoastra cazul unui contribuabil mijlociu care achizitioneaza servicii de la parte afiliata cu o suma ce depaseste 250.000 euro pentru anul 2016. Stabilim daca exista obligatia ca incepand cu data de 25.03.2017 acesta sa puna la dispozitia ANAF dosarul preturilor de transfer in 10 zile sau intr-un termen de 30-60 zile si daca exista alte riscuri, in cazul in care nu il prezinta, in afara amenzii de 14.000 lei. Iata raspunsul specialistului: In conformitate cu prevederile...» citeste mai departe aici

  • 25 ianuarie 2017 e termenul-limita pentru declarare si plata impozit pe dividende
    • Va reamintim ca 25 ianuarie 2017 este termenul limita de plata si de declarare al impozitului pe dividende, in urmatoarele situatii: - in cazul dividendelor distribuite in anul 2016 si care nu au fost platite actionarilor/asociatilor persoane juridice pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale. Aceste prevederi nu se aplica pentru dividendele distribuite si neplatite pana la sfarsitul anului 2016, daca in ultima zi a anului calendaristic, persoana juridica romana...» citeste mai departe aici

  • Bogdan-Nicolae Stan este noul presedinte al ANAF
    • Bogdan-Nicolae Stan a fost numit in functia de presedinte, cu rang de secretar de stat, al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in urma deciziei prim-ministrului, publicata in Monitorul Oficial nr 0039, din 13 ianuarie 2017. Bogdan-Nicolae Stan a avut atributii de coordonare a activitatilor de combatere a evaziunii si fraudei fiscale, in func?ii precum cea de Director general/Director general adjunct, in cadrul Activitatii de inspectie fiscala de la DGRFP Ilfov (2012 - 2013) si respectiv...» citeste mai departe aici

  • O noua metodologie de calcul a contributiilor si taxelor datorate la Fondul pentru mediu
    • Prin O.U.G. nr. 39/2016 din 28 iunie 2016 a fost modificata si completata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 in sensul modificarii unor taxe si introducerii unor noi taxe si contributii la bugetul Fondului pentru mediu. Contributiile nou introduse sunt: >> o contributie datorata de operatorii economici care introduc pe piata nationala echipamente electrice si electronice, astfel: 1. de la data de 1 ianuarie 2017 pana la data de 31 decembrie 2017, pentru diferenta dintre cantitatile...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.