Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Inregistarea corecta a unei facturi de decontare

18-Sep-2012
13475
Intrebare: Care este modul de facturare corect precum si inregistrarea in contabilitate al unei prestatii de consultanta, astfel:
- societatea - incaseaza prin banca de la client o suma, ce reprezinta onorariu + cheltuieli diverse (registrul comertului, notar, etc.)

- societatea factureaza suma integral clientului ca avans;
- in urma sustinerii cheltuielilor efectuate in contul clientului, societatea, detine chitante si facturi in numele acestuie, pentru care se intocmeste decont de cheltuieli;
- societatea storneaza intreaga suma si refactureaza doar onorariul fara suma care s-a folosit la sustinerea cheltuielilor diverse, conform decont.

Va rog sa-mi spuneti daca e corecta facturarea si care sunt inregistrarile contabile, pentru a nu ramane agatat cu sume nejustificate.

Societatea va trebui sa plateasca
Totul despre documentele de contabilitate primara
Totul despre documentele de contabilitate primara
Vezi detalii
Noul Cod fiscal 2016
Noul Cod fiscal 2016
Vezi detalii
Marea Carte Verde a  Monografiilor Contabile 2016
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2016
Vezi detalii
impozit pe intreaga suma sau doar strict pe onorariul.

Raspuns: In situatia prezentata, avand in vedere faptul ca toate sumele sunt achitate in contul clientului conform facturilor emise pe numele sau, societatea pe care o reprezentati poate intocmi doua facturi, din care:

- optional, o factura de decontare care se emite pentru o valoare totala formata din insumarea facturilor achitate in contul beneficiarului serviciului de consultanta.

La factura astfel emisa se anexeaza toate documentele justificative emise pe numele clientului iar pe documentul emis se inscrie mentiunea "factura de decontare", fara a se inscrie o mentiune de genul "avans"asa cum mentionati prin intrebarea formulata.

Sumele astfel facturate prin factura de decontare nu se inregistreaza in evidenta contabila pe cheltuieli de exploatare, ci prin debitul contului 461 "Debitori" in corespondenta cu creditul contului 401 "Furnizori". Aceasta factura nu intra in sfera de aplicare a TVA deoarece este efectul unei relatii de decontare, fara a reprezenta contravaloarea unui bun sau a unui serviciu.

Pentru aplicarea acestui tratament fiscal aduc drept argument prevederile art. 137 alin. (3) lit. e) conform caruia nu intra in baza de imozitare " sumele achitate de o persoana impozabila in numele si in contul altei persoane si care apoi se deconteaza acesteia, precum si sumele incasate de o persoana impozabila in numele si in contul unei alte persoane.".

- obligatoriu, o factura de prestari servicii consultanta la un tarif negociat prin contractul incheiat sau stabilit prin comanda formulata in scris. Valoarea serviciului prestat reprezinta baza de impozitare TVA, motiv pentru care trebuie colectata TVA prin aplicarea cotei standard TVA de 24%. D.p.d.v. al impozitului pe profit, tariful negociat, exclusiv TVA reprezinta un venit impozabil pentru firma pe care o reprezentati.

Inregistrarile contabile care se efectueaza sunt urmatoarele:
1. pentru factura de decontare:
- efectuarea achizitiei unui serviciu, conform facturii emise pe numele clientului, de exemplu pentru inregistrarea la O.N.R.C.:
461 = 401 75
"Debitori" "Furnizori"
- efectuarea platii catre O.N.R.C.:
401 = 5131 75
"Furnizori" "Casa"
- achizitia unui serviciu notarial, conform facturii emise pe numele clientului:
461 = 401 320
"Debitori" "Furnizori"

Suma de 320 lei reprezinta valoarea totala a facturii emise de catre notar pe numele clientului, din care baza de impozitare TVA 258,06 lei si TVA aferenta 61,94 lei. Deoarece factura este emisa pe numele clientului, societatea dvs. nu exercita dreptul de deducere a sumei TVA de 61,94 lei. Dreptul de deducere se exercita de catre clientul pe numele caruia s-a emis factura.
- plata notarului:
401 = 5121 320
"Furnizori" "Conturi curente la banci"

In acest caz, valoarea facturii de decontare este in suma de 395 lei si corespunde soldului debitor al contului 461 "Debitori". Factura de decontare nu se evidentiaza in jurnalul pentru vanzari si nu se raporteaza prin decontul de TVA cod 300.
- incasarea facturii de decontare emise in suma de 395 lei:
5121 = 461 395
"Conturi curente la banci" "Debitori"

In situatia in care se primeste un avans pentru decontarea cheltuielilor efectuate in numele clientului, este recomandabil sa efectuati urmatoarele inregistrari contabile:
- incasarea avansului:
5121 = 462
"Conturi curente la banci" "Creditori"

Pentru avansul incasat in aceste conditii nu trebuie emisa factura deoarece operatiunea nu se incadreaza in sfera de aplicare a TVA.
- inchiderea avansului incasat prin factura de decontare:
462 = 461
"Creditori" "Debitori"


2. pentru factura de prestari servicii:
- facturarea comisionului negociat si a sumei TVA colectate:
411 = % 558
"Clienti" 704 450
"Venituri din servicii prestate"
4427 108
"TVA colectata"

Factura emisa pentru serviciul prestat se evidentiaza in jurnalul pentru vanzari si se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 9 denumit "Livrari de bunuri si prestari de servicii, taxabile cu cota 24%" si prin declaratia cod 394 in situatia in care beneficiarul este persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA.

Astfel, la venituri impozabile supuse impozitului pe profit se incadreaza doar suma de 450 lei.
- incasarea contravalorii facturii de prestari servicii:
5121 = 411 558
"Conturi curente la banci" "Clienti"
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Inregistarea corecta a unei facturi de decontare":
Rating:

Nota: 4 din 6 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (2)

20-Sep-2012

Este mai corect sa se inregistreze direct debitorul si plata 461=% 5311 sau 5121, fara a mai trece si prin furnizori, pentru ca, practic, nici ONRC si nici Notarul nu au emis vreo factura pe numele societatii care a platit, deci NU sunt furnizorii acesteia. Si ca sa completez tema, daca insa facturile se emit pe numele biroului de consultanta si apoi se recupereaza de la terti costurile, atunci aceta inregistreaza 628 si 4426=401, iar cand recupereaza si emite factura inregistreaza 4111=708 si 4427, considerand corecta utilizarea contului 708, caci nu sunt servicii 704-care se reflecta in obiectul de activitate, ci doar venituri anexe acesteia.

19-Sep-2012

cred ca, oarecum va complicati, prin incasarea sumelor in contul dvs. evident ca impozit se plateste, numai la onorariu minus cheltuielile dvs.tonere, rechizite, sal, etc. mai simplu ar fi sa lasati sumele pe seama societatii pentru care efectuati serviciul dvs facturandu-i onorariul si incasandu-va suma aferente onorariului. Restul sunt operatiuni ale societatii. Evident ca mai sunt si alte solutii. Cu spor,




Subiectele saptamanii

  • Ce aduce nou OANAF 1503/2016 in ce priveste sistemul TVA la incasare?
    • Intr-o noua editie de buletin informativ, ANAF prezinta si noul Ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1503/2016 - OpANAF 1503/2016 care modifica unele aspecte privind inregistrarea in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare sau, dupa caz, radierea din Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare. Iata care sunt, asadar, noutatile aferente Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr....» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Ajustarea bazei de impozitare a TVA dupa emiterea unei facturi. Cand si cum se efectueaza?
    • In anumite situatii baza de impozitare a taxei pe valoare adaugata colectata de catre furnizori/prestatori precum si baza de impozitare aferenta achizitiilor intracomunitare se modifica dupa emiterea unei facturi/efectuarea achizitiei intracomunitare. Aceste situatii sunt prevazute la art. 287 din Codul fiscal. Astfel, baza de impozitare a TVA se modifica: 1. in cazul desfiintarii totale sau partiale a contractului pentru livrarea de bunuri sau prestarea de servicii, inainte de efectuarea...» citeste mai departe aici

  • Care e regimul accizelor in cazul achizitiilor intracomunitare si al importului de bauturi alcoolice?
    • In analiza de mai jos, vom stabili in ce conditii o firma din Romania poate efectua o achizitie intracomunitara din Bulgaria de vinuri linistite de la un producator in vederea degustarii si vanzarii in cadrul unei expozitii/targ de profil (autorizatii, cod CAEN, declaratii ANAF, vama). In urma expozitiei daca firma ramane pe stoc cu o anumita cantitate de sticle, vom vedea cum le poate comercializa en-gros si daca trebuie sa obtina atestatul de distributie inainte pentru a le putea vinde....» citeste mai departe aici

  • ONG si plata impozit pe profit. Ce obligatii prevede legea?
    • Vom vedea in ce conditii se plateste impozitul pe profit de catre un ONG si care sunt prevederile actuale referitoare la organizatiile nonprofit. Conform prevederilor de la art. 15 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare si a prevederilor de la pct. 3 alin. (1) din Normele metodologice, in cazul organizatiilor nonprofit, la calculul rezultatului fiscal, urmatoarele tipuri de venituri sunt venituri neimpozabile: a) cotizatiile si taxele de...» citeste mai departe aici

  • Procedura de autorizare pentru comercializarea tutunului brut si tutunului partial prelucrat
    • Prin OANAF 1510/2016 a fost aprobata Procedura de autorizare pentru comercializarea tutunului brut si tutunului partial prelucrat. Actul a intrat in vigoare la 20 mai 2016. Operatorii economici care detin autorizatii valabile, emise anterior, au la dispozitie un termen de 180 de zile de la intrarea in vigoare a acestui ordin, sa depuna la autoritatea competenta o noua cerere de inregistrare si documentele aferente, potrivit noilor reglementari. La expirarea termenului de 180 de zile...» citeste mai departe aici

  • MFP: Executia bugetului general consolidat in perioada 1.01 - 30.04.2016
    • Executia bugetului general consolidat pe primele patru luni ale anului 2016 s-a incheiat cu un excedent de 130 milioane de lei, respectiv 0,02% din PIB, fata de 5,96 miliarde de lei, respectiv 0,84% din PIB, inregistrat la aceeasi perioada a anului 2015. 1. Veniturile bugetului general consolidat, in suma de 73,9 miliarde de lei, reprezentand 9,8% din PIB, au fost cu 2,8% mai mici in termeni nominali fata de aceeasi perioada a anului precedent, din care veniturile bugetare colectate de Agentia...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.