Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Inregistrare contract civil pentru servicii ocazionale. Ce obligatii de plata exista?

12-Sep-2016
735

In randurile de mai jos, analiza noastra face referire la un grup de interes local care primeste finantare pentru anumite activitati. Grupul, care nu are personalitate juridica, este reprezentat de o persoana fizica care se ocupa de finantare. O alta persoana fizica a prestat pentru grup servicii ocazionale. Pentru acest caz vom vedea daca se poate face contract civil de prestari servicii intre cele doua persoane fizice, cine retine impozitul si il plateste si daca prestatorul (persoana fizica) are obligatia de a depune D200 si plati impozitul in urma emiterii deciziei de catre ANAF.

Odata cu intrarea in vigoare a noului Cod civil la data de 1 octombrie 2011, si cu abrogarea Codului comercial, sfera contractelor civile este mult mai larga. OUG 79/2011 pentru reglementarea unor masuri necesare intrarii in vigoare a Legii nr. 287/2009 privind Codul civil prevedea la art. VII ca sintagma "contract comercial" sau "contracte comerciale" se inlocuieste cu sintagma "contract civil" sau, dupa caz, "contracte civile", iar sintagma "contracte sau acte de comert", cu termenul "contracte", asa incat toate contractele prevazute de Codul Civil devin contracte civile. Avand in vedere sfera larga a contractelor civile, tratamentul fiscal al veniturilor realizate urmare incheierii de astfel de contracte civile va depinde de modul de exercitare a activitatii.

Astfel, incepand cu 1 ianuarie 2016, in vederea incadrarii fiscale a veniturilor, veniturile din activitati independente au fost redefinite si includ pe langa venturile din profesii liberale si din drepturi de proprietate intelectuala si veniturile din activitati de productie, comert, prestari de servicii, conform art. 67 din noul Cod fiscal. Exercitarea unei activitati independente, reglementata prin art. 67 din noul Cod fiscal, presupune desfasurarea acesteia cu regularitate, pe cont propriu si urmarind un scop lucrativ, dar o astfel de activitate desfasurata de catre o persoana fizica in scopul obtinerii de venituri pentru a fi considerata independenta trebuie sa indeplineasca cel putin 4 dintre criteriile prevazute la art. 7 punctul 3 din Codul fiscal este o activitatea independenta.

Incepand cu 1 ianuarie 2016, au fost incluse in categoria veniturilor din alte surse acele venituri din activitati, altele decat cele de productie, comert, prestari de servicii, pentru care sunt aplicabile prevederile cap. II - Venituri din activitati independente din Titlul IV Impozit pe venit din noul Cod fiscal.

Preturi de Transfer - Curs video
Preturi de Transfer - Curs video
Vezi detalii
Consilier Achizitii Publice
Consilier Achizitii Publice
Vezi detalii
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri - conform Codului fiscal 2017
Vezi detalii


Asa cum se prevede si la pct. 34 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a noului Cod fiscal, aprobate prin HG 1/2016, vor fi cuprinse in categoria veniturilor din alte surse cu impunere la sursa supuse impozitului final de 16% acele venituri realizate de persoanele fizice care nu sunt inregistrate fiscal potrivit legislatiei in materie si care desfasoara activitati de productie, comert, prestari de servicii fara a avea caracter de continuitate, si pentru care nu sunt aplicabile prevederile cap. II "Venituri din activitati independente".

Asadar in masura in care persoanele fizice nu sunt inregistrate fiscal, iar activitatea nu are caracter de continuitate, impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul acordarii veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut.

Pentru anul 2016, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din alte surse, contributia de asigurari sociale de sanatate se stabileste de organul fiscal competent, prin decizie de impunere anuala, pe baza informatiilor din declaratia privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit, precum si pe baza informatiilor din evidenta fiscala, dupa caz. In anul 2016, persoanele care realizeaza venituri din alte surse nu datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate pentru aceste venituri, daca realizeaza venituri de natura celor mentionate la art. 155 alin. (1) lit. a) - d), g), i)-l), cu exceptia veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala. Prin urmare, daca, spre exemplu, persoana are si avea calitatea de salariat sau pensionar, nu va datora contributia de asigurari sociale de sanatate. In orice caz, pentru anul 2016, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din alte surse, contributia de asigurari sociale de sanatate se stabileste de organul fiscal competent, prin decizie de impunere anuala, pe baza informatiilor din declaratia privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit, precum si pe baza informatiilor din evidenta fiscala, platitorul de venit neavand obligatii cu privire la calculul, retinerea si plata acesteia.

Impozit pe veniturile din alte surse se declara prin intermediul formularului 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat", ale carui model, continut si instructiuni de completare sunt aprobate prin OPANAF 587/2016, OPANAF 1053/2016. Societatea in calitate de platitor de venituri, cu regim de retinere la sursa a impozitelor, va obligatia sa depuna o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent (formularul 205 - Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si cistigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit - OPANAF 3605/2015), pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului urmator.

In concluzie, calificarea veniturilor respective drept venituri din alte surse se va face in functie de elementele detaliate mai sus, un rol important in reglementarea modul de desfasuarea a activitatii si in stabilirea regimului fiscal avandu-l caracterul ocazional, fara continuitate al activitatii desfasurate de persoana fizica.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Justinian Cucu - Jurist si expert in proceduri fiscale

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Inregistrare contract civil pentru servicii ocazionale. Ce obligatii de plata exista?":
Rating:

Nota: 3.33 din 3 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Articole similare

OPANAF 1053/2016 modifica Declaratia 100
Mai multe articole despre OPANAF 1053/2016




Subiectele saptamanii

  • Studiu de caz: Capital social mai mare de 45.000 lei si impozit pe profit in anul 2017
    • In analiza de mai jos, la 31.12.2016, o societate platitoare de impozit pe profit are venituri totale in suma de 308.321 lei si indeplineste si celelalte conditii de la art.47 Cod fiscal (Definitia microintreprinderii). Societatea are la 31.12.2016, capital social in suma de 200.000 lei. Incepand cu 01.01.2017, stabilm daca ar trebui sa treaca la impozit pe veniturile microintreprinderii. Fiind platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderii, vom vedea daca ar putea sa-si exercite...» citeste mai departe aici

  • Zoom fiscal: Toate modificarile aduse de OUG 3/2017
    • In Monitorul Oficial nr. 16/06.01.2017 a fost publicata OUG 3/2017 pentru modificare si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Va prezentam principalele modificari aduse de actul normativ mentionat anterior: >> Scutirea de impozit pe profit a contribuabililor care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare. - Contribuabilii care desfasoara exclusiv activitate de inovare, cercetare-dezvoltare, definite potrivit O.G. nr. 57/2002, precum si activitati conexe...» citeste mai departe aici

  • Analiza zilei: Formularul 088 va fi eliminat de la 1 februarie 2017
    • Prin ordinul Agentiei de Administrare Fiscala nr. 210 din 13 ianuarie 2017 a fost abrogat Ordinul nr. 3841/2015 privind aprobarea modelului si continutului formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA". Astfel, incepand cu 01 februarie 2017 nu se mai depune Formularul 088. Formularul 088 a fost mult contestat de catre mediul de afaceri. De la introducerea acestuia, in...» citeste mai departe aici

  • Noutati ANAF: Inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit
    • Va reamintim prevederile legale referitoare la inregistrarea fiscala a nerezidentilor de catre platitorii de venit, pentru veniturile supuse regulilor de impunere la sursa, pentru care impozitul retinut este final: Pentru nerezidentii care obtin venituri impozabile din Romania, platitorul de venit are obligatia de a calcula, retine,declara si plati bugetului de stat impozit pe venit sau impozit pe profit, dupa caz. Potrivit art.82 alin.1 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala,...» citeste mai departe aici

  • Noul formular pentru declararea veniturilor nerezidentilor. Analiza zilei cu Irina Dumitrescu
    • Incepand cu acest an, pentru veniturile nerezidentilor se depune formularul 207 "Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti", cod 14.13.01.13/v.n. Aceasta declaratie inlocuieste formularul fara numar utilizat in anii trecuti pentru declararea impozitului retinut la sursa/veniturilor scutite obtinute de nerezidenti din Romania. Formularul 207 si instructiunile de completare au fost aprobate prin OANAF 3695 din 30 decembrie...» citeste mai departe aici

  • Conditia cu privire la salariati in 2017. Impozit pe venit microintreprinderi
    • In randurile urmatoare, avem cazul unei societati care are in 2017 doi angajati cu timp partial de cate 4 ore/fiecare. Vom vedea daca se poate considera ca fiind un angajat cu 8 ore si sa se aplice astfel cota de impozit pe venit de 1%. Conform prevederilor de la art. 51 alin.(4) din Codul fiscal, prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare....» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.