Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Inregistrare contract civil pentru servicii ocazionale. Ce obligatii de plata exista?

12-Sep-2016
814

In randurile de mai jos, analiza noastra face referire la un grup de interes local care primeste finantare pentru anumite activitati. Grupul, care nu are personalitate juridica, este reprezentat de o persoana fizica care se ocupa de finantare. O alta persoana fizica a prestat pentru grup servicii ocazionale. Pentru acest caz vom vedea daca se poate face contract civil de prestari servicii intre cele doua persoane fizice, cine retine impozitul si il plateste si daca prestatorul (persoana fizica) are obligatia de a depune D200 si plati impozitul in urma emiterii deciziei de catre ANAF.

Odata cu intrarea in vigoare a noului Cod civil la data de 1 octombrie 2011, si cu abrogarea Codului comercial, sfera contractelor civile este mult mai larga. OUG 79/2011 pentru reglementarea unor masuri necesare intrarii in vigoare a Legii nr. 287/2009 privind Codul civil prevedea la art. VII ca sintagma "contract comercial" sau "contracte comerciale" se inlocuieste cu sintagma "contract civil" sau, dupa caz, "contracte civile", iar sintagma "contracte sau acte de comert", cu termenul "contracte", asa incat toate contractele prevazute de Codul Civil devin contracte civile. Avand in vedere sfera larga a contractelor civile, tratamentul fiscal al veniturilor realizate urmare incheierii de astfel de contracte civile va depinde de modul de exercitare a activitatii.

Astfel, incepand cu 1 ianuarie 2016, in vederea incadrarii fiscale a veniturilor, veniturile din activitati independente au fost redefinite si includ pe langa venturile din profesii liberale si din drepturi de proprietate intelectuala si veniturile din activitati de productie, comert, prestari de servicii, conform art. 67 din noul Cod fiscal. Exercitarea unei activitati independente, reglementata prin art. 67 din noul Cod fiscal, presupune desfasurarea acesteia cu regularitate, pe cont propriu si urmarind un scop lucrativ, dar o astfel de activitate desfasurata de catre o persoana fizica in scopul obtinerii de venituri pentru a fi considerata independenta trebuie sa indeplineasca cel putin 4 dintre criteriile prevazute la art. 7 punctul 3 din Codul fiscal este o activitatea independenta.

Incepand cu 1 ianuarie 2016, au fost incluse in categoria veniturilor din alte surse acele venituri din activitati, altele decat cele de productie, comert, prestari de servicii, pentru care sunt aplicabile prevederile cap. II - Venituri din activitati independente din Titlul IV Impozit pe venit din noul Cod fiscal.

Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii


Asa cum se prevede si la pct. 34 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a noului Cod fiscal, aprobate prin HG 1/2016, vor fi cuprinse in categoria veniturilor din alte surse cu impunere la sursa supuse impozitului final de 16% acele venituri realizate de persoanele fizice care nu sunt inregistrate fiscal potrivit legislatiei in materie si care desfasoara activitati de productie, comert, prestari de servicii fara a avea caracter de continuitate, si pentru care nu sunt aplicabile prevederile cap. II "Venituri din activitati independente".

Asadar in masura in care persoanele fizice nu sunt inregistrate fiscal, iar activitatea nu are caracter de continuitate, impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul acordarii veniturilor de catre platitorii de venituri, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului brut.

Pentru anul 2016, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din alte surse, contributia de asigurari sociale de sanatate se stabileste de organul fiscal competent, prin decizie de impunere anuala, pe baza informatiilor din declaratia privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit, precum si pe baza informatiilor din evidenta fiscala, dupa caz. In anul 2016, persoanele care realizeaza venituri din alte surse nu datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate pentru aceste venituri, daca realizeaza venituri de natura celor mentionate la art. 155 alin. (1) lit. a) - d), g), i)-l), cu exceptia veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala. Prin urmare, daca, spre exemplu, persoana are si avea calitatea de salariat sau pensionar, nu va datora contributia de asigurari sociale de sanatate. In orice caz, pentru anul 2016, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din alte surse, contributia de asigurari sociale de sanatate se stabileste de organul fiscal competent, prin decizie de impunere anuala, pe baza informatiilor din declaratia privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit, precum si pe baza informatiilor din evidenta fiscala, platitorul de venit neavand obligatii cu privire la calculul, retinerea si plata acesteia.

Impozit pe veniturile din alte surse se declara prin intermediul formularului 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat", ale carui model, continut si instructiuni de completare sunt aprobate prin OPANAF 587/2016, OPANAF 1053/2016. Societatea in calitate de platitor de venituri, cu regim de retinere la sursa a impozitelor, va obligatia sa depuna o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent (formularul 205 - Declaratie informativa privind impozitul retinut la sursa si cistigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit - OPANAF 3605/2015), pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului urmator.

In concluzie, calificarea veniturilor respective drept venituri din alte surse se va face in functie de elementele detaliate mai sus, un rol important in reglementarea modul de desfasuarea a activitatii si in stabilirea regimului fiscal avandu-l caracterul ocazional, fara continuitate al activitatii desfasurate de persoana fizica.


Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Justinian Cucu - Jurist si expert in proceduri fiscale

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Inregistrare contract civil pentru servicii ocazionale. Ce obligatii de plata exista?":
Rating:

Nota: 3 din 5 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Articole similare

OPANAF 1053/2016 modifica Declaratia 100
Mai multe articole despre OPANAF 1053/2016




Subiectele saptamanii

  • Zoom fiscal: Modificarea formularelor de inregistrare fiscala
    • Prin OMFP 511/2017 au fost aduse modificari si completari Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 3.698/2015 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal. Prin acest ordin obligatiile fiscale de declarare cu caracter permanent au fost completate cu impozitul specific introdus prin Legea 170/2016 incepand cu 01 ianuarie 2017. Astfel, categoriile de obligatii fiscale de...» citeste mai departe aici

  • ANAF actualizeaza Nomenclatorul obligatiilor fiscale care se platesc in contul unic
    • Incepand cu anul 2017, prin Legea 170/2016 privind impozitul specific unor activitati, publicata in Monitorul Oficial nr.812/14.10.2016, a fost prevazuta obligatia de plata a impozitului specific pentru persoanele juridice romane care desfasoara activitati corespunzatoare codurilor CAEN prevazute de legea mai sus mentionata. In acest sens, a fost efectuata actualizarea continutului nomenclatorului in baza caruia se declara obligatiile fiscale de plata la bugetul de stat utilizand formularul 100,...» citeste mai departe aici

  • Termenul limita pentru depunerea formularelor 402 si 403 este 28 februarie 2017
    • Data de 28 februarie 2017 este termen limita de depunere a declaratiilor informative - formularul 402 si formularul 403 pentru anul 2016. Declaratiile se completeaza cu informatiile necesare realizarii schimbului automat de informatii, cu privire la rezidentii din alte state membre ale Uniunii Europene. Platitorii de venituri de natura salariala precum si asiguratorii au obligatia completarii si depunerii formularului 402 - "Declaratie informativa privind veniturile de natura salariala sau...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • Vanzare cladire veche. Anulare cod TVA din oficiu. Ce regim fiscal se aplica?
    • Avem in analiza urmatoare ca subiect o societate comerciala in inactivitate fiscala din cauza expirarii duratei detinerii spatiului cu destinatia de sediu social. Firmei i se anuleaza din oficiu inregistrarea in scopuri de TVA si parcurge formalitatile de reactivare, dar nu solicita si inregistrarea in scopuri de TVA in vederea obtinerii unui cod valabil de TVA. Societatea intentioneaza sa vanda o constructie veche. Stabilim cum trebuie procedat d.p.d.v. al TVA-ului la emiterea facturii si ce...» citeste mai departe aici

  • Schimbarea destinatiei de utilizare pentru autoturism in leasing. Care va fi regimul fiscal aplicat pentru deduceri?
    • In analiza de mai jos, avem o societate care a achizitionat anul trecut un autoturism in sistem de leasing si si-a exercitat integral dreptul de deducere a taxei, autoturismul fiind folosit in scopul activitatilor economice (fapt dovedit prin intocmirea foii de parcurs). Vom vedea daca este suficienta aceasta dovada, cu mentiunea ca in 2017 nu s-a mai folosit 100% pentru acest scop. In cazul in care se trecere la deducerea a 50% din cheltuielile aferente masinii (combustibil, reparatie,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.