Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Inregistrare masa lemnoasa

13-Iun-2011
11189
Studiu de caz:
Regie autonoma Cod CAEN 210:

-Cum se inregistreaza masa lemnoasa contractata si la ce data?
- Cum se inregistreaza masa lemnoasa facturata?
- Cum stabilim impozitul pe profit si unde se achita?


Raspuns:
Avand in vedere faptul ca regia autonoma are ca obiect de activitate "silvicultura si alte activitati forestiere", consider ca trebuie sa aveti in vedere atat prevederile legislatiei fiscale, cat si prevederile legislatiei specifice aplicabile acestei activitati.
Totul despre documentele de contabilitate primara
Totul despre documentele de contabilitate primara
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Cartea Verde a Contabilitatii 2016: legislatie fiscal-contabila
Vezi detalii

Legislatia fiscala reglementeaza faptul ca masurile de simplificare se aplica pentru livrarea de masa lemnoasa si materiale lemnoase definite prin Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, cu toate modificarile si completarile ulterioare. Acest fapt rezulta din prevederile art. 160 alin. 2 lit. b) din Codul fiscal.

Definitia celor doua notiuni se regasesc in anexa nr. 1 din cadrul legii nr. 46/2008, dupa cum urmeaza:
- la punctul 16 masa lemnoasa definita drept totalitatea arborilor pe picior si/sau doborati, intregi sau parti din acestia, inclusiv cei aflati in diferite stadii de transformare si miscare in cadrul procesului de exploatare forestiera;
- la punctul 17 materiale lemnoase, categorie in care se incadreaza:
- lemnul rotund sau despicat de lucru si lemnul de foc;
- cheresteaua, flancurile, traversele, lemnul ecarisat cu sectiune dreptunghiulara sau patrata;
- lemnul cioplit;
- arbori si arbusti ornamentali;
- pomi de Craciun;
- rachita si puieti.

Prin art. 123 din Codului silvic se reglementeaza faptul ca pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior se stabileste anual, prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale care ras-punde de silvicultura. Deci, pentru emiterea facturii de masa lemnoasa trebuie respectat pretul astfel stabilit.

Totusi, trebuie sa aveti in vedere ca masurile de simplificare se aplica numai in situatia in care cumparatorul bunurilor este o persoana impozabila stabilita pe teritoriul Romaniei, inregistrata in scopuri de TVA in Romania.

Chiar daca este supusa masurilor de simplificare, vanzarea materialelor lemnoase se incadreaza in categoria operatiunilor taxabile, fapt reglementat in mod expres prin normele de aplicare ale articolului 160 la punctul 82 alineatul (1) "In sensul art. 160 alin. (5) din Codul fiscal, prin livrari de bunuri/prestari de servicii in interiorul tarii se intelege operatiunile realizate numai intre persoane care sunt inregistrate in scopuri de TVA conform art. 153, care au locul livrarii sau locul prestarii in Romania conform art. 132, respectiv art. 133, din Codul fiscal, si sunt operatiuni taxabile conform titlului VI din Codul fiscal".

Pentru livrarea celor doua categorii de bunuri, in calitate de furnizor, regia emite factura fara taxa cu obligatia de a inscrie pe factura o mentiune din care sa rezulte faptul ca s-a aplicat regimul de taxare inversa. Factura se emite in acest mod chiar si pentru avansurile incasate. Aceasta modalitate de facturare rezulta din prevederile cuprinse in normele de aplicare ale art. 160 alin. 2 punctul 82 alin. (3).

Aplicarea masurilor de simplificare reprezinta o facilitate acordata de lege care il scuteste pe vanzator sa colecteze TVA, dar si pe cumparator sa achite TVA colectata de catre furnizor. Aceste masuri au fost adoptate si pentru a se evita solicitarea rambursarii TVA de catre cumparatorii de deseuri de ma-teriale feroase.

Astfel, in tranzactiile cu persoane juridice inregistrate in scopuri de TVA, aplicarea masurilor de simplificare (regim cunoscut si sub denumirea taxare inversa) se concretizeaza prin colectarea taxei pe valoarea adaugata la nivelul taxei deductibile, procedura aplicata doar de catre cumparator in baza formulei contabile 4426 "TVA deductibila" = 4427 "TVA colectata". Aceasta procedura reprezinta pentru cumparator autolichidarea taxei pe valoarea adaugata, operatiune echivalenta cu plata taxei catre furnizor.

Raspunzatori pentru aplicarea corecta a regimului de taxare sunt atat furnizorul cat si cumparatorul, asa cum rezulta din prevederile articolului 160 alineatul 5 "De aplicarea prevederilor prezentului articol sunt responsabili atat furnizorii/prestatorii, cat si beneficiarii. In situatia in care furnizorul /prestatorul nu a mentionat "taxare inversa" in facturile emise pentru bunurile/serviciile care se incadreaza la alin. (2), beneficiarul este obligat sa aplice taxare inversa, sa nu faca plata taxei catre furnizor/prestator".

Valoarea facturilor emise prin aplicarea regimului de taxare inversa se evidentiaza in jurnalul pentru vanzari in coloana 10 din modelul orientativ reglementat prin O.M.F.P. nr. 1372 din 6 mai 2008 privind organizarea evidentei in scopul taxei pe valoarea adaugata, conform art. 156 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal si se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 13 denumit ,"Livrari de bunuri si prestari de servicii scutite cu drept de deducere, altele decat cele de la rd. 1 - 3, si operatiuni supuse masurilor de simplificare", din cadrul sectiunii "LIVRARI DE BUNURI/PRESTARI DE SERVICII IN INTERIORUL TARII SI EXPORTURI".

In situatia in care cumparatorul bunurilor este o persoana neimpozabila sau o persoana impozabila neinregistrata in scopuri de TVA, pentru emiterea facturii se aplica regimul normal de taxare prin colectarea TVA cu cota standard TVA de 24 %.
Factura astfel emisa se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 9 denumit "Livrari de bunuri si prestari de servicii, taxabile cu cota 24%".
Referitor la legislatia specifica regiei autonome, va recomand sa consultati urmatoarele acte normative mai importante:
- legea nr. 46/2008 - Codul silvic;
- H.G. nr. 996 din 27 august 2008 pentru aprobarea Normelor referitoare la provenienta, circulatia si comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spatiilor de depozitare a materialelor lemnoase si al instalatiilor de prelucrat lemn rotund;
- Ordinul minstrului agriculturii si dezvoltarii rurale nr. 606 din 30 septembrie 2008 pentru aprobarea Instructiunilor privind termenele, modalitatile si perioadele de colectare, scoatere si transport al materialului lemnos;
- Ordinul minstrului mediului si padurilor nr. 1343 din 24 august 2010 pentru aprobarea pretului mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior.

Pentru determinarea impozitului pe profit nu sunt particularitati specifice obiectului de activitate al regiei, motiv pentru care profitul impozabil se determina in mod uzual, ca diferenta intre venituri si cheltuieli la care se adauga cheltuielile nedeductibile. Modul de calcul al impozitului pe profit se inscrie in registrul de evidenta fiscala. Impozitul pe profit calculat, datorat si raportat la organul fiscal teritorial se vireaza bugetului de stat in contul unic.
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Inregistrare masa lemnoasa":
Rating:

Nota: 4.75 din 4 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Subiectele saptamanii

  • O reorganizare a informatiei privind Declaratia 201 si depunerea pana la 25 mai
    • Ministerul de Finante a prezentat recent o structura noua a informatiilor referitoare la depunerea Declaratiei 201 privind declararea veniturilor din strainatate. Formularul 201 - DECLARATIE PRIVIND VENITURILE REALIZATE DIN STRAINATATE CINE TREBUIE SA DEPUNA DECLARATIA 201? 1. Persoanele fizice rezidente romane cu domiciliul in Romania 2. Persoanele fizice nerezidente care indeplinesc cel putin una din conditiile de rezidenta: A) centrul intereselor vitale (averea, familia, copiii) este in...» citeste mai departe aici

  • Formularul 088 nu presupune o procedura legislativa elaborata, ci o simpla decizie
    • Florin Jianu, presedintele CNIPMMR, a facut recent mai multe declaratii cu privire la Forumul Capitalului Romanesc, subliniind aspecte importante pentru mediul de afaceri si reamintind situatia formularului 088. Astfel, in opinia acestuia, “mediul de afaceri are nevoie de masuri rapide si simple pentru cresterea capitalului autohton", de “initiative care vizeaza mediul fiscal", precum si de finantarea, o problema majora in randul antreprenorilor. Totodata, acesta a amintit ca CNIPMMR...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 394: Reguli depunere si termen limita la 1 iulie 2016
    • In Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.242/2016, a fost publicat Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.1105//2016 privind declararea livrarilor/prestarilor si achizitiilor efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA si pentru aprobarea modelului si continutului declaratiei informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA. Termenul de intrare...» citeste mai departe aici

  • Modificare adaos la vanzarile cu amanuntul. Ce procedura urmam?
    • In analiza de mai jos, discutam in detaliu despre etapele pe care le urmam in cazul modificarii unui adaos la vanzarile cu amanuntul. Avem astfel ca exemplu un magazin care vinde cu amanuntul produse second-hand. La intrarea in gestiune avem 50 kg haine x 25 lei = 1.250 lei pret achizitie. In momentul receptionarii exista un adaos de 35%, iar pe parcursul unei saptamani pretul se modifica. Astfel, luni se vinde marfa cu un adaos de 30%, miercuri cu un adaos de 25%, joi cu adaos de 10%. Vom vedea...» citeste mai departe aici

  • Anularea inregistrarii in scop de TVA si regularizarea TVA neexigibila rezultata din sistemul TVA la incasare. Cum procedam?
    • In cele ce urmeaza, analizam cazul unei societati care a fost platitoare de TVA la incasare lunar pana la data de 21.04.2016 cand a primit Decizia de anulare din oficiu. Marfa a fost inregistrata la pret de achizitie si nu exista in balanta 378 si 4428.Marfuri. La aceasta data in balanta exista soldurile 4428. TI (TVA neexigibila) Incasare si 4428.TP (TVA neexigibila) Plata. Vom vedea cum se inchid aceste conturi si cum va proceda societatea. TVA aferenta livrarilor de bunuri ori prestarilor de...» citeste mai departe aici

  • Romania a atras 1 miliard euro de pe pietele externe printr-o emisiune suprasubscrisa de doua ori
    • Romania a emis obligatiuni pe pietele externe de capital in valoare de 1 miliard de euro, consolidandu-si astfel curba randamentelor titlurilor de stat cu o noua maturitate de 12 ani, cupon 2,875%. Emisiunea a fost lansata la un randament competitiv de 2,992% si suprasubscrisa de aproape 2 ori, printr-un numar de 200 de ordine. Baza investitionala a tranzactiei a fost diversificata atat din punct de vedere geografic, cat si a tipurilor de investitori, cu o granularitate mai mare si prezenta unor...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.