Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Inregistrarea intarziata in scopuri de TVA. Care vor fi consecintele fiscale?

27-Iul-2016
1424

In randurile de mai jos, exemplul nostru e reprezentat de o microintreprindere (magazin mixt) care a depasit plafonul de trecere la platitor de TVA in luna aprilie 2016, dar a omis declararea la fisc pentru inregistrare ca platitor. In cazul in care va face aceasta cerere in luna august 2016 si doreste sa-si regularizeze singura in primul decont de TVA (sa calculeze TVA colectata si deductibila), vom vedea incepand cu ce luna trebuie sa faca calculul (luna mai sau luna iunie).

Societatea obtine venituri doar prin casa de marcat. Ca magazin mixt are 2 cote de TVA (9% pentru produsele alimentare si 20% pentru nealimentare). Vom stabili cum va face calculul pentru TVA-ul colectat avand in vedere ca gestiunea e doar valorica.

Daca ar fi depus la timp formalitatile de inregistrare in scopuri de TVA pana la data de 10 mai 2016, inclusiv, societatea respectiva ar fi devenit platitoare de TVA in regim normal incepand cu luna iunie 2016. Astfel, dreptul de deducere a sumei TVA aferente achizitiilor de bunuri si servicii, dar si obligatia colectarii TVA pentru realizarea de operatiuni taxabile ia nastere incepand cu luna iunie 2016.

Trebuie sa aveti in vedere faptul ca, la depunerea formalitatilor de inregistrare in luna august 2016, organul fiscal competent va solicita balanta de verificare la data de 31.12.2015, dar si balanta la 31.07.2016 cu rulaje precedente pentru intervalul ianuarie – iunie 2016. Astfel, inspectorul care va prelua dosarul pentru inregistrarea in scopuri de TVA va constata faptul ca solicitarea inregistrarii s-a efectuat cu intarziere. In acest caz, pentru contraventia constatata, este posibil sa se aplice sanctiunea amenzii. Inregistrarea in scopuri de TVA se va efectua incepand cu luna iunie 2016, chiar daca depunerea formalitatilor s-a efectuat cu intarziere.

De la momentul inregistrarii in scopuri de TVA, va fi necesara inventarierea marfurilor pentru formarea noului pret cu amanuntul, caz in care aveti de ales una din urmatoarele doua posibilitati:
1. sa mentineti pretul de vanzare cu amanuntul, caz in care adaosul comercial va fi diminuat datorita faptului ca pretul va include si TVA care va trebui colectata in beneficiul bugetului de stat;
2. sa majorati pretul de vanzare cu amanuntul, prin includerea TVA care trebuie colectata in beneficiul bugetului de stat in noul pret de vanzare, caz in care adaosul comercial va ramane nemodificat datorita faptului TVA se va adauga la pretul cu amanuntul practicat pana la momentul inregistrarii in scopuri de TVA.

Concomitent cu inventarierea, produsele alimentare si nealimentare trebuie marcate distinct, pe coduri, pentru a se aplica, corect, cota TVA aferenta de 9% sau 20%. In acest caz, trebuie sa va adresati si distribuitorului casei de marcat pentru setarea corespunzatoare a acesteia in vederea evidentierii TVA pe bonul fiscal cota TVA aplicata si suma acesteia in total valoare de vanzare cu amanuntul.

Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Vezi detalii
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Capcanele comertului online
Capcanele comertului online
Vezi detalii

Astfel, la aceasta data, avand in vedere faptul ca in luna iunie si iulie 2016 marfurile au fost vandute fara TVA, colectarea retroactiva a TVA este o munca laborioasa: se stabileste valoarea marfurilor alimentare si nealimentare vandute, iar cota TVA corespunzatoare fiecarei grupe de marfuri se aplica la valoarea totala incasata prin casa de marcat electronica fiscala.

Suma TVA astfel colectata, se va inregistra in evidenta contabila prin formula 635 = 4427 si se va raporta in primul decont de TVA cod 300, la randul “Regularizari taxa colectata". Daca delimitarea produselor alimentare de cele nealimentare nu poate fi efectuata datorita modului de organizare a gestiunii, colectarea TVA se efectueaza prin aplicarea cotei standard TVA 20%.
De asemenea, se va exercita si dreptul de deducere, suma TVA dedusa fiind raportata prin decontul de TVA cod 300 la randul 30“Regularizari taxa dedusa".

In alta ordine de idei, in eventualitatea unei inspectii fiscale privind TVA pentru perioada respectiva, daca suma TVA colectata va fi mai mare decat cea dedusa, pentru suma TVA nevirata bugetului de TVA pentru perioada 25 iulie 2016 (termen pentru luna iunie 2016) – 25 septembrie 2016 (termen pentru luna august 2016) vor fi calculate accesorii constand in majorari, dobanzi, penalitati.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

 

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Inregistrarea intarziata in scopuri de TVA. Care vor fi consecintele fiscale?":
Rating:

Nota: 5 din 5 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Sistemul TVA la incasare in 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi
    • Retineti, inainte de toate, ca in ce priveste sistemul TVA la incasare, avem urmatoarele doua componente importante: - exigibilitatea TVA se amana pana la data incasarii contravalorii integrale/partiale a livrarii de bunuri/prestarii de servicii, iar - dreptul de deducere a TVA este amanat pana la data la care TVA aferenta bunurilor/serviciilor a fost platita furnizorului/prestatorului . Persoanele care sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare: - persoanele impozabile...» citeste mai departe aici

  • Plafon microintreprindere. Care e regimul fiscal in 2017?
    • In cele ce urmeaza, tinem cont de faptul ca pentru incadrarea microintreprinderilor criteriul referitor la numarul salariatilor a fost eliminat din Codul fiscal. Asadar, stabilim in ce masura o societate cu peste 10 salariati poate plati cota de 1% daca respecta celelalte conditii. De asemenea, vom vedea ce plafon se ia in calcul pentru anul 2017 de la sfarsitul anului 2016 in vederea pastrarii cotei de impozitare pe veniturile microintreprinderilor sau a trecerii de la platitor de impozit pe...» citeste mai departe aici

  • Gestiunea furnizorilor si a clientilor: exemple si explicatii
    • Pentru orice firma, gestiunea furnizorilor este unul dintre elementele vitale ale companiei. Un fel de sistem circulator care trebuie sa oxigeneze la timp intregul organism pentru a putea functiona la parametrii corecti. Mai ales cand vorbim despre firme care detin stocuri, au activitate de productie si au achizitii sau vanzari frecvente, in cantitati mici si diferite. Intr-o astfel de companie, gestionarea furnizorilor este extrem de costisitoare, atat ca timp cat si ca volum de documente...» citeste mai departe aici

  • ANAF in control! Cei vizati au atestate de comercializare produse accizabile
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala, prin Directia Generala a Vamilor, efectueaza in perioada 03.01.2017-31.01.2017, o operatiune de identificare si avertizare a agentilor economici asupra consecintelor nedepunerii, pana la data de 15.02.2017, a cererilor pentru obtinerea noilor atestate pentru comercializare si distributie in sistem angro/en detail de produse energetice, bauturi alcoolice si tutun prelucrat. Astfel, cei ce detin atestate pentru desfasurarea activitatii de distributie si...» citeste mai departe aici

  • Despre microintreprinderi si economia Romaniei. Ce cred specialistii
    • Mai multi specialisti si oameni de afaceri sunt de parere ca economia Romaniei isi continua trendul ascendent si ca unele masuri lipsite de predictibilitate fiscala nu vor influenta semnificativ dezvoltarea economica. Intr-un interviu pentru Capital.ro, consultantul fiscal Adrian Benta a precizat ca, in opinia sa, stabilitea economica a Romaniei, per ansamblu, "nu poate fi amenintata prin masurile propuse de noua putere politica din Romania. Cu siguranta vor fi masuri care afecteaza echilibrul...» citeste mai departe aici

  • Refacturarea cheltuielilor. Cum procedam pentru o microintreprindere?
    • Stabilim mai jos care este tratamentul fiscal pentru o societate platitoare de impozit pe venit (microintreprindere) pentru veniturile realizate din refacturarea cheltuielilor cu utilitatile (curent, apa, intretinere etc). Societatea detine un spatiu comercial pe care il inchiriaza unei alte societati, iar refacturarea cheltuielilor de utilitati se face exact la valoarea acestora (fara a se adauga nimic in plus). Vom vedea daca societatea datoreaza impozit pe venit pentru sumele incasate din...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.