Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Instructiunea ANRMAP nr. 1/2015 privind aplicarea prevederilor art. 186 si 190 din OUG nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica

30-Sep-2015
965

Redam mai jos Instructiunea presedintelui Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice nr. 1/2015 emisa in aplicarea prevederilor art. 186 si 190 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 675 din 4 septembrie 2015.


Avand in vedere:
- prevederile art. 186 si 190 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 337/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
- prevederile art. 111 si art. 95 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 925/2006 pentru aprobarea normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achizitie publica din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, cu modificarile si completarile ulterioare;
- jurisprudenta relevanta a Curtii de Justitie a Uniunii Europene (Hotararea din Cauza C-176/98 Holst Italia Spa — Comune Cagliari, Hotararea Curtii Europene de Justitie din Cauza C-94/12 - SWM Construzioni 2 Spa v. Provincia di Fermo),
tinand cont de solicitari de emitere a unor indrumari cu privire la modalitatea in care ofertantul/candidatul isi demonstreaza situatia economica si financiara si/sau capacitatea tehnica si/sau profesionala prin prezentarea sustinerii acordate de catre o alta persoana, precum si modul de interpretare si aplicare a legislatiei in materia achizitiilor publice privind obligatia/obligatiile pe care le are un tert sustinator,
in sensul unei abordari unitare in ceea ce priveste situatiile in care devine incidenta aplicarea, in practica, a prevederilor legale mentionate mai sus,
in temeiul art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 74/2005 privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice, aprobata cu modificari prin Legea nr. 111/2006, cu modificarile ulterioare,

Consilier Achizitii Publice
Consilier Achizitii Publice
Vezi detalii
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Ghid de proceduri contabile pentru PFA
Vezi detalii
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii

presedintele Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice emite urmatoarea instructiune:

Art. 1. - (1) Autoritatea contractanta are dreptul de a solicita ca operatorul economic care participa la procedura de atribuire a contractului de achizitie publica sa faca dovada situatiei sale economice si financiare, precum si a capacitatii tehnice si/sau profesionale.
(2) In scopul demonstrarii acestor capacitati, ofertantul/candidatul poate fi sustinut, in vederea indeplinirii contractului, si de o alta persoana denumita tert sustinator, indiferent de natura relatiilor juridice existente intre ofertant/candidat si persoana respectiva.
(3) Intr-o situatie de fapt, capacitatile financiare/tehnice ale unui ofertant/candidat, asa cum sunt acestea prevazute la art. 185 si 188 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 337/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, presupun interactiunea cu entitati ce au calitatea de terta parte, deoarece asigura accesul respectivului ofertant/candidat la elemente cum ar fi resurse financiare/tehnice, fara a fi in vreo relatie cu autoritatea contractanta ce a impus cerintele de calificare in cauza, in cadrul procedurii de atribuire a unui contract de achizitie publica.
Exemplu:
Atunci cand se impune o cerinta de calificare referitoare la demonstrarea posibilitatii de acces la resurse financiare necesare derularii contractului pe perioada de timp cuprinsa intre inceperea executiei si decontarea de catre autoritatea contractanta a primelor activitati realizate in cadrul respectivului contract, ofertantul/candidatul:
- poate avea lichiditati pe care se angajeaza ca le va utiliza pe parcursul implementarii contractului; sau
- poate apela la o institutie de creditare in vederea obtinerii unei facilitati de finantare (linie de credit sau alt instrument de finantare); sau
- poate obtine, in conditiile prevazute de lege, un imprumut de la un alt operator economic (cu care poate avea sau nu vreo legatura prin participatiile la capitalul social).
Alte situatii sunt posibile, cum ar fi acordurile pentru profit si transferurile de pierderi in cadrul grupurilor corporative.
In mod similar, atunci cand se impun cerinte referitoare la accesul la echipamente, utilaje, instalatii, laboratoare de analiza si incercari in constructii etc., acestea pot fi: fie in proprietatea ofertantului/candidatului, fie a altor firme/entitati care le pun la dispozitia acestuia in baza unor contracte de inchiriere/leasing sau a altor forme de colaborare intre ofertant/candidat si respectivele firme.
(4) Cazurile particulare sunt reprezentate de cele care privesc cerintele de calificare referitoare la elemente ce descriu situatia de fapt a unui ofertant/candidat, respectiv cifra de afaceri si experienta similara reflectata prin prezentarea unor liste de produse/servicii/lucrari furnizate/prestate/executate intr-o perioada anterioara, fiind legate „intuitu personae” de acesta. Jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene recunoaste insa posibilitatea ca si pentru acestea sa fie invocata sustinerea acordata de unul sau mai multi terti, atunci cand se probeaza indeplinirea unor cerinte de calificare ce au fost stabilite de autoritatea contractanta in relatie cu aceste elemente.

Art. 2. - (1) In cazul in care ofertantul/candidatul isi demonstreaza situatia economica si financiara, respectiv capacitatea tehnica si/sau profesionala invocand suportul unui/unor tert/terti sustinator(i), atunci acesta are obligatia de a dovedi sustinerea de care beneficiaza, de regula, prin prezentarea unui angajament ferm al persoanei respective, prin care se confirma faptul ca aceasta va pune la dispozitia ofertantului/candidatului resursele invocate.
(2) Autoritatea contractanta are obligatia de a lua in considerare aceasta sustinere, ca proba a indeplinirii cerintelor minime impuse in cadrul documentatiei de atribuire, cu conditia ca ofertantul/candidatul sa poata demonstra ca dispune efectiv de resursele entitatilor ce acorda sustinerea, necesare pentru realizarea contractului.

Art. 3. - (1) In cazul in care sustinerea tertului se refera la asigurarea unor resurse care pot fi puse efectiv la dispozitia ofertantului/candidatului, respectiv resurse financiare, materiale, umane, angajamentul ferm prezentat de ofertant/candidat trebuie sa prevada care sunt resursele respective si sa specifice faptul ca disponibilizarea acestora se va realiza neconditionat, in functie de necesitatile care apar pe parcursul indeplinirii contractului in cauza.
Exemplu:
In cazul in care se sustine indeplinirea cerintei de calificare referitoare la demonstrarea posibilitatii de acces la resurse financiare necesare derularii contractului pe perioada de timp cuprinsa intre inceperea executiei si decontarea de catre autoritatea contractanta a primelor activitati realizate in cadrul respectivului contract, iar ofertantul/candidatul invoca sustinerea acordata de un alt operator economic, ce nu are in obiectul de activitate oferirea de servicii de creditare, trebuie sa se arate, in primul rand, ca tertul sustinator dispune de respectivele resurse, prezentandu-se dovezi concludente in acest sens, iar in al doilea rand ca transferul acestora de la tert catre respectivul ofertant/candidat se va face cu respectarea prevederilor legale din domeniul financiar-bancar si contabil. In raport cu aceasta ultima cerinta, o dovada concludenta ar fi faptul ca ofertantul/candidatul si tertul sustinator sunt intreprinderi afiliate sau fac parte din acelasi grup de firme.

NOTA:
In situatia in care cerinta de calificare mentionata in exemplul din paragraful precedent este indeplinita prin prezentarea dovezii privind accesul la o linie de credit, documentul emis de banca in acest sens precizand ca valoarea neconsumata din respectivul instrument de creditare este acoperitoare nu este necesar ca ofertantul/candidatul sa nominalizeze banca in cauza ca tert sustinator. Aceasta abordare se va urma si in alte situatii ce pot fi considerate similare, cum ar fi cele in care, pentru indeplinirea cerintei de calificare referitoare la demonstrarea posibilitatii de acces la anumite echipamente specifice, se prezinta dovada achizitionarii acestora in sistem de leasing, fiind suficient sa fie prezentata aceasta dovada, fara a fi necesar ca ofertantul/candidatul sa nominalizeze societatea de leasing in cauza ca tert sustinator.

(2) In cazul in care sustinerea tertului vizeaza experienta similara reflectata prin prezentarea unor liste de produse/servicii/lucrari furnizate/prestate/executate intr-o perioada anterioara sau indeplinirea unui nivel minim al cifrei de afaceri in domeniul de activitate aferent obiectului contractului de achizitie publica, angajamentul ferm prezentat de ofertant/candidat trebuie sa garanteze autoritatii contractante indeplinirea obligatiilor asumate prin acesta, in situatia in care contractantul intampina dificultati pe parcursul derularii contractului.

(3) Pentru aceasta, tertul care asigura sustinerea va depune documente din care sa rezulte propria experienta similara si/sau cifra de afaceri, corespunzator cerintelor de calificare formulate prin documentatia de atribuire, iar in cazul experientei similare va trebui sa arate intr-un mod concludent ca va putea sa isi mobilizeze resursele/utilajele/personalul astfel incat sa intervina eficient, intr-un timp rezonabil, in cazul in care situatia necesita acest lucru, indiferent de locul lui de stabilire in Romania sau intr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau o tara terta. In acest context, ofertantul/candidatul trebuie sa prezinte concret care sunt resursele/utilajele/personalul, dupa caz, pe care le va/vor putea mobiliza tertul/tertii sustinator(i) si sa arate modul in care acesta/acestia si-a(u) asumat ca va/vor interveni in cazul in care contractantul intampina dificultati pe parcursul indeplinirii contractului.

Exemplu:

Ofertantul/Candidatul poate prezenta documente/dovezi prin care sa demonstreze ca tertul sustinator mai are, de exemplu, contracte in derulare in regiunea in care se va derula contractul ce urmeaza a fi atribuit. In orice situatie, ofertantul/candidatul va prezenta documente prin care sa se arate intentia clara a tertului sustinator de colaborare cu operatorul economic pe piata din Romania; elemente doveditoare in acest sens pot fi, de exemplu, deschiderea unui/unor punct(e) de lucru, la o distanta potrivita de locul de executare a contractului, realizarea in comun a unor actiuni precedente, existenta unei strategii care sa urmareasca dezvoltarea afacerilor etc.
(4) In sensul prevederilor alin. (3), autoritatea contractanta precizeaza in documentatia de atribuire si in anuntul/invitatia de participare modalitatea in care tertul sustinator demonstreaza cum se va implica in derularea contractului, in situatia in care contractantul intampina dificultati in implementarea acestuia.
(5) Autoritatea contractanta poate solicita tertului sustinator, oricand pe parcursul procesului de evaluare, documente suplimentare care sa sustina demonstrarea indeplinirii cerintelor de calificare prevazute si asumate prin angajamentul ferm, in situatia in care exista rezerve in ceea ce priveste corectitudinea informatiilor sau posibilitatea de punere in practica a celor cuprinse in respectivul angajament ferm.

Art. 4. — (1) Tertul sustinator este o persoana fizica/juridica ce nu figureaza ca parte a contractului de achizitie publica, ci doar ca parte a unui angajament ferm intervenit intre doua entitati, care poate avea insa drepturi sau obligatii izvorate din angajamentul respectiv, care reprezinta o intelegere scrisa prin care se instituie obligatii in sarcina partilor semnatare.
(2) In cazul in care contractantul este in imposibilitatea derularii contractului pentru partea de contract pentru care a primit sustinere din partea unui tert, sustinere demonstrata printr-un angajament ferm, tertul este obligat prin actul juridic incheiat sa substituie respectivul contractant pentru a duce la indeplinire acea parte a contractului ce face obiectul respectivului angajament ferm. Prevederile contractuale vor garanta autoritatii contractante posibilitatea aplicarii acestei obligatii.
(3) Autoritatea contractanta va trebui, de asemenea, sa includa in contractul de achizitie publica clauze specifice care sa permita acesteia sa urmareasca orice pretentie la daune pe care contractantul ar putea sa o aiba impotriva tertului sustinator pentru nerespectarea obligatiilor asumate prin angajamentul ferm. Exemplu: printr-o cesiune a drepturilor contractantului catre autoritatea contractanta, cu titlu de garantie.

Art. 5. — (1) Pentru evitarea aparitiei unei situatii de conflict de interese, autoritatea contractanta va solicita tertului sustinator completarea si prezentarea „Declaratiei privind neincadrarea in prevederile art. 691 din O.U.G. nr. 34/2006”.
(2) Autoritatea contractanta poate solicita tertului sustinator si alte documente pe care le considera edificatoare pentru a se asigura ca acesta nu se afla in situatiile de excludere prevazute de art. 691 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 337/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 6. — (1) Un ofertant/candidat poate utiliza in cadrul unei proceduri de atribuire a unui contract de achizitie publica acelasi operator economic, atat in vederea acordarii sustinerii necesare, cat si ca subcontractant, fiecare implicandu-se in procedura in limitele permise de legislatia in vigoare.
(2) Cazul in care mai multi operatori economici care participa la aceeasi procedura de atribuire beneficiaza de sustinere din partea aceluiasi tert nu contravine dispozitiilor legale privind regulile de participare la procedura de atribuire, dar ofertantii/candidatii trebuie sa fie in masura sa demonstreze, intr-o maniera rezonabila, ca urmare a unei solicitari de clarificari adresate de comisia de evaluare, faptul ca regasirea intr-o asemenea situatie nu reprezinta un element de natura a distorsiona competitia.

Art. 7. — Atunci cand ofertantul/candidatul demonstreaza indeplinirea unei cerinte de calificare legate de situatia economica si financiara ori capacitatea tehnica si/sau profesionala, prin invocarea sustinerii acordate de unul ori mai multi terti, capacitatea acestuia/acestora va fi cumulata, dupa caz, cu cea a ofertantului/candidatului pentru indeplinirea respectivei cerinte.

Art. 8. — Prezenta instructiune se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Presedintele Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice,
Bogdan-Paul Dobrin

Bucuresti, 25 august 2015.
Nr. 1.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Instructiunea ANRMAP nr. 1/2015 privind aplicarea prevederilor art. 186 si 190 din OUG nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Declaratia 112 actualizata in ianuarie 2017!
    • Va informam ca ANAF a actualizat in luna ianuarie 2017 PDF-ul inteligent pentru D 112 - Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate - conform Ordinului comun al ministrului finantelor publice nr. 1977/ 09.12.2013, ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice nr.2757/ 23.12.2013 si al ministrului sanatatii nr. 1580/ 23.12.2013, valabil incepand cu 01/2017. Declaratia 112 a ajuns la...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe veniturile microintreprinderilor. Conditii de aplicare 2017
    • Prin ceea ce urmeaza, retineti ca de la 1 februarie, societatile care la data de 31.12.2016 au realizat o cifra de afacere sub 500.000 euro sunt obligate sa treaca la platitor de impozit microintreprindere. Vom vedea astfel daca obligativitatea de a avea un angajat pentru a plati numai 1% impozit din februarie se refera la 31.12 sau daca se pot face angajari in ianuarie pentru a avea din data de 1 februarie un angajat. De asemenea, vom vedea daca este suficient ca la sfarsitul anului societatea...» citeste mai departe aici

  • Intocmirea dosarului preturilor de transfer. Ce riscam daca depasim termenul de predare?
    • Supunem atentiei dumneavoastra cazul unui contribuabil mijlociu care achizitioneaza servicii de la parte afiliata cu o suma ce depaseste 250.000 euro pentru anul 2016. Stabilim daca exista obligatia ca incepand cu data de 25.03.2017 acesta sa puna la dispozitia ANAF dosarul preturilor de transfer in 10 zile sau intr-un termen de 30-60 zile si daca exista alte riscuri, in cazul in care nu il prezinta, in afara amenzii de 14.000 lei. Iata raspunsul specialistului: In conformitate cu prevederile...» citeste mai departe aici

  • 25 ianuarie 2017 e termenul-limita pentru declarare si plata impozit pe dividende
    • Va reamintim ca 25 ianuarie 2017 este termenul limita de plata si de declarare al impozitului pe dividende, in urmatoarele situatii: - in cazul dividendelor distribuite in anul 2016 si care nu au fost platite actionarilor/asociatilor persoane juridice pana la sfarsitul anului in care s-au aprobat situatiile financiare anuale. Aceste prevederi nu se aplica pentru dividendele distribuite si neplatite pana la sfarsitul anului 2016, daca in ultima zi a anului calendaristic, persoana juridica romana...» citeste mai departe aici

  • Bogdan-Nicolae Stan este noul presedinte al ANAF
    • Bogdan-Nicolae Stan a fost numit in functia de presedinte, cu rang de secretar de stat, al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, in urma deciziei prim-ministrului, publicata in Monitorul Oficial nr 0039, din 13 ianuarie 2017. Bogdan-Nicolae Stan a avut atributii de coordonare a activitatilor de combatere a evaziunii si fraudei fiscale, in func?ii precum cea de Director general/Director general adjunct, in cadrul Activitatii de inspectie fiscala de la DGRFP Ilfov (2012 - 2013) si respectiv...» citeste mai departe aici

  • O noua metodologie de calcul a contributiilor si taxelor datorate la Fondul pentru mediu
    • Prin O.U.G. nr. 39/2016 din 28 iunie 2016 a fost modificata si completata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 in sensul modificarii unor taxe si introducerii unor noi taxe si contributii la bugetul Fondului pentru mediu. Contributiile nou introduse sunt: >> o contributie datorata de operatorii economici care introduc pe piata nationala echipamente electrice si electronice, astfel: 1. de la data de 1 ianuarie 2017 pana la data de 31 decembrie 2017, pentru diferenta dintre cantitatile...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.