Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Instructiunea ANRMAP nr. 1/2015 privind aplicarea prevederilor art. 186 si 190 din OUG nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica

30-Sep-2015
932

Redam mai jos Instructiunea presedintelui Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice nr. 1/2015 emisa in aplicarea prevederilor art. 186 si 190 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 675 din 4 septembrie 2015.


Avand in vedere:
- prevederile art. 186 si 190 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 337/2006, cu modificarile si completarile ulterioare;
- prevederile art. 111 si art. 95 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 925/2006 pentru aprobarea normelor de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractelor de achizitie publica din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, cu modificarile si completarile ulterioare;
- jurisprudenta relevanta a Curtii de Justitie a Uniunii Europene (Hotararea din Cauza C-176/98 Holst Italia Spa — Comune Cagliari, Hotararea Curtii Europene de Justitie din Cauza C-94/12 - SWM Construzioni 2 Spa v. Provincia di Fermo),
tinand cont de solicitari de emitere a unor indrumari cu privire la modalitatea in care ofertantul/candidatul isi demonstreaza situatia economica si financiara si/sau capacitatea tehnica si/sau profesionala prin prezentarea sustinerii acordate de catre o alta persoana, precum si modul de interpretare si aplicare a legislatiei in materia achizitiilor publice privind obligatia/obligatiile pe care le are un tert sustinator,
in sensul unei abordari unitare in ceea ce priveste situatiile in care devine incidenta aplicarea, in practica, a prevederilor legale mentionate mai sus,
in temeiul art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 74/2005 privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice, aprobata cu modificari prin Legea nr. 111/2006, cu modificarile ulterioare,

Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Contabilitatii microintreprinderilor
Contabilitatii microintreprinderilor
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Vezi detalii

presedintele Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice emite urmatoarea instructiune:

Art. 1. - (1) Autoritatea contractanta are dreptul de a solicita ca operatorul economic care participa la procedura de atribuire a contractului de achizitie publica sa faca dovada situatiei sale economice si financiare, precum si a capacitatii tehnice si/sau profesionale.
(2) In scopul demonstrarii acestor capacitati, ofertantul/candidatul poate fi sustinut, in vederea indeplinirii contractului, si de o alta persoana denumita tert sustinator, indiferent de natura relatiilor juridice existente intre ofertant/candidat si persoana respectiva.
(3) Intr-o situatie de fapt, capacitatile financiare/tehnice ale unui ofertant/candidat, asa cum sunt acestea prevazute la art. 185 si 188 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 337/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, presupun interactiunea cu entitati ce au calitatea de terta parte, deoarece asigura accesul respectivului ofertant/candidat la elemente cum ar fi resurse financiare/tehnice, fara a fi in vreo relatie cu autoritatea contractanta ce a impus cerintele de calificare in cauza, in cadrul procedurii de atribuire a unui contract de achizitie publica.
Exemplu:
Atunci cand se impune o cerinta de calificare referitoare la demonstrarea posibilitatii de acces la resurse financiare necesare derularii contractului pe perioada de timp cuprinsa intre inceperea executiei si decontarea de catre autoritatea contractanta a primelor activitati realizate in cadrul respectivului contract, ofertantul/candidatul:
- poate avea lichiditati pe care se angajeaza ca le va utiliza pe parcursul implementarii contractului; sau
- poate apela la o institutie de creditare in vederea obtinerii unei facilitati de finantare (linie de credit sau alt instrument de finantare); sau
- poate obtine, in conditiile prevazute de lege, un imprumut de la un alt operator economic (cu care poate avea sau nu vreo legatura prin participatiile la capitalul social).
Alte situatii sunt posibile, cum ar fi acordurile pentru profit si transferurile de pierderi in cadrul grupurilor corporative.
In mod similar, atunci cand se impun cerinte referitoare la accesul la echipamente, utilaje, instalatii, laboratoare de analiza si incercari in constructii etc., acestea pot fi: fie in proprietatea ofertantului/candidatului, fie a altor firme/entitati care le pun la dispozitia acestuia in baza unor contracte de inchiriere/leasing sau a altor forme de colaborare intre ofertant/candidat si respectivele firme.
(4) Cazurile particulare sunt reprezentate de cele care privesc cerintele de calificare referitoare la elemente ce descriu situatia de fapt a unui ofertant/candidat, respectiv cifra de afaceri si experienta similara reflectata prin prezentarea unor liste de produse/servicii/lucrari furnizate/prestate/executate intr-o perioada anterioara, fiind legate „intuitu personae” de acesta. Jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene recunoaste insa posibilitatea ca si pentru acestea sa fie invocata sustinerea acordata de unul sau mai multi terti, atunci cand se probeaza indeplinirea unor cerinte de calificare ce au fost stabilite de autoritatea contractanta in relatie cu aceste elemente.

Art. 2. - (1) In cazul in care ofertantul/candidatul isi demonstreaza situatia economica si financiara, respectiv capacitatea tehnica si/sau profesionala invocand suportul unui/unor tert/terti sustinator(i), atunci acesta are obligatia de a dovedi sustinerea de care beneficiaza, de regula, prin prezentarea unui angajament ferm al persoanei respective, prin care se confirma faptul ca aceasta va pune la dispozitia ofertantului/candidatului resursele invocate.
(2) Autoritatea contractanta are obligatia de a lua in considerare aceasta sustinere, ca proba a indeplinirii cerintelor minime impuse in cadrul documentatiei de atribuire, cu conditia ca ofertantul/candidatul sa poata demonstra ca dispune efectiv de resursele entitatilor ce acorda sustinerea, necesare pentru realizarea contractului.

Art. 3. - (1) In cazul in care sustinerea tertului se refera la asigurarea unor resurse care pot fi puse efectiv la dispozitia ofertantului/candidatului, respectiv resurse financiare, materiale, umane, angajamentul ferm prezentat de ofertant/candidat trebuie sa prevada care sunt resursele respective si sa specifice faptul ca disponibilizarea acestora se va realiza neconditionat, in functie de necesitatile care apar pe parcursul indeplinirii contractului in cauza.
Exemplu:
In cazul in care se sustine indeplinirea cerintei de calificare referitoare la demonstrarea posibilitatii de acces la resurse financiare necesare derularii contractului pe perioada de timp cuprinsa intre inceperea executiei si decontarea de catre autoritatea contractanta a primelor activitati realizate in cadrul respectivului contract, iar ofertantul/candidatul invoca sustinerea acordata de un alt operator economic, ce nu are in obiectul de activitate oferirea de servicii de creditare, trebuie sa se arate, in primul rand, ca tertul sustinator dispune de respectivele resurse, prezentandu-se dovezi concludente in acest sens, iar in al doilea rand ca transferul acestora de la tert catre respectivul ofertant/candidat se va face cu respectarea prevederilor legale din domeniul financiar-bancar si contabil. In raport cu aceasta ultima cerinta, o dovada concludenta ar fi faptul ca ofertantul/candidatul si tertul sustinator sunt intreprinderi afiliate sau fac parte din acelasi grup de firme.

NOTA:
In situatia in care cerinta de calificare mentionata in exemplul din paragraful precedent este indeplinita prin prezentarea dovezii privind accesul la o linie de credit, documentul emis de banca in acest sens precizand ca valoarea neconsumata din respectivul instrument de creditare este acoperitoare nu este necesar ca ofertantul/candidatul sa nominalizeze banca in cauza ca tert sustinator. Aceasta abordare se va urma si in alte situatii ce pot fi considerate similare, cum ar fi cele in care, pentru indeplinirea cerintei de calificare referitoare la demonstrarea posibilitatii de acces la anumite echipamente specifice, se prezinta dovada achizitionarii acestora in sistem de leasing, fiind suficient sa fie prezentata aceasta dovada, fara a fi necesar ca ofertantul/candidatul sa nominalizeze societatea de leasing in cauza ca tert sustinator.

(2) In cazul in care sustinerea tertului vizeaza experienta similara reflectata prin prezentarea unor liste de produse/servicii/lucrari furnizate/prestate/executate intr-o perioada anterioara sau indeplinirea unui nivel minim al cifrei de afaceri in domeniul de activitate aferent obiectului contractului de achizitie publica, angajamentul ferm prezentat de ofertant/candidat trebuie sa garanteze autoritatii contractante indeplinirea obligatiilor asumate prin acesta, in situatia in care contractantul intampina dificultati pe parcursul derularii contractului.

(3) Pentru aceasta, tertul care asigura sustinerea va depune documente din care sa rezulte propria experienta similara si/sau cifra de afaceri, corespunzator cerintelor de calificare formulate prin documentatia de atribuire, iar in cazul experientei similare va trebui sa arate intr-un mod concludent ca va putea sa isi mobilizeze resursele/utilajele/personalul astfel incat sa intervina eficient, intr-un timp rezonabil, in cazul in care situatia necesita acest lucru, indiferent de locul lui de stabilire in Romania sau intr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau o tara terta. In acest context, ofertantul/candidatul trebuie sa prezinte concret care sunt resursele/utilajele/personalul, dupa caz, pe care le va/vor putea mobiliza tertul/tertii sustinator(i) si sa arate modul in care acesta/acestia si-a(u) asumat ca va/vor interveni in cazul in care contractantul intampina dificultati pe parcursul indeplinirii contractului.

Exemplu:

Ofertantul/Candidatul poate prezenta documente/dovezi prin care sa demonstreze ca tertul sustinator mai are, de exemplu, contracte in derulare in regiunea in care se va derula contractul ce urmeaza a fi atribuit. In orice situatie, ofertantul/candidatul va prezenta documente prin care sa se arate intentia clara a tertului sustinator de colaborare cu operatorul economic pe piata din Romania; elemente doveditoare in acest sens pot fi, de exemplu, deschiderea unui/unor punct(e) de lucru, la o distanta potrivita de locul de executare a contractului, realizarea in comun a unor actiuni precedente, existenta unei strategii care sa urmareasca dezvoltarea afacerilor etc.
(4) In sensul prevederilor alin. (3), autoritatea contractanta precizeaza in documentatia de atribuire si in anuntul/invitatia de participare modalitatea in care tertul sustinator demonstreaza cum se va implica in derularea contractului, in situatia in care contractantul intampina dificultati in implementarea acestuia.
(5) Autoritatea contractanta poate solicita tertului sustinator, oricand pe parcursul procesului de evaluare, documente suplimentare care sa sustina demonstrarea indeplinirii cerintelor de calificare prevazute si asumate prin angajamentul ferm, in situatia in care exista rezerve in ceea ce priveste corectitudinea informatiilor sau posibilitatea de punere in practica a celor cuprinse in respectivul angajament ferm.

Art. 4. — (1) Tertul sustinator este o persoana fizica/juridica ce nu figureaza ca parte a contractului de achizitie publica, ci doar ca parte a unui angajament ferm intervenit intre doua entitati, care poate avea insa drepturi sau obligatii izvorate din angajamentul respectiv, care reprezinta o intelegere scrisa prin care se instituie obligatii in sarcina partilor semnatare.
(2) In cazul in care contractantul este in imposibilitatea derularii contractului pentru partea de contract pentru care a primit sustinere din partea unui tert, sustinere demonstrata printr-un angajament ferm, tertul este obligat prin actul juridic incheiat sa substituie respectivul contractant pentru a duce la indeplinire acea parte a contractului ce face obiectul respectivului angajament ferm. Prevederile contractuale vor garanta autoritatii contractante posibilitatea aplicarii acestei obligatii.
(3) Autoritatea contractanta va trebui, de asemenea, sa includa in contractul de achizitie publica clauze specifice care sa permita acesteia sa urmareasca orice pretentie la daune pe care contractantul ar putea sa o aiba impotriva tertului sustinator pentru nerespectarea obligatiilor asumate prin angajamentul ferm. Exemplu: printr-o cesiune a drepturilor contractantului catre autoritatea contractanta, cu titlu de garantie.

Art. 5. — (1) Pentru evitarea aparitiei unei situatii de conflict de interese, autoritatea contractanta va solicita tertului sustinator completarea si prezentarea „Declaratiei privind neincadrarea in prevederile art. 691 din O.U.G. nr. 34/2006”.
(2) Autoritatea contractanta poate solicita tertului sustinator si alte documente pe care le considera edificatoare pentru a se asigura ca acesta nu se afla in situatiile de excludere prevazute de art. 691 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 337/2006, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 6. — (1) Un ofertant/candidat poate utiliza in cadrul unei proceduri de atribuire a unui contract de achizitie publica acelasi operator economic, atat in vederea acordarii sustinerii necesare, cat si ca subcontractant, fiecare implicandu-se in procedura in limitele permise de legislatia in vigoare.
(2) Cazul in care mai multi operatori economici care participa la aceeasi procedura de atribuire beneficiaza de sustinere din partea aceluiasi tert nu contravine dispozitiilor legale privind regulile de participare la procedura de atribuire, dar ofertantii/candidatii trebuie sa fie in masura sa demonstreze, intr-o maniera rezonabila, ca urmare a unei solicitari de clarificari adresate de comisia de evaluare, faptul ca regasirea intr-o asemenea situatie nu reprezinta un element de natura a distorsiona competitia.

Art. 7. — Atunci cand ofertantul/candidatul demonstreaza indeplinirea unei cerinte de calificare legate de situatia economica si financiara ori capacitatea tehnica si/sau profesionala, prin invocarea sustinerii acordate de unul ori mai multi terti, capacitatea acestuia/acestora va fi cumulata, dupa caz, cu cea a ofertantului/candidatului pentru indeplinirea respectivei cerinte.

Art. 8. — Prezenta instructiune se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Presedintele Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice,
Bogdan-Paul Dobrin

Bucuresti, 25 august 2015.
Nr. 1.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Instructiunea ANRMAP nr. 1/2015 privind aplicarea prevederilor art. 186 si 190 din OUG nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noi reglementari privind Registrul general de evidenta a salariatilor
    • Prin HG 877/2016 au fost aduse modificari si completari Hotararii Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidenta a salariatilor, modificari ce au intrat in vigoare la data de 28 noiembrie 2016. Principalele modificari vizeaza: 1. Gestiunea separata a registrului general de evidenta a salariatilor care lucreaza in mediul privat si a registrului general de evidenta a personalului platit din fonduri publice. Astfel, incepand cu 28.11.2016 registrul general de evidenta a salariatilor...» citeste mai departe aici

  • Subventii noi pentru firme si salariati! Masurile luate de Guvern se aplica deja de la 3 decembrie!
    • Pachetul de masuri active pentru stimularea ocuparii fortei de munca va intra in vigoare incepand cu 3 decembrie 2016, dupa ce Guvernul a adoptat astazi normele de aplicare a OUG 60/2016, iar finantarea este asigurata din fonduri nationale si europene. Normele metodologice adoptate la 29 noiembrie stabilesc modalitatea practica de acordare a primelor de activare, incadrare, instalare de care beneficiaza la angajare persoanele fara un loc de munca, precum si documentele in baza carora se obtin...» citeste mai departe aici

  • Campanie ANAF: Cum ne afecteaza coruptia in plan personal, economic si social
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala deruleaza o campanie nationala pentru constientizarea modului in care faptele de coruptie ne afecteaza in plan personal, economic si social. Campania este formata din doua componente, care se adreseaza publicului larg, pe de-o parte, si personalului ANAF pe de alta parte. 85% din finantare - 1,07 mil lei - provine din Granturi Norvegiene 2009-2014, in cadrul proiectului "Cresterea integritatii in Agentia Nationala de Administrare Fiscala prin cooperare...» citeste mai departe aici

  • Guvernul majoreaza cu 75% indemnizatiile acordate invalizilor, veteranilor si vaduvelor de razboi
    • Indemnizatiile pentru invalizi, veterani si vaduve de razboi au fost majorate cu 75%, potrivit unei ordonante de urgenta aprobate de Executiv la finele lunii noiembrie. Conform actului normativ, cele trei categorii vor primi indemnizatii majorate, de la 1 ianuarie 2017, dupa cum urmeaza: a) pentru invalizii de razboi - marii mutilati si cei incadrati in gradul 1 de invaliditate vor primi o indemnizatie de 259 de lei lunar (majorata de la 148 de lei) - cei incadrati in gradul II de invaliditate...» citeste mai departe aici

  • Se declara in Declaratia 394 facturile unor livrari cu valoare individuala sub 10.000 lei?
    • In Declaratia 394 pana in ianuarie 2017 nu se declara livrarile catre persoane fizice care au valoarea individuala sub 10.000 lei. Stabilim daca seriile acestor facturi se declara sau in Declaratia 394. Conform prevederilor din Ghidul ANAF din 4.11.2016, pagina 27: Facturile emise catre persoanele fizice se raporteaza in Declaratia 394 la sectiunea D. Pentru perioada 1 octombrie 2016 -31 decembrie 2016, vor fi cuprinse in lista de detaliu, numai facturile emise cu valoare individuala mai mare de...» citeste mai departe aici

  • Tratament fiscal pentru ambalaje. Care sunt implicatiile TVA?
    • In cazul pe care vi-l prezentam, o firma isi desfasoara activitatea in sistem lohn in domeniul confectii textile. Societatea primeste materie prima prin transfer, pentru prelucrare, o incorporeaza in produsul finit si incaseaza doar contravaloarea manoperei. Pana acum ambalarea articolelor se facea in cutii speciale, personalizate si primite in acelasi regim. Firmei i se cere ca, din aceasta luna, sa achizitioneze aceste cutii direct din Romania facturate catre firma direct si de asemenea...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.