Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Intocmirea registrului de evidenta fiscala. Ce obligatii fiscale se mentin?

27-Oct-2016
930

Prin cele ce urmeaza, stabilim in ce masura mai este obligatorie achizitionare de la ANAF a registrului de evidenta fiscala in cazul unei platitoare de impozit pe profit? Care sunt conditiile minime pe care trebuie sa le indeplineasca tinerea doar in format electronic a registrului de evidenta a platii? Exista amenzi pentru neachizitionarea registrului de evidenta fiscala in cazul unei firme platitoare de impozit pe profit?

Registrul de evidenta fiscala a fost introdus pentru prima data in anul 2005 conform prevederilor Omfp nr. 870/2005.

La art. 10 din acest act normativ se prevedea ca este un document cu regim special de tiparire si distribuire care se executa de Compania Nationala "Imprimeria Nationala - S.A.", cu utilizarea unor elemente de securizare si cu respectarea prevederilor HG nr. 831/1997 pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiara si contabila si a normelor metodologice privind intocmirea si utilizarea acestora, cu modificarile si completarile ulterioare.

Registrul se elibera de la unitatile fiscale teritoriale.

PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
PFA: Taxe, Impozite si Deduceri
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
PFA. II. IF. Noua forma de organizare in 2017
Vezi detalii

Tot in anul 2005, prin Omfp nr. 949/2005, la art. 12 se introduce o derogare privind tinerea acestui registru si in forma electronica. Derogarea se acorda, conform competentelor, de ”directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti si de Directia generala de administrare a marilor contribuabili, cu respectarea conditiilor prevazute la art. 2 din Ordinul ministrului finantelor nr. 1.177/1998 privind aplicarea prevederilor art. 1 alin. (4) si (10) paragraful 2 din Hotararea Guvernului nr. 831/1997."

In anul 2006, conform Omfp nr. 1857/2006 se reconfirma posibilitatea tinerii registrului de evidenta fiscala in forma electronica cu respectarea modelului si continutului prevazuta la anexa nr. 1 din Ordin. De aceasta data se face trimitere la Omfp nr. 1850/2004 privind registrele si formularele financiar-contabile.

In anul 2013 HG nr. 84/2013 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin HG nr. 44/2004, includ obligatia intocmirii registrului de evidenta fiscala la pct. 15 din norme.

Se prevede ca registrul se tine in forma scrisa sau electronica, cu respectarea dispozitiilor Legii contabilitatii referitoare la utilizarea sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor.

In anul 2016, conform prevederilor pct. 8 din Normele metodologice emise in aplicarea art. 19 alin. (7) din Legea nr. 227/2015 se dispune ca pentru calculul rezultatului fiscal este obligatorie intocmirea registrului de evidenta fiscala, document care poate fi tinut in forma scrisa sau electronica, cu respectarea dispozitiilor Legii contabilitatii nr. 82/1991, cu modificarile ulterioare, referitoare la utilizarea sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor.

La art. 23 din Legea contabilitatii se prevede ca persoanele prevazute la art. 1 care utilizeaza sisteme informatice de prelucrare automata a datelor au obligatia sa asigure prelucrarea datelor inregistrate in contabilitate in conformitate cu normele contabile aplicate, controlul si pastrarea acestora pe suporturi tehnice, timp de 10 ani. Totodata, aceste persoane au obligatia sa asigure autoritatilor fiscale accesul la datele pastrate pe suporturi tehnice.

Registrul de evidenta fiscala se completeaza in toate situatiile in care informatiile cuprinse in declaratiile fiscale sunt obtinute ca urmare a prelucrarii datelor din evidenta contabila.

Acestea se refera la: calculul deductibilitatii dobanzilor si al diferentelor de curs valutar, amortizarea fiscala, reduceri si scutiri de impozit pe profit, valoarea fiscala a mijloacelor fixe, limitele cheltuielilor deductibile - protocol, sociale, deprecieri/provizioane, precum si orice informatie cuprinsa in declaratia fiscala, obtinuta in urma unor prelucrari ale datelor furnizate de inregistrarile contabile.

Modul de completare a registrului de evidenta fiscala este la latitudinea fiecaruia, in functie de specificul activitatii si de necesitatile proprii.

Modelul si continutul registrului de evidenta fiscala stabilit initial in anexa nr. 1 din Omfp nr. 870/2005 pot fi mentinute in continuare sau registrul poate fi completat si cu alte informatii care vin in ajutorul utilizatorului, cum este de ex. simbolul contului in care au fost inregistrate sumele respective.

NR. crt.
Explicatii privind operatiunile efectuate si calculul impozitului pe profit
Valoarea - lei -

Mentionam ca legislatia in vigoare nu mai prevede in mod imperios achizitionarea registrului de evidenta fiscala de la organele fiscale competente, dar, intocmirea lui este obligatorie.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Ionescu - Expert contabil si auditor

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Intocmirea registrului de evidenta fiscala. Ce obligatii fiscale se mentin?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Transfer dreptul de proprietate asupra bunurilor. Ce regim fiscal se aplica?
    • In analiza de mai jos, avem ca subiect o persoana fizica rezidenta in Romania care a vandut altei persoane fizice NON-UE bunuri facute in Romania. Vom vedea ce declaratii este obligata persoana fizica din Romania sa depuna si ce impozite trebuie sa plateasca pentru venitul obtinut din vanzarea acestor bunuri. In stabilirea obligatiilor fiscale trebuie identificata natura si scopul operatiunii, precum si provenienta bunurilor. Astfel in situatia in care vanzarea vizeaza un transfer a dreptului de...» citeste mai departe aici

  • 6 categorii noi de operatiuni vor avea TVA zero de la 1 martie
    • Potrivit unui nou proiect de lege, mai multe operatiuni de livrare vor avea TVA zero de la 1 martie, in cazul in care proiectul va fi aprobat. Totodata, odata cu noul proiect, se propune si majorarea plafonului de TVA de la 220.000 lei la 300.000 lei (circa 85.000 euro). Iata care sunt categoriile de operatiuni pentru care ar urma sa se aplice TVA zero, conform proiectului: Cota redusa de 0% se aplica asupra bazei de impozitare pentru urmatoarele livrari de bunuri si prestari de servicii: a)...» citeste mai departe aici

  • ONG-urile trebuie sa declare si sa achite impozitul pe profit pana la 27 februarie 2017
    • Organizatiile nonprofit sunt obligate sa declare si sa achite impozitul pe profit aferent anului 2016 mai devreme decat alti contribuabili, potrivit Codului fiscal. Concret, desi obligatia de raportare si plata intervine, in general, in luna martie, organizatiile nonprofit trebuie sa faca aceste lucruri cu o luna mai devreme, adica in februarie. In caz contrar, amenzile pe care le risca acesti contribuabili sunt de pana la 5.000 de lei. Declararea si plata impozitului pe profit (in cota de 16%)...» citeste mai departe aici

  • UE elimina neconcordantele hibride de care profita unele companii pentru a plati mai putine taxe
    • Uniunea Europeana extinde masurile de combatere a evaziunii fiscale de catre marile companii. In concret, Consiliul Europei a decis sa aplice noi masuri prin care sa combata evitarea impozitelor prin intermediul tarilor care sunt membre ale Uniunii Europene. Inca de anul trecut au fost dezvoltate noi reguli sau au fost incheiate noi conventii care au ca obiectiv combaterea situatiilor prin care multinationalele profita de lacunele din legislatia europeana pentru a evita plata taxelor datorate....» citeste mai departe aici

  • Obligatii declarative privind veniturile platite nerezidentilor. Ce declaratii se depun?
    • In randurile de mai jos, analiza noastra de azi se refera la serviciile prestate de nerezidenti (din SUA, Singapore, Republica Moldova) in anul 2016 catre o societate din Romania pentru a stabili daca acestea trebuie declarate veniturile in declaratia D207 in cazul in care serviciile au fost efectuate pe teritoriul tarii nerezidente si nu in Romania. Se mentioneaza ca societatea platitoare nu a retinut impozit pe venituri aferente nerezidentilor tocmai pentru ca serviciile nu au fost prestate in...» citeste mai departe aici

  • Buletin informativ ANAF: Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 13-19 februarie 2017
    • In randurile de mai jos, regasiti o lista de acte normative noi din domeniul fiscal. ANAF a publicat astfel un nou buletin informativ care se refera la perioada 13-19 februarie 2017. 1. Legea bugetului de stat pe anul 2017 nr.6/2017 (M.Of. nr.127 din 17 februarie 2017); 2. Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2017 nr.7/2017 (M.Of. nr.128 din 17 februarie 2017); 3. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.15/2017 pentru completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.51/2015 privind...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.