Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Justificarea scutirii de TVA pentru operatiuni de export. Societatea are o autorizatie unica pentru proceduri vamale simplificate

15-Oct-2012
1932
O societate comerciala, persoana impozabila stabilita in Germania si inregistrata direct in scopuri de TVA in Romania, intentioneaza pe viitor sa declare operatiunile de export din statele membre la nivel centralizat in Germania, in baza unei autorizatii unice pentru proceduri vamale simplificate.
In acest context, apare intrebarea daca scutirea de TVA prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, respectiv scutirea de TVA pentru livrarile de bunuri expediate sau transportate in afara Comunitatii de catre furnizor sau de alta persoana in contul sau, se poate justifica de catre societate cu documentele eliberate de biroul vamal din Germania la care se declara acest export. Altfel spus, daca documentele eliberate de biroul vamal din Germania sunt echivalente documentelor prevazute la art. 2 alin. (2) lit. b) din anexa 1 la OMFP 2222/2006, pe baza carora se justifica exportul de bunuri din Romania.


Totodata, se mai solicitata opinia cu privire la urmatoarele aspecte:
- posibilitatea utilizarii documentelor emise de autoritatile vamale din Germania pentru exportul de bunuri, in situatia in care persoana care trebuie sa justifice scutirea de TVA pentru livrarea bunurilor din Romania catre o tara terta nu este considerata exportator din punct de vedere vamal, formalitatile vamale fiind intocmite pe numele altei societati;
- in lipsa "notei de export" sau a "notei alternative de export", posibilitatea justificarii scutirii de TVA aferente livrarilor de bunuri la export cu alte documente, cum ar fi documentele de transport sau alte documente emise de catre o casa de expeditii, in situatia in care bunurile sunt expediate intr-o tara terta de catre respectiva casa de expeditii.

Tratament fiscal:

Avand in vedere ca procedura pe care doriti sa o implementati reprezinta o procedura vamala simplificata, ne-am adresat pentru clarificari Autoritatii Nationale a Vamilor. Aceasta institutie ne-a comunicat ca in prezent societatea nu figureaza ca titular de autorizatie unica pentru proceduri simplificate in care autoritatea vamala din Romania sa fie implicata. In situatia in care veti obtine o astfel de autorizatie in care va fi implicata si autoritatea vamala din Romania, intelegem ca procedura descrisa de dvs. este corecta, iar autoritatea vamala din Romania poate interveni in cadrul acestor operatiuni numai in cazul in care este solicitat un control fizic asupra marfurilor din partea autoritatii vamale din Germania.
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017
Vezi detalii
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA 2016
Vezi detalii


In opinia ANV, scutirea de TVA pentru exportul de bunuri efectuat din Romania poate fi justificata cu documentele prevazute la art. 2 alin. (2) lit. b) din anexa 1 la OMFP 2222/2006, sau cu documente echivalente emise de autoritatea vamala din Germania.

Prin urmare, avand in vedere opinia ANV, apreciem ca declararea bunurilor exportate din Romania la autoritatea vamala din Germania, de catre o societate care detine o autorizatie unica pentru proceduri simplificate in care autoritatea vamala din Romania sa fie implicata, nu trebuie sa afecteze aplicarea scutirii de TVA prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, in conditiile in care persoana impozabila detine documente eliberate de autoritatea vamala din Germania care certifica faptul ca bunurile au parasit teritoriul comunitar. Cu toate acestea, dorim sa atragem atentia asupra obligatiei de a respecta si dispozitiile art. 8 din Codul de procedura fiscala, aprobat prin Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit carora, daca la organele fiscale se depun petitii, documente justificative, certificate sau alte inscrisuri intr-o limba straina, organele fiscale vor solicita ca acestea sa fie insotite de traduceri in limba româna certificate de traducatori autorizati.

In ceea ce priveste posibilitatea utilizarii documentelor emise de autoritatile vamale din Germania pentru exportul de bunuri in situatia in care persoana care trebuie sa justifice scutirea de TVA pentru livrarea bunurilor din Romania catre o tara terta nu este considerata exportator din punct de vedere vamal, formalitatile vamale fiind intocmite pe numele altei societati, precizam ca scutirea de TVA prevazuta la art. 143 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal se aplica numai de catre exportator si poate fi justificata numai de catre acesta.

In ceea ce priveste posibilitatea justificarii scutirii de TVA aferente livrarilor de bunuri la export cu alte documente, cum ar fi documentele de transport sau alte documente emise de catre o casa de expeditii, in situatia in care bunurile sunt expediate intr-o tara terta de catre respectiva casa de expeditii, in lipsa "notei de export" sau a "notei alternative de export", precizam ca acest lucru nu este posibil. La art. 2 alin. (2) din anexa la OMFP 2222/2006 sunt enumerate documentele obligatorii pe care trebuie sa le detina persoana impozabila in vederea justificarii scutirii de TVA pentru exportul de bunuri, respectiv:
a) factura, [...];
b) unul dintre urmatoarele documente:
1. certificarea incheierii operatiunii de export de catre biroul vamal de export sau, dupa caz, notificarea de export certificata de biroul vamal de export, in cazul declaratiei vamale de export pe cale electronica; sau
2. exemplarul 3 al documentului administrativ unic, folosit ca declaratie de export pe suport hartie, certificat pe verso de biroul vamal de iesire;
c) documente din care sa rezulte ca transportul este realizat de furnizor ori in numele sau, cum sunt: documentul de transport, comanda de cumparare, de vanzare sau contractul, documentele de asigurare.

Prin urmare, documentele la care faceti referire sunt cele prevazute la art. 2 alin. (2) lit. c) din anexa la OMFP 2222/2006, dar, totodata, pentru justificarea scutirii TVA pentru exportul de bunuri sunt necesare si documentele prevazute la art. 2 alin. (2) lit. b) din anexa la OMFP 2222/2006.
Precizam ca, in conformitate cu prevederile art. 6 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, organul fiscal este indreptatit sa aprecieze, in limitele atributiilor si competentelor ce ii revin, relevanta starilor de fapt fiscale si sa adopte solutia admisa de lege, intemeiata pe constatari complete asupra tuturor imprejurarilor edificatoare in cauza.
Totodata, in virtutea rolului sau activ, potrivit art. 7 alin. (4) din acelasi act normativ, "organul fiscal este indreptatit sa examineze, din oficiu, starea de fapt, sa obtina si sa utilizeze toate informatiile si documentele necesare pentru determinarea corecta a situatiei fiscale a contribuabilului. In analiza efectuata, organul fiscal va identifica si va avea in vedere toate circumstantele edificatoare ale fiecarui caz".

Prin urmare, in conformitate cu prevederile art. 6 si 7 din OG 92/2003, organul fiscal, in virtutea rolului sau activ si a dreptului de apreciere, decide asupra felului si volumului examinarilor, in functie de circumstantele fiecarui caz in parte si de limitele prevazute de lege.

Baza legala: Ordinul ministrului finantelor publice nr 2222 / 2006 articolul 2 din anexa

Sursa: ANAF



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Justificarea scutirii de TVA pentru operatiuni de export. Societatea are o autorizatie unica pentru proceduri vamale simplificate":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016

Atentie contabili!

"Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilo!

Abonati-va GRATUIT si descarcati Raportul Special



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Noul Cod Fiscal 2016!! Modificari in ceea ce priveste Impozitul pe Profit, Impozitul pe Venit si TVA-ul!

Cititi modificarile in vigoare de la 1 ianuarie, analizele si sfaturile specialistilor

Descarcati GRATUIT Raportul Special "Noul Cod Fiscal: Impozite si taxe modificate in 2016"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.