Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Justinian Cucu, specialist in drept fiscal si fiscalitate internationala: Modificari substantiale in regimul fiscal de impozitare a microintreprinderilor

27-Nov-2015
1643

Mult clamata stabilitate legislativa bazata pe soliditatea analizei prevederilor noului Cod fiscal si a politicilor fiscale s-a dovedit a fi de o perfecta superficialitate in conditiile in care munca de cativa ani a specialistilor din administratie si din societatile afiliate a fost mentinuta nemodificata mai putin de doua luni.

Si noul Cod fiscal nici nu este inca in vigoare. Modificarile aduse Codului fiscal, dar si Codului de procedura fiscala prin O.U.G. nr. 50/2015 releva usurinta cu care se reglementeaza masuri cu impact substantial in economie asupra carora se revine in scurt timp, dar si lipsa unui studiu detaliat care sa evite erorile majore de redactare a dispozitiilor legale. Mai mult de 50 de articole din cele doua coduri sunt modificate pentru a elimina greselile consistente de continut alaturi de cateva schimbari de substanta pentru care a fost nevoie de o noua ordonanta de urgenta.

Printre cele mai importante si consistente modificari sunt cele care privesc impozitul pe veniturile microintreprinderilor, consistent afectat de prevederi care sunt favorabile societatilor care aplica acest sistem de impunere. Vom analiza in continuare principalele 5 modificari aduse de noul cod fiscal dar si cele efectuate asupra acestuia de OUG nr. 50/2015.

1. O serie de noi persoane juridice exceptate de la aplicarea sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderii

Definitia microintreprinderii din perspectiva regimului fiscal aplicabil acesteia este modificata prin adaugarea in sfera societatilor exceptate de la acest regim fiscal a activitatilor prevazute la art. 48 alin. (6) si anume pe acelea care desfasoara activitati de explorare, dezvoltare, exploatare a zacamintelor petroliere si gazelor naturale. Aceste activitati se refera la zacamintele petroliere si de gaze, inmagazinarea lor subterana, transportul si tranzitul lor pe conducte magistrale, precum si operarea terminalelor petroliere, potrivit dispozitiilor Legii petrolului nr. 238/2004, cu modificarile ulterioare si ale Legii nr. 123/2012 cu modificarile si completarile ulterioare.

2. Diminuarea cotei impozitului de la 3% la 2% sau 1% in cazul indeplinirii unor conditii speciale

Cota impozitului pe veniturile microintreprinderii este reglementata de art. 51 din noul Cod fiscal si a facut obiectul modificarii prin O.U.G. nr. 50/2015 in sensul introducerii unei cote suplimentare de 2% fata pe langa cea de 1% care ar fi fost aplicabila de la 1 ianuarie 2016. in conformitate cu forma actuala a art. 51 din noul Cod fiscal cotele de sunt structurate dupa cum urmeaza:

Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Proceduri contabile pentru societati comerciale 2017
Vezi detalii
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Marea Cartea Verde a Monografiilor Contabile
Vezi detalii
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Vezi detalii

Cota generala de 3% aplicabila pentru societatile care indeplinesc toate conditiile prevazute la art. 47;
Cota speciala de 2% pentru microintreprinderile care au un salariat;
Cota speciala de 1% pentru microintreprinderile care au peste 2 salariati, inclusiv.

In cazul in care, in cursul anului fiscal, numarul de salariati se modifica, cotele de impozitare se aplica incepand cu trimestrul in care s-a efectuat modificarea. Pentru microintreprinderile care au un salariat, respectiv 2 salariati si care aplica cotele de impozitare de 1% sau 2% al caror raport de munca inceteaza, conditia referitoare la numarul de salariati se considera indeplinita daca in cursul aceluiasi trimestru sunt angajati noi salariati.

Pentru persoanele juridice romane nou-infiintate, care au cel putin un salariat si sunt constituite pe o durata mai mare de 48 de luni, iar actionarii/asociatii lor nu au detinut titluri de participare la alte persoane juridice, cota de impozitare este 1% pentru primele 24 de luni de la data inregistrarii persoanei juridice romane, potrivit legii. Cota de impozitare se aplica pana la sfarsitul trimestrului in care se incheie perioada de 24 de luni. daca, in cadrul unei perioade de 48 de luni de la data inregistrarii, microintreprinderea nu se afla in situatiile speciale enumerate in cadrul articcolului. Conditia privitoare la salariat se considera indeplinita daca angajarea se efectueaza in termen de 60 de zile inclusiv de la data inregistrarii persoanei juridice respective.

Cu titlu de noutate trebuie semnalat faptul ca prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii. Conditia se considera indeplinita si in cazul microintreprinderilor care:

  • au persoane angajate cu contract individual de munca cu timp partial daca fractiunile de norma prevazute in acestea, insumate, reprezinta echivalentul unei norme intregi;
  • au incheiate contracte de administrare sau mandat, potrivit legii, in cazul in care remuneratia acestora este cel putin la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.

In acelasi timp, pentru microintreprinderile care nu au niciun salariat sau au unul sau 2 salariati, in situatia in care numarul acestora se modifica, in scopul mentinerii/modificarii cotelor de impozitare de 1 sau 2%, noii salariati trebuie angajati cu contract individual de munca pe durata nedeterminata sau pe durata determinata pe o perioada de cel putin 12 luni.

3. Noi reguli de iesire din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderii in cursul anului

Ca urmare a modificarilor aduse de O.U.G. nr. 50/2015 asupra noului Cod fiscal, daca in cursul unui an fiscal o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 100.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in veniturile totale este de peste 20% inclusiv, aceasta devine platitoare de impozit pe profit. Se poate remarca faptul ca prin O.U.G. nr. 50/2015 plafonul de venit a fost majorat de la 65.000 la 100.000 euro permitand astfel unui numar mai mare de societati de a se plasa in sfera impozitului pe veniturile microantreprinderilor.

Calculul si plata impozitului pe profit se efectueaza incepand cu trimestrul in care au fost depasite limitele veniturilor respective luandu-se in calcul veniturile si cheltuielile realizate de la inceputul acestui trimestru.

Spre deosebire de prevederile aplicabile in prezent, de la 1 ianuarie 2016 la determinarea impozitului pe profit nu vor mai fi luate in considerare veniturile si cheltuielile de la inceputul anului fiscal ci Impozitul pe profit datorat reprezinta diferenta dintre impozitul pe profit calculat de la inceputul trimestrului pana la sfarsitul perioadei de raportare si impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat pana la data de la care se calculeaza impozitul pe profit.

4. Modificari ale bazei impozabile prin adaugarea unor venituri si si eliminarea altora

Reglementarea bazei impozabile in cazul impozitului pe veniturile microintreprinderilor este cuprinsa la art. 53 corespunzatoare art. 112 indice 7 din actualul Cod fiscal. Fata de reglementarea existenta in prezent, baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor se diminueaza in mod suplimentare cu:

  • veniturile aferente titlurilor de plata obtinute de persoanele indreptatite, potrivit legii, titulari initiali aflati in evidenta Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despagubirilor sau mostenitorii legali ai acestora;
  • despagubirile primite in baza hotararilor Curtii Europene a Drepturilor Omului;
  • veniturile obtinute dintr-un stat strain cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, daca acestea au fost impozitate in statul strain.

In acelasi timp, in mod suplimentar, conform noului Cod fiscal, pentru determinarea impozitului pe veniturile microintreprinderilor, la baza impozabila se adauga si urmatoarele:

  • rezervele, cu exceptia celor reprezentand facilitati fiscale, reduse sau anulate, reprezentand rezerva legala, rezerve din reevaluarea mijloacelor fixe, inclusiv a terenurilor, care au fost deduse la calculul profitului impozabil si nu au fost impozitate in perioada in care microintreprinderile au fost si platitoare de impozit pe profit, indiferent daca reducerea sau anularea este datorata modificarii destinatiei rezervei, distribuirii acesteia catre participanti sub orice forma, lichidarii, divizarii, fuziunii contribuabilului sau oricarui altui motiv;
  • rezervele reprezentand facilitati fiscale, constituite in perioada in care microintreprinderile au fost si platitoare de impozit pe profit, care sunt utilizate pentru majorarea capitalului social, pentru distribuire catre participanti sub orice forma, pentru acoperirea pierderilor sau pentru oricare alt motiv. in situatia in care rezervele fiscale sunt mentinute pana la lichidare, acestea nu sunt luate in calcul pentru determinarea bazei impozabile ca urmare a lichidarii.

5. Modificarea termenelor de declarare a mentiunilor

In conformitate cu prevederile art. 55 din noul Cod fiscal corespunzator art. 112 indice 8 din actuala reglementare, comunicarea catre organele fiscale a aplicarii/iesirii din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor se realizeaza potrivit prevederilor Codului de procedura fiscala. Conform art. 88 alin. (1) din noul Cod de procedura fiscala aprobat prin Legea nr. 207/2015, aplicabil de asemenea de la 1 ianuarie 2016, modificarile ulterioare ale datelor din declaratia de inregistrare fiscala trebuie aduse la cunostinta organului fiscal central, in termen de 15 zile de la data producerii acestora, prin completarea si depunerea declaratiei de mentiuni.

Trebuie semnalat faptul ca termenul este mai scurt fata de prevederea art. 77 alin. (1) din actualul Cod de procedura fiscala care statueaza ca modificarile ulterioare ale datelor din declaratia de inregistrare fiscala trebuie aduse la cunostinta organului fiscal competent din subordinea ANAF, in termen de 30 de zile de la data producerii acestora, prin completarea si depunerea declaratiei de mentiuni.

De asemenea, fata de obligatia actuala de comunicare a iesirii din sistemul impozitului pe veniturile microintreprinderii pana la data de 31 ianuarie a anului fiscal respectiv, noul Cod fiscal precizeaza ca in cazul in care, in cursul anului fiscal, una dintre conditiile impuse referitorare la detinerea capitalului social, respectiv referitoare la dizolvarea societatii nu mai este indeplinita, microintreprinderea comunica organelor fiscale competente iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, pana la data de 31 martie inclusiv a anului fiscal urmator.



Justinian Cucu - Specialist in drept fiscal si fiscalitate internationala

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Justinian Cucu, specialist in drept fiscal si fiscalitate internationala: Modificari substantiale in regimul fiscal de impozitare a microintreprinderilor":
Rating:

Nota: 3.79 din 7 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Modificarile valabile in 2017 pentru Declaratia 300 decont TVA
    • OPANAF 591/2017 a modificat la acest inceput de an modelul si continutul pentru Declaratia 300 (Decont TVA). De retinut ca se utilizeaza noul model de formular 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata” in varianta impusa de OPANAF nr. 591/27 ianuarie 201 pentru obligatiile fiscale valabile incepand cu 1 ianuarie 2017. Principalele modificari aduse in ce priveste Declaratia 300 decont TVA in 2017: Click aici pentru D 300 model 2017! - s-a introdus randul 26: Compensatia in cota...» citeste mai departe aici

  • Mai putine formulare de depus in 2017! Ce contribuabili scapa de D 392 A si 392B?
    • ANAF a anuntat recent ca se anuleaza pentru declaratiile 392A si 392B (D 392A si D 392B) obligativitatea de depunere pentru anumite categorii de contribuabili. Astfel, contribuabilii neinregistrati sau inregistrati in scopuri de TVA si a caror cifra de afaceri este inferioara sumei de 220.000 lei la data de 31.12.2016 nu mai au obligatia completarii si depunerii formularului 392A - "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate in anul 2016"-, respectiv a...» citeste mai departe aici

  • In ce conditii se poate incheia un contract de antrepriza reglementat de Codul civil?
    • Regasiti mai jos conditiile in care se poate incheia un contract de antrepriza, reglementat de Codul Civil, art. 1851-1873, cu o persoana fizica, cu exceptia persoanei fizice autorizate. Iata raspunsul oferit de specialist: In functie de tipul activitatii, se va putea incheia fie un contract individual de munca, fie un contract de antrepriza incheiat in baza Codului civil. Daca activitatea este dependenta se va incheia contract individual de munca cu timp partial sau norma intreaga. Daca...» citeste mai departe aici

  • Sinteza Fiscalitatea.ro: Noutati din legislatia fiscala si modificari TVA
    • In ultima perioada au fost propuse mai multe modificari legislative si au fost adoptate masuri noi care schimba din nou reglementarile din domeniul fiscal. Avem astfel o procedura clarificata de ANAF in ce priveste anularea codului de TVA, beneficii noi pentru bugetari, un termen-limita de depunere pentru unele declaratii si, totodata, se va aplica TVA zero pentru vanzarea de cladiri si alte tranzactii. ANAF aduce lamuriri privind modul de anulare a codului de TVA ANAF a transmis recent...» citeste mai departe aici

  • Ce regim TVA se aplica pentru bunuri expediate in afara UE de catre furnizor in contul cumparatorului din UE?
    • In randurile de mai jos, stabilim cum se procedeaza in situatia unui contract cu un partener din Austria, iar marfa este transportata in Turcia in calitate de furnizor sau o persoana in contul meu (firma transportatoare). Stabilim daca factura emisa catre partenerul din statul strain UE va fi fara TVA, caz in care vom vedea daca se va mentiona pe factura locul livrarii (Turcia). De asemenea, stabilim ce documente sunt necesare pentru a justifica scutirea de TVA. Iata raspunsul specialistului:...» citeste mai departe aici

  • Acordare tichete de incentivare. Care e regimul fiscal?
    • Stabilim prin cele de mai jos ce tratament fiscal se aplica la acordarea de tichete incentivare catre partenerii comerciali in vederea stimularii vanzarilor si care este cadrul legal. Tichetele de incentivare se acorda in cadrul campaniilor pentru fidelizarea clientilor care, pentru un numar de achizitii, beneficiaza de aceste tichete in locul reducerilor comerciale. Potrivit punctului 437 alin. (3) din OMFP 1802/2014, in cazul in care entitatea practica alte sisteme de fidelizare a clientilor...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.