Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Legea 152/2015 modifica Legea societatilor comerciale. Care sunt schimbarile din textul de lege?

16-Iul-2015
5193

Regasiti mai jos modificarile exacte pe care Legea nr. 152/2015 pentru modificarea si completarea unor acte normative in domeniul inregistrarii în registrul comertului, le aduce in Legea societatilor.

Legea 152/2015 e in vigoare de la 16.07.2015.

 Art. II.

Legea societatilor nr. 31/1990, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.066 din 17 noiembrie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 66, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"

(2) Creditorii prevazuti la alin. (1) pot totusi popri, in timpul duratei societatii, partile ce s-ar cuveni asociatilor prin lichidare sau pot sechestra si vinde actiunile ori partile sociale ale debitorului lor."

2. La articolul 66, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins:


"

(3) Ipoteca legal constituita asupra actiunilor sau partilor sociale poate fi executata potrivit legii. Administratorii/Membrii directoratului sunt obligati sa puna la dispozitia creditorului ipotecar sau a organului de executare, la cererea acestora, situatiile financiare si orice alte inscrisuri ori informatii necesare evaluarii actiunilor sau partilor sociale, precum si sa faciliteze preluarea acestora."

3. Dupa articolul 66 se introduce un nou articol, articolul 66^1, cu urmatorul cuprins:
"
Art. 66^1.

Publicitatea, prin registrul comertului, a popririi si a sechestrului prevazute la art. 66 alin. (2) se realizeaza la cererea organului de executare, nefiind supusa prevederilor art. 7^1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 116/2009 pentru instituirea unor masuri privind activitatea de inregistrare in registrul comertului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 84/2010, cu modificarile ulterioare."

4. La articolul 202, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmatorul cuprins:
"

(5) Prevederile alin. (2) sunt aplicabile si in cazul ipotecii asupra partilor sociale, insa numai in ceea ce priveste constituirea acesteia."

5. Articolul 237 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 237.

(1) La cererea oricarei persoane interesate, precum si a Oficiului National al Registrului Comertului, tribunalul va putea pronunta dizolvarea societatii in cazurile in care:

a) societatea nu mai are organe statutare sau acestea nu se mai pot intruni;

b) actionarii/asociatii au disparut ori nu au domiciliul cunoscut ori resedinta cunoscuta;

c) nu mai sunt indeplinite conditiile referitoare la sediul social, inclusiv ca urmare a expirarii duratei actului care atesta dreptul de folosinta asupra spatiului cu destinatie de sediu social ori transferului dreptului de folosinta sau proprietate asupra spatiului cu destinatie de sediu social;

d) a incetat activitatea societatii sau nu a fost reluata activitatea dupa perioada de inactivitate temporara, anuntata organelor fiscale si inscrisa in registrul comertului, perioada care nu poate depasi 3 ani de la data inscrierii in registrul comertului;

e) societatea nu si-a completat capitalul social, in conditiile legii;

f) societatea nu si-a depus situatiile financiare anuale si, dupa caz, situatiile financiare anuale consolidate, precum si raportarile contabile la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, in termenul prevazut de lege, daca perioada de intarziere depaseste 60 de zile lucratoare;

g) societatea nu si-a depus la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, in termenul prevazut de lege, declaratia ca nu a desfasurat activitate de la constituire, daca perioada de intarziere depaseste 60 de zile lucratoare.

(2) Lista societatilor pentru care Oficiul National al Registrului Comertului urmeaza sa formuleze actiuni de dizolvare se afiseaza pe pagina sa de internet sau pe portalul de servicii on-line cu cel putin 15 zile calendaristice inainte si se transmite Ministerului Finantelor Publice - Agentia Nationala de Administrare Fiscala.

(3) Hotararea tribunalului prin care s-a pronuntat dizolvarea se comunica societatii, oficiului registrului comertului pentru inregistrarea mentiunii de dizolvare in registrul comertului, Ministerului Finantelor Publice - Agentia Nationala de Administrare Fiscala - administratia judeteana a finantelor publice/administratia finantelor publice a sectorului, se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, pe pagina de internet a Oficiului National a Registrului Comertului sau pe portalul de servicii on-line al acestuia. in cazul mai multor hotarari judecatoresti de dizolvare, pentru situatiile prevazute la alin. (1), publicitatea se va putea efectua in forma unui tabel cuprinzand: numarul de ordine in registrul comertului, codul unic de inregistrare, denumirea, forma juridica si sediul societatii dizolvate, instanta care a dispus dizolvarea, numarul dosarului, numarul si data hotararii de dizolvare, caz in care tarifele de publicare in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, se reduc cu 50%.

(4) Publicarea hotararii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, se face pe cheltuiala titularului cererii de dizolvare, care se poate indrepta impotriva societatii pentru recuperarea costurilor.

(5) Orice persoana interesata poate face numai apel impotriva hotararii de dizolvare, in termen de 30 de zile de la data publicarii hotararii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a. Apelantul va depune o copie a apelului la oficiul registrului comertului, pentru mentionare in registrul comertului.

(6) Dupa ramanerea definitiva a hotararii judecatoresti de dizolvare, persoana juridica intra in lichidare, potrivit prevederilor prezentei legi. Oficiul National al Registrului Comertului, la cererea oricarei persoane interesate, inclusiv a Ministerului Finantelor Publice - Agentia Nationala de Administrare Fiscala, procedeaza la numirea unui lichidator inscris in Tabloul Practicienilor in Insolventa. Remunerarea lichidatorului se face din averea societatii dizolvate sau, in lipsa, din fondul de lichidare, constituit potrivit legii. Remuneratia lichidatorului este in cuantum fix de 1.000 lei, decontul final al cheltuielilor efectuate de lichidator in legatura cu lichidarea societatii urmand a se face, pentru situatia in care nu exista bunuri in averea societatii dizolvate, de catre Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa din Romania, la solicitarea lichidatorului.

(7) Rezolutiile pronuntate in conditiile alin. (6) se comunica electronic lichidatorului numit, se publica pe pagina de internet a Oficiului National al Registrului Comertului si pe portalul de servicii on-line al acestuia si se inregistreaza in registrul comertului. in exercitarea atributiilor sale de lichidare, atunci cand lichidatorul este numit de catre Oficiul National al Registrului Comertului, la cererea oricarei persoane interesate, acesta este scutit de orice taxa, tarif, comision, taxa judiciara de timbru si altele asemenea.

(8) Daca in termen de 3 luni de la data ramanerii definitiva a hotararii de dizolvare nu s-a formulat nicio cerere de numire a lichidatorului potrivit prevederilor alin. (6), Oficiul National al Registrului Comertului sau orice persoana interesata poate solicita tribunalului radierea societatii din registrul comertului.

(9) Lista societatilor pentru care Oficiul National al Registrului Comertului urmeaza sa formuleze actiuni de radiere, potrivit prevederilor alin. (8), se afiseaza pe pagina de internet a Oficiului National al Registrului Comertului sau pe portalul de servicii on-line al acestuia cu cel putin 15 zile calendaristice inainte si se transmite Ministerului Finantelor Publice - Agentia Nationala de Administrare Fiscala.

(10) Hotararea tribunalului prin care s-a pronuntat radierea se comunica societatii, oficiului registrului comertului pentru radierea societatii din registrul comertului, Ministerului Finantelor Publice - Agentia Nationala de Administrare Fiscala - administratia judeteana a finantelor publice/administratia finantelor publice a sectorului si se publica, cu titlu gratuit, pe pagina de internet a Oficiului National al Registrului Comertului sau pe portalul de servicii on-line al acestuia. in cazul mai multor hotarari judecatoresti de radiere, publicitatea se va putea efectua in forma unui tabel cuprinzand: numarul de ordine in registrul comertului, codul unic de inregistrare, denumirea, forma juridica si sediul societatii dizolvate, instanta care a dispus dizolvarea, numarul dosarului, numarul si data hotararii de dizolvare.

(11) Orice persoana interesata poate face numai apel impotriva hotararii de radiere, in termen de 30 de zile de la efectuarea publicitatii conform prevederilor alin. (9). Apelantul va depune o copie a apelului la oficiul registrului comertului, pentru mentionare in registrul comertului.

(12) Vizualizarea hotararilor de dizolvare si radiere si a rezolutiilor de numire a lichidatorului, publicate pe pagina de internet a Oficiului National al Registrului Comertului sau pe portalul de servicii on-line al acestuia, se face cu titlu gratuit.

(13) Bunurile ramase din patrimoniul persoanei juridice radiate din registrul comertului, in conditiile alin. (8)-(10), le revin actionarilor/asociatilor."

6. La articolul 251^14, alineatele (3) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"

(3) Oficiul registrului comertului unde este inmatriculata societatea absorbanta sau societatea nou-infiintata va notifica de indata, prin intermediul sistemului de interconectare a registrelor comertului, prevazut la art. 2^1 din Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pe cheltuiala societatii, realizarea fuziunii transfrontaliere autoritatilor similare din statele membre in care sunt inmatriculate societatile participante la fuziune, in vederea radierii acestora.

(4) Oficiul registrului comertului unde sunt inmatriculate societatile absorbite - persoane juridice romane - radiaza din registrul comertului aceste societati, in temeiul notificarii comunicate potrivit alin. (3) de autoritatea competenta din statul membru a carui nationalitate o detine societatea absorbanta sau societatea nou-infiintata."

7. Articolul 251^18 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 251^18.

in cazul in care fuziunea transfrontaliera prin absorbtie este realizata de o societate absorbanta care detine cel putin 90%, dar nu totalitatea actiunilor/partilor sociale sau a altor valori mobiliare ce confera titularilor lor drept de vot in adunarile generale ale societatii/societatilor absorbite, rapoartele expertului sau expertilor independenti, prevazute la art. 251^8, si documentele supuse controlului sunt obligatorii numai in masura in care legea care guverneaza societatea absorbanta sau societatea/societatile absorbite prevede astfel."

8. Articolul 260 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"
Art. 260.

(1) Lichidarea societatii trebuie terminata in cel mult un an de la data inregistrarii in registrul comertului a mentiunii de dizolvare. Pentru motive temeinice, la cererea lichidatorului, oficiul registrului comertului poate prelungi acest termen cu inca un an, dar nu mai mult de doua ori.

(2) Lichidarea nu libereaza pe actionari/asociati si nu impiedica deschiderea procedurii de insolventa a societatii.

(3) in termen de 60 de zile de la inregistrarea in registrul comertului a mentiunii de dizolvare vor fi numiti lichidatorii, in conditiile art. 262, respectiv art. 264.

(4) in termen de 60 de zile de la numire, lichidatorul trebuie sa depuna la oficiul registrului comertului, pentru mentionare in registrul comertului, un raport privind situatia economica a societatii. Daca, potrivit raportului, debitorul indeplineste conditiile pentru deschiderea procedurii simplificate de insolventa, lichidatorul are obligatia de a solicita deschiderea acestei proceduri in termen de 15 zile de la data depunerii raportului.

(5) Nerespectarea obligatiei de depunere a raportului prevazut la alin. (4) constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 50 lei la 100 lei. Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se realizeaza, din oficiu sau la sesizarea oricarei parti interesate, de catre persoana competenta cu solutionarea cererilor de inregistrare in registrul comertului. Sanctiunea se aplica si lichidatorului care nu introduce cererea de deschidere a procedurii de faliment in termenul prevazut la alin. (4).

(6) In termen de 15 zile de la terminarea lichidarii, lichidatorii vor depune la registrul comertului cererea de radiere a societatii din registrul comertului, pe baza raportului final de lichidare si a situatiilor financiare de lichidare prin care se prezinta situatia patrimoniului, a creantelor si repartizarea activelor ramase, dupa caz, sub sanctiunea unei amenzi de 20 lei pe zi de intarziere, care va fi aplicata, din oficiu sau la sesizarea oricarei parti interesate, de catre persoana competenta cu solutionarea cererilor de inregistrare in registrul comertului. Rezolutia prin care se dispune radierea societatii din registrul comertului se publica pe pagina de internet a Oficiului National al Registrului Comertului si pe portalul de servicii on-line al acestuia.

(7) Daca in termen de 3 luni de la expirarea termenului mentionat la alin. (1), prelungit dupa caz, oficiul registrului comertului nu a fost sesizat cu nicio cerere de radiere, Oficiul National al Registrului Comertului sau orice persoana interesata va solicita tribunalului radierea societatii din registrul comertului. Lista societatilor pentru care Oficiul National al Registrului Comertului urmeaza sa formuleze actiuni de radiere se afiseaza pe pagina de internet a Oficiului National al Registrului Comertului sau pe portalul de servicii on-line al acestuia cu cel putin 15 zile calendaristice inainte si se transmite Ministerului Finantelor Publice - Agentia Nationala de Administrare Fiscala.

(8) Hotararea tribunalului prin care s-a pronuntat radierea se comunica societatii, oficiului registrului comertului pentru radierea societatii din registrul comertului, Ministerului Finantelor Publice - Agentia Nationala de Administrare Fiscala - administratia judeteana a finantelor publice/administratia finantelor publice a sectorului si se publica pe pagina de internet a Oficiului National al Registrului Comertului si pe portalul de servicii on-line al acestuia. in cazul mai multor hotarari judecatoresti de radiere, pentru situatiile prevazute la alin. (7), publicitatea se va putea efectua in forma unui tabel cuprinzand: numarul de ordine in registrul comertului, codul unic de inregistrare, denumirea, forma juridica si sediul societatii dizolvate, instanta care a dispus radierea, numarul dosarului, numarul si data hotararii de radiere.

(9) Orice persoana interesata poate face apel impotriva hotararii de radiere, in termen de 30 de zile de la efectuarea publicitatii conform prevederilor alin. (8). Apelantul va depune o copie a apelului la oficiul registrului comertului, pentru mentionare in registrul comertului.

(10) In cazul in care prevederile art. 270^1 nu sunt aplicabile, intrucat societatea aflata in lichidare, desi intruneste conditiile prevazute la art. 38 alin. (2) din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, nu indeplineste si cerinta prevazuta la art. 5 pct. 72 din aceeasi lege, persoana investita cu solutionarea cererii va dispune radierea societatii in baza raportului lichidatorului numit.

(11) Bunurile ramase din patrimoniul societatii radiate din registrul comertului, in conditiile prezentului articol, revin actionarilor/asociatilor, in conditiile legii."

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Legea 152/2015 modifica Legea societatilor comerciale. Care sunt schimbarile din textul de lege?":
Rating:

Nota: 5 din 3 voturi
Urmareste-ne pe Google News
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016







Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contributia asiguratorie pentru munca - Capitolul II - Taxe si impozite stabilite de Codul fiscal

    • Baza legala Codul fiscal, Titlul V, Capitolul IX, art. 220 - 220 Contributia asiguratorie pentru munca In continuare vom vedea cine datoreaza contributia asiguratorie pentru munca, dar si categoriile de venituri pentru care se aplica aceasta. Contribuabilii care datoreaza contributia asiguratorie pentru munca Contribuabilii obligati la plata contributiei asiguratorii pentru munca sunt, dupa caz: a) persoanele fizice si juridice care au calitatea de angajatori sau sunt asimilate acestora,...» citeste mai departe aici

  • NOUTATE E-Transport! Lista produselor cu risc fiscal ridicat va fi actualizata in 2024

    • Conform unui nou Proiect de Ordin al ANAF va fi actualizata, pentru prima data in 2024, lista produselor cu risc fiscal ridicat. Dintre produsele pentru care vor fi efectuate raportari in E-Transport, incepand din iulie 2024, amintim urmatoarele produse alimentare: carne, peste, lapte, oua, miere, etc., dar si cateva produse mai putin obisnuite, precum hainele uzate si zdrentele. Prin OUG 41/2022 pentru instituirea Sistemului RO e-Transport si de abrogare a art. XXVIII din OUG 130/2021...» citeste mai departe aici

  • Modificari importante aduse impozitului pe veniturile micro in 2024

    • ANAF aduce la cunostinta contribuabililor interesati ca, prin O.U.G. nr.31/2024, au fost aduse modificari Codului fiscal care au vizat, printre altele si impozitul pe veniturile microintreprinderilor, fiind explicata si detaliata definitia intreprinderilor legate. Modificari impozit micro in 2024 Persoana juridica romana este legata cu o alta persoana daca exista oricare dintre urmatoarele raporturi: a) persoana juridica romana care verifica conditia detine la o alta persoana juridica...» citeste mai departe aici

  • D212 in 2024: Trebuie depusa rectificativa D212 pentru dobanzile incasate in 2023?

    • Administratorul societatii a depus in luna iunie 2023 declaratia D212 pentru dividendele incasate in anul 2023, calculandu-se CASS la valoarea a 24 salarii minime brute. La inceputul acestui an, administratorul a primit de la banca o informare privind dobanzile incasate in cursul anului 2023 pentru depozitele ce le detine la banca. Intrebare: trebuie depusa D212 rectificativa pentru anul 2023, sau dobanzile sunt incadrate in venituri din investitii si sunt cuprinse in valoarea maxima de 24...» citeste mai departe aici

  • Ghid ANAF pentru persoanele care realizeaza venituri din inchirierea bunurilor mobile si imobile

    • ANAF a publicat pe portalul propriu, la rubrica Asistenta contribuabili/Ghiduri curente si alte materiale informative, Ghidul privind tratamentul fiscal aplicabil veniturilor obtinute de persoanele fizice care realizeaza venituri din inchirierea si subinchirierea bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal. Intr-o maniera accesibila si simplificata, ghidul contine informatii utile privind definirea veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, contractul de locatiune si inregistrarea...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Cum va fi inregistrat in contabilitate impozitul minim pentru firmele mari

    • Finantele au pus recent, in dezbatere publica, un nou Proiect de Ordin prin care se stabileste modul in care se vor inregistra in contabilitate anumite impozite. Este vorba despre impozitul minim si impozitul suplimentar datorat de persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale. Conform Referatului de Aprobare, potrivit Legii contabilitatii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, inregistrarea in contabilitate a operatiunilor...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2024 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016