Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Lichidare societate. Deductibilitate cheltuiala cu pierderea capitalului social. Cum se procedeaza?

21-Sep-2015
721

In analiza urmatoare, discutam despre o firma romana care detine o societate din Serbia. In situatia in care aceasta firma a intrat in lichidare (exista hotararea de lichidare tradusa in limba romana), stabilim in ce masura capitalul social detinut de firma romana este nedeductibil la calculul impozitului pe profit.

De asemenea, se mentioneaza ca s-a facut si un imprumut catre firma straina, astfel ca vom stabili daca respectiva cheltuialia cu imprumutul, dupa lichidarea firmei, este nedeductibila la calculul impozitului pe profit.

Cheltuielile cu pierderi din capitalul social (investitii) nu sunt tratate ca fiind cheltuieli deductibile, deductibile limitat sau nedeductibile. Regula generala privind deductibilitatea cheltuielilor este relizarea acestora in scopul obtinerii de venituri impozabile.

La art.20 din Codul fiscal, sunt prevazute veniturile neimpozabile printre care la lit. h) si veniturile din lichidarea unei alte persoane juridice romane sau unei persoane juridice straine situate intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri, daca la data inceperii operatiunii de lichidare, potrivit legii, contribuabilul detine pe o perioada neintrerupta de 1 an minimum 10% din capitalul social al persoanei juridice supuse operatiunii de lichidare;

 Avand in vedere aceste prevederi , in situatia in care ati fi obtinut venituri din lichidarea societatii , acestea ar fi fost venituri neimpozabile , daca erau indeplinite conditiile mai sus mentionate . In aceste conditii apreciez ca daca detineti, la data inceperii operatiunilor de lichidare , pe o perioada neintrerupta de 1 an minimum 10% din capitalul social al persoanei juridice supuse operatiunii de lichidare, cheltuielile cu pierderea de capital va fi cheltuiala nedeductibila la stabilirea profitului impozabil.

In privinta pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor neincasate privind imprumuturile acordate, acestea pot fi deductibile in conditiile prevederilor art.21 alin. (2) lit. n) din Codul fiscal, potrivit caruia “sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri si: pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor neincasate, in urmatoarele cazuri:

1. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti;
2. debitorul a decedat si creanta nu poate fi recuperata de la mostenitori;
3. debitorul este dizolvat, in cazul societatii cu raspundere limitata cu asociat unic, sau lichidat, fara succesor;

Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Noul regim fiscal al cheltuielilor cu autovehicule
Vezi detalii
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii
Preturi de Transfer - Curs video
Preturi de Transfer - Curs video
Vezi detalii

4. debitorul inregistreaza dificultati financiare majore care ii afecteaza intreg patrimonial”.

 Asadar, cheltuielile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor neincasate sunt deductibile doar in situatiile mai sus mentionate, astfel incat, numai daca va aflati intr-una dintre aceste situatii creanta neincasata este deductibila la calculul profitului impozabil. Deasemenea , apreciez ca in aceste conditii ar trebui sa faceti dovada ca, in evidenta societatii din Serbia, exista la data lichidarii aceasta creanta neincasata (cum ar fi la noi tabloul de creante) precum si alte documente din care sa rezulte ca aceste creante sunt certe (imprumutul sa fie efectuat prin transfer bancar, sa fie raportat la BNR, etc) si imprumutul a fost acordat cu respectarea prevederilor pct.38 din Normele metodologice date in aplicare art.11 alin.(2) din Codul fiscal, privind tranzactiile intre persoanele afiliate.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Garofil, consultant fiscal

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Lichidare societate. Deductibilitate cheltuiala cu pierderea capitalului social. Cum se procedeaza?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 9-15 ianuarie 2017
    • ANAF a transmis recent un nou buletin informativ in care a inclus cele mai importante noutati legislative cu incidenta fiscala din intervalul 9-15 ianuarie 2017. 1. Legea nr.2/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal si pentru modificarea Legii nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii (M.Of. nr.36 din 12 ianuarie 2017); 2. Ordinul comun al ministrului comunicatiilor si pentru societatea informationala, ministrului educatiei nationale si cercetarii...» citeste mai departe aici

  • MFP si ANAF extind spatiul privat virtual si pentru persoanele juridice
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala extinde serviciul SPATIUL PRIVAT VIRTUAL (SPV) pentru toti contribuabilii. Astfel, pe langa persoanele fizice, si contribuabilii persoane juridice si entitati fara personalitate juridica pot opta sa primeasca, prin mijloace electronice de transmitere la distanta, acte administrative fiscale emise in forma electronica de organul fiscal central, precum si alte documente, daca acceseaza serviciul SPATIUL PRIVAT VIRTUAL (SPV). La randul lor, contribuabilii...» citeste mai departe aici

  • Sedinta ANAF privind Formularul 088. Deschidere totala a ANAF catre mediul de afaceri
    • Intr-un comunicat recent, se arata ca presedintele ANAF, domnul Bogdan-Nicolae Stan, impreuna cu specialisti ai institutiei au participat in data de 17 ianuarie, la prima sedinta a grupului de lucru care va identifica solutiile pentru posibile probleme generate de eliminarea formularului 088. Cu aceasta prima ocazie, presedintele ANAF a anuntat deschiderea totala a institutiei fata de mediul de afaceri, astfel incat activitatea acesteia sa simplifice interactiunea contribuabililor cu organele...» citeste mai departe aici

  • ANAF: Scoaterea din evidenta vectorului fiscal a impozitului pe constructii se va face la nivel centralizat
    • Persoanele juridice romane, cu exceptia institutiilor publice, institutelor nationale de cercetare-dezvoltare, asociatiilor, fundatiilor si a celorlalte persoane juridice fara scop patrimonial, potrivit legilor de organizare si functionare; persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania; precum si persoanele juridice cu sediul social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene au fost obligati la plata impozitului pe constructii...» citeste mai departe aici

  • Calculul si declararea impozitului pe profit pentru organizatiile nonprofit. Cum procedam?
    • Prin cele ce urmeaza, facem referire la o asociatie care are drept obiect de activitate practicarea medicinei alternative si care inregistreaza in anul 2016 atat venituri din cotizatii si donatii, cat si venituri din predarea cursurilor in domeniu. In cazul in care cheltuielile asociatiei sunt de 1500 lei respectiv veniturile din cotizatii 1000 lei, iar cele din predarea de cursuri de 4000 lei (activitate economica), stabilim daca asociatia datoreaza impozit pe profit pe anul 2016, precum si...» citeste mai departe aici

  • Cifra de afaceri pentru plafon perioada fiscala. Cum procedam privind includerea in plafon a vanzarii de mijloace fixe?
    • In analiza de mai jos, avem o societate care realizeaza venituri brute din: - incasari pe anul 2016 - aproximativ 200.000 lei - vanzari mijloace fixe (apartament) - aproximativ 300.000 lei - plafonul perioada TVA (lunar/trimestru) 2016 = 454.110 lei. Stabilim daca la calculul plafonului TVA de 100.000 euro se includ si veniturile din vanzarea mijloacelor fixe. De asemenea, cu precizarea ca in anul 2016 este cu TVA la trimestru, vom vedea daca pentru anul 2017 este cu TVA lunar. Potrivit art. 322...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.