Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Lichidator judiciar si cifra de afaceri. Ce regim de facturare se aplica?

08-Apr-2016
842

Prin cele ce urmeaza, in cazul lichidatorilor judiciari organizati sub forma de profesie liberala, vom vedea care este modalitatea corecta de emitere a facturilor (pentru verificarea plafonului de TVA) lunar pentru fiecare dosar in care au fost numiti de catre instanta in aceasta calitate pentru onorariul lunar si la sfarsitul procedurii valorificarea bunurilor pentru onorariul de succes. De asemenea, vom stabili cum se procedeaza cu facturile emise pentru onorariul lunar care nu mai poate fi incasat din cauza falimentului clientului.

Totodata, stabilim daca se storneaza facturile, precum si la ce data se considera corecta din punct de vedere fiscal stornarea la fiecare termen din dosar cand exista sentinta in acest sens.

 Avand in vedere faptul ca procedurile dureaza in instanta ani de zile exista un risc semnificativ ca lichidatorul sa depaseasca plafonul de TVA din cauza unor servicii pe care nu le va incasa niciodata, dar se vor storna abia peste 3-4 ani. Vom vedea daca este corect sa devina platitor de TVA din acest motiv sau daca acestia au un regim special de facturare avand in vedere faptul ca incasarea este incerta, iar ei recupereaza de la UNPIR sume pentru onorariile pe care nu le mai pot incasa.


Lichidatorul judiciar este o persoana impozabila care trebuie sa emita factura fie la data incasarii unui avans, fie la data prestarii serviciului ca fapt generator. Aceasta obligatie este reglementata in mod expres prin art. 319 "Facturarea", alin. (6) lit. a) si lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal aplicabil din 2016 "Persoana impozabila trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar, in urmatoarele situatii:

a) pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii efectuate;
b) pentru fiecare vanzare la distanta pe care a efectuat-o, in conditiile prevazute la art. 275 alin. (2) si (3);
c) pentru livrarile intracomunitare de bunuri efectuate in conditiile prevazute la art. 294 alin. (2) lit. a) - c);
d) pentru orice avans incasat in legatura cu una dintre operatiunile mentionate la lit. a) si b). "

Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Manualul de Inventariere. Societati Comerciale. PFA. ONG
Vezi detalii
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Repartizarea profitului catre actionari si asociati prin dividende
Vezi detalii
Cartea Verde a Contabilitatii
Cartea Verde a Contabilitatii
Vezi detalii

Astfel, factura de prestari servicii nu se emite la data numirii de catre instanta, ci la data prestarii efective a serviciului, pe masura desfasurarii procedurii de valorificare a bunurilor . De asemenea, factura pentru onorariul de succes se emite la sfarsitul misiunii lichidatorului judiciar, la data confirmarii printr-o hotarare judecatoreasca, definitiva si irevocabila a pronuntarii falimentului unui beneficiar sau a emiterii unui plan de reorganizare, in functie de motivul pentru care lichidatorul a fost numit de catre instanta.

Pentru facturile emise care nu mai pot fi incasate datorita pronuntarii falimentului clientului printr-o hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila poate fi efectuata ajustarea bazei de impozitare a TVA, prin emiterea unei facturi, cu semnul minus, prin care se anuleaza factura emisa initial. In acest caz, sunt aplicabile prevederile art. 287 "Ajustarea bazei de impozitare a TVA" lit. d) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal aplicabil din 2016

 "Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii:

d) in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a falimentului beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, hotarare ramasa definitiva/definitiva si irevocabila, dupa caz. In cazul in care ulterior pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare sunt incasate sume aferente creantelor modificate sau eliminate prin planul de reorganizare, se anuleaza ajustarea efectuata, corespunzator sumelor respective prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate; "

Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila, in cadrul termenului de prescriere.

Ajustarea bazei de impozitare TVA se efectueaza prin emiterea unei facturi, cu semnul minus, prin aplicarea aceluiasi regim de taxare si a aceleiasi cote de TVA aplicate initial, la data livrarii bunurilor sau la data prestarii serviciilor.

Ajustarea bazei de impozitare a TVA se efectueaza prin emiterea unei facturi de corectie, conform prevederilor art. 330 alin. (2) din Codul fiscal aplicabil din 1 ianuarie 2016 "In situatiile prevazute la art. 287 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce, ….. ". Astfel, factura trebuie emisa cu toate informatiile reglementate prin art. 319 alin. (20) din Codul fiscal.

Deci, obligativitatea emiterii unei facturi pentru ajustarea bazei de impozitare a TVA rezulta din prevederile articolului 330 "Corectarea documentelor" alineatul 2 din Codul fiscal prin care se face precizarea " (2) In situatiile prevazute la art. 287 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi, cu valorile inscrise cu semnul minus sau, dupa caz, o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus sau fara mentiunea din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, daca baza de impozitare se majoreaza, care se transmit si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 287 lit. d).. ". In situatia in care clientul este deja radiat, furnizorul/prestatorul nu mai transmite copia facturii de ajustare.

In concluzie, chiar daca exista riscul ca un lichidator judiciar sa nu mai incaseze factura emisa pe numele sau, este corect sa devina platitor de TVA dupa depasirea cifrei de afaceri de 220.000 lei intr-un an calendaristic deoarece nu exista exceptii d.p.d.v. al TVA pentru exercitarea acestei profesie. Pentru sumele neincasate datorita falimentului beneficiarului, legiuitor permite anularea facturilor emise pe numele acestuia.

Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Lichidator judiciar si cifra de afaceri. Ce regim de facturare se aplica?":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Cele mai importante modificari cu privire la TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Sistemul TVA la incasare in 2017. Conditii de eligibilitate si prevederi
    • Retineti, inainte de toate, ca in ce priveste sistemul TVA la incasare, avem urmatoarele doua componente importante: - exigibilitatea TVA se amana pana la data incasarii contravalorii integrale/partiale a livrarii de bunuri/prestarii de servicii, iar - dreptul de deducere a TVA este amanat pana la data la care TVA aferenta bunurilor/serviciilor a fost platita furnizorului/prestatorului . Persoanele care sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare: - persoanele impozabile...» citeste mai departe aici

  • Noutati legislative cu incidenta fiscala in perioada 9-15 ianuarie 2017
    • ANAF a transmis recent un nou buletin informativ in care a inclus cele mai importante noutati legislative cu incidenta fiscala din intervalul 9-15 ianuarie 2017. 1. Legea nr.2/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal si pentru modificarea Legii nr.95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii (M.Of. nr.36 din 12 ianuarie 2017); 2. Ordinul comun al ministrului comunicatiilor si pentru societatea informationala, ministrului educatiei nationale si cercetarii...» citeste mai departe aici

  • MFP si ANAF extind spatiul privat virtual si pentru persoanele juridice
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala extinde serviciul SPATIUL PRIVAT VIRTUAL (SPV) pentru toti contribuabilii. Astfel, pe langa persoanele fizice, si contribuabilii persoane juridice si entitati fara personalitate juridica pot opta sa primeasca, prin mijloace electronice de transmitere la distanta, acte administrative fiscale emise in forma electronica de organul fiscal central, precum si alte documente, daca acceseaza serviciul SPATIUL PRIVAT VIRTUAL (SPV). La randul lor, contribuabilii...» citeste mai departe aici

  • ANAF: Scoaterea din evidenta vectorului fiscal a impozitului pe constructii se va face la nivel centralizat
    • Persoanele juridice romane, cu exceptia institutiilor publice, institutelor nationale de cercetare-dezvoltare, asociatiilor, fundatiilor si a celorlalte persoane juridice fara scop patrimonial, potrivit legilor de organizare si functionare; persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania; precum si persoanele juridice cu sediul social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene au fost obligati la plata impozitului pe constructii...» citeste mai departe aici

  • Calculul si declararea impozitului pe profit pentru organizatiile nonprofit. Cum procedam?
    • Prin cele ce urmeaza, facem referire la o asociatie care are drept obiect de activitate practicarea medicinei alternative si care inregistreaza in anul 2016 atat venituri din cotizatii si donatii, cat si venituri din predarea cursurilor in domeniu. In cazul in care cheltuielile asociatiei sunt de 1500 lei respectiv veniturile din cotizatii 1000 lei, iar cele din predarea de cursuri de 4000 lei (activitate economica), stabilim daca asociatia datoreaza impozit pe profit pe anul 2016, precum si...» citeste mai departe aici

  • Cifra de afaceri pentru plafon perioada fiscala. Cum procedam privind includerea in plafon a vanzarii de mijloace fixe?
    • In analiza de mai jos, avem o societate care realizeaza venituri brute din: - incasari pe anul 2016 - aproximativ 200.000 lei - vanzari mijloace fixe (apartament) - aproximativ 300.000 lei - plafonul perioada TVA (lunar/trimestru) 2016 = 454.110 lei. Stabilim daca la calculul plafonului TVA de 100.000 euro se includ si veniturile din vanzarea mijloacelor fixe. De asemenea, cu precizarea ca in anul 2016 este cu TVA la trimestru, vom vedea daca pentru anul 2017 este cu TVA lunar. Potrivit art. 322...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Modificari importante privind TVA in 2017!

Cititi si respectati noile reguli din Codul Fiscal privind TVA

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"TVA - 7 modificari aparute in 2017 in Noul Cod Fiscal"!


2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.