Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Lucrari de modernizare la spatii inchiriate. Implicatii fiscale

09-Nov-2012
10801
Vom analiza mai jos aspectele fiscale ale unor lucrari de amenajare si modernizare efectuate asupra unor spatii proprii inchiriate. Se va stabili astfel cine plateste, potrivit legii, impozitul pe cladiri pentru valoarea lucrarilor executate, inregistrate in contabilitatea chiriasului (locatarului).

Solutia consultantului:

Locatorul, in calitatea de proprietar, are obligatia depunerii declaratiei fiscale din care sa rezulte valoarea modernizarilor efectuate de locatar (chirias) si a platii impozitului pe cladiri corespunzator acestei valori, iar locatarul (chiriasul) are obligatia doar sa comunice locatorului valoarea lucrarilor executate pentru depunerea noii declaratii fiscale, in termen de 30 de zile de la data terminarii lucrarilor de modernizare, asa cum se prevede la art. 253 alin. 31 din Codul fiscal .

Potrivit pct. 54 alin. 1, 11 si 12 din normele metodologice de aplicare, astfel cum au fost modificate si completate, prin lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere se inteleg acele lucrari care au ca rezultat cresterea valorii cladirii respective cu cel putin 25%. Daca valoarea lucrarilor de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere nu depaseste 25% din valoarea cladirii, locatarul nu are obligatia sa o comunice locatorului.

In cazul in care in cursul unui an fiscal se efectueaza mai multe lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, a caror valoare individuala este sub 25%, dar cumulat depaseste 25%, locatarul are obligatia de a comunica locatorului valoarea totala, in termen de 30 de zile de la data la care se atinge acest nivel.
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Cartea Verde a Contabilitatii pentru PFA
Vezi detalii
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Asociatii de proprietari: ghid contabil
Vezi detalii
Repartizarea dividendelor in 2017
Repartizarea dividendelor in 2017
Vezi detalii

Plata impozitului pe cladiri de catre locator (proprietar) pe baza unei valori a cladirii care sa includa si valoarea modernizarilor efectuate si comunicate de chirias, astfel cum este ea reglementata la art. 253 alin. 31 din Codul fiscal si pct. 54 din normele metodologice este obligatorie, chiar daca aceste modernizari nu se reflecta in contabilitatea proprietarului decat la expirarea contractului de inchiriere.

Astfel, modernizarile la cladirile inchiriate sunt considerate mijloace fixe amortizabile, care se supun amortizarii de catre chirias pe durata contractului de inchiriere, in conformitate cu prevederile art. 24 alin. 3 lit. a si alin. 11 lit. c din Codul fiscal , respectiv pct. 111 alin. 2 din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a CEE, aprobate prin OMFP 3055/2009. La expirarea contractului de inchiriere, valoarea investitiilor efectuate si a amortizarii corespunzatoare se cedeaza proprietarului cladirii. In functie de clauzele cuprinse in contractul de inchiriere, transferul poate reprezenta o vanzare de active sau o alta modalitate de cedare (de regula, acest transfer este fara plata, in conditiile in care prin contract se stipuleaza ca orice modernizari efectuate pe perioada derularii se suporta de chirias).

Locatorul (proprietarul) va inregistra in propria-i contabilitate valoarea amortizarii investitiei (modernizarii) efectuate de chirias prin formula contabila 212 "Constructii" = 2812 "Amortizarea constructiilor", daca transferul investitiei este efectuat fara plata.

Daca in contract se stipuleaza ca locatorul va datora o anumita suma chiriasului in contul modernizarilor efectuate de acesta si predate la finalul contractului, atunci operatiunea este tratata ca o investitie pentru proprietar si inregistrata prin formula contabila 212 "Constructii" (4426 "TVA deductibila") = 404 "Furnizori pentru investitii".


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Lucrari de modernizare la spatii inchiriate. Implicatii fiscale":
Rating:

Nota: 5 din 3 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Modificari Codul fiscal: OUG 3/2017, Legea nr. 1/2017 si HG nr. 1/2017
    • In urma cu doar un an, incercam sa ne imaginam viitorul pentru antreprenorii din Romania prin prisma a ceea ce, la momentul respectiv, insemna un nou Cod fiscal. Modificarile fiscale abia intrate in vigoare au fost insa schimbate din nou, facand ca lipsa de predictibilitate fiscala sa isi consolideze iarasi prezenta in mediul de afaceri autohton. La inceputul acestui an, in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 15 si 16 din 6 ianuarie 2017, au fost publicate mai multe acte normative prin care se...» citeste mai departe aici

  • 28 februarie e ultima zi de depunere pentru mai multe obligatii fiscale. Se depune si D 394
    • Va reamintim ca pana marti, 28 februarie 2017, trebuie depuse, dupa caz, la unitatile fiscale, urmatoarele: - Declaratia informativa privind impozitul retinut la sursa si castigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit pentru anul precedent - formularul 205 - Declaratia informativa privind impozitul retinut la sursa/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenti - formularul 207 - Declaratia informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul...» citeste mai departe aici

  • Calendar ANAF: Ce formulare se depun in martie 2017?
    • Regasiti mai jos principalele obligatii declarative si de plata cu termen in luna martie 2017. Acestea sunt formularele pe care trebuie sa le depuneti la organul fiscal competent, dupa caz, la termenele limita precizate mai jos, in luna martie 2017 si in privinta platilor pe care trebuie sa le efectuati, dupa caz, pana la data de 27 martie 2017. I. Obligatii declarative 30 zile de la data infiintarii/ data eliberarii actului legal de functionare/ data inceperii activitatii/ data eliberarii...» citeste mai departe aici

  • ANAF actualizeaza unele formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale
    • ANAF actualizeaza modelele unor formulare utilizate in domeniul colectarii creantelor fiscale, emise si tiparite prin intermediul Unitatii de imprimare rapida. Totodata, prin acest proiect de act normativ au fost prevazute doua noi modele de formulare, respectiv "Decizie referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare" si "Notificare privind obligatiile fiscale restante", care vor fi tiparite si transmise debitorilor prin Unitatea de imprimare rapida....» citeste mai departe aici

  • Cota zero de TVA atrage factori de risc. Ce obstacole apar pentru firme daca intra in vigoare?
    • In fata acordarii de TVA zero pentru mai multe categorii de tranzactii (dintre care amintim livrari de cladiri si difuzare publicitate in mass-media), ANAF risca sa se trezeasca in imposibilitatea de a solutiona eficient si in timp util numarul mare de cereri de rambursare TVA la care se asteapta deja consultantii fiscali. Mai mult, asa cum au atras atentia specialisti din domeniul fiscalitatii, masurile propuse recent de liderul PSD, Liviu Dragnea, risca sa atraga dupa sine declansarea unor...» citeste mai departe aici

  • 15 martie 2017: Termen pentru depunerea formularului 204 de catre asocierile fara personalitate juridica
    • Va informam ca miercuri, 15 martie 2017, este termenul-limita pentru depunerea declaratiei anuale de venit aferente anului 2016 pentru asocieri (formularul 204), cu exceptia celor care realizeaza venituri din activitati agricole impuse pe baza normelor de venit. Cine depune declaratia Declaratia 204 se completeaza si se depune in cazul asocierilor fara personalitate juridica, constituite intre persoane fizice care realizeaza venituri din activitati independente - activitati de productie, comert,...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
2007 - 2015 RENTROP & STRATON. All rights reserved.